وزیر اقتصاد: اخذ مالیات از سکه قانونی است

گروه اقتصادی الف،   3980421052 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این وزارتخانه در موضوع اخذ مالیات از سکه، قانون را اجرا می‌کند، گفت: بر این اساس اخذ مالیات از سکه قانونی است.

وزیر اقتصاد: اخذ مالیات از سکه قانونی است

به گزارش  تسنیم، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگویی با اشاره به مطرح بودن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: مقرر شده وزارت امور اقتصادی و دارایی نقطه‌نظرات تکمیلی خود درباره این طرح را به نمایندگان ارائه دهد، اما بحث دیگر موضوع مالیات بر عملکرد و مالیات مستقیم است که در این راستا قرار شده که در این حوزه تجدید‌نظر صورت گرفته و برخی از معافیت‌ها اصلاح شود.

وی با بیان اینکه شاید در بُرهه‌ای از تاریخ اِعمال برخی از معافیت‌ها ضروری بود، افزود: در حال حاضر برخی از این معافیت‌ها ضرورت خود را از دست داده که باید اصلاح شود، اما در برخی دیگر از بخش‌ها باید قانونی همانند مالیات بر عواید سرمایه یا مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا وضع شود، بنابراین وزارت امور اقتصادی و دارایی از دو طرف پایه‌های مالیاتی را اصلاح و افزایش می‌دهد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در بحث مالیات تأکید بنده این است که از ورود به مصادیق خودداری کنم، ادامه داد: ورود به مصادیق آثار خوبی در اقتصاد ندارد، چراکه ممکن است وزارت اقتصاد پیشنهادی را مطرح کند که  در دولت و مجلس تغییر کند، بنابراین این موضوع که از زمان پیشنهاد تا تصویب یک دوره زمانی طول می‌کشد، لذا دلیلی ندارد در این دوره زمانی اختلال یا نااطمینانی در اقتصاد کشور ایجاد شود، اما آنچه که مسلم است، عزم و اراده جدی  برای سامان دادن بحث مالیات وجود دارد.

دژپسند با بیان اینکه مالیات بر عملکرد از گذشته اخذ می‌شده است، تأکید کرد: قانون به  ما اجازه داده است که 5 تا 10 سال به گذشته رجوع کرده و پرونده‌ها را نیز بررسی کنیم که بر این اساس، همکاران ما مالیات بر سکه را براساس قانون دریافت کرده و با استناد تکالیف قانونی مالیات اخذ می‌کنند و نمی‌توانند بدون قانون مالیات اخذ کنندو اخذ مالیات از سکه قانونی است.

وی افزود: یکی از مواردی که در قانون اساسی ذکر و تصریح شده که وضع و معافیت آن باید با مصوبه مجلس انجام شود، موضوع مالیات است، یعنی اگر وزارت اقتصاد بخواهد مالیات وضع کرده و یا معافیت ایجاد کند، باید بر مبنای قانون باشد و در این زمینه دولت هیچ اختیار خاصی ندارد.

وزیر اقتصاد که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، درباره شکایت برخی افرادی که سکه پیش خرید کرده‌اند، به دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه چرا باید پس از 2 سال مالیات پرداخت کنند، در حالی که در قرارداد اخذ مالیات ذکر نشده است، ادامه داد: دیوان عدالت اداری می‌تواند بررسی خود را درباره مالیات بر سکه انجام دهد، چرا که بخشی از مجرای قانونی است و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در برابر قانون تسلیم است، اما آنچه که در حال حاضر وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می‌دهد، براساس تکالیف قانونی است.

دژپسند با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال تدوین لایحه مالیات بردرآمد فعالیت‌های اختلال‌زا است، تصریح کرد:  منظور از فعالیت‌های اختلال‌زا این است که در بُرهه‌ای از زمان، بخشی از نقدینگی برای خرید کالایی کوچ و تقاضای مصنوعی ایجاد می‌کند که بازار آن کالا نیز دچار اختلال می‌شود که این موضوع طبیعی نیست و درآمدهای بادآورده ایجاد می‌کند که این درآمدها نیز مشمول مالیات می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان خاطرنشان کرد: ساز و کار اخذ مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال‌زا در لایحه تنظیم شده است و این لایحه باید ابتدا در دولت بررسی و  سپس به مجلس ارسال شود، البته ما به دنبال این هستیم که ابتدا دستگاه‌های اجرایی در این باره مشارکت کرده و نظر بدهند و سپس در دولت تصویب شده و به مجلس ارسال شود که هدف اصلی لایحه این بوده که درآمدهای نجومی بادآورده که از طریق این نوع فعالیت ایجاد شده مشمول مالیات شوند و از این نوع فعالیت ها جلوگیری شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۹۷۲۵۹۱۲:۳۰:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۲۱
وزیر محترم اقتصاد تعدادی مدیر بازنشسته در بانک .. مناصب را ترک نکرده اند قانون عدم بکار گیری شامل بانک های .، ..و ..هم که دولت در آنها سهم دارد میشود لطفا دستور پیگیری و بازگشت حقوق های گرفته شده و برخورد با مسولان متخلف که به قانون تمکین نکرده اند بدهید
ناشناس۹۹۷۶۴۴۱۸:۲۹:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۲۱
ایا مسولان اقتصادی کشور از دیدن صف مدیران مفسد و متخلف بانک سرمایه که در صفی طویل وارد دادگاه میشدند و اکثرا از بازنشستگان بودند ابراز شرمساری نمی کنند
ناشناس۹۹۸۰۷۳۰۴:۲۰:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۲۲
اقاي وزير و همه مديران بدانيد تورم بدترين مالياتي است كه يك ملت ميدهد با كاهش ارزش پول كشور در اين دو سال به كمتر از سي درصد در حقيقت شما نابلدان اقتصاد و سياست از پول اين و ارزش و قدرت خريد حقوق ، حقوق بگيران و مستمري گيران بيش از سيصد درصد ماليات گرفته ايد
الف ر۹۹۷۲۶۵۱۲:۳۹:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۲۱
آقای وزیر کاملا غیر قانونی است زیرا مالیات بر درآمد حاصل میشود درآمد هم تا فروش انجام نگیرد محقق نمیشود
ناشناس۹۹۷۸۳۴۲۱:۵۸:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۲۱
مالیات بر خرید است. به هر کسی در کانادا بگوئید یک تکه طلا را پیش فروش می خری و می فروشی ۵۰% سود می خوری بلافاصله تیمارستان بستری می شوی.
علی۹۹۷۸۷۴۲۲:۴۱:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۲۱
بر مبنای مالیات بر عائدی سرمایه می‌تونند بگیرند.
کسی که به دولت اعتماد کرد۹۹۷۲۷۹۱۲:۴۹:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۲۱
وزارت اقتصاد و اداره دارایی آنقدر که تو این یکماه اطلاعیه ، بخشنامه و مصاحبه کردن اگر پارسال وقت ثبت نام فقط یک خبر می دادن دیگه با اعتماد مردم بازی نمی شد.
علی۹۹۷۲۹۷۱۳:۰۲:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۲۱
کاش از ایشان در رابطه با تبعیض بین خریداران سکه از بانک مرکزی و بازار آزاد هم سوال میشد/ کاش از ایشان در رابطه با افزایش قیمت خودرو ها و مسکن و پوشک و رب و کود حیوانی و چای و ووو ،هم سوال میشد که آیا خریداران خودرو هم مالیات میدهند اصلا خود ایشان مالیات افزایش خودرو و مسکن خود و خانواده خود را خواهد داد./اصلا کدام سود و درآمد مشکل مسئولین ما این است که تفاوت گرانی کالا در اثر کاهش ارزش پول ملی با درآمد از راه کسب و کار را نمی فهمند یا خود را به ناآگاهی می زنند
ناشناس۹۹۷۲۹۸۱۳:۰۴:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۲۱
من نه سکه خريدم و نه پول داشتم که بخرم.200 ميليون در بانک آينده داشتم که سالي 22% سود ميداد و برای من بازنشسته کمک خرج بود.الان 200 ميليون من ارزش خريدش يک چهارم شده درحاليکه اگه عقل سالم داشتم وقتي دلار داشت اوج ميگرفت حداقل 50 هزار دلار يا 200 سکه ميشد باهاش خريد.حرفم اينه اونايي که سکه و دلار خريدن بهيچ عنوان سود نکردن ولي ارزش پولشون ثابت موند اونايي هم که مثل من به حرفهای جهانگيری گوش کردن (قبلا بهمني هم از اين حرفها زده بود)حاصل 30 سال کارکردشون به فنا رفت
ناشناس۹۹۷۳۰۳۱۳:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۲۱
روزی ده بار تکرار میکنه
ققنوس۹۹۷۳۱۸۱۳:۱۵:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲۱
طرح پیش فروش سکه در بانک ملی ایران انجام شد یعنی معتبر ترین بانک ایران این جمله به این معناست که اگر این طرح پیش فروش سکه به عنوان یک طرح اخلال زا شناخته شود باید از وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس کل بانک مرکزی به جرم اخلال گری در بازار طلا و سکه محاکمه شوند ذخایر بر باد رفته طلا را میخواهند با گرفتن مالیات جبران کنند!!!!!!!!!!!
ناشناس۹۹۷۳۱۹۱۳:۱۶:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۲۱
شما هر چه بتوانيد از مردم بگيريد قانوني است ،شما ارباب رجوع را هم كه روزها وهفته سرگردان ميكنيد قانوني است شما اصولا هر بلايي سر مردم مي آوريد قانوني است.
ناشناس۹۹۷۳۴۳۱۳:۲۹:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۲۱
جالب است. اول دولت ارزش پول را کاهش میدهد و قیمت سکه را بالا میبرد بعد صاحبان سرمایه که نگران حفظ ارزش دارایی خود هستند سرمایه هایشان را به طلا تبدیل میکنند دولت نام این کار را درآمد زایی و اختلال مینامد و از آن مالیات میگیرد! بعد مصرف کننده نهایی که برای مراسمی نیاز به یکی دو تا سکه دارد باید آنرا با قیمتی بالاتر که تناسبی با ارزش واقعی طلای سکه ندارد تهیه کند. این جوری اقتصاد سالم میماند و فاصله طبقاتی از بین میرود!
ناشناس۹۹۷۳۵۷۱۳:۴۰:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۲۱
میزان اطلاع مسوولین از قانون شگفت انگیزه
ناشناس۹۹۷۳۸۳۱۴:۰۳:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۲۱
با استدلال شما ، مثلا کسی که خودرو خریده و الان خودروی او چهار برابر رشد قیمت داشته نیز باید مالیات بدهد و همینطور راجع به بقیه کالاها و اجناس این مطلب صدق میکند ، دریافت مالیات باید بر اساس قانون باشد نه اینکه گفته شود ما مالیات میگیریم واگر معافیتی باشد باید مجلس تصویب کند ،بلکه باید گفته شود دریافت مالیات باید بر اساس مصوبه مجلس باشد ،در مورد سکه هیچ صحبتی از دریافت مالیات نبوده است و حرف شما کاملا غیر قانونی است ،مالیات مستقیم که شما به آن اشاره میکنید در مورد شغل است ،فروش دارایی شخص از چه زمانی شغل محسوب شده است ، جناب دژ پسند بیش از این وجه بانک مرکزی و دولت را خدشه دار نکنید
ناشناس۹۹۷۵۲۲۱۶:۲۸:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۲۱
این فعالیت اختلال زا که نام میبرید یکطرفش بانک ملی است پس به جرم فعالیت اختلال زا یک فکری به حالش بکنید مدیران آن را دستگیر و محاکمه کنید
ناشناس۹۹۷۵۲۴۱۶:۲۹:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۲۱
فعلا چون کفگیرتان به ته دیگ نزدیک شده مالیات از هر چیزی قانونی!!!! است. منتظر مالیات بر استفاده از هوا هستیم.
ناشناس۹۹۷۵۶۰۱۷:۱۱:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۲۱
این کارا رو می کنید که مردم اعتمادشون به سیستم کم میشه و رو میارن به بازار ازاد و دلال.
ناشناس۹۹۷۶۲۴۱۸:۰۵:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۲۱
اقای دژپسند اول ارزش پول را به قبل از خرید سکه برگردانید بعد طلب مالیات کنید. بیش از این با اعتماد مردم به بانکها و دولت و نظام بازی نکنید
ناشناس۹۹۷۷۷۴۲۰:۴۷:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۲۱
ضعیف ترین وزیری است که من در این وزارتخانه دیدم حتی بدتر از کرباسیان
ناشناس۹۹۷۹۴۲۲۳:۵۸:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۲۱
بابا بذارید این دولت هرکار دلش میخاد بکنه. دوران دولت اصلاح طلب تدبیر و امیدشونم دیدیم.
علی۹۹۸۰۹۸۰۶:۲۹:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۲۲
تا خزانه دولت به صفر رسیده از این به بعد شاهد چنین کارهای قانونی بسیار زیاد خواهیم بود حالا که از سکه شروع شده مرحله بعدی چیه؟
سمانه۹۹۸۸۱۷۱۳:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۲۲
بیچاره تکلیف اونایی که سرمایه اندکشونو چندتا سکه 5میلیونی گرفتن چی میشه بااین همه نزول سکه ودلار
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  15. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. وحدت ملی با وعده صادق

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین