واکنش مسکو به راهبرد جدید آمریکا برای مقابله با روسیه

گروه جهان الف،   3980415153

وزارت خارجه روسیه سند راهبردی جدیدی را که در یک آژانس وابسته به وزارت خارجه آمریکا با هدف مقابله با نفوذ روسیه در اروپا تنظیم شده، به شدت محکوم کرد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) با انتشار بیانیه‌ای سند راهبردی جدیدی را که از جانب یکی از نهادهای وابسته به وزارت خارجه آمریکا تدوین و ارائه شده، تلاشی برای توجیه اقدامات ضدروسی واشنگتن در کشورهای منطقه خواند و تأکید کرد که این راهبرد جدید آمریکا صرفا «پروپاگاندای کینه‌توزانه» جدیدی از جانب واشنگتن علیه مسکو است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا (USAID) سندی را با عنوان «مقابله با چارچوب توسعه نفوذ شرورانه کرملین» منتشر کرده که ذیل این سند به ارائه راه‌کارها و راهبردهایی برای مقابله با آنچه «تلاش روسیه در جهت تضعیف نفوذ آمریکا در جهان» خوانده شده، پرداخته است.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه ضمن محکوم کردن سند سیاسی جدید این آژانس آمریکایی با محوریت روسیه، آن را پروپاگاندای ضدروسی واشنگن و نهادهای شبه‌دیپلماتیک آمریکایی توصیف کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی در واکنش به این سند گفت: «تدوین راهبردی با هدف اشاعه اسلام‌هراسی در جهان، به ویژه در میان کشورهای همسایه روسیه به نظر می‌رسد که بیش از هر چیز با این نیت صورت گرفته تا این کشورها تحت نفوذ آمریکا درآیند».

وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به دیدار اخیر میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در اوساکای ژاپن تأکید کرد که تصویب این برنامه راهبردی در چنین سطح بالایی در دولت آمریکا، «ناامیدکننده بوده و ماهیت سازنده این نشست را نیز زیر سؤال می‌برد».

علاوه بر این مسکو تصریح کرده که چنین اقداماتی از جانب واشنگن تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور را نیز خدشه‌دار کرده و مانع از یخ‌زدایی این رابطه می‌شود.

این سند راهبردی آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا که از جمله نهادهای فعال زیر نظر وزارت خارجه آمریکا در کشورهای دیگر است، به منظور توجیه ارائه کمک‌های ظاهرا غیرنظامی به کشورهای دیگر که عمدتا از همسایگان روسیه هستند، تدوین و ارائه شده است.

روابط میان روسیه و آمریکا به دنبال تحولات سیاسی در اوکراین در سال 2014 میلادی بیش از پیش به سردی گراییده است. پس از آغاز ناآرامی‌ها در شرق اوکراین، غرب به رهبری آمریکا، روسیه را به مداخله در امور داخلی اوکراین متهم کرد و تحریم‌های شدیدی را علیه این کشور وضع کرد که در فواصل مشخصی تمدید می‌شوند.

وزارت خارجه آمریکا در ماه گذشته میلادی نیز سندی را با عنوان «نیات راهبردی روسیه» منتشر کرده بود که در آن سند نیز از ادعاهای مشابه آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا درباره آنچه «نفوذ شرورانه روسیه» خوانده شده، استفاده شده بود و سیاست‌های روسیه را «تهدیدآمیز، تحریک کننده و مختل کننده با استفاده از ابزارهای نظامی، اقتصادی، رسانه‌ای، فرهنگی و مذهبی» توصیف می‌کرد.

سند جدیدی که در آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا تنظیم شده نیز بیشتر روی ارائه کمک‌ها و افزایش نفوذ آمریکا در اروپا به ویژه اوکراین و مولداوی تمرکز دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین