گام دوم ایران و تحرک اروپا ؛ برخورد فعالانه جواب می دهد

گروه جهان الف،   3980416219 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و بی عملی اروپایی ها، برداشتن گام دوم کاهش تعهدات برجامی و تماس تلفنی امانوئل ماکرون با روحانی نشان داد آنچه موجب تحرک اروپایی ها است نه انفعال و انتظار بلکه اقدام متقابل و برخورد فعالانه با بی مسولیتی طرف برجامی است.

گام دوم ایران و تحرک اروپا ؛ برخورد فعالانه جواب می دهد

به گزارش الف، روز شنبه سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست مشترک با علی ربیعی و بهروز کمالوندی آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران را در قالب بندهاي 26 و36 توافق هسته ای اعلام کردند. در این نشست اعلام شد که ایران «در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی سازی اعلام عدم پایبندی» می کند.

ایران به صراحت اعلام کرده اگر طی هفته های آینده اتفاق مثبتی در تبادلات تجاری ایران صورت نگیرد در دو ماه آینده گام سوم خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی برخواهد داشت. در این باره که کم و کیف گام سوم چه خواهد بود فعلاً اظهارنظری از سوی مقامات بیان نشده است.

روز شنبه در تحولی دیگر حسن روحانی با امانوئل ماکرون بیش از یک ساعت رایزنی تلفنی داشتند. بنا به روایتی که از سوی کاخ الیزه در رسانه ها منتشر شده در این گفت و گو، ماکرون مراتب نگرانی خود را از احتمال تضعیف مجدد برجام و پیامدهای آن ابراز کرده است. دو طرف توافق کردند تا شرایط از سرگیری گفت و گو بین همه طرف های توافق هسته ای را از هفته آینده(24 تیرماه) بررسی نمایند.

حسن روحانی نیز با اشاره به پیشنهاد همتای فرانسوی خود گفت که توقف کلیه تحریم ها می تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و 1+5 باشد.

 در بیانیه کوتاه کاخ الیزه اشاره شده امانوئل ماکرون پذیرفته اقدامات اروپا برای جبران تحریم های آمریکا کارآمد نبوده و به همین دلیل در روزهای آینده گفت و گوهایی با مقامات ایران و دیگر شرکای توافق هسته ای صورت خواهد گرفت.

اما در این بین توجه به دو نکته حایز اهمیت است:

اول اینکه از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای(18 اردیبهشت 97)، واشنگتن در زمان های مختلف تصمیم به بازگشت تحریم ها و وضع محدودیت های جدید گرفته است. اما از همان زمان رایزنی ایران با مقامات سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه داشته است. اتحادیه اروپا به هردلیلی تا کنون موفق نشده جهت تامین خسارات ایران در قبال بهم زدن توافق هسته ای از سوی آمریکا کوچکترین گامی بردارد. بنابراین جای این پرسش هست که مذاکراتی که گفته می شود قرار است با اروپا صورت بگیرد در چه چارچوبی است؟ و آیا مذاکرات یک سال گذشته نتیجه ای در برداشته که حال ایران انجام گفت و گوهای جدید را بپذیرد؟.

دوم: با توجه به این که آمریکا از توافق هسته ای خارج شده لذا این کشور در مذاکرات جدید نمی تواند شرکت کند. در واقع مذاکرات جدید با حضور کشورهای اروپایی، روسیه و چین یعنی 1+4 خواهد بود. بنابراین اگر قرار است نماینده آمریکا در این مذاکرات حضور داشته باشد ابتدا می باید به صورت رسمی بازگشت به برجام اعلام شود و بلافاصله تمامی تحریم هایی که در یک سال گذشته توسط واشنگتن اعمال شده لغو گردد.

در این باره عباس عراقچی دیروز در نشست خبری عنوان کرد: در صورتی که آمریکایی‌ها بخواهند در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ حضور داشته باشند از نظر ما مانعی ندارد به شرط این که تحریم‌ها را بردارند و ما به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم.

عراقچی خاطر نشان کرد: ما مفهومی به نام ۱+۵ را دیگر به رسمیت نمی‌شناسیم. چنین مفهومی دیگر رسماً وجود ندارد. آمریکا از برجام خارج شده و از هیچ مکانیزم برجام نمی‌تواند استفاده کند و در جلسات ایران ۱+۴ هم می‌توانند حضور داشته باشند به شرطی که تحریم‌ها برداشته شود که شرط اول برداشته شدن تحریم‌های نفتی و بانکی است. سایر تحریم‌ها را در مراحل بعدی مدنظر قرار می‌دهیم.

 18 اردیبهشت سال 1398 یعنی حدود دو ماه قبل، شورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای اعلام کرد جمهوری اسلامی جهت صیانت از امنیت و منافع ملی و مطابق بندهای 26 و 36 برجام قرار است برخی اقدامات خود را ذیل توافق هسته ای متوقف نماید. این بیانیه که مصادف با اولین سالگرد خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای منتشر شده بود به طرف های باقیمانده در برجام  60 روز فرصت می داد تا به تعهدات خود در زمینه تسهیل تبادلات نفتی و بانکی ایران عمل نمایند. در غیر این صورت و پس از پایان این ضرب الاجل، ایران محدودیت های توافق شده درباره ذخیره اورانیوم غنی شده و همچنین سطح غنی سازی را رعایت نخواهد کرد.

در حال حاضر نیز اگر کشورهایی اروپایی در 60 روز آینده اقداماتی جدی جهت تامین منافع جمهوری اسلامی برندارند ایران گام سوم خود را در این زمینه برخواهد داشت.

با توجه به شرایط جدید به نظر می رسد با گذشت یک سال از صبر استراتژیک ایران، دولت روحانی در عرصه خارجی قدرت مانور دیپلماتیک بیشتر یافته است و توپ در زمین کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان افتاده است و مقامات اروپایی برای حفظ توافق هسته ای ناگزیر به برداشتن اقداماتی جدی در راستای تامین منافع ایران می باشند. در واقع ایران ثابت کرده اگر منافعش تامین نشود الزام جدی به کاهش تعهدات برجامی خود دارد و مسولیت حفظ توافق هسته ای نه با ایران بلکه با اروپا ست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۹۳۰۸۰۱۶:۵۳:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۸
باید با دنیا تعامل کرد. این تنها راه برون رفت از این اوضاع است.
ناشناس۹۹۳۵۹۳۲۲:۴۳:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۸
ما هم داریم تعامل میکنیم دیگه! مدل قبلی جواب نداد داریم با یه مدل دیگه تعامل میکنیم. از شرایط اینطوری بر میاد که این روش بهتر جواب میده!
ناشناس۹۹۳۹۲۸۰۷:۳۰:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
شما "تعامل" را تعریف کنید تا مشخص شود که نظر شما از تعامل ان چیزی نیست که امریکا و غربی ها می گویند "تعامل" از نظر آنها یعنی تسلیم بدون قید و شرط
ناشناس۹۹۳۰۸۲۱۶:۵۴:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۸
افزایش درجه غنی سازی چیزی را حل نمی کند.
بی ربط۹۹۳۵۷۷۲۲:۳۲:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۸
محتاج و غنی بنده این خاک درند آنان که غنی ترند محتاج ترند
ناشناس۹۹۳۵۹۷۲۲:۴۴:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۸
اگر این کار رو نکنیم پس چیکار کنیم!؟ پیشنهاد!؟
ناشناس۹۹۳۵۹۹۲۲:۴۵:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۸
توی 15 ماه گذشته که افزایش ندادیم چیزی تغییر کرد!؟ حداقل بزار یه راه دیگه رو امتحان کنیم!
ناشناس۹۹۳۰۸۶۱۶:۵۷:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۸
گام آخر ایران استفاده از حداکثر تعداد سانتریفوژ برای غنی سازی در سطح بالا است که باز هم مشکلی را حل نمی کند.
ناشناس۹۹۳۰۹۱۱۷:۰۳:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۸
بمب اتم که نمی خواهیم بسازیم، یه نیروگاه هسته ای کوچک داریم که تا چندین سال سوخت آن فراهم است، سوخت 20 درصد برای رادیو دارو هم فراهم است، پس این شتاب برای غنی سازی برای چیست؟
ناشناس۹۹۳۵۸۹۲۲:۴۰:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۸
یعنی شما تصمیم داری تا چند سال آینده تحریمها رو تحمل کنی!؟ بعد 14 پانزده ماه یه گام کوچیک برداشتن میگی عجله!؟ اورانیوم غنی شده اگر تا چند سال آینده برای ما لازم نباشه ولی برای اروپا تهدید حساب میشه و حاضره بخاطرش منافع ما رو تامین کنه, فقط لازمه ش اینه که مطمئن بشه ما جدی هستیم.
ناشناس۹۹۳۱۱۷۱۷:۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۸
حداقل مثل ترامپ مرد باشید و یکدفعه بیرون بیایید..مهلت چه کعنا دارد.فقط کشور و مردم و اقتصاد را در معطلی قرار می دهید تا کاسبان تحریم بیشتر چپاول کنند.چرا آقای عراقچی خیلی چیزهارو نمیگوید.
ناشناس۹۹۳۶۰۸۲۲:۵۱:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۸
خروج ترامپ از برجام برای 200 سال پیش نیست که داری تحریفش میکنی! همه میدونن ترامپ سه ماه, سه ماه تمدید کرد تا بعد یک سال خارج شد. یکدفعه خارج نشد. ضمنا مگه ترامپ کار خوبی کرده که ما هم همون کار رو بکنیم!؟ ضمنا به آدمهای مثل ترامپ مرد نمیگن, میگن نامرد. مرد ما هستیم که اجازه ندادیم پهپادش وارد کشورمون بشه و اون هم مردش نبود اقدامی بکنه!
ناشناس۹۹۳۱۳۹۱۷:۲۶:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۸
ظواهر امر نشون میده که اونا برای این گام های ما اعتباری قائل نشده اند !
ناشناس۹۹۳۶۱۵۲۲:۵۳:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۸
اعتبار قائل نشدن ابن همه رفت و آمد و تلفن و پیغام و پسغام هست. اگر اعتبار قائل بوده چی میشد!!؟؟؟
ناشناس۹۹۳۱۴۹۱۷:۳۰:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۸
ما فقط داریم خودمون رو خسته میکنیم و کشور رو از رشد و دستیابی به پیشرفت محروم میکنیم . زمان شاخ و شونه کشیدن برای دنیا ؛ خیلی وقته که تموم شده . اگه الان هم فرار کنیم از میز مذاکره به ناچار 2 سال دیگر مجبوریم بشینیم بر سر میز مذاکره .
ناشناس۹۹۳۶۲۱۲۲:۵۹:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۸
یه مدت خبری از کاسبان مذاکره نبود, دوباره با همون حرفهای تکراری برگشتن! این جملات آشنا نیست!؟ : الان نریم مذاکره 2 سال دیگه مجبوریم مذاکره کنیم! ترامپ تاجره و اهل معامله, خوب میشه باهاش معامله کرد! با همه دنیا نمیشه جنگید! .... معمولا وقتی کار داره به نتیجه میرسه اینا با حرفهای تکراری و پر حجم سر و کله شون پیدا میشه!
ناشناس۹۹۳۱۵۶۱۷:۳۳:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۸
هیچ تحرکی از جانب اروپا در ازای برداشته شدن گام ها توسط ما دیده نمیشود . ما با دست خویش در حال منزوی کردن خود در دنیا هستیم .
ناشناس۹۹۳۶۳۶۲۳:۰۵:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۸
شما که دو سال برای برجام صبر کردی تا به نتیجه برسه, دو سال هم منتظر بودی که با برجام یه فرجی بشه که یهو آمریکا زد زیرش, یکسال و نیم هم منتظر اروپا بودی بلکه یه کاری بکنه که همه اینها بی نتیجه بوده, احتمالا ده سال دیگه هم همینه. حالا دو ماهه ما یه راه جدید رو داریم میریم. خیلی توقع بالاییه که یکسال بخاطرش صبر کنی!؟
ناشناس۹۹۳۱۸۸۱۷:۴۷:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۸
کره شمالی با داشتن آنهمه موشک و سلاح هسته ای و بمب هیدروژنی ؛ الان کجاست ؟! الان چهار زانو نشسته روی میز مذاکره .
ناشناس۹۹۳۶۴۰۲۳:۰۶:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۸
ببخشید برجام حاصل جنگ بود یا مذاکره!؟
ناشناس۹۹۳۶۴۲۲۳:۰۸:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۸
اگر مذاکره جواب میده پس چرا جواب نداد!؟!؟!؟
ناشناس۹۹۳۶۴۷۲۳:۰۹:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۸
یعنی واقعا یادت نیست ظریف 2سال مذاکره کرد تا برجام حاصل شد!؟
ناشناس۹۹۳۲۰۰۱۷:۵۴:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۸
اصلا معلوم هست انگیزه ما در تقابل با دنیا چیست و اصولا قراره ما در قبال این تقابل چه چیزی به دست بیاروریم ؟!!!!! یا مثلا تا حالا موفق شدیم چه چیزی بدست آوریم ؟!!!!!
ناشناس۹۹۳۶۵۲۲۳:۱۲:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۸
ببخشید ما که داشتیم مثل بچه آدم به برجام عمل میکردیم! ترامپ یهو اومد زد زیر همه چی تازه فقط با ما هم نبود از خیلی از توافقهای جهانی و دوجانبه هم خارج شد. چرا این سوال رو از اون نمیپرسی!؟ ما فقط دنبال حقمون هستیم. میگیم نفتمون صادر بشه, همین!
ناشناس۹۹۳۲۲۳۱۸:۰۲:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۸
اورانیوم زمانی خوبه که جوانان تحصیلکرده مملکت شغل داشته باشند و بی کار نباشند و کشور از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه نباشه و مردم از درد فقر و نداری به افسردگی دچار نشده باشند و شکم مردم گرسنه نباشه ما هیچکدوم از اینا رو نداریم و میگیم فقط باید اورانیوم داشته باشیم !
ناشناس۹۹۳۶۵۷۲۳:۱۴:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۱۸
با برجام قرار شد که اورانیوم نداشته باشیم تا اقتصادمون رونق بگیره حتی مشکل آب هم حل بشه! الان نه اورانیوم داریم نه اقتصاد!
ناشناس۹۹۳۶۶۱۲۳:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۸
الان دو سه سالی که برجام اجرا شده و ما اورانیوم نداشتیم همه کار داشتن و اقتصاد خوب بود!؟ نه داداش گلم بجای اینکه کار داشته باشیم سر کار بودیم! ما از سرکار بودن خسته شدیم!
ناشناس۹۹۳۲۳۹۱۸:۱۰:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۸
جالبه عراقچی میگه امریکا هم میتواند در مذاکرات شرکت کند ضعف تا کجا انها که از برجام خارج شدن و شما میخواهید چه مذاکراتی بکنید وقتی هیچکس برجام را اجرا نمیکنه مگر انکه قراره دوازده شرط انها را بپذیرد و ابروی هرچه ایرانی را بردید شما با این دیپلماسی سه نفتکش را گرفتند اقایان ملتمسانه میخوان مذاکره کنند
ناشناس۹۹۳۶۶۵۲۳:۱۹:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۸
حضور آمریکا در مذاکره احتمالی بدون برگشتن به برجام یعنی عقب نشینی بزرگ ایران! یعنی شکست بزرگ!
ناشناس۹۹۳۲۶۹۱۸:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۸
گیرم که تا 10 سال آینده ؛ توانستیم در قبال عدم پذیرش مذاکره و قبول تحریم ها ؛ توانستیم 10 هزار کیلو اورانیوم 1000 % تولید و ذخیره سازی کنیم ! چه کار خواهیم کرد با این میزان ؟! این میزان کجا به درد ما خواهد خورد ؟ خریداری هست ؟ اجازه خواهتد داد بفروشیم ؟ وضعیت اشتغال جوانان تحصیلکرده چگونه خواهد بود ؟! معیشت مردم چه وضعیتی خواهد داشت ؟ تورم چند درصد خواهد بود ؟ در ان زمان قیمت پراید چقدر خواهد بود ؟ و .....
دبیر شیمی۹۹۳۵۱۶۲۲:۰۱:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۸
ای کاش در جدول تناوبی مندلیف ؛ عنصر اورانیوم وجود نداشت
ناشناس۹۹۳۵۶۳۲۲:۲۵:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۸
من اینا رو نمیدونم فقط میدونم اونموقع حقوقمون با افزایش 10 درصدی به 2 میلیون و پونصد و چهل و هفت هزار و صد و سی و پنج تومن رسیده در حالیکه قیمت سیب زمینی به کیلویی 354 هزار تومن رسیده .
ناشناس۹۹۳۵۶۹۲۲:۲۸:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۸
اگه با همین فرمون مسئولانمون بریم جلو تا 3 سال دیگه برای پیدا کردن کار ، هممون باید بریم افغانستان
ناشناس۹۹۳۶۷۲۲۳:۲۳:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۸
گیرم تمام اورانیوم و تجهیزات هسته ای را با کشتی به آمریکا هدیه کنیم (مثل لیبی) و تمام تاسیسات هسته ای را با خاک یکسان کنیم. آیا معیشت مردم تغییر خواهد کرد!؟ آیا تورم کم خواهد شد!؟ آیا پراید ارزان میشود!؟
ناشناس۹۹۳۳۰۵۱۹:۰۸:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۸
بر خورد فعالانه جواب فعالانه می‌دهد پس نتیجه باید برخورد عاقلانه باشد تا پاسخ قابل قبول گرفت
اقا قلی۹۹۳۸۰۹۰۱:۵۱:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۹
امریکا و شرکای انها به دنبال منافع مالی و سیاسی خود هستند و ما نیز میبایست به دنبال منافع اقتصادی و علمی و سیاسی خود باشیم. ایران در بسیاری از فن اوری ها و بطور کلی در تکنولوژی وابسته به کشورهای پیشرفته است .فکر نکنیم چون موشک درست کردیم ما هم پای کشورهای صنعتی هستیم. موشک به خاطر جنگ و تجربه 8 سال جنگ ناجوانمردانه کشورهای منطقه و جهان به سردمداری صدام و کشور عراق بود، درست شد. ما هوز قادر به تولید یک تراشه الکترونیکی در کشور نیستیم. اگر صنایع ما در حال فعالیت است به یمن تکنولوژی چین و کشورهای صاحب نام است. مثلا تولید بطری پلاستیک گرچه قدم خوبی است ولی دستگاه تولید بطری مال دنیای دیگری است !ما خودرو تولید میکنیم تکنولوژی ان مربوط به اروپا و چین و... است اگر قرار بود و متصور هم بود این تحریمهای ظالمانه برگردد حتی دو سه سال هم کافی بود این همه ریخت و پاش جمع میشد و ان مبالغ هزینه خرید تکنولوژی کاربردی و عملی در تمام حوزه ها میشد امروز حداقل فشار بر مردم کمتر میشد. صداقت در بین مسئولین نیست و این باعث شده تا مردم بیشتر فرمایشات عزیزان را نادیده بگیرند. البته در این میان نباید تلاشهای بسیاری از مسئولین دلسوز نظام و مردم نادید گرفته شود و جای بسی تقدیر و تشکر دارد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین