قبل از خواب هر چیزی ننوشید

گروه سلامت الف،   3980424029

اگرچه هنوز لازم است مطالعات بیشتری درباره نوشیدنی‌هایی که باعث بهبود کیفیت خواب می‌شوند، انجام گیرد اما متخصصان تاکید دارند که باید از مصرف برخی نوشیدنی‌ها پیش از خواب خودداری کرد.

به گزارش ایسنا، به گفته متخصصان مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین پیش از خواب به طور قطع برای اغلب مردم مناسب نیست. البته زمان خودداری از مصرف این نوشیدنی‌ها پیش از خواب در طول روز به میزان حساسیت افراد به کافئین بستگی دارد، به طوری که برای برخی این زمان بعدازظهرها و برای برخی درست پس از صرف شام است تا خوابی راحت را در طول شب داشته باشند.

به عبارت دیگر اگر عادت دارید برای جلوگیری از چرت بعدازظهر قهوه بنوشید برای داشتن خوابی آرام در شب بهتر است به تدریج از مقدار آن بکاهید.

یک مطالعه کوچک منتشر شده در سال ۲۰۱۳ میلادی نشان می‌دهد بهترین زمان خودداری از نوشیدن قهوه، شش ساعت پیش از خواب است.

متخصصان هم‌چنین تست ژنتیک را برای تعیین میزان حساسیت به کافئین در افراد پیشنهاد می‌کنند. کافئین علاوه بر قهوه در برخی از انواع چای، نوشابه و شکلات نیز وجود دارد.

متخصصان هم‌چنین نسبت به خطرات نوشیدن الکل در ارتباط با خواب هشدار می‌دهند. نوشیدنی‌های حاوی الکل خواب را سبک‌تر کرده و کیفیت خواب را در طول شب به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. این نوع از نوشیدنی‌ها از حرکت سریع چشم‌ها در خواب و رفتن به خواب عمیق جلوگیری کرده و اجازه بازیابی را به بدن در طول شب نمی‌دهد و در نتیجه فرد به هنگام بیدار شدن احساس خستگی و کوفتگی می‌کند.

برخی از مطالعات نیز حاکی از آن است که نوشیدن شیر به ویژه مخلوط شیر گرم و عسل پیش از خواب به بهبود کیفیت خواب در طول شب کمک می‌کند. این یکی از توصیه‌هایی است که مدت‌هاست برای داشتن خوابی راحت وجود داشته است، چرا که شیر منبع “تریپتوفان” محسوب می‌شود.

تریپتوفان یک اسید آمینه است که می‌تواند برای داشتن خوابی راحت مفید باشد چرا که به محض ورود به بدن به دو ماده شیمیایی مرتبط با خواب در مغز تبدیل می‌شود. این دو ماده شامل ملاتونین که به تنظیم خواب و چرخه بیداری طبیعی بدن کمک کرده و سروتونین که باعث آرامش و خواب‌آلودگی می‌شود، هستند.

با این حال هنوز به تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیر شیر و شیر گرم بر بهبود کیفیت خواب افراد نیاز است، چرا که بسیاری از متخصصان بر این باورند که “تأثیر روانی” نوشیدن شیر پیش از خواب بیش از تأثیرات دیگر است.

برخی از متخصصان نیز نوشیدن آب را بیش از هر نوع نوشیدنی دیگری پیش از خواب توصیه کرده و بر اهمیت مصرف کافی آب در طول روز تاکید می‌کنند. بر اساس اعلام بنیاد ملی خواب ایالات متحده حتی کمبود بسیار جزئی آب پیش از خواب می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، برای حفظ میزان مناسب آب بدن، متخصصان به مردان نوشیدن روزانه حدود ۳.۷ لیتر معادل ۱۵.۵ فنجان آب و به زنان نوشیدن روزانه حدود ۲.۷ لیتر معادل ۱۱.۵ فنجان آب را توصیه می‌کنند.

عناوین مرتبط

پربحث‌های دیروز

  1. آیا مدیرعامل فراری نیسان، کپی ژاپنی محمود رضا خاوری است؟!

  2. «بلد نبودن» یا «نخواستن»؛ آقای روحانی، مسئله این است!

  3. ماجرای مخالفت رئیس صداوسیما با درخواست عجیب روحانی/ اعمال فشار حداکثری دولت به علی‌عسکری

  4. "شیر" را از سبد غذایی حذف نکنید/ تکذیب ادعاهای یک کارشناس

  5. جهان‌آرا، عصرانه و ثریا دیگر «زنده» نخواهند بود

  6. ماجرای کاخ مرمر که مرحوم هاشمی رفسنجانی در آن مستقر بودند

  7. نشنال اینترست: ایران برنده نظامی خاورمیانه 

  8. اقدام عجیب AFC / برنامه بازی‌های استقلال و شهر خودرو از تقویم آسیا حذف شد

  9. زیبا کلام برای خودش نوشابه باز کرد؟!

  10. چرا ترامپ درباره تلفات عین‌الاسد دروغ گفت؟/ آزمون شفافیت شورای نگهبان/ واکنش کدخدایی به انتقاد لاریجانی از ردصلاحیت نمایندگان

  11. نقطه زن بودن موشک‌ها دیگر در سیطره آمریکا نیست/ دقت موشک‌های سپاه واقعی و بالا است

  12. برای کشیدن کارت سوخت عجله نکنید/ اعلام نحوه صحیح سوخت‌گیری

  13. جدیدترین تصاویر از حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد

  14. حرکت اول تحول در گام دوم انقلاب 

  15. راهپیمایی زنان آمریکایی به تظاهرات علیه ترامپ تبدیل شد + تصاویر

  16. تصاویری از برخورد خشونت آمیز نیروهای پلیس فرانسه با معترضان

  17. فتاح: کار آزادراه تهران شمال تمام شده است/ کاخ مرمر به موزه تبدیل می‌شود/ مالیات پرداخت می‌کنیم

  18. آشوبگران نفوذی در لبنان

  19. مدیرعامل دیده‌بان شفافیت و عدالت: رد صلاحیت‌های اخیر عمدتا برای اختلاس بوده است

  20. عضو شورای نگهبان: نباید به افراد گرفتار در مسائل اخلاقی و مالی رحم کرد/ اجازه ندهیم افراد فاسد در کشور حاکم شوند

پربحث‌های هفته

  1. نمک‌پاشی بر زخم مردم و سوءاستفاده از داغ ملی/ بیانیه احمد توکلی در مورد حوادث اخیر در کشور

  2. نامه ۲۴ اقتصاددان به رئیس‌جمهور: با این ۱۰راهکار، بدون کمک خارجی اقتصادایران را نجات دهید

  3. محسن تنابنده: پس از «پایتخت ۶» دیگر با تلویزیون کار نخواهم کرد!

  4. لطفا در زمین ترامپ بازی نکنید

  5. تظاهرات دانشجویان و گسست های اجتماعی و سیاسی

  6. عذرخواهی خانمی که صحبت‌هایش جنجال به پا کرد

  7. واکنش‌ها به اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس/ چهره های شاخص اصلاح طلب و اصولگرایی که تایید یا رد شدند

  8. چرا ترامپ توییت فارسی منتشر می‌کند؟

  9. واکنش کدخدایی به انتقاد روحانی از ردصلاحیت‌ها/ نظر علی مطهری درباره تجمعات روزهای اخیر/ آمریکا می‌خواهد سقوط هواپیما را بهانه تحریم جدید قرار دهد؟

  10. آیا مدیرعامل فراری نیسان، کپی ژاپنی محمود رضا خاوری است؟!

  11. تجمعات محدود با شعارهای تند سیاسی

  12. آلمان، فرانسه و انگلیس مکانیسم ماشه برجام را فعال کردند

  13. انتقاد توکلی از اقدام عجیب وزارت نفت برای تاسیس مجتمع اداری عظیم

  14. «بلد نبودن» یا «نخواستن»؛ آقای روحانی، مسئله این است!

  15. شهاب حسینی: انصراف از جشنواره فجر دامن‌زدن به افتراق‌هاست/پشت احساسات پاک مردم قایم نشویم

  16. ماجرای مخالفت رئیس صداوسیما با درخواست عجیب روحانی/ اعمال فشار حداکثری دولت به علی‌عسکری

  17. "شیر" را از سبد غذایی حذف نکنید/ تکذیب ادعاهای یک کارشناس

  18. از منشور سازمان ملل تا تار سبیل نداشته جان کری!

  19. نقش آمریکا در سقوط هواپیمای اوکراینی

  20. تصاویر جدید از ویرانه‌های عین الاسد

  21. تیم‌های ایرانی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا انصراف دادند

  22. لزوم برگزاری تشییع و یادبود ملی برای شهدای سقوط هواپیما/پنهانکاری درباره سقوط هواپیما به روایت عباس عبدی/ نادران: نمایندگانی که به‌دلیل فساد مالی ردصلاحیت شده‌اند به دادگاه معرفی شوند

  23. وقتی ترامپ خودش را حرامزاده توصیف می‌کند

  24. منتشرکننده تصاویر اصابت موشک به هواپیمای مسافربری شناسایی شد

  25. جهان‌آرا، عصرانه و ثریا دیگر «زنده» نخواهند بود

آخرین عناوین