رای الیوم: چرا پوتین دوست نزدیک کشورهای اوپک شده؟

گروه جهان الف،   3980414093

توافق روسیه و عربستان که در پشت پرده اوپک انجام شد، درست چند روز پیش از انعقاد نشست نیم سال این سازمان در وین صورت گرفت و در این جلسه اوپک علنی شد، باعث عصبانیت بیزن زنگنه، وزیر نفت ایران گردید و وی به شدت از همان آغاز جلسه به این موضوع تاخت و روسیه و عربستان را متهم به سیطره بر سازمان اوپک نمود.

رای الیوم نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست سازمان اوپک که روز گذشته در وین برگزار شد، شرکت نکرد، اما توافق کاهش تولید و افزایش قیمت نفت خام به تصمیمات او باز می‌گردد؛ امری که سیلی محکمی به رئیس جمهور آمریکا می‌زند که فشار زیادی به عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک وارد می‌کند تا تولید نفت را افزایش دهند و باعث کاهش قیمت ان شوند؛ به این دلیل که کاهش قیمت نفت به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا کمک کرده و شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات را بیشتر می‌کند.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: این در حالی است که در گذشته، برای دهه‌ها روسیه دشمن سرسخت سازمان اوپک بود، آن را یک سازمان احتکاری می‌دانست و برای از بین بردن توافق‌های اوپک تلاش می‌کرد. اما اکنون روسیه در دوره ریاست پوتین، دوست نزدیک این سازمان شده و آن را به عنوان یک جبهه قدرتمند برای مقابله با خواسته‌های ترامپ در مورد افزایش قیمت‌ها و تبدیل آمریکا به یک دولت صادر کننده نفت، به دلیل تولید سریع نفت صخره ای، هدایت می‌کند.

این یک ازدواج مصلحتی بین اوپک و روسیه است که برنده اول آن، ولادیمیر پوتین است، که می‌تواند در جریان جنگ سرد روز افزونش با ایالات متحده از اوپک استفاده کند. روسیه بودجه خود را بر اساس قیمت نفت بین ۴۵-۵۰ دلار برای هر بشکه تعیین کرده است و اکنون به لطف همکاری اش با اوپک و حفظ میانگین فعلی تولید، قیمت نفت خام به ۶۵ دلار به ازای هر بشکه رسیده است، که این یک دستاورد مهم برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، به دلیل منضم کردن شبه جزیره کریمه به این کشور است. بویژه آنکه عواید نفتی و گازی ۵۰ درصد از درآمد روسیه را تشکیل می‌دهد.

البته در این جا قصد بحث کردن در مورد این مساله را نداریم که توافقی که پوتین با بن سلمان برای تمدید عمل براساس توافق کاهش تولید در حاشیه نشست جی ۲۰ امضا کرد، عامل اصلی حفظ قیمت‌های نفت و رسیدن به توافق مذکور در مورد کاهش تولید بوده است.

نکته دیگر آنکه توافق روسیه و عربستان که در پشت پرده اوپک انجام شد، درست چند روز پیش از انعقاد نشست نیم سال این سازمان در وین صورت گرفت و در این جلسه اوپک علنی شد، باعث عصبانیت بیزن زنگنه، وزیر نفت ایران گردید و وی به شدت از همان آغاز جلسه به این موضوع تاخت و روسیه و عربستان را متهم به سیطره بر سازمان اوپک نمود. اما در ادامه، وی نشست اوپک در وین را برای کشورش مثبت دانست؛ چرا که در آن خواسته ایران نیز محقق شده و چه بسا این مساله بخاطر روسیه بوده است.

سوالی که اکنون و پس از مشخص شدن رهبری اوپک و بازار‌های جهانی انرژی توسط روسیه و پوتین مطرح می‌شود، آن است که عکس العمل ترامپ در قبال این سیلی و نقش همکاری هم پیمانش، عربستان، با روسیه، چه خواهد بود؟ در حالی که ترامپ با پادشاه سعودی گفتگوی تلفنی داشته و افزایش تولید، در مقابل کاهش قیمت‌ها و به بیان دیگر، خدمت به اقتصاد آمریکا را خواسته است، ایا با همراهی عربستان مواجه می‌شود؟

هنوز برای غرق شدن در پیش بینی‌ها زود است، اما قطعا رئیس جمهور امریکا در برابر این نزدیکی عربستان و روسیه و حکمرانی مسکو بر بازار انرژی بیکار نمی‌نشیند؛ چرا که این امر به رویای پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آسیب می‌رساند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین