«بازار سیاه» به حرفه وکالت هم رسید؟

گروه اجتماعی الف،   3980415098 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر خلاف ضرب المثل مشهور و پرکاربرد فارسی که می گوید: «آدم زنده وکیل، وصی نمی خواهد» در زندگی امروز هر انسانی برای انجام کارهای حقوقی خود حتما نیازمند مراجعه به وکیل و کارشناس حقوقی است، البته به شرطی که به تعداد کافی در دسترس باشد، چیزی که معلوم نیست در ایران محقق شده باشد یا دستکم در مورد تعداد آن اختلاف وجود دارد.

«بازار سیاه» به حرفه وکالت هم رسید؟

به گزارش الف بنا بر برخی آمار تایید نشده به ازای هر صد هزار نفر درایران تنها ۷۶ وکیل وجود دارد درحالی که این عدد برای کشور های جهان به صورت متوسط ۲۴۰ است.

پاییز سال گذشته سخنگوی وقت قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در این باره ضمن اشاره به اهمیت این موضوع تاکید کرد که اگر  جامعه واقعا با کمبود وکیل مواجه باشد، می توان سالانه بیش از یک آزمون برگزار کرد. او البته این را هم گفت که « آقایان کانون وکلا دائما اعلام می کنند که ما در کشور نه تنها وکیل کم نداریم بلکه زیاد هم داریم.»

غلامحسین اژه ای در پاسخ به همان پرسش به مساله گرانی  خرید خدمات حقوقی از وکلا نیز اشاره کرد و گفت: خرید خدمات حقوقی در عمده شرایط خیلی بالا است و عده ای از وکلا و کارشناسان با قبول پرونده های خاص، پول زیادی را دریافت می کنند.

اگرچه سخنگوی وقت قوه قضاییه ماجرای کمبود وکیل را رسما تایید نکرد اما برخی کارشناسان در این باره معتقدند کار از کمبود گذشته و بیم آن می رود که نوعی «بازار سیاه» در عرضه خدمات حقوقی پدید بیاید.

 یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت و گو با الف با انتقاد از کمبود وکیل و رقابتی نبودن حرفه وکالت در کشور  خواستار جلوگیری از ایجاد بازار سیاه خدمات حقوقی شد.

بهمن طاهرخانی ، در این باره  تصریح کرد: متأسفانه برخی از وکلا با مشاهده وضع فعلی که در بازار رقیبی برای آن‌ها وجود ندارد تصمیم می‌گیرند که توانمندی‌های حقوقی خود را به قیمت‌های بالایی در این بازار عرضه کنند در حالی که شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که در ارائه خدمات حقوقی بازار سیاه به وجود نیاید. 

وی ضمن اشاره به لزوم وجود تناسب در خصوص تعداد وکلا گفت: تعداد وکیل در دنیا استاندارد مطلقی ندارد ولی عموماً تعداد جمعیت را با تعداد وکلای موجود مقایسه می‌کنند. در خصوص تعداد وکلا در ایران نیز باید چنین استانداردی را بپذیریم و بدان عمل کنیم چرا که در صورت نبود رقابت، برخی از وکلا خدمات خود را باقیمت‌های بالایی به مردم عرضه می‌کنند.

وی ضمن اشاره به دلایل عدم رجوع مردم به وکلا گفت:  در جامعه تاکنون مراجعه مردم به خدمات حقوقی جا نیفتاده است. از طرفی، یکی از دلایل مراجعه نکردن مردم به وکلا هم این است که مردم درآمد کافی ندارند و خدمات حقوقی گران است.

به گغته وی هر سه قوه باید تدابیری بیندیشند تا خدمات حقوقی با سهولت بیشتری در اختیار مردم قرار داده شود.

دیدگاه کاربران

وهاب۹۸۸۲۴۶۰۱:۱۸:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
ظرفیت را بردارید و بجای آن تصاب علمی را معیار کنید کانون وکلا را هم منحل و از نو بازسازی کنید تا مشکل حل شود
ناشناس۹۸۸۲۴۹۰۱:۲۵:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
در کشور اسلامی که شورای نگهبان یک امری را غیر شرعی اعلام می کند باید آن مسئله رفع شود و افرادی به هزاران بهانه دنبال مشروعیت آن نباشند. انحصار کانون وکلا هم از طرف شورای نگهبان غیر شرعی اعلام شده ولی معلوم نیست چرا کمیسیون قضایی این همه وقت را هنوز نتوانسته تصمیم قاطعی در این خصوص بگیرد.کانون وکلا لابی بسیار گسترده ای دارد و گویا بدون آزمون هم به برخی ها مانند نمایندگان پروانه وکالت اهدا می کند که اگر چنین باشد خود نمایندگان باید این هدیه را غیر قانونی اعلام کنند.قوه قضائیه هم باید با قدرت تمام آزمون مشاوران را بدون ظرفیت و فقط بر اساس نمره علمی برگزار کند.
ناشناس۹۸۸۴۶۷۰۸:۵۹:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
شوربختانه شاهد مقاله ای غیر واقع بینانه و غیر کارشناسانه هستیم! صد هزار نفری که در جهان مثال زدید، در کشورهای توسعه یافته، به موجب قوانین، بدون وکیل نمی توانند اقامه ی دعوی کنند. به زبان ساده تر وکلا همواره کار و پرونده دارند. اما در ایران به لحاظ آزادی افراد در طرح دعاوی بدون حضور وکیل، مردم ترجیح می دهند شخصا این مهم را بر عهده گیرند.بنابراین همین تعداد وکیل موجود نیز (بجز تعداد معدود) بسیار کم کار هستند! اضافه کردن بی رویه به وکلای کم کار و بعضا بیکار عاقلانه نیست.
دهه 60۹۸۸۴۶۸۰۹:۰۰:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
من یه دهه 60 هستم متاسفانه زمانی که ما درس میخوندیم فضای مدارس جوری بود که همه رو به سمت رشته ریاضی فیزیک و مهندس شدن تشویق میکردن یادمه مثلا اگر کسی درسش ضعیف تر بود میگفتن تو تجربی بخون آمپول زن شو یا مثلا به بچه هایی که درس ریاضی ضعیفی داشتن میگفتن به هر حال برا شما هم رشته انسانی هست مملکت که همش مهندس نمیخواد و یه جورایی خوندن هر رشته ای غیر از ریاضی مساوی با تحقیر بود این موارد میتونم بگم تو اکثر مدارس اون زمان وجود داشت نهایتم خروجیش شد وضعیت فعلی که تو یک سری مشاغل به شدت کمبود نیرو وجود داره و از او ن طرف مهندسی به یکی از بدترین مشاغل تبدیل شده به دلیل موقعیت شغلی کم و تعداد زیاد مهندسا متاسفانه الان هم داریم از اون ور بوم میوفتیم و در چند سال اخیر همه گرایش به سمت رشته های انسانی و تجربی پیدا کردن و رشته های فنی خالی موندن و چند دهه بعد دوباره همین مشکل عدم توازن بین شغل و نیروی کار وجود خواهد داشت
سعادتی۹۸۸۵۰۶۰۹:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۶
باید کلیه فارغ التحصیلان حقوق آزمون دهند و بر اساس نتیجه آزمون رتبه یک تا 10 بگیرند....بعد هر ایرانی می تواند برای دعاوی عادی ( براساس اهمیت و ارزش مالی یا حقوقی پرونده ) سراغ وکیل ارزان رتبه 10 برود یا سراغ وکیل گران رتبه یک برود...بساط انحصار بازار وکالت هم جمع شود...می شود 10 کانون وکلای مختلف داشته باشیم که در خدمت رسانی و نوع سطح سواد و توان وکیل با هم رقابت کنند....
شهروند۹۸۸۵۱۹۰۹:۴۳:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۶
کلا در حرفه های وکالت، پزشکی ودندانپزشکی و داروسازی انحصارایجادشده
رسول۹۸۸۵۴۰۰۹:۵۹:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
والله بنده وکیل نیستم. برای شرکت وکیل میخواستیم. آگهی دادیم. ده ها وکیل پایه یک با 8 تا 12 سال سابقه رزومه دادند، با قیمتهای رقابتی معلوم بود بازار کار آنها هم خراب است که حاضر بودند حتی به طور تمام وقت هم کار کنند دیگر هیچ کاری "سکه" نیست حتی دلالی . . .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین