حدادعادل: عشقم زبان فارسی است/ از زیست‌بوم فرهنگی حفاظت کنیم

گروه فرهنگی الف،   3980413166 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

غلامعلی حدادعادل با بیان اینکه عشقم زبان فارسی است، گفت: معتقدم همانگونه که زیست بوم طبیعی داریم و باید از آن حفاظت کنیم، زیست بوم فرهنگی داریم که باید مراقبش باشیم.

حدادعادل: عشقم زبان فارسی است/ از زیست‌بوم فرهنگی حفاظت کنیم

به گزارش فارس، مراسم تقدیر از غلامعلی حدادعادل عضو پیشکسوت انجمن قلم ایران عصر امروز در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد.

براساس این گزارش، حدادعادل در این مراسم گفت: من از روز اولی که انجمن قلم ایران تأسیس شد عضو آن بودم و در سال‌های اخیر یک مسئولیت و سمتی هم در هیأت مدیره به بنده واگذار شد. اما هیچگاه به ذهنم خطور نمی‌کرد که یک نوبتی در این بزرگداشت‌های سالانه نامی از بنده برده شود. نه تصور کرده بودم، نه تصدیق. حدود دو ماه پیش خانم راضیه تجار با بنده تماس گرفتند و از مصوبه هیأت مدیره انجمن قلم برای این تجلیل خبر دادند.

وی گفت: خواهش کردم من را معرفی نکنند اما انجمن قبول نکرد و مراسم امروز بدین منظور برگزار شد.

حدادعادل افزود: یادم هست ۱۰ ساله بودم و کنار دست پدر می‌نشستم و ایشان با صدای خوشی که داشت ترجیح‌بندهای هاتف اصفهانی را می‌خواهند و با خواندن آن الفاظ در لوح وجودم نقش می‌بست.

وی ادامه داد: همسرم نزدیک ۵۰ سال است در توفیقاتم در حوزه فرهنگی با بنده سهیم هستند. 

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به زبان فارسی و ارج نهادن به این زبان گفت: کار اصلی من فلسفه است من هیچگاه در دانشگاه معلم رسمی زبان فارسی نبودم اماعشقم زبان فارسی است و معتقدم  همانگونه که زیست‌بوم طبیعی داریم که باید آن را حفظ کنیم زیست‌بوم فرهنگی دارم که باید از آن مراقبت شود که یکی از آنها دین و دیگری زبان است.

به گفته حدادعادل زبان فارسی زبان دوم عالم اسلام است و اگر زبان‌مان را از دست دهیم هویت‌مان از دست می‌رود. در طول تاریخ زبان‌های قومی متعددی بوده و هنوز هم هست. کسی نمی‌تواند با زبان‌های قومی ما عناد داشته باشد.

به گفته وی، در طول تاریخ اما ایرانی‌ها همه با وجود اختلاف‌زبان‌های قومی به یک زبان علم و ادب را مبادله می‌کردند و آن زبان، زبان فارسی است.

رئیس فرهنگستان و ادب فارسی تصریح کرد: خدا را شاکرم به برکت انقلاب اسلامی در دو مؤسسه در خدمت زبان و ادب فارسی بودم و هستم. اول فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دوم بنیاد سعدی؛ در بنیاد سعدی چشم به فراتر از مرزهای ایران داریم اما در فرهنگستان به داخل کشور نگاه داریم وظیفه ما است تا جایی که می‌توانیم این چراغ را روشن نگه داریم.

وی افزود: ۲۵ سال است مدیر گروه واژه‌گزینی فرهنگستان هستم. هر هفته در شورا به صرف وقت می‌پردازیم چرا که باورم این است زبان فارسی به لحاظ ساختار و توانایی‌ها کمتر از زبان انگلیسی نیست به شرط اینکه امکانات این زبان را مورد استفاده قرار دهیم.

حدادعادل خاطرنشان کرد: خدمت به کشور مستلزم اعمال مدیریت است. یک مدیر لایق می‌تواند کار ۱۰۰ دانشمند را جلوه دهد. ما به همان اندازه که به دانشمندان تراز اول در عرصه فرهنگ و علم و ادب احتیاج داریم به مدیران فرهنگی نیز نیازمندیم. چه بسا مدیرانی که می‌توانند دانشمندان را به اوج برسانند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: آگاهانه طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی با درک چنین واقعیتی وقت و عمرم خودم را چه در فرهنگستان و چه در بنیاد سعدی و چه در دایرةالمعارف اسلامی صرف کردم می‌توانستم کناره بگیریم و تنها تألیف کینم اما این خدمت را برای کشور واجب می‌دانم زیرا مهم این است ایران بماند نه نام ما در تاریخ و این مستلزم آن است که ما زمینه را در رشد و پرورش نسل آینده همواره کنیم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۵۴۱۰۲۰:۵۹:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۳
ای کاش ایشان کمی هم دغدغه رواج واژگان عربی در زبان فارسی را هم داشتند.
مهدی۹۸۵۵۴۵۰۰:۰۲:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
بنام خدا. " آب در هاون کوبیدن" ، کاری که فرهنگستان میکند چیزی شبیه خاموش کردن خرمن آتش با یک سطل آب است. تا آقایان بخواهند یک واژه را جایگزین کنند، زیست بوم فرهنگی دچار زلزله کلمات بیگانه از بیرون و درون زیست بوم شده است.گاهی هم خود واژه ابداعی، آنقدر بیگانه است که هیچکس توان پذیرش ندارد مانند کلمات ابداعی اجزای سلول!
ایرانی۹۸۵۴۱۷۲۱:۰۶:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۳
اگر عشقتان زبان فارسی است نام فرهنگستان هم فارسی کنید.
دبیر۹۸۵۶۰۲۰۱:۰۳:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۴
فقط زورشون به کلمات علمی میرسه واقعا کاربیهوده ای دارن انجام میدن که کلمات علمی دبیرستان را معادل سازی میکنن آنهم چه واژه ها....یی!!! بعدکه این دانش آموزان وارد دانشگاه میشن مجبورن دوباره کلمات لاتین رو یادبگیرن
ناشناس۹۸۵۴۲۴۲۱:۱۸:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۳
اين عشق شما به زبان فارسي بروز وظهوري داشته كه مردم هم متوجه عشق شما به زبان فارسي بشوند؟
ناشناس۹۸۵۸۰۶۰۹:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
عربی سالهاست که دیگر وارد فارسی نمی شود الان زبان انگلیسی است که نه تنها زبان فارسی بلکه همه زبانها را تهدید می کند
ناشناس۹۸۵۴۲۵۲۱:۱۹:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۳
آقای حداد عادل خیلی خوشحال هستم که به زبان فاری عشق میورزید البته وظیفه هر ایرانی هست که زبان فارسی را پاس بدارد , بنا براین خواهش میکنم همانطور که از نفوذ واژه های فرنگی به زبان فارسی جلو گیری میکنید از ورود واژه های عربی هم جلوگیری نمایید.
ناشناس۹۸۵۴۵۱۲۲:۱۴:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
اگر چنین است واژه های عربی در گفتارتان بکار نبرید
علی۹۸۵۹۰۰۱۰:۵۳:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
شما می‌تونید بدون استفاده از کلمات عربی صحبت کنید؟ - خیلی از کلمات عربی که ما به کار می‌بریم، دیگه فارسی شده و حتی بعضی‌هاش با معنای عربی اون فاصله داره به طوری که می‌شه گفت کلمه مشترکی توی فارسی و عربی هستش که فقط الفاظ مشترکی دارند. - کلمات عربی مورد استفاده ما واژگان قدیمی عربی هستند که نزدیک به زبان قرآن و زبان مشترک جهان اسلام بوده. روزگاری زبان عربی زبان علمی جهان اسلام و حتی در دوره‌ای جزء زبان‌های علمی دنیا بوده. زبان عربی معاصر اما تفاوت داره و زبان و فرهنگ مشترک نیست و باید حتما از ورودش به زبان فارسی جلوگیری بشه. جالبه بدونید که کتاب تفسیر المیزان علامه طباطبایی که به عربی نوشته شده رو بعضی از کشورهای عربی، امروز، عربی نمی‌دونند. - واژگان لاتین اگه از طریق علم وارد زبان ما می‌شد شاید خیلی جای نگرانی نبود اما این کلمات داره از بیگانه‌ترین مکان به علم و فرهنگ (شبکه‌های اجتماعی) به زبان نسل جدید ورود پیدا می‌کنه. - بسیاری از واژگان لاتین و کلا غیرفارسی معادل فارسی ندارند. ساختن معادل فارسی برای این کلمات کار درستی نیست. اما بهترین کار اینه که خود کلمه دستکاری بشه و ساختارش شبیه کلمات فارسی بشه. که نه تنها این کار انجام نمی‌شه بلکه بعضی‌ها سعی می‌کنند که حتی تلفظ آوایی اون رو هم به همون زبان اصلی ادا کنند.
ناشناس۹۸۵۵۱۷۲۳:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۳
حالا که عشقتون زبان فارسیه یکمی هم املا زبان فارسی رو جدی بگیرین تو توییتر زیاد غلط می نویسین
ناشناس۹۸۵۵۴۳۲۳:۵۷:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۳
درود و سپاس ..
ناشناس۹۸۵۵۷۱۰۰:۲۳:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۴
.. تبلت = رایانک مالشی اتوبوس = خودرو دسته جمعی مسافرتی بیشتر شبیه به خلق لطیفه هست تا خلق لغت برای گفتگو
ناشناس۹۸۵۶۰۰۰۱:۰۰:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۴
آقای حداد عادل عملکرد ضعیفان در این چند سال، خلاف گفته هایتان را اثبات می کند.
ناشناس۹۸۵۸۴۰۱۰:۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۴
عشق من هم زبان ترکی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین