درخواست برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در مسکن

گروه اقتصادی الف،   3980418168 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: بازار مسکن دچار افزایش غیرمنطقی قیمت­ها و اجاره­‌بهای سرسام آور شده و این مسئله به دنبال هجوم نقدینگی و منابع طی یک سال گذشته به سمت بازارهای غیرمولد شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در نامه خطاب به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، که نسخه‌ای از آن به خبرگزاری فارس ارسال شده، آورده است: بازار مسکن دچار افزایش غیرمنطقی قیمت­ها و اجاره­‌بهای سرسام آور شده و این مسئله به دنبال هجوم نقدینگی و منابع طی یک سال گذشته به سمت بازارهای غیرمولد خرید و فروش مسکن و گسترش بی عدالتی و فاصله طبقاتی شده است.

افزایش بی‌رویه قیمت ارز باعث رشد بی‌رویه و بی ضابطه قیمت مسکن شده و در نتیجه ساخت و ساز در مسکن دچار رکود شده و اشتغال مرتبط با مسکن که بیش از 200 نوع صنعت را با خود همراهی می‌کند، دچار چالش شده است، لذا لازم است با ابزارهایی چون مالیات بر عایدی سرمایه ، فعالیت سوداگری در مسکن کنترل شود.

متن نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس به رئیس مجلس به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همان­طور که مستحضر هستید؛ بازار مسکن دچار افزایش غیرمنطقی قیمت­ها و اجاره­‌بهای سرسام آور شده است. این مسئله به دنبال هجوم نقدینگی و منابع طی یک سال گذشته به سمت بازارهای غیرمولدی مانند خرید و فروش مسکن، موجب گسترش بی عدالتی و افزایش فاصله طبقاتی شده است.

به اذعان وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر مسکن به عنوان یکی از مهمترین و حساس ترین نیازهای خانوار، سهم بالای 80 درصدی در سبد هزینه دهک‌های پائین مردم پیدا کرده است؛ علاوه بر این، با افزایش بیش از دوبرابری قیمت مسکن در سال گذشته، اجاره‌بها در معرض افزایش شدید قرار گرفته و خرید مسکن برای جوانان و اقشار کم درآمد تبدیل به رویا شده است.

افزایش بیش از ۲ تا ۳ برابری قیمت مسکن و اجاره‌بها در سال گذشته و امسال موجب شده است تا برخی به حاشیه شهرها مهاجرت کنند که همین مسئله فشارهای روحی و آسیب‌های اجتماعی به وجود خواهد آورد.

به گفته نماینده محترم مردم کرمانشاه، این مسئله چنان برای مردم مشکل ایجاد کرده است که دیگر توان اجاره خانه را نیز ندارند تا جایی که تماس‌های بسیاری ازسوی همشهریان برای دریافت چادر از هلال احمر و ادامه زندگی با نصب چادر در پارک‌ها با این نماینده برقرار شده است.

بر اساس آمارها نیز شاخص دسترسی به مسکن در کشور به بیش از ۱۵ سال و در تهران به حدود ۲۰ سال رسیده است. این شاخص به این معناست که اگر کسی تمام حقوق و درآمد خود را از امروز پس‌انداز کند و قیمت مسکن هم بیش از این افزایش پیدا نکند، پس از ۱۵ یا ۲۰ سال خانه‌دار می‌شود. جالب توجه است که این مورد در سال ۷۰ حدود ۶ سال بوده است و این وضعیت، نشانگر پدید آمدن بحران مسکن در کشور به مرور زمان است.

کاهش خانوارهای دارای مسکن ملکی شهری از حدود 70 درصد در سال 1375 به 54 درصد در سال 1395، افزایش دوره انتظار برای تأمین مسکن به بیش از 60 سال در سال 1398و افزایش تعداد خانه‌های خالی از 1.6 به 2.6 میلیون واحد طی سال‌های 1390 تا 1395، از دیگر شاخص هایی است که وضعیت نامطلوب بخش مسکن را تأیید می کند.

راهکار حل بحران مسکن از دیدگاه کلان اقتصادی در ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا است. در صورتی که توازن بین عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، بازار دچار نوسانات قیمتی شده و موجب رشد غیرمنطقی قیمت­ها می‌شود.

بر اساس سرشماری سال 1395 و گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، «تقاضای سرمایه‌ای یا سوداگرانه» در بخش مسکن طی 10 سال اخیر به میزان بیش از 75 درصد رسیده است.

راهکار اولویت دار و تجربه شده بیش از 180 کشور جهان، اعمال ابزار مالیات بر عایدی سرمایه برای از بین بردن تقاضای کاذب و مخرب سوداگرانه است.

ایجاد پایه مالیات بر عایدی سرمایه از نظر علمی کاملا توجیه داشته و مورد تایید مراکز پژوهشی و اجرایی داخلی نظیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

متاسفانه در ایران در سایه بی توجهی نمایندگان ملت و نداشتن دید بلندمدت از شرایط بازار مسکن، قانون جداگانه‌ای در مورد مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد. حتی در قانون مالیات‌های مستقیم ایران هیچ‌گاه ماده‌ای به طور خاص در مورد مالیات بر عایدی سرمایه به طور کلی وجود نداشته است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن، با هدف مقابله با فعالیت های سوداگرانه، از تیرماه سال ۱۳۹۷ با رای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، در دستور کار خانه ملت قرار گرفت. این طرح در کمیسیون اقتصادی بررسی و با کلیات آن موافقت شد؛ اما در جریان بررسی جزئیات، طرح مذکور به دلیل وعده دولت جهت ارائه لایحه‌ای جامع در آینده‌ نزدیک، متوقف شد.

پیش از این نیز در شهریور ماه سال 1393 طی بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بند 17 از لایحه مذکور حذف شد و نمایندگان محترم مردم به مالیات بر عایدی سرمایه رأی منفی دادند و راه چپاول سوداگران را باز گذاشتند.

البته از شأن و منزلت نمایندگان محترم به دور است که بتوان میان آن ها و سوداگرانِ سقف و سرپناه مردم نسبتی متصور بود، اما لااقل اگر مشکلاتی در اجرای این پایه مالیاتی مطرح بود، انتظار می‌رفت، ایرادات سریعاً برطرف شده و لایحه مذکور دوباره مورد بررسی قرار می گرفت.

ما از شما و مجلس انتظار داریم تا همچون گذشته در کنار مردم باشید و رسالت خود را فدای سیاسیون حامی سرمایه‌­داری نکنید؛ آن هم سرمایه‌­داری که به جای درآمد مشروع و کمک به تولید و اقتصاد مولد همچون زالو در حال مکیدن شریان های حیاتی اقتصاد کشور است.

مالیات بر عایدی سرمایه موجب نجات بازار مسکن از چنگ سوداگران و دلالان و بسترسازِ هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد است، لذا از جنابعالی به عنوان رئیس مجلس درخواست می­‌شود در مورد روند طرح مذکور پیگیری لازم را مبذول نموده و یکبار برای همیشه به جولان سوداگران در بازار مسکن پایان دهید.

بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۹۳۱۴۱۱۷:۲۷:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۸
درخواست کنید دلار برگردد ،در نتیجه بقیه اجناس هم برخواهد گشت ، افزایش قیمت مسکن نتیجه افزایش قیمت دلار بود
ناشناس۹۹۳۲۹۳۱۸:۵۶:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۸
اگر این نمایندگان این طرح را اجرایی کردند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین