در گفت‌وگوی یک کارشناس اقتصادی با الف مطرح شد؛ رانت‌خواران، اقتصاد ایران را به گروگان گرفته اند/ امضای طلایی پیرمردها را پس بگیرید تا اقتصاد جان بگیرد

گروه اقتصادی الف،   3980415060 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

حال اقتصاد ایران خوب نیست و سال هاست که دچار بیماری «رانت» است. با این حال یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: در لبه یک فرصت بسیار بزرگ برای جهش تاریخی اقتصاد قرار داریم که تحقق این امر مستلزم پس گرفتن امضاهای طلایی از پیرمردهای رانتخوار و کنار رفتن آن ها از زنجیره سیاستگذاری و مدیریت اقتصاد ایران است.

رانت‌خواران، اقتصاد ایران را به گروگان گرفته اند/ امضای طلایی پیرمردها را پس بگیرید تا اقتصاد جان بگیرد

به گزارش الف؛ تولید اهمیت ویژه‌ای برای هر اقتصادی دارد، اما در اقتصاد ایران حمایت از تولید، آن‌چنان که باید باشد، نیست و بنگاه‌های تولید هر روز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. رهبر انقلاب پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال۹۲ و پیرو نامگذاری سال‌های اخیر که مبتنی بر موضوع اقتصاد و حمایت از تولید بود، سال۹۸ را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند. یکی از موارد حمایت از تولید و رشد آن بهبود فضای کسب و کار است.

براساس گزارش بانک جهانی درباره سهولت انجام کسب و کار برای سال ۲۰۱۸، رتبه ایران با ارزیابی ۱۰ نماگر در حوزه‌های قانونی، اجرایی و قضایی این شاخص، در بین ۱۹۰ کشور، ۱۲۴ اعلام شد. از سوی دیگر فعالان اقتصادی از وضعیت کسب و کار در ایران گله‌مند هستند؛ همچنین براساس آمار رشد اقتصاد سال گذشته بخش صنعت و معدن با منفی ۹.۶درصد مواجه بود. همه این موارد و وضعیت فعلی نشان می‌دهد که فضای کسب و کار مساعد و مناسب نیست.

بنا براین گزارش، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در بهمن ماه سال ۹۰ تصویب شد اما به درستی اجرا نشده و نمی‌شود؛ در تایید این موضوع می‌توان به گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در فروردین ماه سال۹۷ رجوع کرد که اعلام شد ۸۰ درصد احکام این قانون اجرایی نشده است.

سال گذشته سال حمایت از کالای ایرانی یعنی تولید بود، اما عملکردها در این بخش نشان داد اقدام جدی و مثبتی برای آن انجام نشده و امسال هم که سال رونق تولید است و با گذشته بیش از ۱۰۰ روز از سال، وضعیت تولید در اقتصاد ایران مناسب نیست.

* مسئولان تعریف و تصور درستی از محیط کسب و کار و حمایت از تولید ندارد

سید امیر سیاح كارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار الف، در ارزیابی از محیط کسب و کار اقتصاد ایران، اظهار کرد: دولتمردان تعریف و تصور درستی از مفهوم محیط کسب و کار و حمایت از تولید ندارند؛ وقتی این کلمات را می‌شنوند، فکر می‌کنند باید به واحد‌های تولیدی، وام ارزان و پول مفت بدهند که این ناشی از فرهنگ نفتی حاکم بر کشور ماست. مسئولان ما تنها کاری که بلدند، توزیع رانت است و نمی‌دانند که چگونه باید مشکل تولید را حل کنند.

وی در مورد چرایی عدم اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، گفت: این قانون به چند دلیل اجرا نشد، از جمله این که با اجرای این قانون، امضا‌های طلایی رانت‌خوارهای حاکم بر اقتصاد ایران از بین خواهد رفت و نمی‌توانند جیب‌های خود، فرزندان و دوستان‌شان را پُر کنند؛ زیرا با اجرای این قانون، دست آنها از بیت‌المال قطع خواهد شد به همین دلیل زیر بار اجرای آن نمی‌روند.

* هرجا منابع رانت نامولد وجود دارد، باید قطع شود

این کارشناس مسائل اقتصادی توضیح داد: بخشی از رانت‌ها در صدور مجوز‌های کسب و کار و بخشی هم در حق مسئولان برای توزیع رانت مثل بخشیدن مالیات و حق بیمه واحدهای تولیدی است که به ستاد تسهیل وزارت صنعت‌، معدن و تجارت داده شده است؛ اما هرجا منابع رانت نامولد وجود دارد، باید قطع شود.

سیاح در مورد اقدامات وزارت اقتصاد در راستای بهبود محیط کسب و کار و حذف قوانین و مجوزهای زائد، بیان کرد: تلاش‌هایی در این زمینه شد، ولی وزارت اقتصاد اراده كافی برای این کار را ندارد؛ زیرا باید با افرادی در بیافتد که از امضای طلایی استفاده می‌کنند که از حق انحصاری خود در بازار، پول‌های هنگفتی به دست می‌آورند. متاسفانه وزارت اقتصاد جنم كافی برای برخورد با این افراد را ندارد و فقط در حال وقت کشی است.

* سهل كردن شرایط تولید و مسیر رشد واحدهای تولیدی یعنی حمایت از تولید

وی ادامه داد: نسل قدیمی مسئولان جمهوری اسلامی در موضوع حمایت از تولید، کاری جز توزیع رانت بلد نیستند که متاسفانه برخی از این مدیران نیز آلوده شده و از این وضعیت سوء‌استفاده هم می‌کنند؛ در حالی که بهبود محیط کسب و کار و حمایت از تولید، اصلا توزیع رانت نیست و قبل از آن سهل كردن شرایط تولید و مسیر رشد واحدهای تولیدی است.

سیاح در مورد نقش دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازررسی نیز بیان کرد: عملکرد سازمان بازرسی در سال‌های اخیر، خیلی ضعیف شده و به وظایف خودش عمل نمی‌کند؛ آقای رئیسی با توجه به اینکه خود که ریاست این سازمان را بر عهده داشتند، بهتر است تحول و جراحی در این سازمان انجام دهد.

این كارشناس اقتصادی در مورد اینکه برای حمایت از تولید و مبارزه با رانت‌‌خواران باید چه کرد، پاسخ داد: در مرحله نخست باید فرهنگ رانت خواری که بر کشور مسلط شده را کنار زد و برای این کار باید گروهی که اقتصاد ایران را به گروگان گرفته‌اند را به هر قیمتی که شده از مسیر قانونی به پایین کشیده و دست آنها را از جیب مردم کوتاه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که منظورتان از این گروه چه کسانی‌ هستند؟ گفت: تکنوکرات‌هایی که اقلا ۳۰ سال است بر کشور حاکم‌اند و دایم چوب لای چرخ تولید می‌گذارند. تصور این‌ها از اداره كشور ایران این است كه فقط نفت بفروشند و خرج کنند، درحالی كه نمی‌توانند یک بقالی را درست اداره کنند. ‌اینها فقط با رانت می‌توانند زندگی کنند و در فضای آزاد رقابتی نمی‌توانند تنفس کنند.

سیاح در خصوص وضعیت تولید در شرایط کنونی و اقتصاد ایران اظهار کرد: اقتصاد ایران در لبه یک فرصت بسیار بزرگ برای جهش تاریخی است، زیرا قیمت ارز بالا رفته و فرصت‌های صادراتی عظیمی در اطراف کشور وجود دارد که می‌تواند برای اقتصاد ما یک جهش باشد؛ البته تحقق آن مستلزم حذف پیرمردهای فاسد و رانتخوار از زنجیره سیاستگذاری و مدیریت اقتصاد ایران است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۷۲۸۱۱۲:۵۴:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مشکلات اقتصادی نظیر گرانی افسارگسیخته و بیکاری و چند برابر شدن قیمت مسکن و اجاره بهاء و از رونق افتادن تولید و کسب و کار بدلیل وجود رانتخواران و پیرمردهای نجومی بگیر در بدنه دولت است که باید حذف شوند.
ناشناس۹۸۷۴۰۷۱۳:۵۶:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
هر جا بوی پول میآید نام یک ژنرال نما میدرخشد مناطق آزاد ترکان ،وزارت نفت زنگنه و مدیران انتصابی معاونتهای وزارت نفت ،ووو...واقعا ما مردم خسته شدیم از دست این مدیر نماهای چرخشی چسبیده به سمت و اعمالشان ...اینها بر خلاف ادعایشان و این سن و سالش آن و بچه های خارج نشین مال دنیا را برای چه می‌خواهند
ناشناس۹۸۷۴۸۵۱۴:۴۳:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
تنها راه نجات کشور ملی کردن ثروت ها می باشد
ناشناس۹۸۷۷۷۹۱۷:۳۷:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
کاملاً درسته ؛ بخشی از درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات (ثروت ملی) پس از کسر قیمت تمام شده بین مردم (بصورت سهام و حقوق و یارانه ) تقسیم گردد ؛ اگر قبلاً این اتفاق می افتاد حداقلش این بود که اختلاسگران و دزدان ثروت ملی کمتری بجیب میزدن و اینقدر افسوس بجا نمی ماند
ژاله۹۸۷۴۷۳۱۴:۳۷:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
عده ای مدتی هماهنگ از گندکاری های دولت حمایت میکنند و الان منفی دادن برای چی؟
ناشناس۹۸۸۰۷۳۲۱:۴۲:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مفسدان آدم برای منفی زدن اجیر کردند
ناشناس۹۸۷۵۰۲۱۴:۵۰:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
بازنشستگان همچنان در بسیار از ادارات و مراکز هیئت امنایی مشغول کار هستند و در ظاهر حقوق نمیگیرند ولی هم روی کارها تاثیر گذارند چون باند دارند و هم حقوق غیررسمی که دریافت میکنند در جایی ثبت نمیشود.
ناشناس۹۸۸۰۷۵۲۱:۴۳:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
باز نشسته ها ی مدیر نمای سابق ،به اسم مشاور 64ساعته حقوق و پاداش می‌گیرند وا اسفا
ناشناس۹۸۷۵۳۱۱۵:۰۳:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
.. .. به نظرم اصل قضیه اینه که باید ساختار اقتصاد از توزیع ناعادلانه ثروتها و امتیازهای انحصاری عوض بشه به عدالت محض
ناشناس۹۸۷۶۶۸۱۶:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
ما جوانان ، رانت خوار هم در دولت قبل دیدم مشکل کلا باند رانتخوار هست که پیر و جوان ندارد و این گروه آن گروه هم نیست بلکه همگی آنها دست در دست هم در حال اختلاس گری و رانت خواری هستند
ناشناس۹۸۷۲۹۵۱۳:۰۰:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
پرداخت ارز 4200 تومانی باید متوقف شود زیرا سود این رانت به جیب واردکنندگان می رود اما کالاهای اساسی به قیمت ارز آزاد بدست مصرف کننده می رسد.
ناشناس۹۸۷۲۹۹۱۳:۰۲:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
از بعد از روز پیروزی انقلاب هر شخص حقیقی و حقوقی که در ارتباط با نهاد ها و دولت ها بوده باید بیلان مالی بده و مورد برسی قرار بگیرد و استثنا هم وجود ندارد و قصد اگر بازی دادن مردم است با بررسی های ابکی مطمئن باشید جواب عکس خواهید گرفت
ناشناس۹۸۷۴۰۳۱۳:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
یک عده گویا موافق نیستند با حرف حساب میشه تشخیص داد که وقتی چوب را بر میداری گربه دزده خودش میفهمه
ناشناس۹۸۷۴۳۱۱۴:۰۷:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
دست گذاشتی روی جای حساس که خیلی الان صداشون در خواهد امد
ناشناس۹۸۷۳۰۱۱۳:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
هر موقع توانستیم جلوی حقوق های نجومی ناحق را بگیریم حق امضای طلایی آنها را هم میگیریم و گرنه حرف بدون پشتوانه می زنیم
ناشناس۹۸۷۳۱۷۱۳:۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مگر دزد پیر و جوان دارد بهتر است سیستمی نظارتی قوی داشته باشیم که کسی نتواند دران نفوذ کند و سو استفاده از ان اما بسیار دشوار است با این سیستم قوم سالاری و فامیل بازی و غیره
نخود هر آش !!۹۸۷۳۵۳۱۳:۲۴:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
رانتخواران افتصاد ايران را به گروگان گرفته اند !! .... تيتر [ جهش اقتصادي ] مستلزم حذف پيرمردهاي فاسد و رانتخوار از زنجيره سياستگذاري و مديريت اقتصادي ايران است !! ... آخرين جمله مصاحبه بالا !!! ............ عجب !! ... صد عجب !! بلكه هزار ... خب تصدقتم پس دولتيان و مجلسيان و مسئولان چه كاره اند ؟؟ ايستاده اند نگاه مي كنند ؟! ... مگه جام جهانيه ؟!! پس دولت چه كاره است ؟! ... چي ؟! .. . هر چه بگندد نمكش مي زنند واي به روزي كه بگندد نمك .... ؟! ... فقط همين ؟! اين طور نفرما قربونتم ! با اين ضرب المثل نمكي و شيرين فارسي كه مشكل حل نمي شود !! ... واي و صد واي بر اين رانتخواران ... صد واي و هزار واي بر اين پير مردهاي اقتصادي با امضاي طلا يي شا ن !! ... خب برادر ، دود اين وضعيت به چشم من نوعي و امثال بنده مي رود !! خود دولتيان كه شكر خدا دولتمندند !! واي ... وااااااي ... واي مُردم از تورم !! ... كباب شدم از گراني !!! ... بلال شدم از قلّت حقوق و دخل و كثرت خرج !!! مگه نه؟!
ناشناس۹۸۷۴۴۱۱۴:۱۳:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
پس تو دنیا هرکه سنش بالا و دارای تجربه است را میگذارند کنار و جوانگرایی میکنند همش شعار های بی معنی بروید سیستم نظارتی را درست کنید بانک ها را کنترل کنید چسبیده اید به شعار های بی محتوا و توخالی ..
ناشناس۹۸۷۵۷۲۱۵:۲۴:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
پس بگیریم و به چه کسی بدهیم ؟ مگرنه اینکه هم اختلاس گرانی که هر روز خبرشان را می شنویم جوان هستند ، چرخ را نمی شود دوباره اختراع کرد ، دهها کشور این مراحل را گذرانده و به پیشرفت رسیده اند ، به عنوان مثال آروز می کنیم که اقتصاد اول منطقه باشیم اما نمی خواهیم بپذیریم که زیرساخت مهارت فنی و متخصصین اینکار را هم نداریم ، به جای اینکه هر روز خبر افتتاح کارخانه و بالا رفتن تولید ملی بشنویم ، شاهد دست به دست شدن دلار و سکه و مسکن بین مردم هستیم ، امروز هم می بینیم که معضل مسکن به بن بست رسیده و آرزوی خانه دار شدن تبدیل به محالات شده است ،
م۹۸۷۶۰۲۱۵:۵۳:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
رانت خوار اصلی داره به ریش مردم میخنده.
ناشناس۹۸۷۸۷۰۱۸:۴۱:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
رانت خواران را از بالا تاپایین را باید مجبور به پرداخت حقوق ملت کرد و پس از تسویه آنها را تصفیه و اعدام کرد.
Zahra۹۸۷۹۰۵۱۹:۰۸:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
کاریکاتورتون خیلی باحال بود
ناشناس۹۸۷۹۷۱۲۰:۰۲:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
ای کاش کسی به فکر بزرگ‌ترین ..!پیش خدمت و ابدارچی ها..به مدد دانشگاه‌ها ی علمی کاربردی موفق به دریافت مدارک کیلویی شده اند ‌امروز سکان ادارات کلیدی بانک را بر عهده دارند واین افراد با امضا ء هاي طلائي باعث نابودي سازمان شده اند و به گونه اي مديران ارشد بانك پوپوليستي عمل مي كنند كه هيچ وزيري توان جابجايي آنها را ندارد .
حرف حساب۹۸۸۰۰۳۲۰:۲۳:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
از رانت و اختلاس جلوگيري كنيم ؟ ! امضا طلائي راحذف كنيم !؟ به اين حرفها ميگن نوشدارو پس از مرگ ملت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین