بیماری‌های ارثی که بیخ گوش دختران است/ اگر سردرد دارید دلیلش را از مادرتان بپرسید

گروه اجتماعی الف،   3980424007

بسیاری از افراد به طور ارثی برخی از بیماری‌ها و خصوصیات اخلاقی را از والدین خود به ارث می‌برند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اخلاقش تند است و حوصله اطرافیان را ندارد؛ از چاقی خود ناراحت است و با انواع رژیم ها باز هم لاغر نمی‌شود، از طرفی حس کنجکاوی بیش از حدی دارد که می‌گویند اخلاقش به مادرش رفته، چاقی‌اش را هر کاری می‌کند رفع نمی‌شود و مدام نزد پزشکان مختلفی می‌رود که در نهایت می‌گویند ژنتیکی چاق است.

بسیاری از افراد به طور ارثی برخی از بیماری‌ها و خصوصیات اخلاقی را از والدین خود به ارث می‌برند؛ در مطالعات و پژوهش‌های جدید ژنتیک مشخص شده است که ژن‌ها نه تنها در بروز صفات فیزیکی نقش دارند بلکه در ایجاد رفتار‌ها مانند تهییج‌پذیری، تحریک‌پذیری ناگهانی، افراطی عملکردن، هیجان‌طلبی، ماجراجویی و نوطلبی و بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی و افسردگی دو قطبی و اوتیزم نقش تعیین کنند‌ه‌ای دارند.

بررسی‌های بسیار نشان داده است که نوع و کیفیت مولکول DNA اساس و بنیان خواص فیزیولوژیکی، ویژگی‌های ظاهری و نوع بیماری‌ها در انسان‌ است؛ در دهه گذشته علم ژنتیک رفتاری به طور ویژه در کشف ارتباط نوع و فعالیت ژن‌ها و اثر آن‌ها در رفتار انسان و در بسیاری از بیماری‌ها به موفقیت‌هایی دست یافته است.

در چند سال گذشته یکی از مهمترین و شگفت انگیزترین کشفیات در ژنتیک به وقوع پیوسته و آن مشخص شدن تعداد ژن‌ها در سلول‌های انسان است که در حدود ۲۵ هزار عدد تخمین زده می‌شود چون این تعداد ژن، با توجه به پیچیدگی ساختمان بدن انسان و بویژه مغز کم است، دانشمندان در پی کشف مکانیسم‌هایی بوده اند که وجود این تعداد کم ژن را توجیه کند.

/// وراثت نوع، عمق و میزان

گاهی شنیده می‌شود که برای یک بیماری دلیلی ژنتیکی شناسایی شده است و پس از چندی خبر می‌رسد که عامل دیگری باعث آن بیماری می‌شود این مثال در مورد بسیاری از بیماری‌ها صدق می‌کند و همه آن‌ها نشان دهنده  فعالیت‌های فیزیولوژیک پیچیده در بدن و دلایل ایجاد بیماری‌های فیزیکی، روانی و رفتاری بسیار گسترده است.

همه می‌دانیم که بعضی افراد سیگاری سرطان نمی‌گیرند و بعضی دیگر سیگار نمی‌کشند ولی مبتلا به سرطان ریه می‌شوند، این مثال نشان دهنده این واقعیت است که وجود زمینه ژنتیکی و ریسک ابتلا افراد به بیماری‌ها متفاوت است، یعنی هیچ بیماری فقط به دلیل وجود یک ژن ایجاد نمی‌شود و باید در ارزیابی ویژگی‌های فیزیولوژیک رفتاری و روانی در انسان، نقش ژن‌های متفاوت و محیط با هم بررسی شوند.

دختران چه بیماری‌هایی به ارث می‌برند؟

سید محمدصادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران ، درباره بیماری‌هایی که دختران از مادر ارث می‌برند، اظهار کرد: پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که دختر از مادر به ارث می‌برد؛ در حالی که تنها ۶ درصد از مردان دچار پوکی استخوان می‌شوند، ۲۵ درصد زنان بالای ۶۵ سال این مشکل ناتوان‌کننده را تجربه می‌کنند.

وی با بیان به اینکه افرادی که مادرشان پوکی استخوان دارند باید ویتامین D بیشتری مصرف کنند، گفت: مصرف لبنیات و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب، می‌تواند نیاز افراد را به کلسیم و ویتامین D تامین کند، اما جالب است بدانید که اگر مادری به پوکی استخوان مبتلا باشد احتمال خیلی زیاد دخترش به این بیماری مبتلا خواهد شد؛ زنانی که مادرانشان شکستگی‌های حاد استخوانی را تجربه کرده‌اند، باید بیشتر به فکر سنجش میزان کلسیم و ویتامین D بدنشان باشند.

چروک‌های پوستی مادران، بیخ گوش دختران

این پزشک عمومی  افزود: بخش عظیمی از عارضه‌های پیری به نوع ژنتیک فرد ارتباط دارد؛ این مشکل بیش از آنکه از کمبود مراقبت ناشی شود، به دلیل بالا و پایین بودن میزان برخی از هورمون‌ها در بدن زنان است؛  با توجه به محتوای ژنتیکی میزان کلاژن متفاوتی در پوست وجود دارد، کلاژن پروتئینی ساختاری است که با سایر کلاژن ها در لایه میانی پوست یا درم یک شبکه گسترده تشکیل می‌دهد.

غفوری ادامه داد: با بالارفتن سن کلاژن سازی کند و نهایتا در سنی متوقف می‌شود؛ در این حالت چین و چروک ها به یکباره خود را نشان می‌دهد که به وراثت ارتباط دارد.

/// وراثت نوع، عمق و میزان

وی با بیان اینکه دختران مشکلات چشمی را از مادران به ارث می‌برند، افزود: سندرم خشکی چشم بسیاری از خانم‌های یائسه را به خود دچار می‌کند و از نظر متخصصان، اگر سابقه ژنتیکی ابتلا به این مشکل در خانواده شما وجود داشته باشد، بعید نیست که خودتان هم به آن دچار شوید. با مصرف قطره‌های چشمی، افزایش مصرف آب، ترک سیگار و برخی مراقبت‌های دیگر، می‌توان این مشکل را کمتر کرد.

میگرن، بیماری ارثی که دختران را درگیر می‌کند

این پزشک عمومی تشریح کرد: سردرد‌های نبض‌داری که حضور در فضای پرنور یا شلوغ را برایتان آزاردهنده یا تحمل‌ناپذیر می‌کند، می‌تواند میراثی از مادرتان باشد؛ محققان می‌گویند حدود ۸۰ درصد از کسانی که مبتلا به میگرن هستند، از یک نسل هستند و سابقه خانوادگی یکی از اصلی‌ترین معیار‌ها برای ابتلا به این درد است.

فرقانی یادآوری کرد: مصرف غذا‌های چرب، کم‌تحرکی یا کار نکشیدن از مغز می‌تواند در زوال آن موثر باشد، اما بنابر تحقیقات، ژن‌های شما نقش مهمی در دچار شدنتان به آلزایمر ایفا می‌کنند؛ به باور آنها زنان بیش از مردان به زوال عقل دچار می‌شوند و معمولا این ارث را برای دختران خود هم به یادگار می‌گذارند.

عناوین مرتبط

پربحث‌های اخیر

1. مشاجره رئیس‌جمهور و رحیم‌پور ازغدی درباره بنزین/ روحانی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ترک کرد

2. اشتباهات را بپذیرید؛ راه برای اصلاح باز است

3. سخنگوی دولت: گفته بودم اغتشاشات بیش از دو روز دوام نخواهد داشت

4. تذکر ۱۱ نماینده به وزیر کشوربرای قطع اینترنت

5. روحانی: مردم نخواهند گذاشت آب به آسیاب دشمن ریخته شود/ یک جمع کوچک ضد منافع ملی اقدام کردند

6. امکانات ویژه اغتشاشگران برای ایجاد ناامنی در کشور

7. در آینده نزدیک اینترنت وصل می‌شود

8. زندگی خاص به سبک ولیعهد دبی

9. سلیمی‌نمین: احزاب و تشکل‌های موجود باید منعکس‌کننده نظرات واقعی جامعه باشند/ مردم باید به راحتی مطالبه خود را بیان کنند

10. همتی: افزایش قیمت بنزین در یک سال ۴ درصد در تورم تاثیر دارد/ بازار ارز کنترل شده

11. آذری‌جهرمی: اینترنت به‌زودی وصل می‌شود

12. افزایش قیمت پراید در بازار

13. وزیر راه: سهمیه‌بندی بنزین تاثیری بر افزایش کرایه‌ها ندارد

14. این شازده، فرمانده اغتشاشات کشور است + عکس

15. آیت‌الله جنتی: اگر افزایش قیمت بنزین فشار جدیدی وارد کند، صحیح نیست/ حساب معترضان از اشرار جداست

16. نگرانی فعالان سعودی از سرنوشت قربانیان "تبانی" توییتر با دولت عربستان

پربحث‌های دیروز

1. حکایت ما و این روزهای اینترنت / از شبکه ملی اطلاعات چه خبر ؟

2. سلاخی ماموران ناجا توسط اغتشاشگران + تصاویر

3. لارگانی: حمایت رهبر انقلاب از اصلاح قیمت بنزین لطفی بود که در حق دولت صورت گرفت/ لاریجانی توپ را به زمین کمیسیون اقتصادی نیندازد

4. احمد توکلی: اگر اعتراض سازنده ممکن نباشد، مردم به سمت اعتراض مخرب کشیده می‌شوند

5. راهپیمایی مردم زنجان علیه اغتشاشگران

6. راهپیمایی مردم تبریز علیه اغتشاشگران

7. کارشناس بی‌‌بی‌‌سی: اعتراضات، سازمان‌دهی شده و فرمانده میدانی دارد

8. توکلی: راه اعتراض مسالمت‌آمیز را باز کنید/ اگر مقدمات موردنظر رئیسی درباره طرح بنزین اجرا می‌شد شاهد حوادث اخیر نبودیم/ افروغ: اتفاقات دولت هاشمی در حال تکرار است

9. فرصت ۶۰ هزار میلیاردی صادرات بنزین

10. بازرسی رهبر کره شمالی از کشورش

11. روایتی از اغتشاشات: با قمه مجبورمان کردند ماشین را خاموش و ترافیک بسازیم

12. اولین مرحله واریز سبد حمایتی معیشت خانوار واریز شد

13. یک کلاغ ، چهل کلاغ فساد در وزارت بهداشت

14. ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» از تنگه هرمز عبور کرد

15. یک مدل آمریکایی از رابطه ویژه اش با جانسون خبر داد/عکس

16. نقوی‌حسینی: ما مردم را رها کرده‌ایم/ لاریجانی: نظارت بر قیمت‌ کالاها در سطح سران قوا پیگیری می‌شود

17. «سام» و «جی پلاس» جایگزین سامسونگ و ال‌جی می‌شوند

18. اسماعیلی: کسانی که برای شبکه‌های خارجی فیلم می‌گرفتند دستگیر شدند/ آخرین خبر از پرونده زم، حسن رعیت و دانیال‌زاده

19. نیسان آشوبگران بیگانه در تهران متوقف شد

20. آرامش پس از ۳ روز شرارت/ تحرکات نافرجام در چهار استان

21. لیلاز: دولت ۲ سال برای بنزین مشغول رایزنی بود/ نباید تصور کنیم که این دعواها صرفا بر سر بنزین است

22. فرض کنید رهبری نیامده بود!

1. سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد/ بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان

2. عوامفریبی با برچسب پوپولیسم/ چه کسی یا چه چیزی در اجرای تصمیم بنزینی فدا شد؟

3. افزایش قیمت بنزین؛‌ چرا حالا،‌ چرا به این شکل؟

4. حکایت ما و این روزهای اینترنت / از شبکه ملی اطلاعات چه خبر ؟

5. معترض جان به لب رسیده کجا و چگونه حرفش را بزند؟/ لطفا به معترضان تریبون بدهید

6. مشاجره رئیس‌جمهور و رحیم‌پور ازغدی درباره بنزین/ روحانی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ترک کرد

7. رهبر انقلاب درباره افزایش نرخ سوخت: گفته بودم اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند حمایت خواهم کرد/ تصمیم سران قوا باید اجرا شود/ مسئولین دقت کنند هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند

8. یک مقام مطلع: محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت صورت گرفته

9. نوبخت: پرداخت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خانوارها/ یارانه جدید ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان

10. دروغ پردازی گوگل در مورد اعتراضات شب گذشته تهران + عکس

11. جشن تولد ۷۱ سالگی روحانی در بالای ابرها

12. عراق ۲ - ایران ۱ / شاگردان ویلموتس زور بردن نداشتند

13. روایت شهید مطهری از چهره واقعی بحث چند همسری

14. سلاخی ماموران ناجا توسط اغتشاشگران + تصاویر

15. روحانی: افزایش قیمت بنزین به نفع مردم و اقشار ضعیف جامعه است

16. امیرآبادی‌فراهانی: زنگنه با وجود ارتشاء در پرونده کرسنت دوباره وزیر شد/ روحانی دستگیری برادرش را تاب نیاورد

17. نظر باهنر درباره حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس/ فرایند تصمیم‌گیری در جلسه سران سه قوه چگونه است؟/ احتمال استعفای محمود صادقی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین

18. طرح سه فوریتی نمایندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین

19. لاریجانی بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان مصوبه سهمیه‌بندی بنزین را امضا کرد

20. نوبخت: درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی افزایش قیمت بنزین بین مردم باز توزیع می شود

21. نامه حاجی بابایی به رئیس مجلس در نقد افزایش قیمت بنزین

22. عضو کمیسیون اقتصادی: اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین، به این صورت شتاب‌زده بود/ دولت باید پاسخگو باشد

23. واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین/ پگاه آهنگرانی در فهرست عفو رئیسی/ چرا روحانی استعفا نمی‌دهد؟

24. وزیر صمت: هیچ افزایش قیمتی در کالاها نداریم/ با گران‌فروشان مماشات نمی‌کنیم

25. تصاویری از اعتراضات به گرانی قیمت بنزین

پربحث‌های اخیر

1. افزایش قیمت بنزین؛‌ چرا حالا،‌ چرا به این شکل؟

2. یک مقام مطلع: محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت صورت گرفته

3. روایت شهید مطهری از چهره واقعی بحث چند همسری

4. سلاخی ماموران ناجا توسط اغتشاشگران + تصاویر

5. بیانیه حجت‌الاسلام رئیسی در مورد طرح سهمیه بندی و اعلام قیمت جدید بنزین

6. شهرداری تهران: برای شرایط برفی تمرین نداریم/ نمی‌توان برف را در هوا با تیر زد

7. رئیسی: صف مردم از صف اشرار و اخلالگران جدا است/ انتقاد از شیوه اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین

8. چرا از پیشرفت‌های پزشكي‌مان پول در نمی‌آوریم؟/ وزیر اسبق بهداشت: شبکه های برون مرزی روایتگر پیشرفت‌ پزشکی ایران باشند

9. سرنخ جدید از ترافیک ناگهانی تهران

10. گزارش غلط دانش آموز به والدین کار دست معلم داد

11. واکنش‌ها به غافلگیری دوباره شهرداری تهران در برف

12. آلودگی و برودت هوا، بارش برف و سختی تردد؛ مدارس برخی مناطق را تعطیل کرد/ تعطیلی مدارس غرب تهران

13. کارکنان متخلف سازمان ثبت اسناد بازداشت شدند + جزئیات

14. یک کلاغ ، چهل کلاغ فساد در وزارت بهداشت

15. پای داماد نعمت‌زاده هم به دادگاه مفاسد باز شد

16. برخی نمایندگان مجلس: لیست اموالمان را در سامانه ثنا ثبت نمی‌کنیم

17. حالا نمی‌شود وزارت بهداشت جشنواره‌های هنری برگزار نکند؟!

18. امام جمعه شیراز: اگر شورای تامین نتواند اغتشاشات را جمع کند، به همراه بسیج به میدان خواهم رفت