صبحنو در ادامه نوشت: حالا بیش از یک قرن از سلطنت ناصرالدینشاه گذشته است و به مدد فضای مجازی و اخبار لحظه به لحظهای که از گوشهگوشه جهان مخابره میشود، پیشرفتهای شهری ممالک پیشرفته بر ما پوشیده نیست اما انگار مدیران شهری ما هنوز هم همان روش صد سال قبل را در پیش گرفتهاند و با دیدن هر طرح و ایدهای بدون بررسی همه جوانب آن و تناسبش با بافت شهری و زیرساختی و فرهنگی شهر و کشور، آن را به یکباره اجرا میکنند. دیروز خبری در رسانهها منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است از امروز خیابان استاد نجاتاللهی تهران که مردم محل هنوز آن را به نام ویلا میشناسند به یکباره یکطرفه شود؛ خبری که البته قبل از انتشار رسمی در رسانهها از صبح دیروز به صورت آزمایشی اجرا شد و به گفته شهردار منطقه6 بیلبوردهای اطلاعرسانی هم از سه روز قبل در خیابانهای اطرافش نصب شده بود.
حکایت یکطرفه شدن
منابع مطلع میگویند وسوسه یکطرفه شدن خیابان نجاتاللهی از حدود یک ماه پیش در ذهن مدیران شهری شکل گرفت؛ درست در روز صنایع دستی و تصمیمگیری برای راهاندازی خیابانی به نام گذرگاه صنایع دستی. ریشه این تصمیم برمیگشت به برنامههای مورد نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر؛ اعضای این کمیسیون تصمیم گرفته بودند تا گذرگاههای فرهنگی-هنری را در پهنه رودکی در منطقه 11 و همچنین ساماندهی گذر کتابفروشی در خیابان انقلاب و کریمخان و همچنین احیای سه گذر فرهنگی-هنری در منطقه 6 را اجرایی کنند، بهطوریکه خیابان برادران مظفر(صبا) گذر هنرهای تجسمی شود و گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجاتاللهی (ویلا) ساخته شود و راسته موسیقی در خیابان لارستان.
با این حال خیابان نجاتاللهی پیادهراه مناسبی نداشت. گفته میشود مطالعاتی انجام شد تا مشاغل و مکانهای بیشتری در این خیابان در راستای صنایع دستی فعال شود و شکل کالبدی مکان هم از فرم خودرومحور به فضای پیادهرویی تبدیل شود و عرض خیابانها افزایش یابد. برای این تغییر مجوز راهور گرفته شده و برای اجرایی شدن آن خیابان یکطرفه میشود.
یکطرفه شدن ویلا و دردسرهایش
به نظر میرسد شنیدن این طرح جذاب است اما آیا در شرایط ترافیکی محدوده خیابان ویلا که دقیقاً در مرکز تردد اداری شهر تهران واقع شده، کاری عقلانی است؟ تجربیات ساکنان و عابران هرروزه این خیابان نشان میدهد که این طرحی ناپخته است و اجرایش دردسرهایی را برای شهروندان فراهم میکند.
آنطور که در خبرها آمده است از امروز خیابان نجاتاللهی از جنوب به شمال یکطرفه میشود و مسیر جایگزین خودروهایی که از شمال به جنوب میآیند خیابان حافظ و خیابان شهید عضدی خواهد بود. آنها که مسیر همیشگیشان مسیر شمال به جنوب کریمخان تا انقلاب است به خوبی میدانند که خیابان حافظ حتی در زمانهای غیر پیک عبور و مرور هم ترافیک روانی ندارد و در بسیاری از ساعات پرتردد قفل است. از سوی دیگر خیابان شهید عضدی(آبان) نیز در قسمت جنوبی یکطرفه میشود و خودروها ناچارند به خیابانهای همجوار روند تا بتوانند مسیر خود را ادامه دهند.
شهردار منطقه توضیح میدهد
آقای محمدرضا دهداریپور، شهردار منطقه 6 در گفتوگو با صبحنو میگوید: از روز گذشته طرح یکطرفه شدن خیابان نجاتاللهی به صورت پایلوت و بدون اعمال جریمه پلیس آغاز شد اما از امروز این طرح به صورت رسمی آغاز میشود. به اعتقاد دهداریپور وقتی تغییر مسیری در شهر تهران روی میدهد، قطعاً مردم به سرعت مسیرهای دیگری را جایگزین رفتوآمد خود خواهند کرد و در صورت گره ترافیکی دو خیابان عضدی و حافظ میتوانند از خیابان ایرانشهر استفاده کنند.
او میگوید: آنها که از خیابان ولیعصر؟عج؟ قصد حرکت به سمت جنوب را دارند، میتوانند از خیابان بهآفرین و سایر خیابانهای همجوار وارد شوند و آنها که از سمت شرق میآیند، میتوانند از خیابان ایرانشهر استفاده کنند. همچنین تاکسیهای شمال به جنوب خیابان ویلا هم در خیابان حافظ مستقر خواهند شد. دهداریپور درحالی این پیشنهاد را میدهد که خیابان ایرانشهر بهدلیل مجاورت با شرکتهای متنوع، ادارات کل برخی وزارتخانهها و همچنین بوستان ایرانشهر و خانه هنرمندان همیشه گره داشته و بهدلیل نبود پارکینگهای کافی نیز در دو طرف تبدیل به پارکینگ خودرو شده و گاه خودروها دوبله نیز پارک میکنند و راه تردد روان خودروها را میبندند.
شهردار منطقه 6 اما امیدوار است که این طرح با موفقیت اجرا شود و میافزاید: ما بازخوردهای مردم را خواهیم گرفت و اگر مسالهای اساسی برای مردم و تردد خودروهایشان ایجاد کند، راهکارهای جدیدی را ارائه خواهیم داد. شهردار منطقه 6 ابراز امیدواری میکند که با اجرای این طرح و تعریض پیادهراههای این خیابان، مکانی جذاب و توریستی در تهران خواهیم داشت. او تاکید میکند: این خیابان مملو از مغازههای صنایع دستی و کافهها و هتلهاست. در این خیابان حدود 50 کافه فعالیت میکنند و قرار است هتلهایی نیز ساخته شود و فضایی است که در آینده جذب توریست خواهد داشت.
هرچند توضیحات شهردار منطقه 6 جذاب است و نوید روزهای زیباتری را برای تهران میدهد اما شاید بهتر این بود که حداقل به صورت پایلوت بخشهایی از این خیابان یکطرفه میشد تا بار ترافیکی در خیابانهای مجاور ارزیابی شود. مثلاً به اعتقاد شهروندان محلی میتوانستند خیابان نجاتاللهی را از کریمخان تا تقاطع کلانتری یکطرفه کنند. همچنین بهتر آن بود که برای چنین تغییراتی که در یک خیابان مرکزی و پرتردد صورت میگیرد، حداقل از چند هفته قبل اطلاعرسانی کافی
صورت گیرد.