سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به الف: گام دوم برداشته شد / کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است اما ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود

گروه سیاسی الف،   3980416073 ۱۰۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.

گام دوم برداشته شد / کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است اما ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود

به گزارش الف، در نشست خبری که همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا برای اجرای تعهدات برجامی در مجموعه ریاست جمهوری برگزار شد، علی ربیعی سخنگوی دولت به همراه مهدی کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه، به تشریح جدیدترین تصمیمات جمهوری اسلامی در قبال این توافق پرداختند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگار الف درباره جزییات گام دوم ایران و اینکه آیا ایران بنا بر نیاز به غنی سازی بالاتر از ۵درصد هم خواهد رفت یا نه گفت: امروز روز شصتم است و مهلت اروپا پایان یافته است. براساس دستور رئیس جمهوری، گام دوم را باید برمی‌داشتیم که برداشته شد، گام اول شاید زمان می‌برد اما در گام دوم زمان مطرح نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر رونوشت تغییر DIQ که به آژانس تسلیم می‌شود به نماینده‌شان در ایران تحویل دادیم و تا چند ساعت دیگر فرایند غنی‌سازی بالای 3.67 شروع می‌شود. پیش‌بینی این است که فردا صبح از این میزان فراتر رفته‌ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: نیازی که در کشور است، نیاز نیروگاهی، تحقیقاتی و پیشران است که درصدهای متفاوتی دارد، آنچه امروز انجام می‌دهیم تامین غنا برای سوخت نیروگاه‌های قدرت است و شیب غنی‌سازی ما براساس دستوری که می‌گیریم می‌تواند رو به بالا باشد.شیب ذخایر ما رو به بالاست و سرعت آن افزایش می‌یابد.فعلا نیاز به سوخت راکتور تهران نداریم اما هر وقت بخواهیم می‌توانیم به این سمت برویم.

وی ادامه داد: اگر گام اول زمان می‌برد اما در گام دوم زمان مطرح نیست. با توجه به گزارشی که آژانس داده است تا ساعاتی دیگر هم کارهای فنی غنی سازی بالاتر از ۳.۶۷ درصد انجام خواهد شد. اما فعلا نیازی به سوخت راکتور تهران نداریم. پیش‌بینی ما این است که فردا صبح از این میزان فراتر برویم.

کمالوندی تاکید کرد: مطلوب آمریکا این بود که آژانس یا کشور دیگری موضوع را در شورای حکام مطرح می‌کرد اما منزوی شدند، شورای حکام مسئولیت امور پادمانی را دارد و در خصوص برجام نمی‌تواند نظری بدهد لذا نتیجه از قبل معلوم است.

جزئیات و مشروح نشست خبری امروز عراقچی، ربیعی و کمالوندی

سید عباس عراقچی در این نشست اعلام کرد: امروز نامه ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده و ارسال می شود و به صراحت بندهایی که از برجام درباره عدم تعهد ما به غلظت اورانیوم و یک مهلت ۶۰ روزه اعلام خواهد شد.

عراقچی گفت: روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن. ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود اما در این مقطع ۶۰ روزه به شکلی فرصت‌هاست که می‌تواند طرف‌های مقابل از آن استفاده کنند.

وی افزود: معتقدیم برجام سند معتبر و مهمی است و خواهان ادامه آن هستیم اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهدات مان تجدید نظر می‌کنیم.

عراقچی تاکید کرد: حرکت ما داخل برجام و مشروع است و این اقدامات از نظر ما نقض برجام نیست. همزمان ما هم شکایات خود را از آمریکا و اروپایی ها ارائه می‌دهیم. آنها هم در اجرای تعهداتشان کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند.

وی درباره تماس شب گذشته رئیس جمهور با مکرون، رییس‌جمهور فرانسه گفت: تماس روحانی و مکرون سازنده بود و مشهود است که تمایل برای پیدا کردن یک راه حل وجود دارد البته به خاطر سیاست فشار حداکثری آمریکا کار آسانی نیست. باید زمینه‌های ایجاد دور جدیدی از گفت‌وگوها ایجا شود تا به راه حلی برسیم. در کمیسیون مشترک برجام بحث‌های خوبی داشتیم و قرار است نشست وزیران برگزار شود اما مهم است راه‌هایی پیدا شود تا خواسته‌های ایران محقق شود.

معاون ظریف درباره انتطار ایران از اینستکس گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم. اینستکس به عنوان پایه ای برای تبادلات تجاری بین دو طرف خوب است اما خیلی طولانی شده و ساز و کار درآمدی ندارد مگر اینکه اعتباراتی را به این کانال اختصاص دهند. اینستکس عملیاتی شده و طرف ایرانی هم مشغول است و دو نهاد با هم در ارتباط هستند و یکی دو مورد کوچک هم انجام شده اما تا وقتی اعتبار لازم و کافی برای آن تامین نشود، مفید نیست.

وی افزود: کشورهای بیشتری قرار است به این ساز و کار بپیوندند.

عراقچی گفت: اینکه طرف های اروپایی تلاش می‌کنند خوب است و امیدواریم راه حل هایی پیدا شود و این روند واقع بینانه است، از این رو رفت و آمدها بین ما جریان دارد و انشاءالله به نتایجی برسیم در غیر این صورت بعد از ۶۰ روز گام سوم را هم برمی‌داریم.

وی درباره باز طراحی راکتور اراک گفت: بحث اراک متفاوت است اما اگر کشورهای باقی مانده در برجام روند باز طراحی را اصلاح نکنند برمی‌گردیم به راکتور قبلی اما در دو ماه گذشته پیشرفت های خوبی انجام شده و جلسات کاری متعدد داشتند و برخی قراردادها امضا و برخی در حال انجام است از این رو کما کان رصد می‌کنیم روند پیشرفت امور در اراک را و اگر به جدول زمانی مطلوب ما برگردد ادامه می دهیم و الان چون خوب بوده به این روند زمان می دهیم.

عراقچی درباره نفتکش حامل نفت ایران اظهار کرد: این نفتکش  حامل نفت ایران بوده و یک سوپر تانکر بوده و چون ظرفیتش بالا بوده از جبل الطارق رفته و برخلاف ادعای انگلیس مقصد سوریه نبوده و از آبراه بین المللی عبور می کرده و هیچ قانونی اجازه نمی دهد که دولت انگلیس آن را متوقف کند و خواستار آزادی آن هستیم. در تماس مستمر با دولت انگلیس هستیم دیروز مجدد سفیر انگلیس به وزارت خارجه آمد و پیگیری حقوقی هم داریم. برای استیفای حقوق مان از همه امکانات استفاده می‌کنیم. سفیر اسپانیا در تهران را نیز دعوت کردیم و با دولت اسپانیا مشورت‌هایی را  داریم.

سید عباس عراقچی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینستکس تاکید کرد: ‌نکته مهم این است که ایران هیچ امیدی و اتکایی به هیچ کشوری نبسته است. از جمله به هیچ کشور اروپایی و همچنین ساز و کار اینستکس. ولی از هر امکانی که وجود داشته باشد برای بهره مندی کشور از شرایط بهتر اقتصادی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی که ترامپ به قول خودش علیه ایران آغاز کرده است ادامه داد: ما از هر معبری که بشود و امکانش وجود داشته باشد استفاده می‌کنیم تا شرایط را باز کنیم و امکان بهره مندی اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم. تلاش ما این است که از هر معبری در این زمینه استفاده کنیم.

عراقچی گفت: در حال حاضر معابر اصلی که ما باز کرده‌ایم از مسیر کشورهای چین، روسیه، هند، ترکیه، همسایگان و شرکای مهم اقتصادی ما می‌گذرد. ما در تعامل با این شرکای اقتصادی که به نام برخی از آنها را اشاره کردم تعاملات جدید اقتصادی تعریف کرده‌ایم که از جمله آنها استفاده از پول ملی دو کشور برای انجام تبادلات اقتصادی است.

وی  در ادامه صحبت‌های خود ادامه داد: همان طور که اشاره کردم ما از هر مسیری برای باز کردن معابری که وجود دارد استفاده می‌کنیم که یکی از این مسیرها بحث تعاملات با اروپا و اینستکس است. البته همانطور که گفتم ما اتکا و امیدی به اروپا و ساز و کار اینستکس نداریم. وزارت خارجه به سایر دستگاه‌های کشور نیز اعلام کرده که به اینستکس امید نبدد البته اگر مسیر باز شد ما از شرایط به وجود آمده استفاده می‌کنیم ولی هیچ کس در کشور نباید خود را معطل اینستکس بکند. هیچ کس در کشور نباید خود را معطل اینستکس و هیچ چیز دیگر بکند. ما باید بر اساس اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و راه‌ها را باز کنیم و از امکاناتی که وجود دارد استفاده کنیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه صحبت‌های خود با بیان این که ایران از یک عزت و مشروعیت و عقلانیت در دنیا برخوردار است، تصریح کرد: ایران مذاکرات هسته‌ای را با حسن نیت آغاز کرد این توافق را با حسن نیت اجرا کرد و بعد از خروج آمریکا از برجام نیز با صبر راهبردی خود فرصتی را برای دیپلماسی ایجاد کرد. حرکت معقول به همراه طمانینه ایران در این مسیر یک مشروعیت و عقلانیت در عرصه‌ جهانی برای ایران ایجاد کرده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: به نظر من در سیاست خارجی تا الان بسیار خوب عمل کرده‌ایم راههای خوبی را در کشور باز کرده‌ایم در حوزه همسایگان و گسترش تعاملات با آنها اقدامات خوبی انجام شده است.

عراقچی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها در پیشبرد سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران به نتیجه برسند. آنها حتماً مایوس می‌شوند همان طور که پیش از این از اعمال تحریم‌ها و فشارها به نتیجه نرسیدند و بعد از مایوس شدن مجبور شدند که به میز مذاکره برگردند. اکنون نیز مایوس می‌شوند. ما به اتکای مردم خودمان و توانمندی‌هایی که از آن برخورداریم آمریکا را مجبور می‌کنیم که از مواضع خود کوتاه بیاید.

معاون وزیر خارجه در ادامه نشست مطبوعاتی مشترک خود با کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در مذاکره شب گذشته آقای روحانی و رئیس جمهور فرانسه بحث اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات بین ایران و ۱+۵ مطرح شد که این یک موضوع جدیدی است. چرا که با خروج آمریکا از برجام مذاکرات ایران و ۱+۴  در جریان بود. آیا پیشنهاد جدیدی از سوی آقای مکرون مطرح شده که در این گفت‌وگوی تلفنی از مذاکره بین ایران و ۱+۵ نام برده شده است؟ پاسخ داد: این که اروپایی‌ها هنوز نتوانستند خواسته‌های ما را از برجام برآورده کنند و ما مجبور شدیم گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کنیم به این معنا نیست که رایزنی‌های دیپلماتیک تعطیل شده است و یا ابتکاری وجود ندارد.

عراقچی ادامه داد: رفتارهای دیپلماتیک رسمی و غیر رسمی و علنی وغیر علنی بین ایران و کشورهای مختلف وجود دارد. دیدگاه‌ها و ابتکاراتی نیز وجود دارد. تماس‌هایی بین مقامات ایران و دیگر کشورها برقرار است که نمونه آن گفت‌وگوهای تلفنی اخیر رئیس جمهور فرانسه و آقای روحانی است.

آمریکایی‌ها به شرط برداشتن تحریم‌ها می‌توانند در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ حضور داشته باشند

وی ادامه داد: در صورتی که آمریکایی‌ها بخواهند در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ حضور داشته باشند از نظر ما مانعی ندارد به شرط این که تحریم‌ها را بردارد و ما به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم. درواقع برای حضور آمریکا در گفت‌وگوهای ۱+۴ مانعی وجود نخواهد داشت ولی به همان شرطی که اشاره کردیم البته این به معنای تشکیل ۱+۵ نیست چرا که آمریکا از برجام خارج شده است و ما دیگر واحدی به نام ۱+۵ نداریم بلکه آنچه که مطرح شد به این معنا است که می‌تواند در مذاکرات حضور داشته باشند البته به شرطی که تحریم‌ها را بردارند و ما به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد وجود برخی از اختلافات در کشور در ارتباط با موضوع هسته‌ای تصریح کرد: ما به صدای واحدی در کشور در موضوعات مهم کشوری احتیاج داریم باید این صدای واحد وجود داشته باشد البته اختلاف نظر نیز برکات خاص خود را دارد وقتی دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود این زمینه فراهم می‌شود که ما نقاط ضعف را بشناسیم و در صدد رفع آنها برآییم. من وجود اختلاف نظر را منفی نمی‌دانم البته تا جایی که منافع ملی کشور را هدف قرار ندهد.

عراقچی خاطر نشان کرد: در ارتباط با تحریم کشور در مورد تحریم کشور برای کاهش تعهدات برجامی شاهد این هستیم که یک حمایت قابل توجهی از سوی مردم و جناح‌های مختلف کشور به وجود آمده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه در مورد گام سوم کاملاً مطالعه کرده‌ایم، گفت: با همکاری سازمان انرژی اتمی یک طرح گام به گام را طراحی کرده‌ایم که در گام‌های بعدی چه اقدامی را می‌توانیم انجام دهیم. وقتی مقرر شد دو گام را با هم اعلام کردیم اما برای گام سوم ترجیح می‌دهیم که بعد از مهلت ۶۰ روز و در فرصت مقتضی اعلام کنیم. در کنار این مسیر رایزنی‌های دیپلماتیک هم در جریان است به شکلی که به صورت هم‌زمان و مکمل پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: بنابراین گام سوم را در زمان مقتضی اعلام می‌کنیم. سازمان انرژی اتمی هم آمادگی برای اجرا را دارد.

عراقچی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: در مورد رفت و آمدهایی که در پیش است، مانند سفر مکرون رئیس جمهور فرانسه، ما در آینده رفت و آمدهای دیپلماتیک را در سطح وزرای خارجه ۱+۴ خواهیم داشت. ما خواهان سفر نمایشی نیستیم. نه خواهان سفر نمایشی کسی هستیم و نه نمایشی سفر می‌کنیم، خواهان سفری هستیم که منجر به نتیجه شده و تصمیمی برای تصحیح وضع موجود در برجام شود. حتماً کسی که به ایران سفر کند، فی نفسه مطلوب ما نیست مگر اینکه نتیجه داشته باشد.

عراقچی با اشاره به اینکه برنامه جلسه وزرای خارجه ۱+۴ در حال طراحی است، گفت: اصرار داریم که ایده‌ها و راه‌حل‌هایی که می‌تواند وجود داشته باشند، از ابتدا پخته شده و در جلسات به جای دعوا و جر و بحث منجر به نتیجه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما مفهومی به نام ۱+۵ را دیگر به رسمیت نمی‌شناسیم. چنین مفهومی دیگر رسماً وجود ندارد. آمریکا از برجام خارج شده و از هیچ مکانیزم برجام نمی‌تواند استفاده کند و در جلسات ایران ۱+۴ هم می‌توانند حضور داشته باشند به شرطی که تحریم‌ها برداشته شود که شرط اول برداشته شدن تحریم‌های نفتی و بانکی است. سایر تحریم‌ها را در مراحل بعدی مدنظر قرار می‌دهیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مربوط به بسته شدن پرونده برجام گفت: برجام یک پرونده بسته شده است به نحوی که قابل مذاکره و گفت‌وگوی مجدد نیست. برجام بدون اینکه یک کلمه به آن اضافه و یا کم شود، باید اجرا شود. در عین حال ما گفت‌وگوهای خود با ۱+۴ را در دستور کار داریم. اگر آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند، در این جلسات حضور یابند، طبیعی است مشکلی نداریم به شرطی که خواسته‌های ما برآورده شده و تحریم‌ها را بردارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ابتکار عمل اینکه اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد، می‌تواند در جلسات ۱+۴ شرکت کند، از سوی چه کسی مطرح شده، گفت: موضع ما در خصوص این پیشنهاد کاملاً مشخص است به شرطی که تحریم‌ها برداشته شوند.

عراقچی در ادامه اظهار کرد: خواسته ما از اروپایی‌ها یا بقیه اعضای برجام همان خواسته‌هایی است که در بیانیه‌های مشترک و در طول یک سال گذشته صادر کردیم. در طول این یک سال بعد از خروج آمریکا چهار جلسه کمیسیون مشترک که دو مورد در سطح وزرای خارجه و دو مورد دیگر هم در سطح مدیران و معاونین برگزار شده‌اند که در هر چهار جلسه کشورهای باقی مانده خود را متعهد کرده‌اند که به ۱۱ حوزه مختلف اقتصادی و رفع تحریم‌ها ورود کرده و خروج آمریکا از برجام را جبران کنند که شامل حوزه‌های بانکی، نفت، گاز، پتروشیمی، تجارت، حمل و نقل، بیمه، سرمایه‌گذاری و … است.

عراقچی اظهار کرد: اگر کشورهای باقی مانده در برجام بتوانند کاری انجام دهند که ایران از مزایای رفع تحریم‌ها و برجام بهره‌مند شود، در برجام باقی خواهد ماند اما آنها فقط در حوزه بانکداری راه‌حل اینستکس را معرفی کرده‌اند. اروپایی‌ها نتوانستند خواسته ما را محقق کنند در حالی که آنها خود را متعهد کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: برجام وقتی به حالت نرمال خودش برمی‌گردد که خواسته ایران و استفاده‌اش از مزایای برجام تأمین شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد:  قسمت هسته‌ای برجام دارای ۴ رکن‌ اساسی است که شامل میزان ذخایر، درصد غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه غنی سازی است و در این موارد ایران به منظور اعتمادسازی، برخی محدودیت‌ها را بین ۸ تا ۱۵ سال قبول کرده که یکی از آنها این بوده که درصد غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد بالاتر نرود. در گام اول این ارکان را گفتیم و دیگر پایبند نیستیم.

وی اظهار کرد: به نظرم اصلاً در بخش فنی اعداد خیلی مهم نیست. آنچه اهمیت دارد تعهدات ایران است. اینکه میزان غنی‌سازی اورانیوم ۳۰۰ یا ۳۵۰ کیلو شود، تا این اندازه اهمیت ندارد که ایران الان اعلام کرده در این دو مقوله دیگر پایبند نیست و این مسئله اهمیت سیاسی و راهبردی خودش را دارد.

وی خاطرنشان کرد: میزان و عدد دیگر مهم نیست و بستگی به نیازهای سازمان انرژی اتمی دارد و خیلی مته به خشخاش گذاشتن چیزی را ثابت نمی‌کند. بنابراین پایبند به این محدودیت نیستیم و از این به بعد بنا به تشخیص و نیاز خودمان عمل می‌کنیم.

***

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در این نشست خبری، با اشاره به پایان ضرب الاجل ایران به اروپا، اظهار کرد: امروز همه کسانی که به صلح جهانی پایبند هستند نگران رفتارهای آمریکا هستند.

وی افزود: ما امروز از مرز ۳.۶۷ درصد غنی سازی اورانیوم عبور خواهیم کرد و مقدار غلظت اورانیوم ما بر مبنای نیازمان خواهد بود.

ربیعی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در ارتباط با برجام گفت: یک طیف از ابتدا معتقد بودند که گفتگوهای برجامی اصلاً فایده‌ای نداشت و نباید وارد این مذاکرات می‌شدید. امروز هم معتقدند برجام نباید باشد و بهم خوردن برجام را دنبال می‌کنند. یک طیفی هم معتقدند باید به هرقیمتی در برجام بمانیم.

وی افزود: برای ما این تنوع دیدگاه‌ها سیاست گذاری مناسب را به دنبال می‌آورد. تصمیمی که ما درمورد برجام گرفتیم به نفع صلح جهانی بوده است و همگان از جمله کشورهای منطقه و سازمان‌های امنیتی دنیا از آن نفع می‌بردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمریکا یک اشتباه استراتژیک در خروج از برجام کرد، گفت: ما به هرقیمتی حاضر نیستیم در برجام بمانیم. امروز هرگونه اقدامی که در افزایش غنی سازی داریم برای حفظ برجام است. حفظ برجام برای ما یک اصل است ولی بستگی به اقدام طرف‌های مقابل دارد.

ربیعی گفت: سیاست‌های کلان دولت مبتنی بر مصالح ملی است. انسجامی که پشت تصمیمات گرفته شده وجود دارد را برای کشور مفید می‌دانیم. راه درست این است که نقدها و نظرات خودمان را بدهیم و در نهایت از تصمیم اخذ شده حمایت کنیم.

وی افزود: هدف آمریکا در خروج از برجام، بهم زدن نظم اجتماعی ایران بود بنابراین راه حل بزرگ ما انسجام اجتماعی است.

***

در ادامه نشست خبری بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: براساس دستوری که ما از رئیس‌جمهور گرفتیم گام دوم را باید امروز برمی‌داشتیم که برداشته شده است.

کمالوندی در ادامه گفت: تا چند ساعت دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرایند غنی‌سازی بالای ۳.۶۷ می‌رود. برای نیروگاه‌ها غنی‌سازی ۵ درصد، برای بحث‌های پزشکی هسته‌ای غنی‌سازی ۲۰درصدی و برای پیشران هسته‌ای نیز غنی‌سازی ۶۰ درصدی نیاز است. برآیند ما این است که فردا که آژانس گزارش‌گیری می‌کند سطح غنی‌سازی ما بالاتر از ۳.۶۷ خواهد بود. اگر امروز درباره آن تصمیمی گرفته شده، تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها است که مورد نیاز کشور است. شیب غنی‌سازی هم بر اساس دستوری که می‌گیریم می‌تواند رو به بالا باشد. شیب ذخایر هم می‌تواند رو به بالا باشد. ما فعلاً نیازی به سوخت راکتور تهران نداریم و اگر داشته باشیم آن را تأمین می‌کنیم. ما سه نیاز داریم که نیروگاهی، راکتور تحقیقاتی و سوم پیشران‌ها هستند. ما سوخت لازم برای راکتور تحقیقاتی الآن داریم.

وی درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران نیز گفت: موضوع شورای حکام از الآن قابل پیش‌بینی است و در ارتباط با مسائل برجام است که یکی افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و دیگری افزایش سطح غنی‌سازی است که موضوعی پادمانی و حتی پروتکلی است. نتیجه از نظر ما از قبل مشخص است.

کمالوندی درباره بحث راکتور اراک نیز گفت: درباره راکتور اراک، آنچه اتفاق افتاده این است، لوله‌هایی که در مخزن اصلی است، در آن سیمان ریخته شد. آن موقع با این ملاحظه که امکان احیای آن است این مسیر را رفتیم. تولید ایزوتوپ و رادیودارو در این راکتور چندین برابر راکتور قبلی است. این‌که از ما سؤال شود که "کدام راکتور را ترجیح می‌دهید؟"، جواب ما این است که راکتور مدرن‌شده را ترجیح می‌دهیم. الآن با توجه به وضعیتی که راکتور دارد، هر آن می‌توانیم بر اساس تصمیم مقامات به‌سمت هر کدام از آنها برویم. چینی‌ها در زمینه راکتور اراک بسیار تحت فشار آمریکا هستند. ما بر اساس نحوه عملکرد طرف مقابل عمل خواهیم کرد. درباره کارگروه چین و انگلیس ضمن بدبینی ما به انگلیس، نیز می‌توان گفت کار فنی به‌خوبی پیش می‌رود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره چگونگی افزایش سطح غنی‌سازی نیز گفت: ما افزایش سانتریفیوژ برای افزایش سطح غنی‌سازی نداریم. درباره گام سوم، ما در سازمان انرژی اتمی اجراکننده هستیم. لیست طولانی در اردیبهشت سال قبل و حتی قبل از آن، درباره گزینه‌های پیشِ‌رو ارائه کرده‌ایم. آمادگی کامل و کافی داریم که به میزان و هر سطحی از غنی‌سازی را انجام دهیم. ما درباره سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، نگرانی نداریم و چندین سال سوخت برای این راکتور در اختیار داریم. چند صد هزار نفر در خارج هم‌اکنون از رادیوداروی صادراتی ما استفاده می‌کنند.

دیدگاه کاربران

نیما۹۸۸۶۹۷۱۱:۴۷:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
دوستان بی جهت منتظر نباشید این ها همه باهم هستند. تمام اینها بازی است برای فریب مردم...... در زمان(آن مرد) دانش هسته ای بود... دانش هوا و فضا بود ... پیشرفت بود... که دیگر نیست...
ناشناس۹۸۸۷۷۱۱۲:۱۹:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
عراقچی گفت دیگه به ۳/۶۷ متعهد نیستیم ... یعنی قرار نیست درصد رو زیاد کنند، فقط روی کاغذ به ۳/۶۷ درصد متعهد نیستن!!
ناشناس۹۸۸۸۲۸۱۲:۳۵:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
روحانی درست می گوید.
ناشناس۹۸۸۹۸۴۱۳:۵۱:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
آن چووونان رونقی درست کنم که یارانه 45 تومنی دیگه به چشم نیاد
ناشناس۹۸۹۵۴۸۲۱:۱۳:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
روحانی باز هم درست می گوید.
ناشناس۹۸۹۷۲۵۰۱:۰۸:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
بیچاره مردم دهک پایین که به خاطر کم توجهی ما روز به روز فقیر تر شدن بعضیها انگار تا ارزش پول ملی رو صفر نکنن حاضر نیستن دست از حمایت از مذاکره بردارن میوه های برجام به دهن دهک بالا مزه کرده، کی دلار خریدن، ماشین لوکس و غذایی سگ و جای خواب گربه و هواپیما وبلیط راحتتر به اونطرف آب،؟؟؟
ناشناس۹۸۹۸۵۲۰۷:۴۵:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
آقا این منفی ها را کی میده الان تو جامعه کسی هست که طرفدار دولت و آقای روحانی باشد ؟ واقعا عجیب است شاید هم 4 درصدی ها فعال شده اند .
ناشناس۹۸۹۰۳۷۱۴:۲۸:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
روحانی در سال 93 : کاسه تحریم شکسته شده است !
ناشناس۹۸۹۷۱۶۰۰:۵۹:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۷
طرز صحبت این آقا از ابتدا دوپهلوبود ولی خیلیها نمیخواستن به اونپهلوش توجه کنن وقتی باهاش مواجه میشن حاشا میکنن
ناشناس۹۸۹۲۴۳۱۶:۴۳:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
روحانی اصلا حرفی نزده که درست بگوید
ناشناس۹۸۸۹۲۷۱۳:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
روی کاغذ نیست وقتی این اعلام میشه یعنی عملا ایران بالاتر میره و اژانس هم اعلام میکنه ذخیره اورایوم هم از 300 کیلو بالاتر رفت شما مساله را شوخی فرض کرده اید دوست عزیز
ناشناس۹۸۹۲۵۲۱۶:۴۸:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
گام دوم شبیه گام یک انسان افلیج بود .
ناشناس۹۸۸۹۴۳۱۳:۲۴:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
قرار هست درصد بشه 3/67000001
ناشناس۹۸۹۲۰۱۱۶:۱۸:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
گامی سست و لرزان
ناشناس۹۸۹۲۳۱۱۶:۳۷:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اگه این گام بود ؛ برداشته نشه بهتره پس اراک چی شد ؟! اینم از گام برداشتن به سبک مسئولای ما
ناشناس۹۸۹۱۸۷۱۶:۱۰:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
گام دوم با چاشنی ترس و لرز
ناشناس۹۸۹۲۲۸۱۶:۳۵:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ما که هیچی نفهمیدیم از گام دوم !!!!! چقدر خفیف و ضعیف بود یکی توصیح بده به ما که چی شد !!!
ناشناس۹۸۸۷۸۶۱۲:۲۵:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
صنایع هسته ای و هوافضا تخریب و تعطیل شدند و نتیجه آن اینستکس توخالی و نمایشی شد که به هیچ دردی نمی خورد زیرا هیچ پولی در آن وجود ندارد.
ناشناس۹۸۸۹۳۵۱۳:۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
حداقل نتیجه برجام لااقل همین بود که بیشتر از 2 سال تمام هر سال حدود 50 میلیارد دلار نفت و میعانات گازی فروختیم و به واسطه برجام نیز حداقل حدود 50 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده آزاد شد. در مجموع یعنی چیزی حدود 150 میلیارد دلار ظرف 2 سال حال بنظر شما اگر این دلارهای این دو سال نبود و ترامپ رئیس جمهور میشد و مثل الان فروش نفتمون به حداقل (زیر 300 هزار بشکه در روز) رسیده بود، میخواستیم چطوری بازار متلاطم الان رو اداره کنیم؟؟؟؟؟ واقعا لحظه درنگ کنید اگر دلارهای این 2 سال نبود بانک مرکزی ما الان چطوری میخواست بازار را اداره نماید.
ناشناس۹۸۹۳۵۷۱۸:۰۱:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
وظیفه ی برجام چه بود دوست عزیز، مگر قرار نبود تمام تحریم ها بالمرة و یک باره لغو شوند. چرا حالا که گند زدید چیز های غیر مربوط به آن را بهش نسبت میدهید؟
سید حسام۹۸۹۵۰۹۲۰:۰۷:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اوباما گفت که اگر برجام نبود، تحریم ها دیگر دوامی نداشت چون همه متحدین آمریکا و دیگر کشورها به دنبال برقراری روابط اقتصادی با ایران بودن. و آمریکا نمیتونست جلوش بایسته. همون موقع 1 تا 1.5 ملیون بشکه نفت صادر میکردیم. البته همون اتفاق البته با 8 سال تاخیر به زودی خواهد افتاد و با مقاومت ایران، تحریم های آمریکا فرو خواهد پاشید. این 8 سال عقب افتادگی صرفا هزینه بالابردن فهم و درک عده زیادی از جامعه بود.
ناشناس۹۸۹۵۵۱۲۱:۲۲:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
لطفا بفرمایید این آمار و ارقام را از کجا آوردین؟ کنتور که نداره. هر جور دلت میخواد ببند. یادمه عقلای قومتون میگفتن هر روز که برجام دیرتر امضا بشه 150 میلیون دلار ضرر میکنیم. حساب کن ببین تا حالا چقدر بدهکارین.
ناشناس۹۸۹۵۷۳۲۲:۱۹:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
عمو آمار ها میگه از زمان احمدی نژاد کمتر شده
ناشناس۹۸۹۶۴۲۲۳:۳۴:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
برجام باعث کاهش قیمت نفت شد که از این بابت حداقل 100 میلیارد دلار متضرر شدیم .
ناشناس۹۸۹۷۱۱۰۰:۴۷:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
150 میلیارد دلار عایدی برجام چی شد و کجا هزینه شد ؟!
ناشناس۹۸۹۷۱۲۰۰:۵۲:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
مگه کل دارای بلوکه شده ایران چقدره که ۵۰میلیارد دلار ازاد شده؟؟ ضمنا میوه های برجام سرجاش ولی اگه نبود چند ملیون دلار پول مردم صرف رانت و ویژه خواری دلار ۴۲۰۰و.. میشد؟
ناشناس۹۸۸۹۴۷۱۳:۲۵:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
منظورت از صنعت هوافضا ، هواپیمای ایران 140 که نیست؟
ناشناس۹۸۹۰۳۶۱۴:۲۷:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
صنعت هوافضا همان موشکی است که شما الان بخاطرش مورد حمله قرار نگرفتی... چیزی هم که تعطیل شد بحث های ماهواره ای بود که دولت عزیزتون درش رو تخته کرد که کدخدا ناراحت نشه... عزت خوب چیزی است، برای کسی که عزیز باشد نه برای بعضی ها که حاضرن جلوی آمریکا زانو بزنن
ناشناس۹۸۹۰۴۰۱۴:۳۱:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
منظورم پرتاب ماهواره ها به فضا بود که به لطف دولت روحانی تعطیل شد !
ناشناس۹۸۹۱۷۳۱۶:۰۰:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
پرتاب ماهواره به فضا برای مردم اب و نون نمیشه
ناشناس۹۸۹۲۳۵۱۶:۴۰:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
منطورش پرتاب اون بدبخت ترین میمون کره زمین بود که پرتش کردیم ! من نمیدونم اون میمون بدبخت چه گناهی کرده بود !
ناشناس۹۸۹۳۹۶۱۸:۳۸:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ایکاش کمی انصاف داشتید پس چند وقت پیش که دو ماهواره پرتاب کردند ولی متاسفانه در مدار قرار نگرفتند را با بادبادک هوا کردند؟
ناشناس۹۸۹۰۴۷۱۴:۳۴:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
صنعت هسته‌ای چه دردی از مردم را دوا می‌کرد؟
ناشناس۹۸۹۶۴۷۲۳:۳۶:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
هزینه و فایده برجام چی بود ؟!
ناشناس۹۸۸۸۰۱۱۲:۳۰:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
این صحبت های کلی و مبهم امروز ، اروپا رو در اجرا نکردن تعهدات ،مصمم تر کرد..گویا اقایون به وعده های دیشب مکرون دلخوش کردن.
گام به گام با کفش سوراخ۹۸۹۲۷۶۱۶:۵۹:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
در گام دوم ؛ 3 گام به عقب برگشتیم !!!
ناشناس۹۸۹۲۸۶۱۷:۰۵:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
هر گام ؛ سست تر از گام قبل
ناشناس۹۸۹۳۸۱۱۸:۲۲:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
حتی رئیس جمهور بعدی امریکا هم نمی تواند زیر برجام بزند...امضای کری تضمین است...خخخخ
ناشناس۹۸۹۵۳۴۲۰:۴۲:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
آن مرد رفت آن مرد شش قطعنامه داشت آن مرد یارانه داد آن مرد یاران پاکدست داشت آن مرد نامه میداد آن مرد تورم چهل درصدی آورد آن مرد ...
ناشناس۹۸۸۶۹۹۱۱:۴۷:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
مذاکرات در راه هستند.
ناشناس۹۸۸۷۷۹۱۲:۲۲:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
تنها فایده برجام نافرجام این بود که به مذاکرات بی حاصل و فرسایشی 12 ساله بین ایران و غرب پایان داد.
ناشناس۹۸۸۸۳۰۱۲:۳۶:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
خودتون خنده اتون نمیگیره از مذاکره مجدد با دولتهایی که برجام را پاره کردند و دور ریختند، دیگر قوی تر و مستند تر از برجام که قراردادی وجود نخواهد داشت تا مجددا با طرفهای خائن، منعقد شود.
نجم۹۸۹۴۵۲۱۹:۱۲:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
سکه دو رو دارد.طرف مقابل با دو روی سکه بازی کرد و دستش رو شد.ولی ما با یک روی سکه بازی کردیم و حالا انها از روی دوم سکه ما رکب خواهند خورد.
ناشناس۹۸۸۸۵۱۱۲:۴۱:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
در هر مذاکره یا قراردادی سه رکن اساسی نیاز است. دو رکن دو طرف مذاکره هستند و رکن سوم ضمانت اجرای قرارداد. رکن سوم زمانی اهمیت پیدا می کند که قدرت و امکانات دو طرف مذاکره متوازن نباشد. این رکن باید دارای قدرتی باشد که بتواند تخلف دو طرف مذاکره را مورد بررسی قرار دهد و احقاق حق کند. در برجام هرچند تلاش شد این رکن در قطعنامه های سازمان ملل جستجو شود، اما دیدیم که عملاً این سازمان در برابر آمریکا هیچ کاره است. هر توافقی با آمریکا تقریباً دچار همین سرنوشت برجام خواهد شد، مگر اینکه کاملاً منافع آنها را تامین کند. در حال حاضر نیز منافع آمریکا در نبود جمهوری اسلامی است. پس در هر صورت زیر هر توافقی خواهد زد.
ناشناس۹۸۹۲۵۵۱۶:۴۹:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
نابودی تو و اربابت در راه است
نجم۹۸۹۴۴۰۱۹:۰۳:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
از ترامپ خوشم میاد چون به روحانی درسی داد تا کشور خودشو بچسبه نه چشم آبی های حیله گر رو. مذاکره ای نخواهد شد.ترفند مذاکره رو هم دکتر روحانی از ترامپ آموخته.ازش خوشم اومد
ناشناس۹۸۸۷۲۴۱۱:۵۸:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
هرگونه افزایش فعالیتهای هسته ای بدون رای مستقیم مردم ایران غیرقانونی و باطل است. باید رفراندوم هسته ای برگزار شود
ناشناس۹۸۸۷۷۳۱۲:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ماندن برجامی ها در راس قدرت رو باید به رفراندوم گذاشت..تا کی باید ملت هزینه معذوریت جناحی اینها رو بده.
ناشناس۹۸۸۷۷۴۱۲:۲۱:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
شما حتما"از آلبانی کامنت میذاری زیرا اکثریت مردم ایران از افزایش سطح غنی سازی و توسعه صنعت هسته ای و پاسخ دندان شکن به دشمن بدعهد و پیمان شکن حمایت می کنند.
ناشناس۹۸۸۸۳۶۱۲:۳۸:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
من از همه جا کامنت میزارم.
ناشناس۹۸۸۹۱۷۱۳:۱۲:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
پس زبل خانی
ناشناس۹۸۸۹۹۳۱۳:۵۸:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
شما بیجا میکنی از آلبانی کامنت میذاری !
ناشناس۹۸۹۰۱۲۱۴:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
منافقین پخش شدید؟!
ناشناس۹۸۹۲۶۴۱۶:۵۳:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
چقدر می گیری اگه خوبه ماهم بیایم
ناشناس۹۸۹۲۶۸۱۶:۵۵:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
با این سطح از فعالیت بپا موتور نسوزونی
ناشناس۹۸۹۲۱۳۱۶:۲۶:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
این هم یک منفی برا تو از داخل ایران. چون من یکی موافق نیستم.
ناشناس۹۸۸۷۹۰۱۲:۲۶:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
غنی سازی 20 درصدی ترامپ را به غلط کردن می اندازد آنوقت شما چرا ناراحتی ؟!
ناشناس۹۸۹۴۰۳۱۸:۴۲:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
فکر کردی ماست پر چرب یه باره بگو صددرصد
ناشناس۹۸۸۷۹۸۱۲:۲۸:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اقدامات ایران کاملا"قانونی و بر طبق برجام و در جهت منافع ملی است و اگر رفراندوم برگزار کنیم نظر اکثریت همین است .
ناشناس۹۸۸۸۰۰۱۲:۲۹:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اورانیوم برای مردم نان شب نمیشود
ناشناس۹۸۸۸۴۱۱۲:۳۸:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
داشتن اورانیوم بدون نان شب بهتر از نداشتن اورانیوم بدون نان شب است.
ناشناس۹۸۸۸۷۸۱۲:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
در زمان قاجار هم یک عده میگفتن نفت بو میدهد باید بدهیم به انگلیس ببرد !!!!!
ناشناس۹۸۹۰۵۰۱۴:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اگر به حرف امثال شما عمل می کردیم اکنون خودرو و مترو و اینترنت و برق و تلفن و موبایل هم نداشتیم چون نان شب برای مردم نمی شوند !!!!
ناشناس۹۸۹۱۷۵۱۶:۰۲:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
الان همه چیز داریم به لطف شما فقط این نان شب رو نداریم .
ناشناس۹۸۹۲۶۲۱۶:۵۲:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
البته که صنعت هسته ای نان شما مزدورها رو قطع می کنه
ناشناس۹۸۹۶۹۵۰۰:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
برای عربستان و امارات که دارند نیروگاه هسته ای می زنند یا فرانسه که 70درصد برق اش هسته ای است نان و اب می شود فقط هسته ای برای ما اخه درثانی اقای روحانی سال 92بود چرخ دنده زندگی مردم را به چرخ دنده سانتریفیوز اتصال داد
ناشناس۹۸۸۸۰۳۱۲:۳۰:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
نتیجه رای بخشی از مردم که تفکرشان مثل شماست به برجام و روحانی را داریم میبینیم، وضع بحرانی کشور !!!! و عده ای دیگر که همفکر شما نیستند هم چوب این رای اشتباه امثال شما را میخورند.
ناشناس۹۸۹۰۰۱۱۴:۰۱:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
نتیجه برجام شون دلار 19 هزار تومانی و گوشت 120 هزار تومانی شد و سیب زمینی 9500 تومانی شد.
ناشناس۹۸۸۸۲۱۱۲:۳۵:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
حالا بر فرض محال، رفراندوم هم شد و مثل رای شما به روحانی و برجام بی فرجام، این رفراندوم هم رای آورد، شرایط که تغییری نمیکند،‌ هیچ، بدتر هم خواهد شد، هرچه جلوی دشمن کوتاه بیایید، دشمن ده گام جلوتر میاید، این یک اصل ساده است و فهمش کار سختی نیست. تا زمانی که تفکر بیگانه پرست و تفکری که از دشمن شناختی ندارد و دشمن را دوست میداند در کشور وجود دارد اوضاع کشور هر روز بدتر از دیروز خواهد شد. آمریکا از ابتدا دشمن ایران بوده و خواهد بود.
ناشناس۹۸۹۷۱۴۰۰:۵۶:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
از وقتی ایران نخواسته نوکر امریکا تروریست باشه یا باهاش همکاری کنه
ناشناس۹۸۹۰۱۰۱۴:۱۳:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
از دانش هسته ای چه چیزی عایدمان شد؟؟؟
ناشناس۹۸۹۰۱۱۱۴:۱۴:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
قبلا به مجلس رای دادی و کار دولت را مجلس تایید می کند
ناشناس۹۸۹۲۵۳۱۶:۴۸:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ببین چقدر از غنی سازی می ترسن که مزدورانشون رو به خط کردن
ناشناس۹۸۹۸۵۷۰۷:۴۸:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اصلا میخواهید برای کنسرت هم یک رفراندوم گذاشته بشه ؟
ناشناس۹۸۸۷۳۵۱۲:۰۱:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
راست میگه از 3/67 قرار شده 3/68 درصد تولید کنه و بترسونه غرب را حداقل 20 درصد میکردید تا شما را جدی بگیرند
ناشناس۹۸۸۷۳۶۱۲:۰۲:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
دولت اصلاحات 8 سال با طرح مزخرف گفتگوی تمدن ها ملتو سرکار گذاشته بود اینها 6 سال ملتو با برجام سرکار گذاشتن !
ناشناس۹۸۸۷۴۰۱۲:۰۴:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
خروج ایران از برجام و NPT و غنی سازی 90 درصدی می تواند تودهنی محکمی به ترامپ و متحدان اروپائیش باشد .
ناشناس۹۸۸۷۹۳۱۲:۲۷:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
تنها راه همین است و تمام کنید این بازی ها را
ناشناس۹۸۸۸۲۴۱۲:۳۵:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
99 در صد مزش بیشتره
ناشناس۹۸۹۰۴۸۱۴:۳۴:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
بعدش چی؟
ناشناس۹۸۹۶۵۱۲۳:۳۹:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
بعدش دشمن مجبور به عقب نشینی می شود و ما پیروز می شویم .
ناشناس۹۸۸۷۶۸۱۲:۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
برجام دیگه چیزی نداره جز خواری و خفت بای کشور پس زودعر ترکش کنی و وقت را تلف نکنید غنی سازی حق ما است و نباید از این حق خود بگذریم مذاکره هم که دیدید فایده داشت و طرف مقابل زد زیر تعهد خودش
ناشناس۹۸۸۷۷۰۱۲:۱۸:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اروپا ده س وال دیگر نمیتواند خواسته مارا بر آورده کندبرای اینکه اروپا برده آمریکا است بدون اجازه آمریکا کاری نمیتوانند انجام بدهند این وعده وعید های آنها هم توخالی است فقط برایقت کشی است .البته این وقت کشی ها در نهان تقسیم کار با امریکاست لذا ایران نباید به وعده ووعید های اروپا دل خوش کند انگلیس خبیث از آمریکا بد تر است
ناشناس۹۸۸۷۸۳۱۲:۲۴:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ایران باید حرفی که میزند با قاطعیت به آن عمل کند نه اینکه هیچ کاری نکرده بهانه بدست دشمنان کور دل بدهد.باید تا حالا با قاطعیت 20 در صد غنی سازی را انجام میداد با این سخنان بدون عمل فقط دشمنان را جری تر میکندبرای ایران جزء تحریک دنیا هیچ ثمری ندارد
ناشناس۹۸۸۸۰۴۱۲:۳۱:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
چرا برخلاف ادعاتون برجام رو کنسل نمی کنید؟؟؟؟؟؟
ناشناس۹۸۸۸۳۷۱۲:۳۸:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
از ماست که برماست
ناشناس۹۸۸۸۶۱۱۲:۴۶:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
از این دولت آبی گرم نمی شود خیالتان راحت
ناشناس۹۸۹۸۶۲۰۷:۵۳:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۷
عجب فیلمی هست گاندو
حرف حساب۹۸۸۸۷۲۱۲:۵۰:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ظاهرا دولت روحاني هنوز قبول نداره كه مذاكره سم است كه اينجور چراغ ميزنه
ناشناس۹۸۸۸۸۰۱۲:۵۴:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
جنگ جنگ تا نابودی
ناشناس۹۸۸۹۸۹۱۳:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
فعلا با مذاکره داریم نابود میشیم
ناشناس۹۸۹۰۷۲۱۴:۵۳:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
تیم مذاکره کننده باید محاکمه بشوند و سکه ها را پس بدهند.
ناشناس۹۸۹۲۸۰۱۷:۰۱:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
به سکه هاشون باید مالیات تعلق بگیره
ناشناس۹۸۸۹۱۶۱۳:۱۲:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
آمربکا در یک حرکت خارج شد.ولی ما مدام فقط مهلت می دهیم و هیچ کاری هم نمی کنیم.حداقل اراده را از آنها یاد بگیریم...
ناشناس۹۸۸۹۲۹۱۳:۱۸:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
تنها را خروج کامل از ان پی تی و غنی سازی حداکثری است
ناشناس۹۸۸۹۴۹۱۳:۲۶:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
از این دولت هیچ یعنی هیچ آبی گرم نمی شود... فقط طلبکارند...
ناشناس۹۸۸۹۷۵۱۳:۴۷:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
چقدر حرکت ما شبیه مسیر است که لیبی طی کرد چقدر تاریخ به زیبایی وبی نقص در حال تکرار است روند مذاکرات و خلع سلاح لیبی را بخوانید شاید درس بگیرید و منتظر کدخدا و اروپا نمانید
ناشناس۹۸۹۰۱۷۱۴:۱۶:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
به عنوان یک ایرانی از این کار دولت حمایت می کنم آنها دشمنی شان را در تحریم حداکثری نشان داده اند حالا نوبت ماست
ناشناس۹۸۹۱۱۷۱۵:۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
با تهدید اروپاییان، ایران اندکی عقب نشینی کرد و گام دوم خود را کوتاهتر برداشت!
ناشناس۹۸۹۱۵۶۱۵:۵۴:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
چه نمایش مسخره ای..این همه سر و صدا نداره.بشینید و مردانه بگوببد ما هم مثل شما برجام را قبول نداریم...آنها پاره کردند پس چرا ما آتش نزدیم..
ناشناس۹۸۹۱۸۶۱۶:۰۹:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
تلفن ماكرون به روحاني بي تأثير نبود گام دوم خيلي ناقص وبا احتياط برداشته شددر حاليكه اروپا دنباله روي امريكا است
ناشناس۹۸۹۳۳۲۱۷:۳۴:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اینم شاهکار مشترک اصلاح طلبها و کارگزاران با بر جا گذاشتن خسارت سنگین باز برگشتن سر جای اول بیچاره دلواپسها چقدر مظلوم واقع شدند ولی خب مرغ برا این جماعت غرب دوست یک پا داره
ناشناس۹۸۹۴۴۱۱۹:۰۳:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اقدام مناسبی است. بعضی ها دائما میخواهند یک انتقادی بکنند.
ناشناس۹۸۹۹۰۴۰۸:۳۱:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۷
گام انقدر شل بود که یک لیوان دوغ هم نداره بازار خنده جواب داد
علی 671۹۹۰۰۳۴۱۰:۱۳:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۷
ثمره این همه سال و شعار دادن انرژی هسته ای حق مسلم ماست و این همه تحریم و خوار شدن و بی ارزش شدن پول مملکت و پاسپورت و بد بختی همه عمل نکردن به فرمایشات رهبری بود .اگر دولت قاطع و با عرضه بود کشور بزرگ ایران اینقدر ذلیل و خوار نمی شد که یانکی گاوچران برای مردم با فرهنگ و بزرگ ایران خط و نشان بکشد .یا کشورهای اروپایی که بویی از انسانیت نبرده اند و غرق در هم جنس بازی و شهوت هستند .بخواهند به ما تحکم و دستور بدهند .این ثمرات خود باختگیه تحصیل کردن در کشور یانکی هاست که خودمان را باور تداریم .و زدند آخرین ضربات را به کشور مظلوم و شجاع ایران با نابودی انرژی هسته ای و خیانت کردن به خون شهدای بزرگ هسته ای .کی باید جواب دهد خدا می داند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین