تنش‌ زایی غرب در برجام و سکوت نهادهای بین المللی

گروه جهان الف،   3980418215 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 تنش‌ زایی غرب در برجام و  سکوت نهادهای بین المللی

بحران و تنش بین ایران و  غرب بدلیل عدم تامین منافع ماندن تهران در برجام این روزها به اوج خود رسیده است. نهادهای بین المللی نیز که باید در پی تامین و برقراری آرامش و امنیت جهانی باشند ناتوان از حل مشکل و چالش های ایجاد شده توسط دونالد ترامپ هستند و فراتر از آن هر وقت به موضوع ایران ورودی داشته اند طرف کشورهای غربی و آمریکا را گرفته اند.

چنانکه اخیراً شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا اعلام کرد 19 تیرماه(10 جولای) برای بررسی اقدامات جدید ایران در زمینه کاهش تعهدات هسته ای تشکیل جلسه خواهد داد. نکته جالب اینجاست که آمریکا به عنوان کشوری که از برجام خارج شده و تمام تحریم ها را برگردانده درخواست برگزاری جلسه فوری را مطرح می کند و بلافاصله نیز مورد پذیرش قرار می گیرد. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول حدوداً یک سال و نیم گذشته که واشنگتن از برجام خارج شده موضع گیری خاصی در قبال این موضوع نداشته و در پانزده گزارش متوالی همین نهاد نیز پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای اعلام شده است.

البته سیاست دوگانه نهادهای بین المللی در قبال کشورها صرفاً به سازمان بین المللی آژانس اتمی خلاصه نمی شود. چنانکه توافق هسته ای برجام در قالب ضمیمه قطعنامه 2231 نیز آمده بود اما دونالد ترامپ بدون هیچ اهمیتی به این موضوع از آن خارج شد و به نوعی مبادرت به تحقیر سازمان ملل و شورای امنیت کرد. طنز ماجرا این است که آمریکا و چند کشور دیگر در همین ساختار شورای امنیت از حق وتو برخوردارند که بارها قطعنامه های ظالمانه علیه کشورهایی مانند ایران، یمن و ... صادر کرده اند.

ساختارها، نهادها و سازمان های بین المللی همیشه در پی توجیه و مشروعیت بخشی به برتری و سلطه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بر کل جهان بوده اند و اصولاً این گونه بنیان آنها افکنده شده است. در واقع بسیاری از سازمان ها و نهادهای بین المللی بعد از جنگ های جهانی اول و دوم و در راستای منافع و ارزش های کشورهای پیروز شکل گرفت. اما همان طور که گفته شد اگر منافع ملی و سلطه طلبی ملاک و معیار قرار گیرد کشورهای قدرت طلب علی الخصوص امریکا برای همین ساختارهای مصنوعی نیز ارزشی قائل نیستند.

این موضوع بخصوص در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ظهور و بروز داشته است. ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در سال 2016 عملاً با ترجیح رویکرد « اول آمریکا» نوعی بی اعتنایی و سیاست خروج از نهادهای بین المللی را دستور کار قرار داده است؛ یعنی خروج آمریکا از نهادها، قراردادها و سازمان های جهانی صرفاً به برجام خلاصه نمی شود. چنانچه ترامپ در چارچوب سیاست منفعت محور و البته تعهد به تامین منافع رژیم صهیونیستی از یونسکو و شورای حقوق بشر هم خارج شده است. در این باره باید به خروج آمریکا از توافق تغییرات اقلیمی پاریس و قرارداد تجارت آزاد بین کشورهای آمریکای شمالی(نفتا) اشاره کرد. همچنین دونالد ترامپ تهدید کرده چنانچه ماموریت و اهداف سازمان تجارت جهانی دوباره بازتعریف نشود از آن نیز خارج خواهد شد.

طرفداران بی اعتنایی به سازمان های بین المللی در هیات حاکمه آمریکا صرفاً به دونالد ترامپ خلاصه نمی شود بلکه اطرافیان نومحافظه کار وی مانند مایک پنس، جان بولتون و مایک پمپئو نیز جهت تحمیل ارزش های آمریکایی به کشورهای مخالف از هیچ ابزاری فروگذار نیستند و در قالب همین چارچوب است که مبادرت به مداخله در ونزوئلا و زمینه سازی برای انجام کودتا در این کشور می کنند. این در حالی است که اصل عدم دخالت در کشورهای دیگر یکی از اصول پذیرفته شده جهانی است و بالطبع هیچ دولت خارجی نمی تواند برای مردم یک کشور تعیین تکلیف کند و در پی ساقط کردن حکومت آنها باشد.

در این باره همچنین باید به برخورد غیرانسانی با مهاجران توسط ترامپ هم اشاره کرد که عملاً در افکار رئیس جمهور آمریکا هیچ ارزش و جایگاهی ندارند . ترامپ نشان داده به شدت فردی نژادپرست و قائل به برتری سفیدپوستان بر دیگر نژادها است. سیطره ترجیح سفیدپوستان در سیاست ها آمریکا در حالی است که بعد از قرن ها مبارزه و تبعیض نژادی به نظر می رسید به عنوان موضوعاتی مسلم و مورد اجماع جهانی باشند اما کشورهای مدعی آزادی و برابری خود اینک به شدت مخالف آن شده اند.

بنابراین باید گفت نهادها و سازمان های بین المللی نه تنها بر مبنای برابری و عدالت شکل نگرفته اند بلکه بر پایه تثبیت سلطه کشورهای قدرتمند عمل می کنند و جالب اینجاست همین کشورها نیز به آنها نگاه ابزاری دارند و هر زمان اراده کرده اند برای رسیدن سریع تر به منافع خود آنها را دور زده اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۹۵۱۵۷۱۶:۴۵:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اوباما ؛ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ؛ یک سیاهپوست بود . از کدام تبعیض نژادی در امریکا سخن میگوئید ؟!
ناشناس۹۹۵۳۸۱۲۰:۳۸:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه و کالین پاول وزیر دفاع آمریکا هم سیاهپوست بودند . آمریکا ، سیاه و سفید نداره . همه از حقوق یکسان برابرند
ناشناس۹۹۵۳۹۸۲۰:۴۵:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
از همان تبعیض نژادی که پلیس امریکا سیاهپوستان را بی رحمانه به گلوله می بندد .
ناشناس۹۹۵۱۵۹۱۶:۴۶:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
دولتمردان از فرصت طلایی که توسط آمریکای جنایتکار و اروپای بدعهد برای برجام سراسر باخت به اعتراف خودشان، پیش آمده استفاده کنند و هر چه زودتر از این جنازه متعفن برجام فاصله بگیرند و از حرکت لاک‌پشتی دست بردارند. ادامه برجام علاوه بر خسارت‌های مادی، علوم هسته‌ای‌مان را تا ده‌ها سال فریز می‌کند و کشور را به خسارتی غیرقابل جبران گرفتار می‌سازد و علوم هسته‌ای، مادر بسیاری از علوم است.
ناشناس۹۹۵۱۶۳۱۶:۴۷:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۹
وقتی برخی وادادگان داخلی در جشن تولد عجوزه‌ای به نام ملکه انگلیس شرکت می‌کنند و هزینه‌های تولد را هم می‌پردازند باید منتظر هار شدن این سگ آمریکا بود که نفتکش ما را سرقت کند. ما منتظر اخراج سفیر انگلیس از کشورمان و مقابله به مثل ایران در آب‌های خلیج فارس (تنگه هرمز) هستیم. به انگلیس خبیث و اذنابش هم می‌گوییم؛ ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری!
ناشناس۹۹۵۱۶۴۱۶:۴۷:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۹
آن کسانی که دنبال تسلیم کردن ایران در مقابل آمریکا و انگلیس هستند کار خودشان را با حذف نام شهدا از روی خیابان‌ها و میادین شهرهای ایران شروع کرده‌اند و از خانواده شهدا هم خجالت نمی‌کشند.
ناشناس۹۹۵۱۶۶۱۶:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
چرا برخی مسئولان به جای اشداء علی‌الکفار و رحماء بینهم، عکس این آیه شریفه عمل می‌کنند؟ چرا در برابر گستاخی‌های قدرت‌های پوشالی غربی به صورت ملایم و میلی‌متری و در برابر انتقادات و دلسوزی‌های دوستان و هموطنان با پرخاشگری و تندی برخورد می‌شود؟ چرا باور نمی‌کنند که دیگر در عهد قاجار نیستیم؟
ناشناس۹۹۵۱۶۹۱۶:۵۰:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۹
از دستگاه دیپلماسی درخواست می‌شود پاسخ دندان‌شکنی به خباثت‌های انگلیس بدهد تا این‌قدر گستاخی نکند. انگلیس خبیث تصور می‌کند در دوران بریتانیای کبیر زندگی می‌کند به‌روی خودش نمی‌آورد که دیگر بریتانیای صغیر هم نیست. سراسر عمر این استعمارگر پلید خیانت و قتل و غارت ملت‌ها بوده است.
ناشناس۹۹۵۱۷۰۱۶:۵۰:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
کسانی که دست‌وپا می‌زدند تا سفارت و جاسوس‌خانه روباه پیر بازگشایی شود، حالا ببینند که با چه جسارتی مشغول فعالیت علیه ملت ایران است. آیا سفارت ما هم در جزیره انگلیس در این سطح فعال است؟
ناشناس۹۹۵۱۷۱۱۶:۵۱:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۹
مکرون به خواسته ملت خودش اعتنایی ندارد و جنبش اعتراضی جلیقه زردها را به وحشیانه‌ترین شکل سرکوب می‌کند آن‌وقت عده‌ای ساده‌لوح در ایران وانمود می‌کنند رژیم فرانسه حکومتی عاقل است که می‌شود با آن مذاکره کرد.
امیری۹۹۵۴۹۷۲۱:۵۸:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
جنبش جلیقه زردها به هیچ وجه نماینده مردم فرانسه نیستند. آنها حتی یک ده هزارم مردم فرانسه هم نیستند!! بیشتر زیاده خواهی پناهنده ها و تبلیغات بی حاصل چپ افراطی مطرود فرانسه است .پلیس هم آنها را کنترل میکند.رفتار وحشیانه ای هم ندارد!آنجا همه چیز حساب و کتاب دارد.
ناشناس۹۹۵۱۷۲۱۶:۵۱:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۹
به غرب‌زدگان و خائنان داخلی نظام عرض می‌کنم که اگر در طول این 4 دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حتی یک مورد از حسن نیت شیطان بزرگ نسبت به این ملت سراغ دارید نشان دهید بعد دم از مذاکره بزنید.
ناشناس۹۹۵۱۸۰۱۶:۵۶:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
ترامپ ؛ اعتبار از دست رفته آمریکا در زمان اوباما را مجددا" در جهان احیا نمود .
ناشناس۹۹۵۶۶۷۰۰:۱۹:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۲۰
در مورد دنیا نمیدونم ولی در مورد ایران خیلی از کسایی که در زمان اوباما باورشون شده بود میشه به آمریکا اعتماد کرد و حتی بعضیهاشون شعار " اوباما اوباما یا با اونا یا با ما" میدادن الان با حضور ترامپ نظرشون عوض شده!
ناشناس۹۹۵۱۸۴۱۶:۵۹:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
با ترامپ تا 2024
ناشناس۹۹۵۳۰۴۱۸:۵۹:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۹
بابا خب اگر اینستکس فعال نشد اونستکس رو که میشه فعال کرد از اونستکس شروع کنید این نشد اون
ناشناس۹۹۵۳۳۶۱۹:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۹
انشاالله که به زودی مذاکره انجام خواهد شد . مردم ایران لایق و سزاوار اینهمه سختی و فشار نیستند جهان با تعامل با همه دنیا زیباست .
ناشناس۹۹۵۴۰۵۲۰:۴۸:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۹
آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود با دشمن بدعهد و پیمان شکن مذاکره نخواهیم کرد.
ناشناس۹۹۵۵۷۳۲۳:۰۸:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
تو مردم ایرانی؟! مردم ایران ذلت دولت.. و وادادگی و بتن ریزی روی مخ دانشمندان را هم می خواهند؟! مردم ایران قرارداد استعماری برجامچای را هم میخواهند که ترامپ بدون هزینه از آن خارج شد؟! مگه چند صد سال باید بگذرد تا بفهمیم به آمریکا نباید اعتماد کنیم.
ناشناس۹۹۵۶۰۷۲۳:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۹
مردم مومن ایران لایق این همه سختی و فشار نبودند مردم مومن ایران لایق این همه سختی و فشار به همراه ذلت نیستند مردم ایران با ساکت کردن امریکای جنایتکار و اعوان داخلی آنها به آنچه لایقش است خواهد رسید
ناشناس۹۹۵۶۷۴۰۰:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۲۰
نه تنها مردم ایران بلکه هر کسی توی دنیا لایق همان چیزی هست که انتخاب کرده. امیدوارم بعد از تجربه برجام با انتخاب بهتر لایق چیزهای بهتری باشیم.
ناشناس۹۹۵۶۷۹۰۰:۲۴:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۲۰
کاش ترامپ هم یه کم از شعور شما رو داشت به جای تحریم راه تعامل رو پیش میگرفت! نه تنها با ما که با همه دنیا!
ناشناس۹۹۵۳۴۳۱۹:۴۷:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
روحانی و اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند که چطور ترامپ بدون پرداخت هیچ هزینه ای از برجام خارج شد ؟!
ناشناس۹۹۵۵۳۸۲۲:۲۴:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
عرصه بین الملل عرصه اعتماد است امضای کری تضمین است
مجید۹۹۵۷۵۹۰۱:۴۷:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۲۰
به نظر من چه ما برجام رو رعایت کنیم چه نکنیم آمریکا ما رو تحریم میکنه پس بهتر نیست حالا که تحریمیم حداقل هسته ای تحریم باشیم ؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین