آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا نشست ویژه‌ای درباره ایران برگزار می‌کند

گروه جهان الف،   3980415006 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد شورای حکام چند روز دیگر بنا به درخواست آمریکا که خواستار نشست فوری این شورا برای بررسی مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران شده بود تشکیل جلسه خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا نشست ویژه‌ای درباره ایران برگزار می‌کند

به گزارش فارس، ساعاتی بعد از درخواست نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران، یک سخنگوی آژانس زمان برگزاری این نشست را اعلام کرد.  

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت جلسه شورای حکام آژانس اتمی، رأس ساعت ۱۴:۳۰ روز ۱۰ جولای (۱۹ تیرماه) برگزار خواهد شد. 

«جکی ولکات»، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی ساعاتی قبل‌تر خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث درباره جدیدترین گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران شد.

درخواست مقام آمریکایی بعد از آن صورت گرفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عبور ذخائر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم تعیین‌شده در برجام را تأیید کرد. 

نماینده آمریکا در بیانیه روز جمعه این موضوع را «نگران‌کننده» خواسته و گفته که جامعه بین‌المللی بایستی ایران را پاسخگو کند. 

ادعای مقام آمریکایی در حالی بیان شده که دولت این کشور اردیبهشت‌ماه سال گذشته به صورت یکجانبه و با نقض تعهدات خود از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شده است. 

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام ذیل سیاستی موسوم به «فشار حداکثری علیه ایران» تحریم‌ها علیه ایران را احیا کرده و به شرکت‌ها و طرف‌ها همکار با ایران درباره هر گونه تجارت با ایران هشدار داده است. 

کشورهای اروپایی علی‌رغم وعده‌های مکرر در یک سال گذشته عملاً نخواسته یا نتوانسته‌اند با تأمین عواید اقتصادی برای ایران اثر خروج آمریکا از برجام را جبران کنند. 

جمهوری اسلامی ایران، بر همین اساس در بیانیه‌ای ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری با صدور یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه به طرف‌های باقی‌‌مانده در برجام هشدار داد در صورتی که به تعهداتشان به ویژه در زمینه‌های بانکی و نفتی عمل نکنند ایران از حق خود وفق بندهای ۲۶ و ۳۶ در برجام برای کاستن از تعهداتش در این توافق استفاده خواهد کرد. 

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران چهارشنبه گفت اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد. او گفت: «در ۱۶ تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.»

وی اضافه کرد: « از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.»

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از تصمیم آمریکا برای درخواست برگزاری جلسه ویژه شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز شگفتی کرد. 

او در توئیترش نوشت: «یک عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نشست فوری درباره ایران در هفته آینده شده است. بسیار خوب، قرار است شورا درباره چه بحث کند؟ انحرافات ایران از برجام؟ از منظر احکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این انحرافات موجد نگرانی یا نقض توافق نیستند. شورای حکام جای بررسی این موارد نیست.»

اولیانوف در توئیتی دیگر نوشت: «روابط بین‌الملل سرشار از شگفتی‌هایی است که با عقل سلیم جور در نمی‌آیند. آمریکا از برجام خارج شده و در تلاش است بر خلاف قوانین بین‌المللی آن را کاملاً تخریب کند. حالا این آمریکاست که امروز خواستار نشست شورای حکام آژانس شده تا ایران را بابت انحراف‌های جزئی از مفاد فرعی برجام سرزنش کند.»

دیدگاه کاربران

صف۹۸۶۸۲۰۰۸:۳۳:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
آژانس هم نوکر آمریکا است وگرنه کشوری که خودش از برجام خارج شده برای چه از تخلف برجامی ایران نگران و ناراحت است
ناشناس۹۸۶۸۵۶۰۹:۰۱:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
اینها همه زمینه چینی برای حمله به ایران هست
ناشناس۹۸۷۰۲۰۱۰:۳۷:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
ایران باید در این جنگل وحشی بمب اتم بسازه
ناشناس۹۸۷۱۱۸۱۱:۳۹:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
عربستان و امارت هم خواهند ساخت بعد هم قطر و کویت همه هم بمب هایشان را طرف ایران می گیرند آن موقع ایران در موضع ضعف کامل قرار خواهد گرفت بدتر از الان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین