پیشنهادات یک اقتصاددان به دولت پرداخت یارانه به مردم پول پاشی نیست، هر چه زودتر هدفمندش کنید

گروه اقتصادی الف،   3980415149 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر سال در بودجه‌های سنواتی یارانه‌های آشکار و پنهاني تعیین و پرداخت می‌شود ولی به هدف اصلي خود كه اقشار آسیب پذیر و کم درآمد است نمی‌رسد؛ یک کارشناس اقتصادی در این‌باره می‌گوید: باید یارانه‌ را به صورت نقدی بین مردم توزیع كرد البته نه صورت پول پاشی براي همه بلکه یارانه‌های پرداختي را واقعا هدفمند کرد.

پرداخت یارانه به مردم پول پاشی نیست، هر چه زودتر هدفمندش کنید

به گزارش الف، موضوع یارانه‌ها در اقتصاد ایران برای امروز و دیروز نیست و از اوایل دهه هشتاد این موضوع در فضای اقتصادی کشور مطرح است. هدفمندسازی یارانه‌ها ابتدا در برنامه سوم توسعه آمد و دولت اصلاحات در سال آخر خود می‌خواست قیمت‌ها را آزاد و یارانه‌ها را هدفمند کند که در همان سال مجلس با آن مخالفت کرد؛ این موضوع ادامه پیدا کرد تا اینکه محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نه و دهم در سال ۸۶ سخن از جراحی بزرگ در اقتصاد کرد و در ۲۸ آذرماه سال ۸۹ قانون هدفمند یارانه‌ها اجرایی شد اما امروز و با گذشته ۹ سال نه‌تنها به اهداف قانون نرسیدیم بلکه مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان یارانه نیز قدرت خرید آن‌چنانی ندارد و تورم حاصل از هدفمند یارانه‌ها را شاهد بودیم.

اساساً یارانه برای حمایت از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر در نظر گرفته می‌شود و بر اساس آمار‌هایی دولتمردان بین ۶۰۰ تا ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی در سال پرداخت می‌شود، اما این یارانه به هدف که همان قشر آسیب‌پذیر است نمی‌رسد و شاهد نا عدالتی در توزیع این یارانه هستیم.

برخی از کارشناسان پیشنهاد دادند که یارانه‌ها حذف و قیمت‌ها آزاد و یارانه پنهان به‌صورت نقدی یا کوپن الکترونیکی در اختیار مردم قرار گیرد. این موضوع را با یکی از کارشناسان در میان گذاشتیم که می‌گوید باید یارانه‌ها را حذف کنیم و ۵۰ درصد آن را به‌صورت نقدی مردم بدهیم، البته منظور او پول پاشی و چاپ پول مانند اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ نیست و معتقد است در آن سال هدفمندی یارانه صورت نگرفته است.

علی سعدوندی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار الف در مورد اصلاح ساختار بودجه اظهار کرد: لایحه بودجه یکی از ابزارهای سیاست‌های مالی است که در این سیاست‌ها سه جز نقش عمده دارد که یک موضوع مالیات‌ها است که متأسفانه نظام مالیاتی کشور قدیمی و نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از بخش‌های بودجه سیاست‌های هزینه‌ای (مخارج) است که بخش عمده‌ای از آن به‌طور آشکار یا پنهان و مستقیم یا غیرمستقیم به سوبسیدها (یارانه‌ها) اختصاص پیداکرده که امروز مشکل اساسی اقتصاد ایران شده است. ازیک‌طرف مصرف بسیار زیاد برخی از اقلام را شاهد هستیم و از سوی دیگر فقر در حال گسترش و کسری بودجه هم در حال زیاد شدن است که این کسری تبدیل به تورم و ابرتورم خواهد شد و باید هرچه سریع‌تر جلوی افزایش آن گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: موضوع سوم استقراض دولت است که مستقیم و یا با انتشار اوراق صورت می‌گیرد؛ این سه جز بخش هرسال برای بودجه در نظر گرفته و در کشورهای مدرن به آن‌ها توجه می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا با توجه به حجم یارانه‌ای که دولت می‌پردازد با هم شاهد افزایش فقر و عدم عدالت در آن هستیم، ادامه داد: توصیه می‌کنم که یارانه کلاً به‌صورت نقد پرداخت شود که بخشی صرف مردم و بخش دیگر صرف تأمین کسری بودجه و افزایش بودجه عمرانی شود؛ اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد افزایش رشد اقتصادی مثبت در کشور خواهیم بود.

سعدوندی تأکید کرد: باید یارانه را نقدی کنیم و این موضوع یک قانون یا رویه بودجه‌ای نیاز دارد و پیشنهادم این است که ۵۰ درصد در اختیار مردم، ۲۰ درصد به دولت و ۳۰ درصد هم صرف پروژه‌های زیرساختی شود که البته نظارت دقیق بر آن‌ها نیاز است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد اینکه نقدی کردن یارانه نیازمند اصلاح ساختار دولت و پیش‌نیازهایی لازم دارد و در گذشته هم این موضوع در مورد حامل‌های انرژی انجام شد و به اهداف نرسیدیم، گفت: صددرصد باید تغییر ساختار در دولت انجام شود و نظارت‌ها افزایش یابد و رویه‌ها و قوانین بودجه‌ای تغییر کند، ولی اگر با همین ساختار موجود به جلو برویم، متأسفانه در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با تأکید بر اینکه باید اصلاحات ساختاری انجام شود، گفت: تا امروز مقاومت در جامعه و بدنه دولت برای این اصلاح وجود داشته و بخش بزرگی از اقتصاددان‌ها در جهت توجیه وضع موجود حرکت می‌کنند، یعنی نه‌تنها معضلات کشور را نمی‌بینند، بلکه در حال توجیه آن هستند و راهکاری ارا‌ئه نمی‌دهند.

وی در مورد اینکه برخی مخالف نقدی پرداخت کردن به مردم هستند و آن را پول پاشی عنوان می‌کنند که باعث رشد نقدینگی و تورم خواهد شد، بیان داشت: این طرح آثار تورم چندانی ندارد، زیرا نقدینگی موجود است که صرف یارانه می‌شود؛ درواقع هدفمندی یارانه انجام می‌دهیم، ولی آنچه در گذشته تجربه شد و بخشی از پولی که به‌صورت یارانه نقدی (۴۵۵۰۰ تومان) داده شد از محل پایه پولی و پول پرقدرت بود که باعث تورم شد، ولی اگر هدفمندی به‌صورت کامل صورت گیرد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سعدوندی توضیح داد: زیرا تنها و تنها منابعی که حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در بودجه است، تقسیم می‌شود و از پول پرقدرت بانک مرکزی استفاده نخواهد شد؛ در مورد افزایش تورم هم که قیمت‌ها پیش‌ازاین با توجه به رشد قیمت ارز، رشد خود را داشته است که این افزایش ناشی از افزایش نقدینگی بود، نه به سبب افزایش قیمت‌های نسبی.

وی با بیان اینکه در مورد بنزین باید مالیات بر مصرف وضع کرد نه آنکه یارانه داد، اضافه کرد: قیمت‌های حامل‌های انرژی باید آزاد شود، ولی از سوی دیگر باید کسری بودجه خانوار جبران شود، زیرا با این روند کاهش مصرف در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و قاچاق بنزین افزایش خواهد یافت. راهکار این نیست که از جای دیگری مالیات بگیریم و قیمت بنزین را ثابت نگه داریم. امروزه بنزین لنگر برای افزایش قیمت‌ها نیست و ارز لنگر رشد قیمت‌ها ممکن است باشد و تفاوت جدی بین اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و اصلاح قیمت ارز وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در مورد پرداخت یا حذف سوبسید دو مسئله باید مدنظر قرار گیرد؛ یکی کالایی که برای آن سوبسید پرداخت می‌کنیم، آیا این یارانه آثار خارجی مثبت دارد یا منفی؟ یعنی اگر مصرف آن افزایش یابد به نفع سایر افراد است یا به ضرر سایر آن‌ها. در مورد انرژی به دلیل آلودگی مصرف بالاتر به ضرر کل جامعه است؛ بنابراین حامل‌های انرژی کالاهایی هستند که نه‌فقط نباید روی آن‌ها یارانه داده شود، بلکه باید از آن‌ها مالیات هم گرفت، امروز کشور نروژ یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت نسبت به جمعیت خودش است، اما نه‌تنها به بنزین یارانه نمی‌دهد، بلکه مالیات هم می‌گیرید.

سعدوندی اضافه کرد: نکته دوم اینکه از کالایی باید مالیات بگیریم که بیشتر قشر مرفه آن را مصرف می‌کنند و به کالایی می‌توانیم یارانه دهیم که توسط قشر ضعیف بیشتر مصرف می‌شود. واقعیت این است که مصرف کلیه حامل‌های انرژی مخصوصاً بنزین را قشر مرفه جامعه یعنی صدک صدم و دهک دهم درآمدی استفاده می‌کنند؛ بنابراین از منظر عدالت اجتماعی هم بهترین کالایی که می‌توانیم سوبسید آن را قطع کنیم و حتی از آن مالیات گرفته شود، حامل‌های انرژی و بخصوص بنزین است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۸۲۳۳۰۱:۰۳:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
یارانه 45 دلاری دولت قبل اکنون معادل 3 دلار شده در حالیکه نرخ حامل های انرژی چند برابر شده و تورم 400 درصد است مبلغ یارانه ها باید حداقل سه برابر می شد.
