"محمدعلی نجفی" فردا به‌صورت علنی محاکمه می‌شود

گروه اجتماعی الف،   3980421077 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نخستین جلسه محاکمه "محمدعلی نجفی" شهردار اسبق تهران به اتهام قتل "میترا استاد" همسر دومش به‌صورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی برگزار می‌شود.

"محمدعلی نجفی" فردا به‌صورت علنی محاکمه می‌شود

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم؛ هفتم خرداد امسال بود که محمد شهریاری از به قتل رسیدن "میترا استاد" همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران در ساختمانی مسکونی در منطقه سعادت‌آباد تهران خبر داد.

بررسی‌های برای شناسایی قاتل توسط ماموران قضایی و انتظامی ادامه داشت تا اینکه عصر همان روز ( هفتم خرداد) نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی به قتل همسرش اعتراف کرد.

نهایتاً علی القاصی‌مهر؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده نجفی به اتهام قتل‌ عمد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی) با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص خبر داد.

پرونده پس از صدور کیفرخواست به مجتمع دادگاه‌های کیفری یک استان تهران ارسال و برای رسیدگی به شعبه نهم دادگاه کیفری یک به ریاست قاضی کشکولی ارجاع شد که شعبه دادگاه 10 روز به وکلای متهم وقت داد تا پرونده را مطالعه و در صورت وجود نقص یا ایراد اعلام کنند.

وکلای نجفی پرونده او را مورد مطالعه قرار دادند و نهایتاً قاضی کشکولی، ساعت 9 صبح روز شنبه 22 تیر( فردا) را برای برگزاری نخستین جلسه دادگاه اعلام کرد. 

قاضی کشکولی، رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی در ارتباط با تخلفات سازمان تامین اجتماعی، قاتل بنیتا دختربچه هشت ماهه، محمد ثلاث قاتل سه تن از ماموران نیروی انتظامی در جنایت خیابان پاسداران و ... را در پرونده کاری خود دارد.

نتیجه دادگاه در گروی مطالبات اولیای دم

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه 20 خرداد درباره پرونده نجفی گفته بود: «نگاه ما به این پرونده نگاه به پرونده جنایی و قتل است و در مورد سایر پرونده‌های قتل که آثار اجتماعی به همراه داشته رسیدگی‌ها ضمن رعایت دقت از سرعت ویژه برخوردار بوده است و مثال‌های زیادی هم از این دست موارد داریم مثل پرونده‌ قتل امام جمعه شهر کازرون، پرونده قتل بنیتا، پرونده رسیدگی به قتل مامور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران که با سرعت رسیدگی شد. هر جایی که پرونده قتلی بازتاب اجتماعی داشته باشد به آن پرونده در ضمن رعایت دقت با سرعت رسیدگی می‌کنیم. رسیدگی دادسرایی به این پرونده با رویکرد پرونده قتل خانوادگی انجام شده است و کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شد و دادگاه در چهارچوب ضوایط و مقررات قانونی به آن رسیدگی می‌کند. ما هیچ پیش داوری نسبت به این پرونده نداریم و نتیجه پرونده دایر بر مطالبه اولیای دم، اسناد و مدارک، دفاعیات متهم و وکلای او و در نهایت تصمیم هیئت قضایی شعبه رسیدگی کننده است.»

پرونده نجفی به‌قدری روشن است که نیازی به تحقیقات اضافی نداشت

یکی از انتقاداتی که به قوه‌ قضائیه از سوی برخی افراد از جمله وکلای نجفی در ارتباط با این پرونده مطرح می‌شد این بود که دستگاه قضا تحقیقات لازم را انجام نداده و فقط سعی کرده با سرعت کیفرخواست را صادر و آن را به دادگاه ارسال کند.

اسماعیلی در چهارمین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی قوه‌قضائیه به این انتقاد پاسخ داد و گفت: «سرعت عمل در دستگاه قضایی خاص همه مردم است به‌ویژه در پرونده‌هایی که بازتاب اجتماعی داشته است. هر پرونده‌ای که احساسات و عواطف عمومی را جریحه‌دار کند، صراحتاً اعلام می‌کنیم به این قبیل پرونده‌ها توأم با دقت و رعایت همه موازین قانونی با سرعت و ویژه رسیدگی می‌کنیم و پرونده قتل میترا استاد در زمره این پرونده‌هاست. پرونده از منظر قضایی یک پرونده قتل جنایی خانوادگی و کاملاً روشن است و از بعد قضایی و تحقیقات، همکاران ما در دادسرا با هیچ ابهامی مواجه نبودند؛ هم اقاریر و هم بررسی صحنه جرم و تحقیقات پلیس و پزشکی قانونی انجام شده و به‌قدری روشن است که نیازی به تحقیقات بیشتر نداشت.»

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود:«کسانی که دسترسی به رسانه‌ها دارند از حاشیه‌سازی برای این‌گونه پرونده‌ها اجتناب کنند. ما با رعایت اخلاق و قانون می‌توانیم امنیت روانی را به جامعه برگردانیم. یکی از نمایندگان مجلس تماس گرفت و گفت "از شهود این پرونده تحقیق نشده است."، به او گفتم شاهد یعنی کسی که به‌رأی‌العین صحنه جنایت را به‌چشم خود دیده باشد و احدی ادعا ندارد در صحنه قتل جز قاتل و مقتول فرد ثالثی وجود داشته باشد و بنا نیست شاهد بتراشیم و حاشیه بسازیم.»

الویری: اگر از سوابق نجفی با خبر بودیم شهردار تهران نمی‌شد/کرباسچی: درباره ارتباط نجفی با میترا استاد هشدار داده بودیم

پرونده نجفی علاوه بر ابعاد قضایی موضوع، واکنش‌هایی را هم در بین سیاسیون و فعالان سیاسی به ویژه اصلاح طلب به همراه داشت مثلاً غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی که با روزنامه "اعتماد" انجام داد، به جلسه مشترک حزب کارگزاران با حزب اتحاد ملت با عبدالله نوری اشاره کرد و گفت که در آن جلسه درباره ارتباط نجفی با میترا استاد هشدار داده بوده است.

میردامادی از فعالان سیاسی هم به اظهارات کرباسچی طی یادداشتی واکنش نشان داد و گفت: در هیچ یک از جلساتی که بحث آقای نجفی مطرح بود آقای کرباسچی یا فرد دیگری کلمه‌ای در مورد مسائلی که اخیرا حول و حوش آقای نجفی گفته می‌شود مطرح نکرد حتی آقای مرعشی که آقای کرباسچی ارتباط نزدیکی با ایشان دارد و قاعدتا اگر نکته منفی در مورد آقای نجفی داشت باید حداقل به ایشان اطلاع می‌داد؛ زمانی که به عنوان یکی از نامزدهای مورد نظر شورای شهر برای شهرداری تهران برنامه پیشنهادی خود را در جلسه شورا ارائه داد به دوستان شورا توصیه کرد به آقای نجفی برای مسئولیت شهرداری رای دهند. آقای کرباسچی تنها مخالف َآقای نجفی بود، آن هم نه به دلیل مسائلی که امروز مطرح می‌کند بلکه به این دلیل که اصرار بر شهرداری آقای محسن هاشمی داشت.

او افزود: آنچه در مجموع این ماجرا جای تامل و تاسف دارد این است که اختلافات و کینه‌های شخصی آقای کرباسچی نسبت به آقای نجفی چقدر اهمیت داشته که دوست و همکار سی و چند ساله و هم‌حزبی بیست و چند ساله خود را که امروز، بخشی به دلیل خطای خود و بخشی با سناریوئی که برای وی طراحی و اجرا شد، زمین خورده است شادمانه لگد می‌زند؟

محمود صادقی؛ عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و نماینده اصلا‌ح‌طلب مردم تهران در مجلس هم به این اظهارات واکنش داد و خطاب به کرباسچی و میردامادی گفت: دوستان بهتر است به جای مشاجره، سکوت کنند تا در فضایی آرام به این پرونده رسیدگی شود، باید روشن شود که آیا این پرونده صرفا بُعد خانوادگی و شخصی دارد، یا ابعاد دیگری را نیز می‌توان برای آن متصور بود؟

الویری عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای عالی استان‌ها نیز درباره نجفی گفته است: در ارتباط با موضوع نجفی خیلی صریح و روشن اعلام کنم که هیچ کدام از اعضای شورای شهر در خصوص مسائلی که هم‌اکنون مطرح شده است در جریان نبودند یا اطلاعی نداشتند یا اینکه مطلبی را مطرح نکردند و ما به آقای نجفی رأی دادیم که وی در افکار عمومی بهترین وزیر آموزش و پرورش بود و در واقع شورای شهر تهران به آقای نجفی‌ای رأی داد که عصبانیت او را هیچ کس ندیده بود و در واقع زمانی که آقای نجفی در سازمان برنامه و بودجه بود بهترین کارنامه را به خود اختصاص داده بود حتی احزاب دیگر مثل کارگزاران نیز اطلاعی از شرایط آقای نجفی نداشتند و اگر ما از سوابق نجفی مطلع بودیم وی را شهردار تهران نمی‌کردیم و هرگز به وی رأی نمی‌دادیم!

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۹۷۴۸۷۱۵:۴۴:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۲۱
به همراه اوباش اسلاحتلب اعدام شود
mostafa.kamali95@yahoo.com۹۹۷۸۲۹۲۱:۴۴:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۲۱
دیروز تصویر صف متهمان بانک سرمایه در رسانه ها که اکثرا از بازنشسته ها بودند در حالی منتشر شد که این مثل را تداعی میکرد که گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند حال و روز اغلب مدیران بانکی وصف و حال روز مدیران بانک سرمایه است منتهی هنوز اعمال آنها روی دایره با همان داریه نیامده است
ناشناس۹۹۷۴۹۸۱۶:۰۶:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۲۱
آقای ...ی و شرکا، میشه کم کم دست از سر ما ملت بردارید؟
ناشناس۹۹۷۵۸۸۱۷:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۲۱
برای دادگاه باید مسجل شود که ایشان قتل را انجام داده و گردن نگرفته است و یا از ناحیه ای برای اجرای این قتل تحت فشار نبوده به هنگام معرفی نجفی به پلیس. اینطور احساس میشد که ایشان قتل را به گردن گرفته تا از نفوذش برای گرفتن رضایت استفاده شود
ناشناس۹۹۷۵۹۳۱۷:۳۹:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۲۱
در کنار رسیدگی به قتل به این موضوع مهم نیز رسیدگی نمایید که چه مسئله یا فساد مهمی بوده که از ترس افشای آن ایشان و شخص دیگری مرتکب قتل شده است آن موضوع به مراتب از خود قتل هم می تواند مهمتر باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین