آگهی و فراخوان جالب یک خودروساز

گروه اقتصادی الف،   3980414031 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک شرکت خودروساز داخلی، از طریق آگهی در روزنامه‌ فراخوان داد که خودروهایی که در سال گذشته فروخته شده‌اند، برای اصلاح رایگان «کامپیوتر خودرو» به نمایندگی‌های این شرکت مراجعه کنند. رئیس مرکز ملی هوا این اقدام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رود که سایر خودروسازان کشور از این شیوه رفتاری الگو بگیرند و نسبت به حقوق مشتری با مسئولیت‌پذیری بیشتری عمل کنند.

به گزارش ایسنا، نظارت بر کیفیت تولیدات خودرویی کشور به ویژه در حوزه ایمنی و محیط زیست، همواره یکی از دغدغه‌های جامعه دانشگاهی کشور، فعالان مدنی و حتی عموم مردم بوده است. موضوعی که به دلیل نبود شفافیت کافی و البته سیاستگذاری‌های غلط در هاله ابهام قرار گرفته و به یک معمای تقریباً لاینحل بدل شده است. اما در این میان، فراخوان یکی از شرکت‌های خودروسازی از طریق یک آگهی مطبوعاتی برای اصلاح خودروهای تولیدی خود امیدها را به سیستم نظارتی کشور زنده می‌کند.

هفته گذشته آگهی در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد یک شرکت خودروساز داخلی در نظر دارد ECU (کامپیوتر) خودرو را در بخشی از تولیدات دوگانه‌سوز خود به‌روزرسانی کند. این شرکت تولیدکننده وانت اعلام کرده بود مالکانی که اگر دربازه زمانی دی تا اسفند ۹۷ نسبت به خرید وانت اقدام کرده‌اند برای انجام به‌روزرسانی به یکی از نمایندگی‌های شرکت مراجعه کنند.

برای روشن شدن ابعاد آگهی مذکور موضوع از کانال سازمان محیط زیست به عنوان مسئول «صدور مجوز تولید و کنترل آلایندگی وسایل نقلیه»، پیگیری شد که مهدی میرزایی قمی - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم ضمن تایید این آگهی و با بیان اینکه به‌تازگی یکی از خودروسازان داخلی فراخوان داده است که خودروهایی که در یک مقطع زمانی خاص (دی تا اسفند ۹۷) تحویل مشتری داده شده است برای به‌روزسانی ECU خودرو به نمایندگی‌های شرکت در سراسر کشور مراجعه کنند.این اقدام را نشان‌دهنده بهبود فرآیندهای نظارتی دانست.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی توسط خودروسازان داخلی تقریباً کم‌سابقه و یا حتی بی‌سابقه بوده است، گفت: اقدامات این‌چنینی قبلاً توسط تولیدکنندگان مطرح دنیا انجام شده بود مثل فراخوان شرکت فولکس واگن در ماجرای دیزل گیت یا فراخوان یک شرکت تولیدکننده گوشی تلفن همراه در خصوص مشکل انفجار باتری محصولات تولیدی. در حال حاضر شاهدیم که یکی از خودروسازان داخلی به انجام حرکت مشابه شرکت‌های بزرگ دنیا اقدام کرده است و قصد دارد محصولاتی که در زمان گذشته به مشتریان فروخته به‌صورت رایگان تعمیر کند.

میرزایی در پاسخ به این پرسش که این شرکت خودروساز تحت چه شرایطی نسبت به فراخوان خودروهای فروخته شده، اقدام کرده است، تصریح کرد: اواخر سال گذشته یکی از محصولات این شرکت در آزمون‌های دوره‌ای مربوط به تطابق تولید آلایندگی (COP) مردود شد. پس از مشخص شدن مردودی این محصول سریعاً مراتب را به خودروساز اعلام کردیم و دلایل پدید آمدن این مشکل را جویا شدیم. پس از بررسی‌های صورت‌ گرفته مشخص شد مشکل مذکور به دلیل نقص در سیسستم عیب‌یاب و کنترل موتور خودرو (ECU) ایجاد شده که آن هم به علت معیوب بودن سنسور اکسیژن خودرو (به عنوان ابزاری برای کنترل و پایش مصرف سوخت) در تعدادی از محصولات تولیدی بوده است.

رئیس مرکز ملی هوا تاکید کرد: بعد از انجام آزمون تطابق تولید آلایندگی (COP) روی تعداد بیشتری از خودروها، گزارش‌ها به خودروساز ارسال شد و مورد پذیرش خودروساز قرار گرفت و مکلف شد تمامی خودروهایی را که با وجود این نقص تولید و به مشتریان واگذار کرده بود را طی فراخوانی به صورت رایگان از طریق به‌روزرسانی نرم افزار ECU اصلاح کند.

به گفته میرزایی، بی‌شک این اقدام حرکت مثبتی به سمت نزدیک شدن به استانداردهای کیفی جهانی است و نشان از بهبود فرآیندهای نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تولید محصولات خودروسازان دارد. امیدواریم خودروسازان دیگر نیز با الگوگیری از این حرکت در راه ارتقای کیفیت محصولات خود و احترام به حقوق مصرف کنندگان گام بردارند.

سال گذشته خبرهایی در مورد اصلاح «فرآیند صدور گواهینامه آلایندگی خودروها و موتورسیکلت‌ها» از سوی سازمان محیط زیست منتشر شد که مهمترین اینها  تشکیل کمیته فنی صدور گواهینامه‌های تایید نوع (TA) و تطابق تولید (COP) بود. لازم به ذکراست که شرایط آلایندگی یک وسیله نقلیه در سه مرحله کنترل می‌شود. مرحله اول این است که یک مدل خودرو، برای شروع تولید انبوه باید شرایط «استاندارد» را احراز و مجوزهای لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ کند که به آن گواهینامه تأیید نوع (TA) گفته می‌شود.

مرحله دوم «کنترل آلایندگی وسایل نقلیه در زمان تولید» است. در این مرحله که از آن به تست تطابق تولید (COP) یاد می‌شود، سازمان حفاظت محیط زیست باید، در خط تولید به صورت رندوم (تصادفی) تست‌های لازم را انجام دهد. مرحله سوم «کنترل آلایندگی وسایل نقلیه بعد از تولید و شماره‌گذاری» است. نظارت در این مرحله با استفاده از مکانیزم معاینه فنی صورت می‌گیرد البته این مرحله توسط شهرداری‌ها و سازمان راهداری انجام می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست صرفاً نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی را برعهده دارد.

حدود چهار ماه پس از اصلاح ساختارهای صدور مجوزهای آلایندگی در سازمان حفاظت محیط زیست، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خبر داد که از بین ۱۱۲ درخواست صدور شماره‌گذاری وسایل نقلیه، ۹ مدل موتورسیکلت، شش مدل خودروی سنگین و پنج مدل خودروی سبک رد شدند و نتوانستند از «کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی» مجوز شماره‌گذاری زیست‌محیطی را دریافت کنند.

با این وجود همچنان فعالان محیط زیست نسبت به روند نظارت بر تولیدات خودرویی انتقاد دارند، به طوری که مدتی پیش حسین ایزانلو - کارشناس خودرو، عدم استقلال مالی و ساختاری شرکت‌های بازرسی را مشکل عمده در بخش نظارت بر محصولات خودرویی دانست و گفت: وابستگی شرکت‌های بازرسی به تولیدکنندگان و وزارت صنعت فسادانگیز است و چاره کار در این است که شرکت‌های بازرسی باید کاملاً مستقل از وزارت صنعت و تولیدکنندگان باشند تا نظارت بدون هیچ شک و شبهه‌ای انجام شود. متاسفانه در شرایط کنونی، سیستم نظارتی برای اینکه بتواند شرکت خود را بچرخاند اول سال با وزارت صنعت و خودروساز قرارداد تست تطابق تولید (COP) می‌بندد. در چنین شرایطی طبیعی است که روند نظارت بر صنعت خودرو دچار اشکال باشد.

وی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در نظارت بر تولیدات خودروها و موتورسیکلت‌ها گفت: این سازمان ضعف سیستماتیک در نظارت دارد. امکانات نظارتی در سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه در بخش نیروی انسانی باید تقویت شود.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۵۹۲۲۱۱:۰۳:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
با این .. می خواهند قطعات تعمیری و استوک را به جای لوازم اورجینال نصب کنند . اینجا ایرانه برادر !
ناشناس۹۸۶۲۳۱۱۴:۵۳:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۴
ایول راست میگی منم اومدم همین نظرا بنویسم
ناشناس۹۸۵۹۲۴۱۱:۰۴:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۴
اختصاص 43 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های نیمه‌تمام کشور ، باز بوی پول میاد
ناشناس۹۸۵۹۹۲۱۱:۴۴:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۴
البته یادم است که ایران خودرو نیز حدود سال 91 نیز فراخوانی داده وبا اعلام به مالکین خودرو از طریق ارسال پیامک موردی را بازدید می کرد. اتفاق عجیبی صورت نگرفته و این شرکت باید از طریق اطلاعات مشتری نیز به آنان اعلام میکرد و به آگهی مندرج روزنامه اطلاعات بسنده نمی کرد.
ناشناس۹۸۶۲۳۴۱۴:۵۵:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
ما را امید به خیر تو نیست، شر مرسان

پربحث‌های دیروز

  1. چه کسانی از ارزانی بنزین سود می بردند؟! / خطاهای آشکار دولت در اجرای یک تصمیم درست

  2. دیلی میل: هزاران بیمار انگلیسی در بیمارستان‌ها محبوس شده اند زیرا جایی ندارند که بروند!

  3. لیست مناطقی که در آن اینترنت مجددا برقرار شده است

  4. ما و بی‌بی‌سی

  5. فیروزآبادی: اختلال اینترنت به زودی برطرف می‌شود

  6. توهم سعودی‌ها؛ «جنگ به داخل ایران منتقل شد»

  7. نگاهی به نظرات کاربران پس از قطعی اینترنت

  8. مشاجره ازغدی با رئیس‌جمهور رسما تکذیب شد

  9. حکایت زنانی که برای اغتشاش به ایران آمدند

  10. مسکو: از ادعای آمریکا درباره حمایت از مردم ایران «مبهوت» شدیم

  11. رحیم‌پور ازغدی: امضای بیشترین قرارداد با دشمن در۶ سال گذشته/ احتمالا در شورای انقلاب فرهنگی حضور پیدا نکنم

  12. شمخانی: تک تک اغتشاشگران مجازات می شوند/ صف آشوبگران از معترضان جدا است

  13. «آمد نیوز»حرفه‌ای با امکانات بیشتر!

  14. آغاز اتصال اینترنت به صورت محدود

  15. برپایی ‌راهپیمایی محکومیت اغتشاشات روز دوشنبه در تهران

  16. شاه سعودی؛ فرافکنی یا آلزایمر؟

  17. باهنر: دروازه اول شکست، اطمینان به پیروزی در انتخابات است

  18. اتصال اینترنت ۷ دانشگاه بزرگ تهران

  19. گفت و گوی تلفنی وزیر خارجه ژاپن با ظریف

  20. خسارت دیدگان از اقدامات آشوبگران شکایت کنند

  21. حقوق معلمان در کدام کشورها بالاتر است؟

  22. ۱۷ استان در انتظار آب دریای عمان و خلیج فارس

پربحث‌های هفته

  1. سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد/ بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان

  2. از اغتشاشات اخیر، چه چیزهایی میفهمیم!؟

  3. افزایش قیمت بنزین؛‌ چرا حالا،‌ چرا به این شکل؟

  4. عوامفریبی با برچسب پوپولیسم/ چه کسی یا چه چیزی در اجرای تصمیم بنزینی فدا شد؟

  5. حکایت ما و این روزهای اینترنت / از شبکه ملی اطلاعات چه خبر ؟

  6. معترض جان به لب رسیده کجا و چگونه حرفش را بزند؟/ لطفا به معترضان تریبون بدهید

  7. مشاجره رئیس‌جمهور و رحیم‌پور ازغدی درباره بنزین/ روحانی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ترک کرد

  8. رهبر انقلاب درباره افزایش نرخ سوخت: گفته بودم اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند حمایت خواهم کرد/ تصمیم سران قوا باید اجرا شود/ مسئولین دقت کنند هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند

  9. سلاخی ماموران ناجا توسط اغتشاشگران + تصاویر

  10. یک مقام مطلع: محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت صورت گرفته

  11. نوبخت: پرداخت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خانوارها/ یارانه جدید ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان

  12. چه کسانی از ارزانی بنزین سود می بردند؟! / خطاهای آشکار دولت در اجرای یک تصمیم درست

  13. دروغ پردازی گوگل در مورد اعتراضات شب گذشته تهران + عکس

  14. روحانی: افزایش قیمت بنزین به نفع مردم و اقشار ضعیف جامعه است

  15. اشتباهات را بپذیرید؛ راه برای اصلاح باز است

  16. نظر باهنر درباره حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس/ فرایند تصمیم‌گیری در جلسه سران سه قوه چگونه است؟/ احتمال استعفای محمود صادقی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین

  17. در آینده نزدیک اینترنت وصل می‌شود

  18. دیلی میل: هزاران بیمار انگلیسی در بیمارستان‌ها محبوس شده اند زیرا جایی ندارند که بروند!

  19. طرح سه فوریتی نمایندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین

  20. صدا‌وسیما به معترضان فرصت دهد/ مشاجره ازغدی و روحانی درباره بنزین و تکذیب آن/ انتقاد تند عباس عبدی از شورای نگهبان

  21. لاریجانی بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان مصوبه سهمیه‌بندی بنزین را امضا کرد

  22. نوبخت: درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی افزایش قیمت بنزین بین مردم باز توزیع می شود

  23. نامه حاجی بابایی به رئیس مجلس در نقد افزایش قیمت بنزین

  24. ربیعی: سفره و یخچال خالی بازنشسته‌ها را درک می‌کنیم/ نمی‌توانستیم بگوییم فلان ساعت بنزین گران می‌شود

  25. لیست مناطقی که در آن اینترنت مجددا برقرار شده است

پربحث‌های هفته

  1. سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد/ بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان

  2. افزایش قیمت بنزین؛‌ چرا حالا،‌ چرا به این شکل؟

  3. یک مقام مطلع: محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت صورت گرفته

  4. نوبخت: پرداخت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خانوارها/ یارانه جدید ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان

  5. روحانی: افزایش قیمت بنزین به نفع مردم و اقشار ضعیف جامعه است

  6. طرح سه فوریتی نمایندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین

  7. لاریجانی بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان مصوبه سهمیه‌بندی بنزین را امضا کرد

  8. نوبخت: درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی افزایش قیمت بنزین بین مردم باز توزیع می شود

  9. نامه حاجی بابایی به رئیس مجلس در نقد افزایش قیمت بنزین

  10. ربیعی: سفره و یخچال خالی بازنشسته‌ها را درک می‌کنیم/ نمی‌توانستیم بگوییم فلان ساعت بنزین گران می‌شود

  11. راه‌های رفته و نرفته اصلاح قیمت بنزین به روایت کارشناسان اقتصادی

  12. فیروزآبادی: اختلال اینترنت به زودی برطرف می‌شود

  13. شاکری: طرح افزایش قیمت بنزین قابلیت اصلاح دارد

  14. وزیر صمت: هیچ افزایش قیمتی در کالاها نداریم/ با گران‌فروشان مماشات نمی‌کنیم

  15. ربیعی: مصرف بنزین در کشور، دچار انحراف است/ دولت می‌خواهد به‌صورت مستقیم به مردم کمک کند!

  16. دولت به فکر کاهش اثرات منفی افزایش یکباره قیمت‌ بنزین باشد

  17. محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت

  18. توکلی: فساد همیشه به دلیل کار غير قانونی نیست ، استبداد راي در تصميم گيري هم فساد است/ نابرابري شديد در دارايي هاي بانكي نكبت است

  19. پزشکان به دنبال کاهش نرخ مالیات کارانه به ۱۰ درصد

  20. همتی: افزایش قیمت بنزین در یک سال ۴ درصد در تورم تاثیر دارد/ بازار ارز کنترل شده

  21. جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار / افزایش قیمت به بهانه گرانی بنزین ممنوع است

  22. نظر احمد توکلی درباره طرح سهمیه بندی بنزین

  23. بازگشت به تصمیم بنزینی دولت قبل/ حذف کارت سوخت در دولت روحانی چقدر برای کشور هزینه داشته؟

  24. کدام گروه‌ها مشمول کمک معیشتی می‌شوند + اینفوگرافی

  25. خانوارهای مشمول طرح حمایت معیشتی شناسایی شدند

آخرین عناوین