ناشناس۹۸۸۴۹۱۰۹:۲۱:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
با دلار امروز میشه 550 هزارتومان
ناشناس۹۸۸۷۷۸۱۲:۲۲:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
بنظر خیلی بیشتر ۵۵۰ هزار تومان ؛ اگر دارایی های کشور رو بعنوان ثروت ملی ( یعنی همه مردم رو به عنوان سهام دار کشور ) قبول داشته باشیم ، ضمنا" پول پاشی واقعی رو بانک مرکزی با چاپ پول انجام میده( شاید هم چاپ پول حق الناس باشه)
ناشناس۹۸۸۴۹۲۰۹:۲۱:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
هر کی مثل این آقا شده کارشناس اقتصادی! مثال از نروژ می آورد! اصلا می دانی سطح رفاه در این کشور چقدر بالا هست حتی یک مطالعه اولیه هم نداری
اشکان۹۸۸۵۵۳۱۰:۱۰:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
دکتر سعدوندی از معدود اقتصاددان هایی هست که علمیتش رو به سیاسی بازی و عوام فریبی نمیفروشه اگر مطالعاتتون رو بیشتر کنید و روی اقتصاد دقیق تر شوید میفهمید این بیانات چقدر گرانبهاست
ساقی۹۸۸۸۱۳۱۲:۳۳:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
..بابا وضعیت رو بجایی رسوندن که بیش از 65درصد ملت نیازمند یارانه و حتی افزایش یارانه ها هستند اونوقت شما از دادن این 45هزارتومن به ملت تحت عنوان پول پاشی یاد می کنید؟؟؟ پول پاشی رو آقازاده ها و عناصر وابسته به آنها انجام میدن نه دولت واسه مردم .رو راست به مردم بگین بخاطر تحریم ها می خواهیم کسری فروش نفت رو از جیب شما به عناوین مختلف برداریم چرا پس حرف و می پیچونین؟؟؟
ناشناس۹۹۴۱۷۲۱۰:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
مشکل اساسی اینجاست که بیسوادان به یک علم از اساتید آن علم خرده می گیرند و مدعی هستند و دقیقا مشکل مملکت ما این است .
ناشناس۹۸۸۹۵۸۱۳:۳۰:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
آقای مطالعه خوبه یه مطالعه ای میکردین سود حاصل از این همه کالای قاچاق( چه واردات و صادرات) به جیب کی میر ه بعد نظرتان رو میدادین ؛ و چرا سود این بصورت یارانه به کل مردم نرسه
ناشناس۹۹۴۳۲۸۱۱:۲۱:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
فقط شعارهای تو خالی برای زدن بیشتر جیب ملت ! همان پول نفت بر سر سفره ملت رفت برای هفت جد و آباد ملت کافی هست
ناشناس۹۸۸۴۹۸۰۹:۲۳:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
جناب کارشناس مشکلی نیست اصلا یارانه ها قطع کنید و قیمتها را به همان موقع برگردانید این وسط هم زرنگ بازی در نیاورید
ناشناس۹۸۸۵۸۵۱۰:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
بخون چی گفته بعد نقد کن فقط تیتر را نخون
ناشناس۹۸۹۹۵۷۰۹:۱۶:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
یارانه از طریق اعانه پروری انگیزه کار و تو لید را از بین برد و اقتصاد رو مانند ونزوئلا کرد.
علی۹۸۸۹۴۸۱۳:۲۶:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
یکی از خطاها و اشتباهات بزرگ و استراتژیک دولت احمدی نژاد برای عوام فریبی انجام داد و باعث بروز بیماری هلندی اقتصاد کشور گردید و بزرگترین لطمه را به اقتصاد کشور زده است .
ناشناس۹۸۹۲۵۴۱۶:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
و به همین دلیل من هیچگاه برای دریافت ثبت نام نکردم و تا بحال ریالی نیز دریافت نکرده ام چون این را خیانت به اقتصاد و ملت میدانم.
ناشناس۹۸۹۲۸۷۱۷:۰۶:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
لطفا ساکت باشید ..
ناشناس۹۸۹۶۵۵۲۳:۴۲:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
مشکلات اقتصادی از وقتی شروع شد که در دولت هاشمی رفسنجانی نرخ ارز دولتی از 7 تومان به 144 تومان افزایش یافت یعنی 21 برابر شد.
ناشناس۹۹۰۲۱۱۱۱:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اگر پول نفت که در زمان آقای احمدی نژاد 800 میلیارد دلار بود و به بازار تزریق میشد قیمت دلار به زیر 200 تومان می رسید اما 400 میلیارد دلار این پول اصلا معلوم نشد کجا رفت! ما اصلا بیماری هلندی نداشتیم چون پول نفت به بازار تزریق نشد بلکه ناپدید شد درست مثل 150 میلیارد دلار پول های آزاد شده برجام که اگر وارد بازار می شد دلار به همان 900 تومان بر می گشت که معلوم نیست کجا رفت!؟
ناشناس۹۹۰۸۵۶۱۶:۰۸:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
مایه تاسف است که امثال شما بدون هیچ اطلاعی و از سر سیاست بازی و جوسالاری رانت خواران رسانه ای افسادطلب موضوع هدفمندی یارانه ها را عوام فریبی می نامید عوام فریبی بزرگ نمایی ربنای شجریان است عوام فریبی قالب کردن کنسرت به عنوان بزرگترین مشکل مردم است عوام فریبی یعنی هر چیزی را که گروهی عوام و لمپن می خواهند مثل قر تو خیابان یا بی حجابی یا فسق و فجور را دنبال کنی اما مشکلات اقتصادی مردم را به هزاران قلت و اما و اگر منوط کنی. همین الان پایه پولی کشور چند ده برابر بیشتر از زمان احمدی نژاد شده است شش سال از دوران احمدی نژاد می گذرد و حتی به ادعای دولت .. مسلکتان تحریم ها را برداشتند چطور نتوانستند نه کاهش نقدینگی بدهند نه برنامه عمرانی انجام دهند و نه به مردم رسیدگی کنند البته با حضور نابخردانی مانند شما تا همیشه این عوام فریبان گرده مردم را تسمه می کشند زیرا امثال شما هر کس که کار کند را زیر رگبار تهمت و انتقاد می گیرند و مشتی رجاله بیکاره را ارج می نهند
ناشناس۹۹۲۰۹۵۱۰:۱۶:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۸
این ترجمه‌ی همون حرفهاییست که امثال نوبخت گفته بودن!! شب پرداخت یارانه دچار عذابند و جون میکّنن اما همینها برای بچه‌هاشون و تبارشون یک مملکت رو حراج و خرجشون میکنن ننگ نیست واقعا؟؟؟
ناشناس۹۸۹۴۸۴۱۹:۳۶:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
در کانادا یارانه یا welfare به افرادی که درآمد ندارند داده می شود. البته اداره مالیات می تواند حسابهای شما را چک کند تا در صورت دروغ گفتن جریمه شوید. نوع دوم یارانه بنام یارانه کودک است child benefit . در ایران هم یارانه باید به افراد زیر 16 سال داده شود تا هم کودکان کار کم شود هم تشویق به فرزند آوری شود.
ناشناس۹۸۸۲۵۴۰۱:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
با وضعیت فجیع امروز باید مبلغ یارانه نقدی بیش از ۹۵۰ هزار تومن باشه
ناشناس۹۸۸۲۶۰۰۱:۴۰:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
احمدی نژاد بزرگترین خدمتگذار تاریخ و روحانی اَبَر ویرانگر اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ است
ناشناس۹۸۸۴۹۰۰۹:۲۱:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
دیگه به این شوری که میگی هم نیست ها.هر کی ندونه فکر میکنه اون 8 سال گل و بلبل بود!!
ناشناس۹۸۸۵۸۱۱۰:۳۰:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
وقتی با9500 تومن میتونستی کارت طلا بخری گل و بلبل بوده الان با 9500 تومن یک کیلو سیب زمینی هم نمیدن
ناشناس۹۹۶۳۶۴۱۳:۲۹:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۲۰
مثل طوطی یه حرفو در هر مقاله تکرار میکنی
ناشناس۹۸۸۵۸۳۱۰:۳۰:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
خداوکیلی بود انصاف نشانه‌ی عقله
ناشناس۹۸۸۷۴۷۱۲:۰۶:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
در دولت روحانی گوشت و لبنیات و میوه از سر سفره های مردم حذف شد در دولت قبل اینگونه نبود.
ناشناس۹۸۸۸۳۸۱۲:۳۸:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
واقعاً احمدی نژاد رکورددار خدمت به ملت ایرانه حقیقتا روحانی رکورددار ویرانیه و مردم ستیزیه واقعا بی انصافی بی عقلیه
ناشناس۹۸۹۸۷۹۰۸:۱۱:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۷
خیر برادر !! احمدی نژاد بر روی بستری حرکت کرد که دولت قبل آن برایش مهیا کرد که فروش نفت را به بیشترین مقدار رساند . خرج کردن مقدار ناچیزی از این پول باد آورده کار سختی نبود .پس از دوره ایی کوتاه ، احمدی نژاد با رفتارش باعث سنگین ترین تحریم تاریخ علیه ایران شد که فروش نفت را به کمترین مقدار رساند مطمئن باش اگر باز هم انتخاب میشد دیگر نمیتوانست همین 45 تومن را هم پرداخت کند . دولت بعد آن هم فقط میتوانست تحریم ها را رفع کند ، که رفع کرد ولی برخی اقدامات داخلی و ترامپ ، مجددا بر سر این مملکت آوار شدند .
ناشناس۹۸۸۲۶۸۰۱:۴۴:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
فقط یه مختار میتونه مسئولین غارتگر رو نابود و عدالت اقتصادی و اجتماعی رو به ارمغان بیاره
ناشناس۹۹۷۱۵۴۱۰:۳۷:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۲۱
دولت فقط استادان دانشگاه و پزشکان وخانواده های آنها را از لیست یارانه بگیران حذف کرد حتی خانم دکتر عمومی که شاغل هم نیست نه تنها خودش حق یارانه ندارد بلکه پدر و مادر و خواهر برادرش هم حذف شده اند ولی ثروتمندانی که میلیارد ها سرمایه وملک دارند همچنان یارانه می گیرند
ناشناس۹۸۸۲۷۳۰۱:۴۶:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
احمدی‌نژادم آرزوست
ناشناس۹۸۸۲۷۸۰۱:۵۴:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
یارانه‌ی ۴۵۵۰۰ تومانی توهین به ملت است با شرایط حاضر یارانه ۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان برای اقشار ضعیف (۹۰% از مردم) ضروریست
ناشناس۹۸۸۲۸۱۰۲:۰۱:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اصلا یارانه بصورت نقدی بسیار کار اشتباهی است. مملکت ما نفت را دولتی کرده و این نفت مال همه مردم ایران است چه فقیر وچه غنی ! این حرفهای عوام فریبانه از یک به اصطلاح اقتصاد دان موجب شده است که مملکت به این روز بیافتد وتورم افسار گسیخته دامن همه را بگیرد. یک زمان به دولت ایراد میگرفتند که بیست درصد تدریجی افزایش فیمت بنزین باعث تورم میشود و حالا دم از افزایش پانصد درصدی قیمت بنزین میکنند!!. قشر اسیب پذیر را میتوان با کمکهای غیرنقدی و کوپن ارزاق کمک نمودواگر میخواهند قیمت حاملهای انرژی را بالا ببرند نسبت به افزایش درامد قشر متوسط همزمان تصمیم بگیرند نه اینکه هزینه ناکارامدی مدیران را از مردم بیچاره بگیرند!! خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید.
ناشناس۹۸۸۲۸۲۰۲:۰۵:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
رفسنجانی و خاتمی و روحانی و تبارشان ثابت کردند میشود مردم را به فقر کشاند و طلبکار بود! ثابت کردند میتوان اقتصاد و تولید و معیشت را ویران کرد و مردم را با رقص و ولنگاری سرگرم کرد ثابت کردند میتوان با شعار آزادی ریشه‌ی آزادگی را خوشکاند اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَجَ وَالعافیَةَ وَالنَّصر
ناشناس۹۸۸۷۱۳۱۱:۵۴:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
عمو جان رفسنجانی و خاتمی و روحانی واحمدی نژاد یکی هستند از لحاظ ظاهر ونوع حرف زدن باه متفاوت هستند
ناشناس۹۸۸۸۸۴۱۲:۵۶:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
فتنه 88 کودتای باند قدرت و ثروت بود زیرا دست شون از پست های مدیریتی و حقوق های نجومی کوتاه شده بود.
ناشناس۹۸۸۹۳۶۱۳:۲۱:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
فعلا" احمدی نژاد اگر یه چیزی گرفت حداقل نصفش رو به مردم برگردوند ، مسکن مهر تقریبا" مجانی و سهام عدالت مجانی ، یارانه که در زمان خودش پول خوبی بود و ...
ناشناس۹۸۹۰۳۲۱۴:۲۷:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
عمو جان نباید نام بزرگمرد باغیرت و خدوم و مردمی رو در کنار نام مافیایی‌ها قرار بدی
ناشناس۹۸۸۳۰۷۰۴:۱۷:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
از ابتدا این کار یعنی پول پخش کردن میان همه مردم اشتباه بود و ضررهای هزاران میلیاردی آن را فقط تاریخ روشن خواهد کرد. یارانه اساساً اشتباه است. هم قیمت ها و هم دستمزدها همیشه باید واقعی باشد. ولی بدترین و غیرمنطقی ترین شکل یارانه دادن مستقیم پول به مردم است. عجیب است که باوجود ضررهای آشکار آن هنوز ادامه دارد. هم دولت قبل و هم دولت فعلی بارها گفته اند که مجموع کل یارانه سالانه دو برابر درآمد ناشی از افزایش قیمت آب و برق و بنزین و غیره بوده است. یعنی دولت هرماه درآمد ناشی از افزایش این قیمت هارا بردارد وبه همان اندازه از بودجه عمومی وعمرانی روی آن بگذارد و بدهد به مردم. بیشتر شبیه فیلم های لورل و هاردی است. به عبارت دیگر، اگر دولت هیچ کار نمی کرد و همان روش قدیم را ادامه می داد، الان هزاران میلیارد تومان جلو بود. ابعاد این وضعیت فاجعه آمیز است. درست شبیه دست کاری دولت در نرخ بهره و نرخ ارز که هر کدام هزاران میلیارد تومان از کیسه مردم هدر داده است. مشکل اینجاست که خرابکاری دولتها آنقدر بزرگ است که دیده نمی شود. اگر کسی ده میلیون تومان از محل کار خود برداشت کند بلافاصله مشخص می شود و سرنوشتش زندان است و داغ جرم تا آخر عمر. ولی دولت هزاران هزار میلیارد خرابکاری می کند هیچ دیده نمی شود.
رق۹۹۱۴۶۱۲۲:۵۶:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
طبق بودجه کشور؛ کل درآمد هدفمندی یارانه ها سالیانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومانه؛ محض اطلاع.
ناشناس۹۹۱۶۵۴۰۱:۴۸:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۸
زمانی که ابداع این روش گفت پول امام زمان(عج) است و همه مردم باید از آن بهرمند شوندهمه هورا کشیدند. حالا همونا دارن انتقاد میکنند . جل الخالق
ناشناس۹۸۸۳۲۹۰۵:۵۴:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
روزی که 45هزار پانصد تومان یارانه نقدی داده شد ، با آن میتوانستند حدود 6 کیلو گوشت قرمز بخرند و امروز نیم کیلو هم نمیشود همینطور حدود 120 کیلو سیب زمینی و امروز کمتر از 7 کیلو و مرغ و تخم مرغ و در برهه ای پیاز و گوجه و... .راه حل رفع مشکلات کشور برنامه ریزی بلند مدت برای همه بخش های اقتصادی براساس قابلیت های اقالیم مختلف سرزمینی است نه روش های جاری که دولت ها خلق الساعه اتخاذ میکنند .
ناشناس۹۸۸۳۵۳۰۶:۵۳:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ایشان می فرمایند:" باید یارانه ها را واقعا هدفمند کرد" خدا آخر عاقبت مردم را بخیر کند....یکبار طعم هدفمند کردن یارانه ها و عواقبش و گرانی های بعد از آن را دیدیم، ووواااقققعععااا هدفمند کردن یارانه ها دیگر چه شود!!!!!!
ناشناس۹۸۸۳۵۹۰۷:۰۹:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ما را به تدبیر شما هیچ امیدی نیست لاقل این قوت لا یموت مردم بدبخت را قطع نکنید.آثار تدابیرتان کاملا در زندگی مردم دیده می شود. این آقا مثل اینکه تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده سرش فعلا باد داره
ناشناس۹۸۸۵۸۶۱۰:۳۵:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
چی میگی یک بار ببین این بنده خدا چی گفته
ناشناس۹۸۸۴۱۱۰۸:۱۳:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
سه دلار در ماه یارانه میدن ببین چه ابرو ریزی راه می اندازند روزی این یارانه ارزشش 45 دلار بود
ناشناس۹۸۸۴۲۰۰۸:۱۹:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
آخه شماها یه بن خرید میخواستید ب قشر کم درآمد بدهید و قدرت تشخیص نداشتید و در حق خیلی از مردم ظلم کردید اون وقت حالا چطوری میخوایین بدون ضایع شدن حق یه سری ازمردم یارانه رو فقط به دهک کم درآمد بدهید؟
ناشناس۹۸۸۴۲۴۰۸:۲۳:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
شما چطور کارشناس اقتصادی هستی که نمیفهمی افزایش قیمت های حامل های انرژی خصوصا بنزین بر روی قیمت کلیه کالاهای مصرفی که مورد مصرف اقشار کم درآمد هم هست تاثی میذاره؟ کالاهایی که اقشار پر درآمد مصرفی می کنند شامل ماشین های خارجی، خانه ها و آپارتمان های لوکس و ... هستش؟ اگه عرضه دارید از اونا مالیات های سنگین بگیرید که البته این کار رو نمیکنید چون به ضرر افرادی هست که خودشون رو صاحیب مملکت فرض میکنند
ناشناس۹۸۸۴۲۵۰۸:۲۴:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
هدفمندی یارانه دستپخت محمود و اصولگرایان بود که اقتصاد کشور را نابود گرد.
ناشناس۹۸۸۶۷۳۱۱:۳۶:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
کینه تا کجا.... واقعا کوری. محمود هر چی بود, قشر بیچاره رو خونه دار کرد که الان براش دعا میکنن......یارانه زمان محمود پولی بود برا خودش. الان چی؟ کارت سوخت که جلوی قاچاق رو گرفت, کی اورد؟! الان چی؟ چرا با کینه محمود اینهمه به کشور ضرر زدند؟! قسم میخورم اگه این کارها بنام محمود نبود، جزو افتخارات خودشون مینوشتند حسن و تیمش
ناشناس۹۸۸۷۵۷۱۲:۱۰:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها فاصله طبقاتی برای اولین بار بعد از انقلاب کاهش یافت و اکنون برخی از طبقات محروم و مستضعف جامعه با همان مبلغ ناچیز یارانه گذران زندگی می کنند.
ناشناس۹۸۸۷۶۵۱۲:۱۵:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اگر محمود بود الآن یارانه هر نفر حداقل 200 هزار تومان بود و این به نفع عامه مردم بود.
ناشناس۹۹۲۲۰۲۱۰:۵۵:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۸
اون وقت مردم کشورمان مثل ونزوئلا نابود میشدند.
ناشناس۹۸۹۵۷۴۲۲:۱۹:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
توسط خاتمی پیشنهاد شد توسط احمدی نژاد اجرا ..
ناشناس۹۸۸۴۳۰۰۸:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
پرداخت نقدي يارانه از ابتدا اشتباه بود اين كار هم مانند همه كارهاي احمدي نژاد إحساسي وبدون پشتوانه كار شناسي انجام شد ومتاسفانه ديگه روحاني نتوانست ان را حذف كند ولي اگر مانند اوايل انقلاب يارانه غير نقدي كه مايحتاج مردم بود مانند روغن،برنج،گوشت وحبوبات مي بود اكنون افزايش قيمتها براي طبقات متوسط به پايين سنگين نبود وأرز ٤٢٠٠توماني هدفمند در اختيارمرزم قرار ميگرفت
ناشناس۹۸۸۷۶۱۱۲:۱۳:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
پرداخت یارانه نقدی درست بود زیرا با پرداخت غیرنقدی بر روی بنزین و برق و گاز و غیره طبقات مرفه جامعه چندین برابر قشر متوسط و محروم از یارانه ها استفاده می کنند که این عدالت نیست .
ناشناس۹۸۸۷۶۹۱۲:۱۸:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اصلاح طلبان و کارگزارانی ها خیرشون به مردم نمیرسه وگرنه الآن باید رانت ارز 4200 تومانی که سودش به جیب واردکنندگان می رود و هیچ نفعی برای مردم ندارد قطع می شد و بصورت نقدی به مردم پرداخت می شد.
ناشناس۹۸۸۴۳۷۰۸:۳۸:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
دولت فعلا یارانه نقدی 30 درصد جامعه را می تواند قطع کند که وقت و هزینه زیادی ندارد که می تواند ماهی 1000 میلیارد تومان از هزینه هایش را بکاهد ولی دارد با اجرا نکردن قانون خیانت می کند
صف۹۸۸۴۴۲۰۸:۴۰:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
دولت مدعی است سالانه ميلياردها دلار با قیمت 4200 تومان به کالاهای اساسی مردم اختصاص میدهد ولی در عمل کالا گران و با دلار 14000 تومانی به دست مردم ( اقشار ضعیف) میرسد مشخص است در این بین مابه التفاوت این همه پول که سر از هزاران میلیارد تومان در می آورد به جیب یک عده ای خاص میریزد لذا بهترین کار آزاد کردن قیمتها و پرداخت این هزاران میلیارد پول به صورت نقدی به واجدين شرایط دریافت یارانه هست تا این قشر ضعیف با میل خود یارانه دریافتی را هزینه مایحتاج زندگی خودش کند.
ناشناس۹۸۸۴۵۰۰۸:۴۷:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
بی ارزشی یارانه امروز و دزدان هزار میلیاردی کدام از نظر شما رسیدگی به ان مهمتره
ناشناس۹۸۸۴۷۳۰۹:۰۶:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
عجب دانشمندی!
ناشناس۹۸۸۴۷۴۰۹:۰۶:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
یارانه 45 دلاری با دلار 13 تومن باید 550 هزار تومن بشود نه سه دلار بی ارزش که از ان هم نمیگذرید
ناشناس۹۸۸۴۸۱۰۹:۱۲:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
راست میگویی هدفمندش کنید به مانند خیلی از پولهایی که آقازاده ها میخورن به ریش ملت میخندن این 45 تومن و هم بدین به همون نورچشمی های خودتون سر سفره انقلاب نشستن و همه چیز میخورن و میپوشن و سوار میشن مردم شدن تماشاچی خوردن اونا
ناشناس۹۸۸۴۸۸۰۹:۱۹:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
سه دلار ارزش این همه وقت گذاری را نداره با ۵۰ میلیون نفر میشه ماهی ۱۵۰ میلیون دلار سالی میشه کمتر از ۲ میلیارد دلار بهتر نیست در خصوص مسایل مهمتر وقت بگذارید
ناشناس۹۸۸۵۲۹۰۹:۵۳:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
رایانه نقدی باید جمع شود و به جایش خانه های با اجاره ارزان با امکان اقامت 5 تا 10 سال برای همه ملت ساخته شود. این بهترین رایانه خواهد بود و باعث آرامش خانواده ها و ثبات قیمت ها خواهد شد.
ناشناس۹۸۸۵۶۱۱۰:۱۶:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ارزش پول ملی را برگردانید، مسوولان سر سفره نفت بنشینند و دست طمعشان را از جای دیگر بیرون بکشند
ناشناس۹۸۸۶۶۶۱۱:۳۳:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
دادن پول نقد به تمام قشر ها از اول اشتباه بود ونقدینگی وتورم را رقم زد متاسفانه گوش شنوائی نبود ومجلس هم از پس احمدی نژاد برنیامد وفعلا هم ادامه دارد وتبعاتش را لمس میکنیم
ناشناس۹۸۹۰۰۴۱۴:۰۷:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
بانک ها سالیانه 260 هزار میلیارد تومان سود سپرده می دهند که 70 درصد این سپرده ها متعلق به یک درصد جامعه میباشد و علت افزایش نقدینگی چاپ پول بی رویه و این سودهای بانکی است .
ناشناس۹۸۸۶۹۳۱۱:۴۶:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
توراخداازبحث یارانه بیایدبیرون فردامیبینی همین حداقلو هم میبرن معلوم نیست کی، کجا، چگونه مصرفش میکنن، خواهشا هی نگیدهدفمندش کنید ... تاالآن هرچه خواستن هدفمندش کنن نشده وازش سلطانها و ....درست شدن.فقرا وحقوق بگیرها هم هی درجا زدن.
ناشناس۹۸۸۷۰۶۱۱:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۶
خدایا کارشناسان اقتصادی را با آنها که برایشان طراحی می کنند برای مدتی نامحدود جابجا کن
ناشناس۹۸۸۷۲۱۱۱:۵۷:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۶
واقعا شرم آوره که دولتمردان با یارانه 45500تومانی سر مردم منت میگذارند چرا نمیگویید با یارانه ها چه بلایی سر مردم بیچاره آوردید آیا قیمت آب وبرق وگاز وخدمات دولتی ثابت مانده که یارانه همون 45500تومان قبل است هزینه 300برابر درآمد 2برابر وبرای محرومان صفر شده است
پویان۹۸۸۷۶۴۱۲:۱۴:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
والا یارانه من و خانوادمو بعد تموم شدن خدمتم قطع کردن. بدون داشتن خونه و فقط داشتن یه پژو 405. قطعا یارانه افراد زیادی مثل من قطع شده و تعداد کسانی که یارانه میگیرن خیلی کمتر از 80 میلیونه. به نظرم اگه این 45 هزارتومن اگه از همین ماه قطع بشه، هیچ تاثیری روی میزان نقدینگی یذاره و فقط خوبیش اینه که دولت هر روز نمیاد بخاطر ماهی 3 دلار منت سر مردم بذاره
ناشناس۹۸۸۸۹۳۱۳:۰۰:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
با در ماه به هر کس ۴۵ دلار اونم به دلار یارانه بدن
ناشناس۹۸۹۰۳۵۱۴:۲۷:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۶
راجع به نروژ این حرف مالیات گرفتن درسته اما این هم باید یاد اوری بشه که میانگین حقوق ماهانه در انجا ۴۲۰۰ دلاره
علی۹۸۹۱۴۷۱۵:۴۶:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
هر چند وقت یکبار کارشناسان به اصطلاح اقتصادی که زورشان ... نمی رسد سراغ فرعیات می روند برادر من مشکل اقتصاد در چندر غاز یارانه نیست مشکل چاپ و خلق هزاران هزار میلیارد پول یا مفت و به یغما بردن آن توسط مقامات و وابسته گان آنها است حالا شما گیردادی به 45 هزارتومان مردم که تازه همه می دانند که منظور از هدفمند کردن هم مشخص هست زورشان باز به پولدارها که قطعا نمی رسد کارمندان و کارگران و بدبخت بیچاره ها را از همان 45 هزار تومن هم محروم می کنند برادر برو خدا روز ات را جای دیگری بدهد !!!
ناشناس۹۸۹۲۰۹۱۶:۲۴:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
تنها دولتي كه بدون تورم زياد تا آخر براي مردم كار كردوصنعت هم رشد كرد ساخت وساز هم رشد كرد ورشد اقتصادي ٨درصد را داشتيم دولت اصلاحات بود كه كشور دوران موفقي را سپري كرد..
ناشناس۹۸۹۴۹۴۱۹:۴۵:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۶
در شرایط فعلی بازگشت به کوپن و حذف یارانه نقدی راه حلی است که قبلا مورد آموزن قرار گرفته و موثر بوده
علی۹۸۹۶۰۴۲۳:۰۰:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
جناب اقتصاد دان دولت نروژ درآمد های حاصل از فروش نفت را نه بین مردم تقسیم میکند و نه وارد بودجه جاری، آنها این درآمد ها را در بخش های تولید و زیر ساختی سرمایه گذاری کرده و به این ترتیب اقتصاد خود را رونق میدهند و بنا براین از فروش بنزین نیز مالیات میگیرند و به همان شکل نیز به مردم خود سرویس میدهند.
ناشناس۹۸۹۶۴۵۲۳:۳۴:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
نروژ کجا ما کجا آنها 30 برابر ما سطح زندگی دارند البته از دهک 5
ناشناس۹۸۹۷۴۰۰۱:۴۶:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
اسیر سیاست های پوپولیستی به مانند آقای چاوز نبايد شد. کلا مدیریت ما ناکارآمد هست چون عملا مدیریت کشور محدود شده به چند نفر خودی و مابقی ملت هم شدن غیر خودی. خروجی این مدیران و سیاست ها وضع موجود هست. پول پخش کردن میان ملت خیانت به نسل های آینده هست. اقتصاد ایران بايد خصوصی شود.
ناشناس۹۸۹۹۲۱۰۸:۴۷:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۷
چند ساله یارانه به همون مقدار چند سال پیشه کشورهایی که نفت دارند رو برید ببینید وضع اقتصادی مردمش چطوری هستن! تو مملکت ما پول نفت فقط میشه اختلاس و اختلاس و اختلاس!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۹۸۹۹۵۰۰۹:۰۸:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۷
لطفا یارانه واژه مناسبی نیست بگید صدقه که دولت داره به مردم میده ۴۵ هزار تومن تقسیم بر ۳۰ روز بکنید ببین روزی چقدر میشه این صدقه اول صبح آقازادهها است بدبختی مردم ما اینه نه ساله صدقه دارن میگیرن نه یارانه
ناشناس۹۹۰۲۹۱۱۲:۱۳:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۷
پرداخت یارانه نقدی ممنوع فقط کوپن
ناشناس۹۹۰۳۹۰۱۲:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۷
میزان فعلی پرداختی واقعا توهین به ملت است! ولی مسئولین خواب هستند الان 40 هزار تومن بستنی هم نمیشه خرید
ناشناس۹۹۰۷۸۵۱۵:۴۶:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۷
پول پاشی ؟؟؟؟یه یارانه به ارزش 4500تومان سابق به ملت میدین عوضش کلیه ی اجناس و از زمان اجرا 40-30برابر کردین بازم از سر این ملت دست بر نمی دارین جیب ملت شده بانک بین المللی قرض الحسنه هرجا کم میارن حامل ها رو گران می کنن با هزار تا توجیه و تفسیر بابا دیگه خسته شدیم از این زندگی
ناشناس۹۹۲۲۸۲۱۱:۳۲:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۸
این مبلغ یک قبض را هم پوشش نمی دهد .
ناشناس۹۹۴۱۸۶۱۰:۰۸:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
مشکل اصلی این کشور اینه که مردم مثل موش آزمایشگاهی هستند و دولت با سعی و خطا بودجه مملکت را هدر میدهد . هیچگونه کار تحقیقاتی و با اصولی انجام نمیشه . کاری میکنند و بعدها میفهمند اشتباه بوده و برای اصلاح کل رو تغییر نمی دهند بر همان پایه و اساس اشتباه دائم جزئیات را تغییر میدهند در صورتی که زمینه اشتباه است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین