علل ازدواج دختران جوان با مردهای سالمند

گروه اجتماعی الف،   3980420030 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار در سال ۹۵، نرخ مشارکت اقتصادی زنان به زور به ۱۲ درصد می‌رسد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن نیز ۶۵ درصد است. ۷۰ درصد زنان مطلقه حداقل دارای یک فرزند و تنها ۱۶ درصدشان شاغل هستند. با این اوصاف طبیعی است که شاهد دریافت مستمری از هر روشی حتی ازدواج‌های نامتعارف باشیم.

ناهید تاج‌الدین در گفت‌وگو با ایسنا در مورد ازدواج دختران جوان با مردان سالمند گفت: یکی از آسیب‌های نوپدید اجتماعی ازدواج دختران جوان با مردان سالمند به انگیزه دریافت مستمری سالمندان پس از فوت است. این یک درد است که دختری برای دریافت مستمری روی به ازدواج با مردان سالمندان بیاورد. از نظر من، این پدیده شباهت‌هایی با کودک همسری دارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن بررسی مفصل علل این نوع ازدواج، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار در سال ۹۵، نرخ مشارکت اقتصادی زنان به زور به ۱۲ درصد می‌رسد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن نیز ۶۵ درصد است. ۷۰ درصد زنان مطلقه حداقل دارای یک فرزند و تنها ۱۶ درصدشان شاغل هستند. با این اوصاف طبیعی است که شاهد دریافت مستمری از هر روشی حتی ازدواج‌های نامتعارف باشیم.

تاج الدین ادامه داد: این پدیده نشان می‌دهد مردم بحران صندوق‌های بازنشستگی را بحران خودشان نمی‌دانند. زیرا صندوق‌های بازنشستگی با حدود ۱۳ میلیون حقوق‌بگیر اینک ۷۶ درصد منابع خود را به وسیله بودجه عمومی دولت تأمین می‌کند و در حال حاضر صندوق‌های تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، کارکنان فولاد و دیگر صندوق وضعیتی بحرانی دارند. در تمام این صندوق‌ها تعادل میان منابع و هزینه‌ها از میان رفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به نسبت صندوق‌های بازنشستگی و ازدواج زنان با مردان مسّن گفت: متوسط سنِ بازنشستگی در ایران ۵۰ سال و این رقم در بسیاری از کشورها، نزدیک به ۶۳ سال است. همچنین شاخص امید به زندگی در ایران ۷۶ سال به شمار می‌رود و این باعث می‌شود تا صندوق‌های بازنشستگی برای مدت زمان طولانی یعنی دست کم بیش از ۲۶ سال مجبور باشند بدون آنکه از فرد درآمدی داشته باشند به او حقوق پرداخت کنند. از طرف دیگر به لحاظ استاندارد جهانی باید نسبت پشتیبانی یعنی میزان کسور پردازان به مستمری بگیران ۵ باشد و عملاً پنج برابر مستمری بگیران، کسور پرداز داشته باشیم که این نسبت در هیچ یک از صندوق‌های بازنشستگی ما برقرار نیست.

وی تصریح کرد: اینکه در اوج بحران صندوق‌های بازنشستگی شاهد چنین آسیب‌هایی چون طلاق‌های صوری برای برقراری مستمری فرزندان اناث یا همین ازدواج دختران جوان با سالمندان برای دریافت مستمری هستیم، نشانه بحران سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی مردم به صندوق‌های بازنشستگی نیز هست.

تاج الدین در پایان ازدواج دختران با مردان سالمند به انگیزه دریافت مستمری یک آسیب نوپدید اجتماعی خواند و تاکید کرد: اگر شرایط را برای مشارکت اقتصادی زنان مساعد نکنیم، شاهد افزایش چنین ازدواج‌های سوداگرانه خواهیم بود.

دیدگاه کاربران

علیرضا۹۹۵۹۲۸۰۹:۲۷:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۲۰
سوالی که همیشه برام مطرحه اینه که الان که جمعیت عظیم دهه شصت کم و بیش شاغل هستن و دارن حق بیمه پرداخت میکنن مداوم صحبت از ورشکستگی صندوق های بیمه است فردا که اینها بازنشست بشن و بخوان حقوق بازنشستگی بگیرن پس وضعیت چی میشه ؟
ناشناس۹۹۵۹۸۵۱۰:۱۷:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۲۰
یک پول دار ثروت خود را منتقل می کند یک کارمند بعد مرگ آیا قادر هست حقوق و مدرکش را منتقل کند پس بهتر است پولش به یکی که مستحق است برسد من حاضرم قبل مرگ صوری یکی را عقد کنم تا پولم به جیب دولتی که مرا با تورم خود ساخته به فقر کشانده نرود چه عیبی دارد کسی حقوق چند میلیونی مرا بگیرد و برایم خیرات کند پول که نداشتم کار خیر انجام دهم
ناشناس۹۹۵۹۹۱۱۰:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۲۰
شما نماینده ای .وقتی تو مجلس داد میزنن زن محکوم به ماندن در خانه است تو پیش قدم باش.متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از ارگان ها تنها نیرو های مرد استخدام کردن. در حالی که نیمی از جمعیت ما رو زنان تشکلیل میدن. وقتی زنی یا دختری نتونه کار پیدا کنه و خرج زندگی رو بده مجبوره برای زنده ماندن مستمری بگیره
ناشناس۹۹۵۹۹۲۱۰:۲۲:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۲۰
اونهایی که تز میدن زنها کار نکنن بمونن خونه بچه تولید کنن الان تحویل بگیرن ! مگه همه ی مردها بیمه دارن که بتونن از زن و بچه حمایت کنن ؟؟ زن مطلقه یا شوهر مرده چکار کنه ؟؟ بره تن فروشی ؟؟ گدایی ؟؟ دزدی ؟؟
ناشناس۹۹۶۰۲۶۱۰:۳۷:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۲۰
شاید از بیفکری کسانی باشد که زنان را اینقدر بدبخت کرده اند! چرا یک زن تحصیلکرده نباید بتواند شغلی پیدا کند؟ الان این زنان هستند که خرج شوهر لاابالی و هوسباز خودشان را می دهند.
ناشناس۹۹۶۰۶۰۱۱:۰۲:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۲۰
علت مشکلات صندوق ها پرداخت مستمری به بازنشستگان نیست . این صندوق ها30سال از ااین افراد پول میگیرند پولی که نصب این صندوق ها از بابت این پولها بعلاوه سودش رقمی بسیار بیشتر از مبلغ پرداختی به بازنشستگان می شود. در واقع چپاول سرمایه کارگران در صندوق های بازنشستگی به دست دولتیان و مجلسیان و دست اندرکاران و عوامل بانفوذ منجر به ورشکستگی این صندوق ها شده که البته.. عزیز و دلسوز که نگران برچیده شدن این خان..هستند طرح افزایش طول دوران خدمت و سن بازنشستگی می دهند و با اروپا مقایسه می فرمایند
ناشناس۹۹۶۱۷۱۱۲:۰۳:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۲۰
چی سواداگرانه نشده که ازدواج نشده باشه؟
علم روانشناسی۹۹۶۲۰۵۱۲:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۲۰
یکی از دلایل ازدواج افراد جوان با افراد سالمند (علاوه بر دلایلی که در متن اشاره شد) نوعی گرایش جنسی نادر به نام پیرگرایی یا در اصطلاح علمی gerontophilia می باشد. به این معنی که افراد دارای این نوع گرایش تنها با صفات مربوط به سن و سال زیاد همچون چین و چروک و مو و محاسن سفید و ... برانگیخته می شوند و تنها نسبت به آنان احساسات عاشقانه تجربه می کنند و هیچ حسی جنسی یا عاطفی رومانتیک نسبت به افراد جوان ندارند. این نوع گرایش که طبق برآوردها در کمتر از 0.5 درصد از انسان ها وجود دارد، هم در بین دختران و هم در بین پسران دیده می شود. این گرایش هم می تواند از نوع دگرجنسگرایانه باشد (یعنی علاقه دختران جوان به مردان مسن یا در حالت نادرتر علاقه پسران جوان به زنان مسن) و هم می تواند از نوع همجنسگرایانه باشد که از دو حالت دیگر نادرتر است (یعنی علاقه پسران جوان فقط و فقط به مردان مسن علاقه دختران جوان به زنان بزرگسال). تصور بر این است که در کنار عوامل ژنتیکی که برخی را مستعد چنین حالتی می کنند عواملی همچون فقدان والد غیرهمجنس یا همجنس (بسته به دگرجنسگرایانه یا همجنسگرایانه بودن این گرایش) در طی سال های اولیه رشد کودک (عموما پیش از 5 سالگی) باعث بروز این حالت می شود. این گرایش همچون گرایش های دیگر پس از رسیدن به بلوغ و فیکس شدن عموما قابل تغییر نیست و تا آخر عمر با فرد است.
رادمهر۹۹۶۲۶۲۱۲:۴۵:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۲۰
کمترکسی به سمت ازدواج می رود چون قوانین ما..به شدت به وقوع طلاق و از هم پاشیده شدن کانون خانواده ها کمک می کند. برخی از این قوانین .. همچنین برآورده کردن نیاز جنسی نیز بدبختانه خیلی آسان شده است.
سید۹۹۶۳۴۲۱۳:۱۳:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۲۰
چرا به ناصواب میگی ورشکسته اند؟؟ اگر ورشکسته بودن حقوق ۶۰ میلیونی میدادن به خودشون. ملت فقط دست شما رو خونده. برا ملت ورشکسته اند برا شما سود ده.
ناشناس۹۹۶۳۴۵۱۳:۱۵:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۲۰
مگر مجبورتان کردن یک کارمند اداری را بیمه کنید.سی سال پول بیمه را گرفتید از بی کفایتی پولهای صندوق را به فنا دادید.میتونید از سال جدید دیگه کسی را بیمه نکنید.هر روز از تعهداتان یک طرفه کم میکنید.دارو آزاد و با بیمه فرق آنچنانی نمیکند.اسمش را هم میگزارید مصلحت.حقوقهای نجومی هم برای خود تعیین میکنید.بازم بگم
ناشناس۹۹۶۳۸۹۱۳:۴۷:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۲۰
وقتی نگاه دولت و نهادها به صندوق های بازنشستگی مثل نگاه به یک منبع مالی در دسترس باشد و صندوقها به سرمایه گذاری و مدیریت قوی فکر نکنند معلوم است که یک زمانی دولت مجبور می شود منبع مالی این صندوق ها باشد.
ناشناس۹۹۶۴۶۲۱۵:۰۶:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۲۰
علت اول و آخر پوله و ثروته
ناشناس۹۹۶۴۶۴۱۵:۰۶:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۲۰
به خاطر پوله
ناشناس۹۹۶۴۹۳۱۵:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۲۰
کلاهتون رو ..وفقط شعار بدهید صندوق بازنشستگی چرا ورشکست شده نگاهی به بانک سرمایه بیاندازید چرا بالای ۵۰درصد بیکاری فارغ التحصیلان زن داریم دلیلش ناکارمدهای انباشته است ..
ناشناس۹۹۶۵۲۶۱۵:۵۶:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲۰
مقصر آمريكا وأيادي استكبار جهاني هستند.ما هم ازشون نمي گذريم!
ناشناس۹۹۶۵۷۴۱۶:۳۸:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۲۰
ببینم چی میکنین؟ آیا میتونید همین تعداد قلیلی که در این اوضاع فلاکت بار تن به ازدواج می دهند را می توانید جلوشون بگیرید؟ وای بر ..تان وجدانا نمی دانید چه خبره؟
باهر۹۹۶۶۴۷۱۷:۳۹:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۲۰
تمام مشکلات مملکت از سوء مدیریت و عدم شایسته سالاری و غارتگری .. عده ای هست که سالها است با ایل وتبارشان برگرده مردم سوارند و حرث و نسل و محیط زیست مردم را تخریب و در معرض نابودی قرار داده اند و بقول معروف ول کن معامله هم نیستند مگر اینکه حضرت عزراییل ..
محسن۹۹۶۶۷۸۱۸:۲۱:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۲۰
سازمان تامین اجتماعی به مدت سی سال ، ۳۰٪ از حقوق یک فرد را دریافت می کند چگونه است است که این فرد با ۷۰٪ باقیمانده ، ازدواج می کند ، بچه دار میشود ، خودرو می خرد ، صاحبخانه میشود ، هزینه تحصیل و زندگی چند فرزند را می دهد و حتی از آنها برای تشکیل زندگی حمایت می کند ولی تامین اجتماعی قادر به حمایت درمانی و بازنشستگی این فرد نمی باشد این نتیجه عدم توجه به مسئولیت صندوق های بازنشستگی و حیف و میل منابع این صندوق ها است ، باید نظارت دقیق و موثر براین صندوقها انجام شود به فکر برنامه ریزی جهت نظارت موثر بر سازمانها باشید
ناشناس۹۹۶۶۸۳۱۸:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۲۰
وقتی حقوق بگیر کمتر از نصف هزینه هاش درآمد داره ..
ناشناس۹۹۶۷۱۲۱۸:۵۱:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۲۰
چون اون مردان خیلی خوب و عالی و بهترین شوهران دنیا هستند
ناشناس۹۹۶۷۳۱۱۹:۰۲:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۲۰
معمولا با قصد گرفتن مهریه و سپس رفتن به گردش اقدام به اینکار می کنند فساد کشور زیر سر اینگونه زنان است
ناشناس۹۹۶۸۳۲۲۱:۲۳:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۲۰
برای پیشگیری از این پدیده شوم که در نهایت به ضرر زنها است پول باز نشسته یا حق بیمه را فقط به دختران ازدواج نکرده آن مرد وزن اولش اگر درقید حیات بود بدهید ودر تمام روزنامه ها اعلام کنید تا زنان به دنبال چنین پولی خودشان را بیچاره نکنند
مهرداد۹۹۶۸۸۴۲۲:۵۳:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۲۰
خیلی خوبه که اینقدر حواستون جمع ه که متوجه شدید ولی کاش ی کم جلوترش رو ببینید که مقصر این شرایط که ۱ دختر چرا باید خودش احساسش و غرورش را بشکنه چیه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین