در گفت‌وگو با الف مطرح شد بیژن عبدی:‌ مشکلات اقتصادی به دلیل «بی‌برنامگی» دولت است

گروه اقتصادی الف،   3980416125 ۱۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدت زیادی به پایان دولت دوازدهم باقی نمانده اما مشکلات قدیمی اقتصاد ایران همچنان ادامه دارد و توفیق چندانی در حل کردن یا دستکم کاهش آن ها مشاهده نشده است. به اعتقاد بیژن عبدی، اقتصاددان، دولت دوازدهم در حوزه اقتصادی کاملا بی برنامه عمل می کند.

بیژن عبدی:‌ مشکلات اقتصادی به دلیل «بی‌برنامگی» دولت است

این اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار الف، در مورد عملکرد دولت تدبیر و امید، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی به دلیل بی‌برنامگی دولت است و همچنان شاهد این بی‌برنامه بودن هستیم؛ متاسفانه دولت با فرار به جلو حاضر به پذیرش اشتباه‌های خود و تاثیرات آن در کشور نیست و اعتقادی به اقتصاد داخلی و تولید ندارد.

وی افزود: اساس دولت تدبیر و امید نفی گذشته بود، موضوعی که رهبری هم بارها دولت را از این اقدام برحذر داشتند و گفتند همه چیز بد نبوده و خوب‌های آن را ادامه دهید و اگر ضعفی هم وجود دارد، برطرف کنید؛ منتها این دولت نگاه سیاسی، غضب و کینه نسبت به گذشته داشت و هر آنچه که انجام شده بود را تخریب کردند و جایگزینی هم برای آن نداشتند و تعیین نکردند.

عبدی با اشاره به حذف و احیای مجدد کارت سوخت گفت: دولت یازدهم کارت سوخت و سهیمه بندی بنزین را حذف کرد، اما سوال نکردند که چرا به سمت سهیمه بندی و استفاده از کارت سوخت رفتیم، در حالی که واقعیت این بود که روند افزایش مصرف این فرآورده زیاد شده و از سوی دیگر مصرف خودروهای تولیدی در کشور بالاتر از استاندار جهانی بود که برای کنترل روند مصرف و مبارزه با قاچاق آن سهمیه بندی و استفاده از کارت  سوخت اجرایی شد، اما با نگاه سیاسی و نفی گذشته آن را حذف کردند که دوباره تصمیم گرفتند آن را احیا کنند که این بازگشت اشتباه نیست و اقدام صحیحی است.

این کارشناس اقتصاد ادامه داد: یا اینکه برای واردات سامانه شبا ایجاد شده بود تا مشخصات کالاهای وارداتی ثبت شود و قابل رهگیری باشد، اما دولت تدبیر و امید در اولین اقدام این سامانه را حذف کرد و هیچ جایگزینی تعریف نکرد و امروز مشاهده می‌کنیم که حجم قاچاق کالا به کشور به صورت وحشتناک بالا رفته و اعداد ۱۲ یا ۱۵ میلیارد دلاری قاچاق کالا را عنوان می‌کنند که همه این‌ها ناشی از نفی گذشته بود.

وی با انتقاد از اینکه گفته می‌شود عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند، گفت: کجای دنیا همه چیز را رها می‌کنند، پس نقش دولت چیست؟. نقدینگی در دولت نهم و دهم (۸ سال) ۴ برابر و در حدود ۴۵۰ هزار میلیارد و قیمت دلار ۱۰۰۰ تومانی، ۳۸۰۰ تومان تومان شد، اما در دولت فعلی حجم نقدینگی به بیش از ۱۸۰۰هزار میلیارد تومان رسید، و با این رشد نقدینگی باید انتظار داشت که قیمت‌ها افزایش یابد.

* مقایسه قیمت‌ها با کشورها همسایه ناعادلانه است/ پراید ۷میلیونی را ۵۰ میلیون تومان به مردم می‌دهند 

عبدی در مورد اینکه زمانی آقای رئیس جمهور عنوان کرد کالاها در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه ارزان است و قاچاق می‌شود و با این تعبیر دنبال افزایش قیمت بودند، بیان کرد: اگر قیمت بنزین در داخل در مقایسه با نرخ فوب خلیج فارس (یک،سوم یا یک،پنجم) است، اما درآمد یک کارگر ایرانی هم یک دهم کارگر در کشورهای اطراف خلیج فارس است، کجای دنیا بدون توجه به درآمد و فقط براساس هزینه به مردم یک موضوع را تحمیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: این مقایسه با کشورهای دیگر، غیر منطقی‌ترین و ناعادلانه‌ترین نگاهی است که دولت‌ در این چند سال به مردم ارائه کرده است؛ امروز خیلی از خانوارها زیر ۲میلیون تومان درآمد دارند و همه هزینه‌ها حتی در بخش بهداشت را خود مردم می‌پردارند. در کشور ما قیمت‌ها را متناسب با کارکردهای اقتصادی افزایش نمی‌دهند و می‌گویند وقتی هزینه تولید ۳۰ درصد افزایش یافته و باید قیمت‌ها دو برابر شود که هیچ منطقی در این خصوص وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید انحصاری که باعث فساد می‌شود را شکست، اظهار کرد: امروز خودروسازان، خودروهایی با مصرف بالا و کیفیت پایین تولید می‌کنند که متاسفانه دلیل آن انحصار دولت در این صنعت و بازار است و همواره با این رانت، مردم را تحت فشار می‌گذارند مانند پراید که ۷میلیون تومان بود و امروز آن را با قیمت ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان به مردم می‌فروشند، در حالی که باید به این سوال پاسخ دهند که چه میزان از قیمت پراید به نرخ دلار و وارداتی وابسته است، اما در خصوص هیچ نظارتی بر قیمت یا کیفیت وجود ندارد.

عدد ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه از کجا آمد؟

عبدی با انتقاد از عدد ۹۰۰هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار در بودجه، بیان کرد: این عددها از کجا می‌آورند که به نظرم صحیح نیست. اگر متوسط قیمت دلار را ۱۰هزار تومان در نظر بگیریم، یعنی ۹۰میلیارد دلار یارانه پرداخت می‌کنیم، در حالی که کل صادرات نفت و مشتقات آن در سال گذشته حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار بوده و این یعنی دو برابر فروش نفت، یارانه در جامعه توزیع شده است.

وی تصریح کرد: اگر میزان تولید نفت (صادرات و مصرف داخل) را حدود ۳میلیون بشکه در روز در نظر بگیرم و میزان ارزش آن در یک سال با قیمت نفت ۶۰ دلاری حدود ۶۴ میلیارد دلار است که اگر با قیمت ارز ۱۰هزار تومان در جامعه توزیع کنیم، برابر با ۶۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد، پس این عدد ۹۰۰ هزار میلیارد تومان را از کجا می‌آورند؟؛ البته اینها همه را جدا حساب می‌کنند مثلا یارانه بنزین، گازوئیل و... این میزان است و این عددها را استخراج و اعلام می‌کنند.

این اقتصاددان در مورد اینکه توزیع یارانه عادلانه است یا نه گفت: وقتی به کالایی یارانه تعلق می‌گیرد، یعنی همه از آن استفاده و بهره‌مند می‌شوند، اگر گازوئیل ارزان باشد، هزینه تولید کالا هم ارزان‌تر خواهد شد، اما سوال این است که چگونه این یارانه را عالانه‌تر توزیع کنیم؛ ممکن است عده‌ای (ثروتمندان) مصرف مصرفانه داشه باشند و سهم بیشتری ببرند که باید برای این موضوع چاره اندیشید.

* چرا از کوپن الکترونیکی استفاده نمی‌کنیم؟

عبدی در مورد مقاومت دولت برای استفاده از کوپن جهت توزیع کالا با توجه اختصاص ۱۴میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در قانون بودجه امسال، گفت: این موضوع را می‌کوبند و می‌گویند استفاده از کوپن یعنی برگشت به گذشته و یاد سال‌های جنگ می‌افتند، در حالی که در زمان جنگ به دلیل مشکلات به این سمت رفتیم و امروز هم در جنگ اقتصادی و تحریم هستیم که واردات با مشکل مواجه و انتقال ارز سخت است، چه ایرادی دارد به سمت سهمیه بندی و استفاده از کوپن برویم.

وی تاکید کرد: امروز دیگر نیاز به چاپ کوپن نیست و می‌توان از کارت الکترونیکی استفاده کرد؛ امروز خانوارها را می‌توان شناسایی کرد و براساس کارت ملی مبلغ و یا کالا اختصاص داده شود. دولت بهتر است به جای بحث‌های منفی، صوری، حاشیه‌ای و سیاسی به سمت اقدامات حرکت کند و هیچ منعی ندارد که از روش‌های گذشته که مثبت بوده، استفاده کنیم و اگر هم ایرادی وارد است، آن را رفع کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۹۶۷۷۰۰:۰۹:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
کدوم دولت ؟
اسحاق حسنی۹۸۹۹۷۰۰۹:۲۳:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دولت حسن و اسحاق با شعار دولت تدبیر و امید به فریب مردم پرداخت و در عمل دولت تردید و بیم شد برای یک ملت تشنه عدالت اجتماعی
ناشناس۹۹۰۰۵۰۱۰:۲۲:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۷
محمود تون دیگه بر نمی گرده.
ناشناس۹۹۰۱۱۶۱۱:۰۱:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دولت محمود شرف داشت به این تحفه ها .
ناشناس۹۹۰۴۶۲۱۳:۱۳:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۷
حداقل محمود ؛ فردی بی رابط و بدون برنامه را از محیط زیست وزارت امور خارجه به ریاست سازمان حرفه ای و تخصصیدر وزارت دارایی تحمیل نکرد
ناشناس۹۹۰۲۴۴۱۱:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
چرا همه چی را به محمود ربط میدید
ناشناس۹۹۰۴۸۶۱۳:۲۴:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
چون عامل کاغذ پاره هاست
ناشناس۹۹۰۳۰۹۱۲:۲۰:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
مساله اینجاست که این دولت در بی تدبیری و خیانت به مملکت و ملت و رانت و پارتی بازی و ... ، روی همه دولتهای گذشته رو سفید کرده
ناشناس۹۹۰۴۲۰۱۲:۵۹:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اخه توی وطن فروش که اصلا ایران زندگی نمیکنی ، چطور جرات میکنی بیای و منفی بزنی برای دفاع از دولت .... ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۹۹۰۹۶۵۱۶:۵۸:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
باید بری پیش روانپزشک
ناشناس۹۹۰۷۵۱۱۵:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
سابقه دولتها نشون داده که چه در صورت خواستن و نخواستن و در چه حرف یا عمل برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی موفقیت چشمگیری نداشتند . حتی شکست خوردند .ما یک مشکل اساسی و مانع بزرگ بنام عدم وجود مردم سالاری و دموکراسی واقعی در کشور داریم.
ناشناس۹۹۰۵۳۲۱۳:۴۹:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
خواهشا" در مورد محمود جون حرف بی ربط نزنید ؛ خجالت هم خوب چیزیه
ناشناس۹۹۰۱۳۶۱۱:۱۰:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
مردم چوب انتخاب غلط شون در سال های 92 و 96 را می خورند .
ناشناس۹۹۰۵۱۹۱۳:۴۱:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اشتباه مردم سال 84 و 88
ناشناس۹۹۰۷۷۳۱۵:۴۰:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
تابلوه که کل بچه های نهاد ریا.... جم..... اومدن اینجا و دارن برای دولت بی تدبیر خودشون تبلیغ میکنن
ناشناس۹۹۱۰۰۸۱۷:۳۲:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
با تهمت به جای نمیرسی عمو جون برو توبه کن
ناشناس۹۹۰۱۹۷۱۱:۳۸:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
آقای عبدی عزیز لطفا به انتصابات تحمیلی اخیر در وزارت دارایی توجه کنید ؛ مطمینا نیاز به ادبیات جدیدتری برای اطلاق به این گونه انتصابات داریم , این یعنی اوج بی برنامه گی و توهین به مردم , انتصاب فردی غیر مرتبط از حوزه محیط زیست وزارت امور خارجه به ریاست سازمان در غایت تخصصی,
amin۹۹۰۰۲۳۱۰:۰۸:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دقیقا پرسش من این است کدام یک از دولتها تاالان برنامه داشتند حتی طرفداران دولت قبل هم رجوع کنن به سایتها و جراید همین نوع تیترها و تحلیلها را میبینند !!!!!!!!!!!!!
ناشناس۹۹۰۰۳۳۱۰:۱۳:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
واقعا من دولتی و رییس جمهوری نمی بینم - خجالت آوره
ناشناس۹۹۰۰۸۱۱۰:۴۱:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
برو دکتر چشمات رو معاینه کنه
ناشناس۹۹۰۱۸۰۱۱:۳۴:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
آنچه مشهود است بی تدبیری و سوء مدیریت دولت است .
ناشناس۹۹۰۳۱۳۱۲:۲۳:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اگر چشمهاش درست بشه اونوقت دولت رو میبینه ، اونم چه دولتی ! دولت فساد و ژنها و دزدی و ...
ناشناس۹۹۰۳۱۶۱۲:۲۴:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
احتیاج به معاینه نداره .
ناشناس۹۹۰۲۷۶۱۲:۰۵:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۷
به جرئت میتوان گفت دولت روحانی ضعیف ترین و ناکارآمدترین و بی تدبیرترین دولت بعد از انقلاب است
ناشناس۹۹۰۳۱۷۱۲:۲۴:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
و حتی قبل از انقلاب . روی قاجار و پهلوی رو سفید کرد
ناشناس۹۸۹۶۷۹۰۰:۱۱:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
تحریم هم نقش هویچ رو داره نه ؟
ناشناس۹۹۰۰۲۹۱۰:۱۱:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
تحریم نقش بهانه داره برای بهانه طلب های خاله زنک
ناشناس۹۹۰۴۴۷۱۳:۰۹:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دولتی ها سعی می کنند با بهانه ها تحریم ها سوء مدیریت خود را پنهان نمایند.
ناشناس۹۹۰۱۸۹۱۱:۳۵:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
به قول خود آقای روحانی فقط 20 درصد مشکلات مربوط به تحریم هاست و 80 درصد مشکلات ناشی از سوء مدیریت دولت هاست.
ناشناس۹۹۰۳۱۱۱۲:۲۲:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۷
مگه کل مملکت رو نفروختین به بهانه برداشتن تحریمها ؟ مگه جاسوسها رو آزاد نکردین به بهانه راضی کردن امریکا ؟ مگه جشن نگرفتین و نرقصیدین به ادعای صبح بدون تحریم ؟
ناشناس۹۹۰۳۲۰۱۲:۲۶:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
ببینم ، مگه کل دارایی انتخاباتی و شعار ایشون چیزی غیر از مذاکره با کدخدا بود ؟ مگه نگفت اختیار تام به من بدین تا هرچی میخوان امتیاز بدم به جاش هواپیمای نو بگیرم و تحریمها رو بردارم ؟ پس چی شد ؟؟؟!!!
ناشناس۹۹۰۴۵۵۱۳:۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
روحانی بعد از توافق ژنو در سال 92 گفت : دیوار تحریم ها ترک برداشته است .
ناشناس۹۸۹۶۸۸۰۰:۱۵:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
مسئله اصلی کشور شده هسته ای و حجاب ! بقیه مشکلات هم مهم نیستن
ناشناس۹۹۰۰۳۵۱۰:۱۴:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
این کار رو ایادی دولت و 2خردادی انجام می دن تا ذهن ها از ناکآرامدی و فساد منحرف بشه
ناشناس۹۹۰۳۲۲۱۲:۲۷:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اتفاقا این ترفند شماهاست که مردم به اینهمه فساد و جاسوسی و وطن فروشی مسوولین و بچه ها و اطرافیانشون فکر نکنن .
ناشناس۹۹۰۳۲۴۱۲:۲۹:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
وقاحت هم حدی داره ! خجالت نمیکشی ؟ اتفاقا مساله ما فقط دزدی مقامات و ژنهاست . فساد دولته . بی کفایتی مجلسه . قتل و بی سوادی در شورا و شهرداریه . و همه اینها با لیست جناب تَکرار رفتن اونجا . یعنی طرف رسما خیانت داره میکنه به ایران . بعد شماها همینطور چرت و پرت بگین
ناشناس۹۹۰۳۳۰۱۲:۳۰:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۷
نه ، مساله اصلی برادر رییس جمهور و برادر معاون اول هستن . خواهرزاده ایشون و برادرزاده ارزی و برادرزاده نفتی هستن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خب حالا میشه به این پرونده ها که چند ساله داره با فشار دولت خاک میخوره رسیدگی کنیم یا باز دستور سانسور صادر میکنین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۹۹۰۳۳۲۱۲:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
خنده داره واقعا . همه ایران گفتن مشکل مملکت ، معیشت مردم و فساد اقتصادیه ، اما اقای روحانی میگفت مشکل فقط ربنای شجریان و کنسرت مختلطه . حالا که رسیدین ته خط دوباره شروع کردین ؟!
ناشناس۹۹۰۳۳۴۱۲:۳۳:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
خیلی باحالی ؟ نمیفهمی یا خودتو به نفهمیدن زدی ؟ این دولته که همه مشکلات اصلی رو ول کرده و چسبیده به تلفن زدن به جان کری و سلفی گرفتن با موگرینی !
ناشناس۹۹۰۳۳۷۱۲:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
چظوری جیسون ؟ آزاد شدی ؟
ناشناس۹۹۰۳۴۲۱۲:۳۵:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
فکر میکنی دولت نگران معیشت مردمه ؟؟
ناشناس۹۸۹۷۰۰۰۰:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دولت تردید و بیم که ندارد تدبیر از سال گذشته که مسکن گران شده برای تیر ماه که فصل جابجایی مستاجران است هیچ تدبیری برای این معضل بزرگ اجتماعی نیندیشده است مستاجران در فلاکت هستند
ناشناس۹۹۰۳۴۰۱۲:۳۴:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
آخوندی خودش دلیل گرونی مسکن بود بعد حالا دولت با خودش مقابله کنه ؟ همه گرونیها کار دولته تا جون مردم به لبشون برسه !
جلالی۹۸۹۷۰۲۰۰:۲۸:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دی شیخ با چراغ گشت گرد شهر گفت از حسن اسحاق که هیچ تدبیر و برنامه ای نداشته اند و ملتی را به فلاکت رسانده اند ملولم
ناشناس۹۸۹۷۰۸۰۰:۴۵:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
تورم افسارگسیخته کمر مردم را شکسته است رئیس جمهوری که توان اداره کشورش را ندارد باید استعفاء بدهد.
ناشناس۹۸۹۷۱۳۰۰:۵۵:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
کاملا اشتباهه! مشکلات اقتصادی به سو مدیریت دولت ربط نداره! عوامل دیگری در اون دخیل هستند بدوی!
ناشناس۹۹۰۳۴۷۱۲:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
ای عوام
ناشناس۹۸۹۷۲۰۰۱:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
چشم بسته غیب گفتی!! دیر اومدی
ناشناس۹۸۹۷۲۳۰۱:۰۵:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
همه اینو می دونیم منتهی چیزیکه نمی دونیم اینه که روحانی چرا استعفا نمی ده
ناشناس۹۸۹۹۷۱۰۹:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
متاسفانه همه می دونن مشکل از تحریمهاست الان ما صادرات نفتی مون به 300 هزار بشکه رسیده که هزینه استخراج نفت هم نمیشه هر کسی میگه تحریمها اثر ندارد خودش را به کوچه علی چپ زده نه نفت نه پتروشیمی وضعیت خراب اندر خراب هست
ناشناس۹۹۰۰۸۶۱۰:۴۳:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
در دولت قبل در سال 91 در اوج تحریم ها روزانه به میزان 1/5 میلیون بشکه نفت میفروختیم آنهم به قیمت 120 دلار حالا اگر 300 هزار بشکه نفت صادر می کنیم بدلیل عدم کفایت وزیر نفت است .
ناشناس۹۹۰۲۲۹۱۱:۴۷:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
بابک! خودتی؟
ناشناس۹۹۰۴۱۱۱۲:۵۷:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت فقط 2 میلیارد دلار است اما خسارت کرسنت زنگنه 50 میلیارد دلار است .
ناشناس۹۹۰۱۹۸۱۱:۳۸:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۷
حسن روحانی در سال 93 گفت : کاسه تحریم شکسته شده است !
ناشناس۹۹۰۳۵۲۱۲:۳۸:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
از این دروغها زیاد گفته . کلا عادت داره
ناشناس۹۹۰۷۷۸۱۵:۴۲:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
به شما اضافه کاری میده خواهرزاده که اینجا از ..... دفاع کنین ؟
ناشناس۹۹۰۳۴۹۱۲:۳۸:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
همه میدونن مشکل از فساد دولت و اطرافیان اونهاست . اگر تحریمها هم اثر کرده بابت جاسوسی خواهرزاده ها و برادرزاده هاست . ولی دولت و ایادی اون سعی دارن همه چی رو بندازن گردن تحریمها تا کسی اینهمه خیانت رو نبینه .
معلم اقتصاد سیاسی۹۸۹۷۳۲۰۱:۱۶:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
با اقتصاد وابسته به فروش نفت وتحریم و سایر مسائل که خود به ان واقف هستید بیش از این کاری نمی توان کرد.در رمان‌احمدی نژاد با قیمت بالای نفت اگر سیاست چاویزمو دنبال نمی شد و ۶۰۰میلیارد درامد نفتی بدون برنامه هدر نمی رفت خیلی برنامه ها ر ا می شد انجام داد. به قول وزیر تجارت سابق ونزوئلا ایران شانس اورد که روحانی امد.
ناشناس۹۹۰۰۶۲۱۰:۳۴:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
حتی اگر چوب خشک هم بود شرایط از این بهتر می شد.
ناشناس۹۹۰۲۴۸۱۱:۵۴:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
از آقای معلم اقتصاد سوال داریم چرا دولت و وزارت نفت در 6 سال گذشته فقط بفکر افزایش خام فروشی نفت بود و هیچ برنامه ای برای توسعه صنعت پتروشیمی و توسعه صنایع پایین دستی نفت و خلاص شدن از شر اقتصاد تک محصولی وابسته به فروش نفت خام نداشت ؟!
ناشناس۹۹۰۱۲۰۱۱:۰۴:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
نفت 120 دلاری نتیجه غنی سازی 20 درصدی و مقاومت در مقابل استکبار بود با برجام قیمت نفت کمتر از نصف شد.
ناشناس۹۹۰۲۰۳۱۱:۳۹:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
150 میلیارد دلار آزاد شده بعد از برجام چگونه هدر رفت ؟!
ناشناس۹۹۰۲۲۷۱۱:۴۶:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
هیچ دولتی مثل دولت روحانی نمی توانست دلار را به 19 هزار تومان و پراید را به 50 میلیون تومان و گوشت را به 120 هزار تومان و سیب زمینی را به 9500 تومان برساند به گفته خود اصلاح طلبان اگر رئیسی می آمد حداکثر قیمت دلار 5 هزار تومان می شد.
ناشناس۹۹۰۲۳۹۱۱:۵۱:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
مشکلات اقتصادی نظیر گرانی افسارگسیخته و بیکاری و چند برابر شدن قیمت مسکن و اجاره بهاء از رونق افتادن تولید و کسب و کار نتیجه سوء مدیریت دولت و بی توجهی به ظرفیت های داخلی است .
ناشناس۹۹۰۲۵۷۱۱:۵۶:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اگر کشور بدست افراد متخصص اداره می شد اینهمه نابسامانی نداشتیم .
ناشناس۹۸۹۷۷۳۰۲:۵۸:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
برنامه اصلی با موفقیت بیش از 100 درصد: پرواربندی سلطان و مافیا!
ناشناس۹۸۹۷۸۹۰۴:۳۵:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
واقعا حرف درستی زده. برای همین مشکل مسکن کافی است دولت یک برنامه اعلام کند و به آن برنامه عمل کند. مثلا: به مردم اعلام کند ساخت سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی با کیفیت در مناطق مختلف کشور و سالانه ۵% به این ۲۰ هزار اضافه می شود. مطمئن باشید عطش ملک بسرعت از بین می رود چون مردم وعده دولت را عملی می بینند.
ناشناس۹۹۰۰۶۹۱۰:۳۸:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
با کدوم پول؟ حتما با چاپ پول نه؟ مرد مومن الان دولت تو بودجه جاریش مونده شما می گی بیاد سالی فلان قد خونه بسازه؟
ناشناس۹۹۰۱۳۱۱۱:۰۹:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
با 5 برابر شدن نرخ ارز درآمد ریالی دولت هم حدود 5 برابر شد زیرا دلار را با نرخ 14 هزار تومان در بازار چنج می کند اما هزینه های جاری(حقوق های نجومی و غیره) دولت روحانی سه برابر دولت قبل است اما بودجه پروژه های عمرانی یک هشتم دولت قبل است !
ناشناس۹۹۰۲۶۵۱۲:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
در یکسال اخیر بیش از 45 هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی(چاپ پول) کشور اضافه شده است که این میزان با افزایش 4 ساله دولت دهم برابری می کند یعنی در عرض یکسال به اندازه 4 سال دولت دهم پول چاپ شد.
ناشناس۹۸۹۷۹۷۰۶:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
راستی ودرستی بفرمائید دولت آشکار در تصمیمات سیاسی .اقتصادی .صنعتی چنددرصد دارای اختیار است که به آن گیر می دهید تا کی سرپوش گذاری
ناشناس۹۹۰۰۳۸۱۰:۱۶:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
به عناصر مطلوبتان در دولت آشکار بفرمایید عرضه ندارن استعفا بدن و دیگر در انتخابات شرکت نکنند
ناشناس۹۹۰۰۴۹۱۰:۲۲:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
نهادهای دیگر به من ربطی نداره دولت حاصل رای مستقیم مردم است و قدرتمندترین نهاد کشور که بباید پاسخگو باشد
ناشناس۹۹۰۰۸۸۱۰:۴۴:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دولت اختیارات کافی دارد اما عرضه کار کردن ندارد.
ناشناس۹۹۰۳۵۴۱۲:۴۰:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اونوقت دولتی که اختیار نداره چجوری بستگانش چندین هزار میلیارد میدزدن ؟؟؟
ناشناس۹۹۰۳۶۲۱۲:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
چطور اختیار داره جاسوسهای اعدامی رو آزاد کنه اما نمیتونه جلوی اطرافیان دزد و فاسد خودش رو بگیره ؟
ناشناس۹۹۰۳۶۳۱۲:۴۲:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
تا وقتی افراد کم هوشی مثل تو فکر میکنن دولت اختیاری نداره ، اون میتونه با آرامش همه منابع ملی رو نابود کنه و به هدر بده .
ناشناس۹۸۹۸۱۴۰۷:۰۴:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
باز هم عقده گشایی علیه دولت.
ناشناس۹۹۰۰۹۰۱۰:۴۵:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
به خدا پناه میبرم از بستن دهان منتقدان !!!!!
ناشناس۹۹۰۳۶۶۱۲:۴۳:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
باز هم دفاع یک مشت حقوق بگیر ازدولت تاریخ ایران
ناشناس۹۸۹۸۳۹۰۷:۳۰:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
همه مشکلات اقتصادی و نارضایتی مردم بواسطه بی برنامه گی و بی تدبیری دولت است خصوصا در بانک مرکزی که بجای برنامه ریزی ، دلال بازی و کارچاق کنی شیوه شده است همه مسئولینش عضو هیات مدیره چند جا هستند همه سهامدار چند جا هستند و گویا موروثی است تنها چیزی که در بانک مرکزی معنا ندارد برنامه ریزی و صیانت از حقوق سپرده گذاران شبکه پولی و بانکی است بطوریکه در روز روشن مجوز خودشان را انکار می کنند و با تغییر رنگ تابلوی موسسه کاسپین اعلام می کنند این یک موسسه دیگر است و تعهدات تابلوی قبلی ربطی به تابلوی جدید ندارد چون رنگش عوض شده !!! همتی گویا متوجه مسئولیت پستی را که اشغال کرده نیست چرا که بیش از یکسال از زمان انتسابش گذشته لیکن در خصوص تسویه مطالبات سپرده گذاران موسسه کاسپین اعلام داشته که به من مربوط نیست و مربوط به سیف رئیس قبلی بانک مرکزی بوده و در واقع اعلام داشته من به تعهدات مسئولین قبلی بانک مرکزی پایبند نیستم و اینکه بیش از سه سال سپرده های مردم بلوکه شده و تکلیف اصل و سود سپرده ها مشخص نیست و با این تورم خانمانسوز مردمی که سرمایه هایشان بلوکه شده که با سود ماهیانه سپرده گذران زندگی می کردن اکنون بیش از سه سال است که از فامیل و غریبه قرض گرفته اند چگونه زندگی کنند ؟ کسی گویا در این مملکت پاسخگو نیست و اراده ای وجود دارد که مردم را عاصی کنند چرا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی۹۸۹۸۶۴۰۷:۵۶:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
" مشکلات اقتصادی به دلیل «بی‌برنامگی» دولت است" من تا همین الان تا قبل از خواندن این خبر فکر میکردم مشکلات اقتصادی به دلیل «بی‌برنامگی» مردم است. ممنون بابت اطلاع رسانی دقیق و آدرس دهی مناسب. حالا دولت کجا هست بریم بهش بگیم؟
الف ر۹۸۹۸۸۳۰۸:۱۶:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
کدام دستگاه ویا نهاد برنامه درست دارند که دولت بی برنامه است؟؟؟قدرت نقد دیگران را ندارید فقط به دولتمیتازید
ناشناس۹۹۰۳۶۷۱۲:۴۵:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
چه کسی ممکنه این دولت رو صاحب کفایت و لیاقت فرض کنه ؟؟؟
ناشناس۹۸۹۹۰۵۰۸:۳۲:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
بازاری های اصولگرا همه چیز را احتکار کردن تا در سیستم مشکل برای مردم بوجود اورند
ناشناس۹۹۰۰۷۷۱۰:۴۰:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اکثریت بازاری ها به روحانی رای داده بودند و حالا به شدت پشیمان هستن .
ناشناس۹۹۰۳۷۲۱۲:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
فعلا که تا آدامس رییس جمهور دست جاسوسهای امریکاییه . گذشت اون زمانی که بازار و بازاری کاره ای بود
ناشناس۹۸۹۹۲۷۰۸:۵۵:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
الان باز عده ای هماهنگ.شده به این استاددانشگاه هم حمله میکنند واقعا شرم آوراست
ناشناس۹۹۰۰۲۷۱۰:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
پولشو می گیرن شغلشون اینه
ناشناس۹۹۰۳۷۴۱۲:۴۶:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
به اینها میگن لشگر جیسون . اینها رو امثال جیسون رضاییان و نازنین زاغری برای دفاع از دولت راه انداختن
ناشناس۹۸۹۹۳۶۰۸:۵۹:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
هر کس مناظره های انتخاباتی و دید متوجه شد دولت صرفا از راه رقیب خراشی و تخریب رقبا به دنبال کسب رای هست و مطلقا هیچ برنامه ای در هیچ زمینه ای ندارد
ناشناس۹۹۰۳۷۷۱۲:۴۷:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
و دردناکتر اینه که با همین دروغها تونست از این مردم رای بگیره . پس کلا امیدی به تصمیم گیری صحیح و عاقلانه این جماعت نمیره
ناشناس۹۹۰۳۸۶۱۲:۵۰:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
این دولت ، منتخب همین مردمه . و این مردم ترجیح میدن دولت اینجوری باشه .
ناشناس۹۹۱۰۹۶۱۸:۲۶:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
وای به حال این مملکت با همچین دولتی و اون مردمی که این رو میپسندن
ناشناس۹۹۰۴۶۴۱۳:۱۴:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
روحانی داغون و خراب. بقیشون چه گلی به سر کشور زدند. دلار 800 تومانی زمان روحانی شد 4200 تومان. خرما زمان روحانی قیمتش 5 برابر شد. همین فر دا روحانی را بندازید زندان نه اصلا اعدامش کنید کسی هست کشور را از این وضعیت دربیاره هنوز که هنوزه بعد 6 سال قوه قضاییه در حال رسیدگی به تخلفات دولت مهرورزی است. فقط یه امار بگیرید ببینید چه تعداد کارخانه دار و به قول معروف کارآفرین در آن دوران وام گرفتند که شغل ایجاد کنند ولی تولید را رها کردند و دلال ارز و ملک و سکه شدند.
ناشناس۹۸۹۹۸۹۰۹:۳۹:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
لطفا آدرس غلط ندهيد دولت آقاي روحاني در چهار سال اول تورم را تك رقمي كرد؟ دولت آقاي روحاني نرخ ارز را كاهش داده و چهار سال اول آنرا تثبيت و پول ملي را ارتقا داد. در دولت آقاي روحاني محصولات كشاورزي افزايش چشمگيري داشت و در خيلي از محصولات استراتژيك به خودكفايي رسيد. دولت آقاي روحاني در چهار سال اول كارهاي فراواني كرد و مردم پيام مچكريم مي دادند. اما افسوس كه نگذاشتند
ناشناس۹۹۰۰۷۱۱۰:۳۹:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
در دولت روحانی در 4 سال اول رکود اقتصادی مطلق بود و در 4 سال دوم تورم را دو رقمی کرد نرخ ارز را 5 برابر کرد قیمت مسکن را 180 درصد افزایش داد و رشد اقتصادی را منفی کرد .
ناشناس۹۹۰۲۱۳۱۱:۴۳:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
تعطیل کارخانجات بزرگی مثل ارج و پارس الکتریک و قند ورامین و روغن نباتی قو و غیره نتیجه رکود در 4 سال اول دولت روحانی بود.
ناشناس۹۹۰۳۸۹۱۲:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
فقط دلالها و بنگاهها از روحانی تشکر میکردن . شما کدومی ؟
ناشناس۹۹۰۰۰۴۰۹:۵۲:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
از ابتدای ریاست جمهوری اقای روحانی کشور و ملت را بازیچه برجام کرده است و ول کن هم نیست. ملت فریاد کردند که با استکبار نمی شود قرار داد. بست . ملتی هوار کردند که امریکا با کسی دوست نیست . به همه حقه می زند. حتی از اروپا هم جاسوسی می کند وهر جا لازم باشد به اورپا هم خیانت می کند. باید با دوستان محکم در برابر استکبار ایستاد . هزینه اش را باید هم پرداخت. غیر این خود گول زدن و ملت را هوائی کردن است
ناشناس۹۹۰۴۳۶۱۳:۰۶:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند
علی 671۹۹۰۰۰۷۰۹:۵۴:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۷
این دولت از اول نگاه مردمی نداشت و هر تصمیمی گرفت که هم به کشور ضرر بزند و هم مردم را نا امید بکند برای رسیدن به هدف هایی که مد نظر خودشان بود .یعنی سازش با کدخدا و کشور را اجیر کدخدا کردن عین عربستان تا ما هم بشویم گاو شیر ده آمریکا .بیخبر از اینکه این انقلاب و شهیدان هدف پاره کردن زنجیر های استعمار بود .ولی این دولت ظرف این شش سال جز شعار چیزی عاید این مردم نکرد جز گرانی و بی لرزشی پول و پاسبورت و هزاران وعده دروغ دیگر .و چون نتوانست به هدفش برسد .کار ها را پنچر کرد تا به مردم فشار وارد شود و عکس العمل نشان دهند تا آنها به آرزویشان برسند .ولی ما تحمل می کنیم تا دوره این دولت و حامیانشان سر آید و به تاریخ سپرده شوند .البته در کنار صبر باید تحمل سختی ها را بکنیم .چاره ای نیست .
ناشناس۹۹۰۰۱۶۱۰:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
خوبه هر کی انتقاد میکنه یه نگاهی به کارنامه خودش بندازه
ناشناس۹۹۰۰۴۳۱۰:۱۸:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
این روش فرار از پاسخگویی نشانه خفت است
ناشناس۹۹۰۳۹۵۱۲:۵۲:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دیگه کارنامه ای بدتر از منفی بی نهایت که نداریم ! پس نیازی نیست کسی به کارنامه خودش نگاه کنه ! چون اصولا بدتر از این دولت ممکن نبوده و نیست !
ناشناس۹۹۰۰۴۰۱۰:۱۸:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
همه در مشکلات اقتصادی غرقیم بجز ایادی مجازی دولت عجیب نیست؟
ناشناس۹۹۰۳۹۷۱۲:۵۳:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دقیقا . و جالبتر اینه که خیلی از اینها حتی در ایران زندگی نمیکنن !!!!!!!!!!!!!!!!!!
حمید۹۹۰۱۴۲۱۱:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
سلام از بیمارستان خصوصی شهسوار بعد از 4 ساعت دوندگی نامه بیمه سلامت گرفتم وقتی به اداره بیمه سلامت رفتم نامه شکایت دستم دادند و گفتند از پول خبری نیست پس این چند 10 نفر بیکار در اداره بیمه سلامت چه میکنند جک تعریف میکنند
ناشناس۹۹۰۱۶۴۱۱:۲۸:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
نمونه بارز بی برنامه گی در حوزه اقتصاد ؛ انتصاب فردی از محیط زیست وزارت امور خارجه به سازمانی حرفه ای و تخصصی در وزارت دارایی از معجزات بدیع دولت آقای روحانی
ناشناس۹۹۰۷۷۶۱۵:۴۱:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
بدیع و بی بدیل دولت روحانی
ناشناس۹۹۰۱۹۰۱۱:۳۵:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
این حرفها فقط مال رقابت های سیاسی است والا کدام آدم منصف است که نداند بیشتر مشکلات کشور ناشی از تحریم های ظالمانه است و اینکه ما بخواهیم تمام نارسییهای کشور فقط قوه مجریه بدانیم نوعی فرافکنی است
ناشناس۹۹۰۲۰۸۱۱:۴۱:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
برنامه ریزی بسیار گسترده دولت در سازماندهی نیروهایش در فضای مجازی برای تکذیب و فرافکنی و سفسطه و مغلطه و ............... بدون شک قابل تحسین است .
شهری۹۹۰۳۱۹۱۲:۲۶:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دولت بی تدبیری و نا امیدی!!!
ناشناس۹۹۰۳۲۳۱۲:۲۸:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
بودجه ارزی وبانکی وشرکت های دولتی تدوین ونظارت مجلس خیلی از مواردفوق کنترل میکند
عسگر۹۹۰۳۳۱۱۲:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
دولت بدبختی///فلاکت//// فقر/// /رانت
ناشناس۹۹۰۳۷۱۱۲:۴۵:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
60% تحریم ها و دشمنی با آمریکا و 40% تمامی مسئولین نه فقط دولت! لطفا با کلمات بازی نکنید
ناشناس۹۹۰۴۲۹۱۳:۰۵:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولت و قوه مجریه است .
ناشناس۹۹۰۵۰۶۱۳:۳۵:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
تنها راه کشور تعامل با دنیا از جمله اروپا و امریکا هست . با شعار دادن چیزی حل نمیشه
ناشناس۹۹۰۷۸۸۱۵:۴۶:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
باج دادن دولت منتخب شما رو هم دیدیم . همه مملکت رو فروخت و یک آدامس به جاش گرفت .
باهر۹۹۱۰۱۱۱۷:۳۶:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
هر ضربه ای که دولت و دارو دسته اش به توده مردم گرسنه و ففیر وبیکار زده از روی حساب و کتاب و برنامه بوده وهست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین