انصارالله، شکست عربستان در یمن و عقب نشینی ارزی امارات در مقابل ایران

گروه جهان الف،   3980425186 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی رسانه های عربی منطقه در روزهای اخیر اخباری درباره درخواست امارات متحده عربی از ایران برای کمک به خروج آبرومندانه از باتلاق یمن منتشر کرده اند. همزمان بازار ارز شاهد کاهش قیمت ها و تثبیت کامل بوده که برخی این موضوع را به کاهش فشار امارات متحده عربی به صرافی های ایرانی نسبت داده اند. آیا تحولی در روابط ایران و امارات صورت گرفته است؟

 انصارالله، شکست عربستان در یمن و عقب نشینی ارزی امارات در مقابل ایران

به گزارش الف، اول فروردین سال 1394، ائتلاف عربی- غربی به رهبری عربستان سعودی برای شکست جنبش انصارالله یمن و بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری به قدرت به این کشور حمله کرد. در این تجاوز امارات متحده عربی به صورت کامل در کنار عربستان ایستاد تا بتوانند به زعم خودیمن را ظرف چند روز یا هفته تصرف نمایند . اما برخلاف تصور و خیالبافی حکام سعودی، سلحشوران یمنی مقاومت جانانه ای از خود نشان دادند و موجب شدند تا این کشور به باتلاقی برای نیروهای اجاره ای متجاوزان تبدیل شود.

اما در ماه های اخیر و بعد از گذشت چهار و نیم سال از آغاز جنگ، موشک ها و پهپادهای یمنی عرصه درگیری را به خاک عربستان و امارات متحده منتقل کرده و موجبات ایجاد تحول راهبردی در معادله جنگ شده اند. در چنین شرایطی بسیاری از تحلیل گران اذعان می کنند امارات متحده عربی تلاش هایی را برای رهایی از این وضعیت بغرنج آغاز کرده است.

در این راستا در هفته های اخیر برخی رسانه های منطقه و بین الملل اخباری پیرامون درخواست های امارات متحده عربی از ایران و تلاش ابوظبی برای خروج از یمن مطرح کرده اند.

روزنامه نیویورک تایمز اواخر هفته قبل در گزارشی نوشت مقامات اماراتی به یقین رسیده اند نمی توانند به پیروزی خاصی در یمن دست پیدا کنند و به همین دلیل نیروهای نظامی خود را در جنگ با انصارالله به شدت کاهش داده اند. پایگاه خبری القدس العربی نیز نوشته بود که مایک هندماچ، ژنرال استرالیایی که فرماندهی گارد امارات را برعهده دارد به کشورهای غربی گفته ویت کنگ های یمنی یا همان نیروهای انصارالله این کشور را به با تلاقی برای نیروهای متجاوز تبدیل کرده اند.

به نوشته العالم، روزنامه اماراتی «الخلیج» (منتشره در امارت شارجه) نیز در سرمقاله روز شنبه خود از خواسته‌ ابوظبی برای حضور در هر توافق احتمالی سخن گفت اما با لحنی به ظاهر غیرخصمانه و آرام که در برهه کنونی در رسانه‌های محور سعودی اماراتی کم‌سابقه است. این روزنامه اماراتی نوشته بود «امارات مثل دیگر کشورهای عربی خلیج [فارس] هیچ دشمنی با ایران ندارد و خواستار آزار آن هم نیست».

اما رسانه الاخبار لبنان ضمن پرده برداشتن از تصمیم اماراتی ها برای خروج از یمن نوشته بود که مقامات این شیخ نشین متوجه شده اند نه تنها در باتلاق یمن گرفتار شده اند بلکه در حال حاضر آتش به داخل خانه آنها رسیده است. به همین دلیل روشن است که این وضعیت می تواند ضربات مهلکی به اقتصاد امارات متحده عربی وارد نماید. البته ناآرامی های خلیج فارس و انفجار کشتی های تجاری  و نفت کش‌ها و واهمه ترامپ از حمله به ایران بعد از سقوط پهپاد آمریکایی نیز در تغییر تصمیم حاکمان ابوظبی تاثیر داشته است.

الاخبار در ادامه می نویسد: در روزهای اخیر، هیاتی عالی رتبه از امارات به ایران آمده و از بازگشت روابط دو کشور به روال سابق و تامین امنیت گذرگاه های دریایی و انتقال نفت سخن گفته اند. این هیات همچنین پیام آمادگی امارات برای کاهش و خروج نیروهایش از یمن را نیز به تهران داده است. این روزنامه در ادامه عنوان می کند حتی مقامات اماراتی از روسیه نیز خواسته اند که بین آنها و ایران وساطت کنند.

آیا کاهش نرخ ارز به تغییر سیاست های امارات برمی گردد؟

همزمان با این تحولات سیاسی، در عرصه اقتصادی در روزهای اخیر تحولی جدی در بازار ارز رخ داده و کاهش محسوسی در این باره بوجود آمده است. بر این اساس برخی رسانه ها درباره دلیل این اتفاق نوشته بودند که فشار روی صرافی‌های منتقل کننده پول ایران در امارات کاهش چشمگیر یافته است.

در این باره روزنامه خراسان دو تحلیل پیرامون دلایل این کاهش فشار ارائه داده است: تحلیل نخست به تقویت کانال‌های بانک مرکزی روی درهم باز می گردد. تحلیل دومی هم وجود دارد که به لحاظ امنیتی نیز امارات امکان ایجاد فشار بیشتر ندارد و هزینه فایده ایجاد فشارهای امنیتی برای امارات بیش از این قابل ادامه یافتن نبوده و ضربات سهمگین انصارالله به امارات و هزینه فایده هرگونه درگیری جدی با ایران، چند وقتی است که امارات را به نشان دادن پالس‌های مثبت به تهران کشانده است.

این موضوع در توییتر نیز بازتاب داشته است. سیاوش فلاح پور در این باره می نویسد: تغییر رفتار امارات در هفته‌های اخیر درس‌های بزرگی برای ما داشت و جالب آنکه منتقدان همیشگیِ نیروها و صنایع نظامی ایران هیچ واکنشی نسبت به یارانه این نیروها برای اقتصاد کشور ندارند.

فرشته رفیعی، خبرنگار اقتصادی نیز در این باره نوشت: در باب علت کاهش نرخ دلار ناشی از افزایش عرضه ارز: اماراتی ها در واکنش به پیام ایران اخیراً در کشوری ثالث به دست بوسی آمده و گفته اند در ماجرای پهپاد آمریکایی بی تقصیر بوده اند و برای اثبات حسن نیت چند صرافی بزرگ را برای کار با ایران فعال کرده اند.

هر چند قضاوت درباره تغییر و چرخش واقعی سیاست امارات هنوز زود است اما با این وجود یک نکته مشخص است و آن اینکه نیروهای مقاومت ( ایران، انصارالله و ...) در همگرایی با هم نه تنها می توانند دشمن را ناچار به عقب نشینی کنند بلکه می توانند سرنوشت منطقه در راستای اتحاد ملت ها رقم بزنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۰۵۶۰۴۱۲:۴۵:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۲۶
همه چيز از سقوط پهپاد پيشرفته امريكايي توسط سپاه دلاور شروع شد وهمه متوجه قدرت برتر ايران در مقابل امريكا شدند لذا ديگه نمي خواهنددر مقابله با ايران باشند
ناشناس۱۰۰۵۶۷۴۱۳:۳۱:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۲۶
اون خیلی مهم بود اما از اونجا شروع نشد واقعا نمیشه دفاع ذانصارالله رو فراموش کرد....
سهیلا۱۰۰۶۲۵۱۱۷:۰۹:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۲۶
از زمان نمایش گاندو و زدن پهبادآمریکایی دلار در حال سقوطه چرا؟
ناشناس۱۰۰۶۳۷۳۱۸:۰۳:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۲۶
یمن و لبنان و سوریه و فلسطین به ما ربطی ندارد ما به کشور خودمان برسیم کافی هست
ناشناس۱۰۰۶۷۶۸۲۲:۵۶:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۲۶
به شما که تو آلبانی هستی ربطی ندارد ولی به ما مربوطه
ناشناس۱۰۰۶۷۷۵۲۳:۰۲:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۲۶
به کشور خودتان رسیدید که به این روز افتادید. اگرنبود بازوهای استراتژیک ایران،امثال شما تا حالا ده بار کفن پوسانده بودید.
ناشناس۱۰۰۶۹۳۲۰۱:۰۹:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۲۷
باز ارتش سایبری منافقین و وهابیت کثیف نظر داد.
ناشناس۱۰۰۶۹۳۳۰۱:۱۰:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۲۷
مرگ بر منافق آلبانی
ناشناس۱۰۰۵۶۵۹۱۳:۱۹:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۲۶
ایرانی ها در طول تاریخ صبر استراتژیک داشته اند و همیشه بر مهاجمین و دشمنانشان با صبر پیروز شده اند. شاید چهارسال قبل کسی برای انصارالله شانسی قائل نبود اما امروز ورق برگشته. یکسال قبل اتحاد شوم عربستان و امارات و اسرائیل بسیار خطرناک می نمود. اما اکنون ورق در حال برگشتن است. باز هم باید صبر کرد و دید.
ناشناس۱۰۰۵۶۹۵۱۳:۴۴:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۲۶
پیروزی با ما است به خواست خدا...
ناشناس۱۰۰۵۹۰۰۱۴:۵۵:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۲۶
چرا خدا باید با ما باشد؟
ناشناس۱۰۰۶۰۳۲۱۵:۳۶:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۲۶
ناراحتی با ما نباش :)
محمد قاسمی۱۰۰۶۰۴۱۱۵:۳۹:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۲۶
نمیگم ما خوبیم ولی نعوذ و بالله جای خدا باشی طرف عربستان رو میگیری؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۰۶۰۸۵۱۵:۵۷:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۲۶
با شما نیست نگران نباش
ناشناس۱۰۰۵۷۸۰۱۴:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۲۶
برای کشورهایی که ما بهشون میگیم محورمقاومت آمار بالای تلفات انسانی اهمیتی نداره بخاطر همین هیچگاه در هیچ نبردی مغلوب نمیشن
ناشناس۱۰۰۶۰۸۷۱۵:۵۸:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۲۶
ماله کشی بیسوادانی که ۵ سال پیش جیغ جیغ میکردند که طی چند روز کار حوثی ها تمومه
ناشناس۱۰۰۵۸۲۲۱۴:۲۶:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۲۶
به امید پیروزیهای روز افزون. خداییش 40 ساله هر طور خواستن جلوی پیشرفتمون رو گرفتن. حالا دیگه نوبت ماست.
ناشناس۱۰۰۵۹۲۵۱۵:۰۵:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۲۶
خدا با ماست انشااله.
ناشناس۱۰۰۶۹۹۸۰۳:۲۰:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۲۷
پس ‌کی با اوناس؟؟
حسن۱۰۰۵۹۶۶۱۵:۱۷:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۲۶
وقتی با زبون خوش سر عقل نمیان فقط زبون زور و تهدید کارسازه.زنده باد سپاه اسلام.
ناشناس۱۰۰۶۰۰۲۱۵:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲۶
بله اگر این تحلیل رو قبول کنیم نتیجه میگیرم که دلار ۱۹۰۰۰ تومانی هم حاصل رفتار منطقه ای بود نه تصمیمات بانک مرکزی یادمون نرفته دلار ۳۷۰۰ تومنی رو
ناشناس۱۰۰۶۲۳۶۱۷:۰۱:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۲۶
مهم اینه که جوجه رو آخر پاییز میشمرن.
ناشناس۱۰۰۷۰۶۶۰۶:۵۱:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۲۷
یعنی الان دیگه آخر پاییزه؟
ناشناس۱۰۰۶۴۸۷۱۹:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۲۶
دلار 19 هزار تومانی حاصل مدیریت جناب سیف بود که امیدوارم به قوه قضاییه پاسخگو باشند در دوره جناب سیف هیچگاه دلار نزولی نشده بود دقیقا برخلاف مدیریت جناب همتی. اینجاست که نقش مدیران پررنگ می شود
ناشناس۱۰۰۶۰۵۴۱۵:۴۶:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۲۶
تمام گفته های قبلی راقبول دارم ام اما تازمانیکه تکلیف رانتخواران سلطان ها بدهکاران نجومی املاک نجومی واردات داروهای تاریخ گذشته وفسادهای سازمان یافته وموارد مشابه روشن نشود پیروزی ما فطعی وکامل نخواهد بود
ناشناس۱۰۰۶۲۰۴۱۶:۴۹:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۲۶
واقعا امارات اینقدر قویه که بازار ارز ما رو کنترل کنه؟
ناشناس۱۰۰۶۲۷۳۱۷:۱۸:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۲۶
ولی وقتی پای پیروزی نظامی باشه همیشه بهبه چهچه ولی موقع رای من سرهنگ نیستم رای میاره بکجا چنین شتابان
ناشناس۱۰۰۶۲۷۷۱۷:۱۹:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۲۶
امارات متوجه شده که اگر ایران بتونه با دنیا تنش زدایی کنه با توجه موقعیت و مرزهای ابی فوق العاده بخشی از نقش تجاری امارات در منطقه را خواهد گرفت.
ناشناس۱۰۰۶۴۳۵۱۸:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۲۶
به نظر من برخورد خوب قوه قضاییه با فاسدان بازار ارز و تصمیم قاطع برای بارزه با فساد ترس بر دل مفسدین انداخته و تاثیر خوبی بر کاهش ارز داشته. البته مطالبی که شما هم گفتید درست بود
ناشناس۱۰۰۶۴۳۹۱۸:۴۴:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۲۶
اگه سپاه نبود ایران هم نبود
ناشناس۱۰۰۶۶۰۶۲۰:۳۳:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۲۶
قوی شید و بسیار قوی شید وگرنه نابود میشید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین