حاشیه‌های دادگاه جنجالی‌ترین جنایت سال؛ بیرون از دادگاه نجفی چه گذشت؟

گروه اجتماعی الف،   3980422140

نخستین جلسه دادگاه شهردار اسبق تهران با حواشی همراه بود که در این گزارش می‌خوانید.

حاشیه‌های دادگاه جنجالی‌ترین جنایت سال؛ بیرون از دادگاه نجفی چه گذشت؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: نخستین جلسه دادگاه محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران به اتهام قتل میترا استاد صبح امروز به ریاست قاضی کشکولی برگزار شد. این جلسه دادگاه با حواشی همراه بود که در  ادامه می‌خوانید.

(۰۹:۱۴) محمد علی نجفی در حالی که دستبند به دست داشت، به همراه وکلا، دختر و دامادش وارد جلسه دادگاه شد. چند دقیقه بعد از ورود نجفی به داخل جلسه دادگاه، خانواده میترا استاد نیز وارد شعبه نهم دادگاه کیفری استان شدند.

در این زمان برادر میترا استاد در داخل صحن جلسه دادگاه با نجفی چهره به چهره شد و بدون رد و بدل شدن کلامی میان طرفین از مقابل یکدیگر عبور کرده و بر محل تعیین شده در دادگاه مستقر شدند.

(۰۹:۴۵) دادگاه نجفی در حالی برگزار شد که از ورود برخی از خبرنگاران به دلیل ازدحام جمعیت جلوگیری شد و آن‌ها از طریق تلویزیون به تماشای جلسه نشستند.

(۱۰:۳۵) شهریاری نماینده دادستان در ابتدای جلسه دادگاه به کشف دست نوشته ای اشاره کرد که در آن نجفی به نحوه آشنایی و اختلافاتی که با مقتول داشت، پرداخته بود. نماینده داستان گفت: از محتوای نامه اینطور برداشت شد که نجفی قصد خودکشی داشته لذا تحقیقات درباره او به سرعت آغاز شد و در نهایت نجفی عصر روز حادثه در حالی که اسلحه به همراه داشت به اداره آگاهی شاپور مراجعه کرد و مدعی شد با این اسلحه همسرش را به قتل رسانده است.

(۱۰:۴۰) در این جلسه بالشتی که در جریان ارتکاب جرم نجفی از اتاق خواب برداشته بود و به سمت مقتوله پرتاب کرده بود روی میز نماینده دادستان قرار دارد.

(۱۱:۳۱) شهریاری نماینده دادستان، آقازاده راننده نجفی را برای ادای توضیحات به جایگاه فرا خواند.

در ادامه جلسه محاکمه محمدعلی نجفی، فرهاد آقازاده راننده نجفی به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه از چه زمانی آقای نجفی را می‌شناسید? گفت: من از دوم یا سوم خرداد سال ۹۷ با ایشان آشنا شدم و در شهرداری هم کار می‌کردم و در این یک سال کنار وی بودم.

راننده نجفی در پاسخ به سوال قاضی کشکولی درباره روز حادثه اظهار کرد: آقای نجفی ساعت ۹ و ۲۶ دقیقه صبح با من تماس گرفت و گفت کجایی که گفتم بنیاد هستم و او گفت فورا بیا. وقتی به خانه ایشان رفتم. چند بار با تلفن همراه وی تماس گرفتم، اما جواب نداد. وارد ساختمان شدم و زنگ واحد آقای نجفی را زدم که در را باز کرد و دو عدد کیف یکی مشکی و دیگری قهوه‌ای رنگ به من داد و گفت دارم نامه‌ای می‌نویسم، داخل ماشین منتشر باش تا صدایت کنم.

آقازاده افزود: حدود یک ربع بعد زنگ زد و وقتی بالا رفتم کیف قهوه‌ای را به ایشان دادم و نامه را در داخل کیف گذاشت و به من داد تا به دخترش زهرا برسانم. در این لحظه بودم که دیدم مچ پا و لباس آقای نجفی خونی است، گفتم چه شده؟ گفت درگیر شدیم. گفتم خانم استاد کجاست گفت بیرون رفته است. به او گفتم اگر نیاز هست بمانم، چون اگر خانم استاد بیاید دوباره درگیر می‌شوید، گفت تا او بیاد من از خانه بیرون می‌روم.

راننده نجفی تصریح کرد: کیف و نامه را برای دختر آقای نجفی بردم و وقتی نامه را خواندند گفتند برای پدرم اتفاقی افتاده است. دوباره به در خانه ایشان بازگشتیم. چندبار زنگ زدیم، اما کسی در را باز نکرد. با توجه به اینکه به تازگی به آن ساختمان اسباب کشی کرده بودند، کلید را همراه داشتم. کلید انداختیم و وارد شدیم که پسر ایشان هم در این لحظه رسید که فکر می‌کنم حدود ساعت ۱۲ یا ۱۲ و ۱۵ دقیقه بود. پسر میترا استاد پرسید این‌ها که هستند؟ که گفتم دختر و داماد آقای نجفی هستند. سپس وارد خانه شدیم و من اتاق خواب‌ها را نگاه کردم، اما کسی نبود. سپس در حمام را باز کردم و یک پایم را داخل حمام گذاشتم که خانم استاد را داخل وان دیدم و شوکه شدم و به عقب بازگشتم و آن‌ها را صدا زدم.

وی افزود: مهیار می‌خواست وارد حمام شود که اجازه ندادم و رفت سمت آشپزخانه و من هم به سمت او رفتم. داخل جیبش یک چاقو بود که دستش را از جیبش بیرون کشیدم، چون ترسیدم بلایی سر خودش یا دختر یا داماد آقای نجفی بیاورد.

راننده نجفی در پاسخ به این سوال که بالشت را هم داخل حمام دیده است یا خیر گفت: یادم نیست. من یک لحظه فقط داخل حمام را نگاه کردم.

آقازاده در پاسخ به این سوال که آیا راننده خانم استاد هم بود یا خیر گفت: اگر خریدی داشت، انجام می‌دادم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از اختلاف بین نجفی و استاد مطلع بوده یا خیر گفت: تقریباً اطلاع داشتم. یکی - دوبار دیدم که سر و صورت آقای نجفی کبود شده و یک بار هم تلفنی در داخل ماشین دعوایشان شد.

راننده نجفی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نجفی در روز حادثه چه لباسی بر تن داشت؟ گفت: یک تی شرت و یک شلوارک آبی رنگ به تن داشت و خون را روی شلوارک و مچ پای چپ آقای نجفی دیدم.

(۱۱:۳۳) رئیس دادگاه خبرنگار انصاف نیوز را به عنوان مطلع به جایگاه دعوت کرد و از وی توضیحات خواست.

در ادامه جلسه دادگاه محمدعلی نجفی، قاضی از معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز خواست تا به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شود که وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چه زمانی با میترا استاد تماس گرفته و مصاحبه کرده است؟ گفت: حدود یک سال پیش در بحبوحه استعفای آقای نجفی، سوژه‌ای را تحت عنوان نقش پرستوها در حذف سیاستمداران منتشر کردیم. تلاش من برای ارتباط گرفتن با آقای نجفی بی‌حاصل ماند تا اینکه بعد از مدتی، عکس‌های خصوصی آقای نجفی و میترا استاد در فضای مجازی منتشر شد. بعد از آن خانم استاد با یک کانال تلگرامی مصاحبه‌ای انجام داد. بعد از آن سعی کردم دوباره با آقای نجفی تماس بگیرم، اما میسر نشد تا اینکه از ادمین آن کانال تلگرامی، شماره خانم استاد را دریافت کردم و با وی تماس گرفتم.

وی افزود: سوژه‌مان این بود که مصاحبه‌ها و رسانه‌ای شدن زندگی خصوصی نجفی چه تاثیری داشته است. فقط همان مرتبه نخست تماس از سوی من انجام شد و در دو دفعه بعدی، خانم استاد با من تماس گرفت که مرتبه اول در آبان، مرتبه دوم در دی و مرتبه سوم شب آخر قبل از حادثه بود. تنها مصاحبه‌ای که منتشر شد، همان مصاحبه نخست بود. در تماس دوم که از سوی خانم استاد انجام شد، مسائل خصوصی زندگی خود را مطرح کرد که برای انتشار در رسانه موضوعیت نداشت. با این حال از او خواستم به انصاف‌نیوز بیاید و امکان صحبت کردن تلفنی وجود ندارد. ایشان چه در مصاحبه اول و چه در تماس‌های بعدی تاکید داشت که صداها در تلفن همراهش ضبط می‌شود. در مصاحبه اول گفت که رابطه خوبی با نجفی دارد، اما در تماس‌های بعدی گفت که قدری مشکلات دارد.

خبرنگار انصاف نیوز اضافه کرد: وی ابتدا پذیرفت که انصاف نیوز بیاید، اما بعداً لغو کرد. آخرین بار نیز ظهر روز قبل از حادثه تماس گرفت و مسائلی را مطرح کرد که گفتم باید با سردبیر مشورت کنم، چون موضوعیت نداشت. قبول کرد که فردایش به انصاف‌نیوز بیاید، اما ساعت ۱۹ بعدازظهر پیامکی داد و گفت که عازم سفر است و وقت دیگری می‌آید. شب نیز دو عکس نوشت با این مضمون ارسال کرد که سکوت‌کنندگان در برابر ظلم همراه ظلم هستند.

رشیدیان در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه آیا میترا استاد مسائل اجتماعی و سیاسی را هم مطرح می‌کرد یا خیر؟ افزود: مسائل کاملا خصوصی را مطرح می‌کرد و در آخرین تماسی که داشت گفت نجفی همسر اول خود را طلاق داده و می‌خواهم این موضوع را رسانه‌ای کنم و من دیگر زن دوم نیستم و خیلی تاکید داشت که نجفی تمام اموال خود را به همسر اول و دخترش واگذار کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میترا استاد مسائل سیاسی را هم مطرح می‌کرد؟ گفت: خیرا. ابداً. تنها چیزی که می‌گفت این بود که پدرم تماس می‌گیرد و می‌گوید آبروی ما رفته و می‌گویند دخترت زن فردی شده که سن بالایی دارد و می‌خواهم از این بی‌آبرویی خلاص شوم.

خبرنگار انصاف‌نیوز ادامه داد: در تماس‌هایی که میترا استاد با من داشت این طور القا کرده بود که با آقای نجفی زندگی خوبی دارد و روابط‌شان حسنه است.

در ادامه جلسه، قاضی کشکولی ختم جلسه نخست را اعلام کرد و افزود: با توجه به جلسه امروز برای تطبیق اظهارات مطلعین با اظهارات نجفی و همچنین فرصت اخذ اظهارات فرزند مقتوله و اولیاء دم که با وصف دعوت در جلسه حضور ندارد، تا ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه هفته جاری تنفس اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: وکلای آقای نجفی طبق موازین قانونی، پرونده را مطالعه کردند و در چندین نوبت تقاضای ملاقات متهم را داشتند که موافقت شد و با توجه به اینکه وکلا سه نفر بودند، ابلاغ‌ها قدری زمان برد. حتی دو تن از وکلا تقاضای تجدید مهلت را داشتند که با توجه به تاخیر پیش آمده در ابلاغ به وکیل سوم، این فرصت داده شد. وکلا ایراداتی را مطرح کردند که بسیار زیاد بود، اما قابل توجه نبود. برخی از ایرادات قابل تامل بود، اما از موارد صدور قرار رفع نقص نبود و ایرادات در دادگاه برطرف شد.

(۱۱:۴۴) از سوی رئیس دادگاه اعلام تنفس شد و وی اعلام کرد که اولیای دم (پسر میترا استاد) در جلسه بعدی دادگاه برای ادای توضیحات حضور داشته باشند.

(۱۱:۴۷) قاضی کشکولی اعلام کرد: جلسه بعدی دادگاه نجفی روز چهارشنبه این هفته راس ساعت ۹ صبح به صورت علنی برگزار خواهد شد. بعد از اعلام ختم جلسه وکلای طرفین باهم به صحبت پرداختند.

(۱۲:۰۳) برادر میترا استاد هنگام خروج از دادگاه با صدای بلند اعلام کرد: فقط قصاص.

مسعود استاد پس از پایان نخستین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به اتهام قتل میترا استاد به خبرنگاران گفت: ما خواستار اجرای دقیق قانون توسط دادگاه هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان سازش از سوی اولیاء دم وجود دارد یا خیر افزود: ما از قصاص نمی‌گذریم.

برادر میترا استاد همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود نجفی به جای فرد دیگری قتل را به گردن گرفته است، اظهار کرد: دوربین‌ها زمان خروج نجفی را ضبط کردند و چنین فرضیه‌ای درست نیست.

(۱۲:۰۸) قاضی کشکولی بعد از اتمام اولین جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران در مورد تعداد جلسات دادگاه این پرونده گفت: هنوز مشخص نیست که چند جلسه خواهیم داشت.

قاضی کشکولی در پایان جلسه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی در رابطه با عدم حضور اولیای دم در این جلسه، گفت: به هر حال آن‌ها تصمیم گرفتند که وکیل معرفی کنند، البته ضروری است که در جلسه بعدی دادگاه بیایند.

وی در پاسخ به اینکه عدم حضور آن‌ها آیا خللی به جلسه وارد می‌کند، گفت: در روند رسیدگی به پرونده خللی ایجاد نخواهد شد.

قاضی کشکولی در مورد اینکه عدم حضور فرزند میترا استاد به دلیل مشاهدات عینی آیا مشکل‌ساز خواهد بود یا خیر؟ پاسخ داد: در مورد ماهیت پرونده بهتر است صحبت نشود.

وی در مورد تعداد برگزاری جلسه رسیدگی گفت: بستگی به دفاع طرفین دارد.

قاضی کشکولی همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی‌ها اصرار دارند شهردار اسبق تهران قتل را به گردن گرفته است، گفت: این موضوع در رابطه با ماهیت پرونده است و اجازه دهید در جلسه دادگاه بررسی شود.

وی همچنین در مورد اینکه گفته شده شاید این پرونده ختم به صلح و سازش شود، گفت: بهتر است این موضوع را از خودشان بپرسید.

(۱۲:۱۲) وکیل نجفی هم در ارتباط با پرونده توضیحاتی داد.

حمید گودرزی وکیل نجفی پس از پایان نخستین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در جمع خبرنگاران گفت: دادگاه تا امروز رسیدگی اش را انجام داده و نقایص تا حدودی مرتفع شده و نقایص دیگری وجود دارد که امیدواریم در جلسات بعدی مطرح کنیم تا رفع و دادرسی در محیط آرامی انجام شود.

وی افزود: در نهایت انتقادی به جلسه امروز وارد نیست و از آنجا که اظهارات اولیای دم مبسوط نبوده، اما به هرحال راه را برای مذاکره باز کردند و این فرصت شاید ایجاد شود تا مذاکراتی داشته باشیم و خانواده استاد هم تشفی خاطری برایشان ایجاد شود که صدمه روحی نخورند و به شکلی عمل کنیم که از نظر روحی و فکری خانواده در تشویش نباشند تا بتوانیم راهی برای مذاکره باز کنیم، زیرا از مسائل مطبوعاتی که برایشان پیش آمده نگرانی داشته‌اند.

گودرزی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان وکیل قبول دارید قتل از سوی آقای نجفی بوده است؟ گفت: پاسخ این سوال منفی است، اما اگر به سوال شما پاسخ بگویم می‌شود بحث دفاع که باید آن را در جلسه بعد دادگاه مطرح کنم. شاید راه جدیدی برای پرونده گشوده شود.

وی گفت: مذاکره‌ای با خانواده مقتول رسما نداشتیم، اما تقاضا کردیم و امیدواریم پاسخ مثبت دهند.

وکیل نجفی درباره اظهارات نجفی در خصوص مهدورالدم بودن مقتول که در کیفرخواست آمده است، گفت: این موضوع در جلسات غیرعلنی باید مطرح شود و به خانواده مقتول و مذاکرات صدمه می‌زند که امیدواریم مطرح نشود.

وی درباره تعداد جلسات دادگاه گفت: جلسه چهارشنبه جلسه دیگر است و من جای رئیس دادگاه نیستم و نمی‌دانم چند جلسه مانده، اما امیدوارم جلسه دیگری هم باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین