شهرستان ادب ناشر برگزیده سال شد/ تجلیل از «حدادعادل» به عنوان پیشکسوت

گروه فرهنگی الف،   3980413142

آئین اختتامیه هفدهمین جایزه ادبی قلم زرین عصر امروز پنجشنبه 13 تیرماه در باغ کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش فارس، در این مراسم که دبیری آن را رحیم مخدومی برعهده داشت چهره‌هایی چون، رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ، محمدرضا سرشار،‌ محسن پرویز، راضیه تجار، احمد شاکری، رضا اسماعیلی از اعضای انجمن حضور داشتند.

در این مراسم محسن پرویز رییس انجمن قلم ابتدا به برگزاری دو برنامه سالانه اشاره کرد و گفت: در دوره‌های گذشته جز یک سال که وقفه‌ای در برگزاری جشنواره قلم زرین رخ داد، هرسال دو برنامه مدنظر ما است اول تجلیل از پیشکسوتان اهل قلم بوده که از سال ١٣٨١ أغاز شده و برنامه دیگر هم جشنواره قلم زرین است.

وی گفت: ابتدا جشنواره قلم زرین در سه شاخه برگزار می‌شد اما در ادامه با عناوین شعر و داستان کودک و نوجوان، شعر و داستان بزرگسال و پژوهش و نقد ادبی، به آن افزوده شد.

پرویز خاطر نشان کرد: در هر رشته ما یک برگزیده یا یک اثر تقدیری خواهیم داشت و یا اگر داوران آثاری را هم سطح تشخیص دهند دو اثر تقدیری یا برگزیده مشترک معرفی می‌شوند و جوایز هم تقسیم می‌شود.

پرویز افزود: انجمن قلم بودجه ثابت ندارد و حمایت مالی‌ نمی‌شود، البته ارشاد در ادوار مختلف با تأخیر یک یا دوساله با مبلغی که افزایش نمی‌یابد حمایت‌هایی داشته اما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کمک حال انجمن در برپایی این جایزه ادبی بود.

پرویز به تجلیل از غلامعلی حداد عادل اشاره کرد و گفت: در برخی از اخبار دیدم به اشتباه عنوان تقدیر از چهره ادبی سال یاد شده بود در حالی که معرفی چهره ادبی سال تنها هر سال از سوی حوزه هنری معرفی می‌شود. اما انجمن قلم از یک پیشکسوت عضو خود طبق روال هر سال تقدیر می‌کند. همان‌طور که آغاز این تجلیل‌ها هم با مراسمی برای حمید سبزواری بود.

وی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل کمبود بودجه انجمن، برای عدم تعطیلی ناچار شدیم مراسم اهدای جوایز قلم زرین را با تجلیل از پیشکسوت عضو همزمان در یک روز برگزار کنیم. امسال توفیق شد از تلاش‌های استاد غلامعلی حداد عادل تجلیل شود. امیدواریم متولیان نهادهای فرهنگی از فعالیت‌های انجمن حمایت کنند تا این مراسم هرساله برگزار شود.

در ادامه رحیم مخدومی دبیر هفدهمین جشنواره قلم زرین بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.

در ادامه تعدادی از برگزیده‌ها معرفی شدند که ناشر برتر این دوره با دو کتاب تقدیری و دو کتاب برگزیده انتشارات شهرستان ادب معرفی شد.

در بخش رمان بزرگسال دو رمان پس از بیست سال و باران تمشک نامزد بودند که هیأت داوران اثری را برگزیده معرفی نکرد اما هر دو اثر مشترکاً شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش داستان کودک و نوجوان از میان ١٩٢٩ کتاب چاپ شده سال ٩٧ در نهایت سه اثر نامزد شدند که اثری برگزیده شناخته نشد اما از رمان خواب پلنگ نوشته هادی حکیمیان تقدیر به عمل آمد.

دربخش شعر کودک و نوجوان اثری برگزیده شناخته نشد اما دو کتاب مشترکاً تقدیر شدند که اسامی آنها عبارت است از آبنبات گنده و باید تو را پیدا کنم.

در ادامه مخدومی دبیر جشنواره به سخنرانی پرداخت که بخشی از آن را از طریق فیلم‌های زیر ببینید.


در ادامه فتح الله مجتبایی استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و عضو فرهنگستان زبان فارسی اظهار داشت: دنیا مدیون فرهنگ ما است، فرهنگ ادب و زبان چیزی نیست که برای ما درآمد داشته باشد بلکه باید برایش هزینه کرد.

مجتبایی ادامه داد: دنیا مدیون فرهنگ ما است باید برای این فرهنگ هزینه کرد، ایراد من به فرهنگستان این است که آنگونه که باید به این جنبه توجه نمی‌شود، در حالی که برای شناساندن و بزرگداشت این میراث فرهنگی باید هزینه کرد.

استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ ایرانی گفت: باید این میراث گرانبها را عزیز داشت، برایش خرج کرد، کسانی را می‌شناسم که عمر خود را خرج این فرهنگ کرده‌اند، من ٨٠ سال عمرم را در این مسیر گذاشتم، من نود دارم اما در ٩٠ سالگی هم شاگردی می‌کنم زیرا ندانسته‌هایم بیش از دانسته‌ها است.

وی با تأکید بر جذب جوانان و ابراز امیدواری برای موفقیت انجمن قلم گفت: هر انقلابی دو دوره دارد، تخریب و آبادانی و ایجاد. ما اکنون در دوره ایجاد هستیم جوان‌ها سرمایه مملکت هستند و برای این ساختن باید آنها را جذب کرد نه دفع، خوشحالم جلسه نکوداشتی را شرکت کرده‌ام که برای فردی است که ٥٠ سال با او رابطه عاطفی داشتم.

وی ادامه داد: از همان اول آقای حداد عادل را در ساحت فرهنگی ادبی و قلم شناختم و همیشه به اخلاق و فروتنی ایشان متعجب بودم و بیشتر از آن انسانیت برایم جالب بود. 20 سال است در فرهنگستان زبان فارسی با آقای حدادعادل با هم هستیم، حسن خلق و فروتنی عجیبی دارد گاهی از این خصلت او متعجب می‌شوم، البته او در جوانی هم رگه عمیقی از  انسانیت عمیق در وجودش بود.

در ادامه فاضل نظری مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: دوست داشتم درباره ترجمه شعر به شعری که آقای حداد عادل از زبان عربی انجام داده آن صحبت کنم چرا که انصافاً هیچ یک از ویژگی‌های تحریف متن در آنها نیست گویی نعل به نعل به لحاظ لفظی تطابق دارد، خیلی‌ها متعقدند ترجمه‌ای نیست که انجام شود و از متن اصلی بیشتر نشود اما این‌گونه شد.

محمدرضا ترکی استاد زبان فارسی دیگر سخنرانی بود که برروی جایگاه رفت و گفت: جشنواره‌ها با زحمات فراوان برگزار می‌شود و نهایتاً با معرفی برگزیدگان تمام می‌شوند اما این جفا به کار فرهنگی است.

وی گفت: باید جوان‌ها و بزرگی که کارش دیده شده و اثری که جایزه گرفته را نباید رها کرد این نقص را در جشنواره‌ها می‌بینیم که باید مرتفع شود.

ترکی ادامه داد: آقای حداد شاعر است اما هنرش به شعر محدود نیست او دارای سوابق مبارزاتی پیش از انقلاب است. او انسان سیاست‌مداری است و از پیشکسوتان تعلیم و تعلم در کشور شناخته می‌شود. ایشان را می‌توان از بنیانگذاران آموزش و پرورش پس از انقلاب دانست. شخصیت او با زبان فارسی عجین شده است بخش زیادی از دشمنی‌ها با ایشان برای همین است.

ترکی گفت: کسانیکه شخصیت ایشان را تخریب می‌کنند وقتی به سوابقشان می‌نگریم می‌بینیم آنها برای اینکه با زبان فارسی و فرهنگ ایرانی مخالفند جسارت‌هایی روا می‌دارند. ایشان در روزگار ما نماد زبان فارسی است و علت دشمنی‌ها مسائلی از این دست است. حتی معتقدم مسایل سیاسی در مراتب بعدی باید مطرح شود. ایشان مترجم قرآن است اما این تنها فضیلت ایشان نیست.

در ادامه برنامه نهادهای مختلف فرهنگی از تلاش‌های حدادعادل تجلیل کردند و سپس برگزیدگان نقد و پژوهش ادبی معرفی شدند. در این بخش از دو کتاب بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران و سنجش منابع تاریخی شاهنامه تقدیر شد.

در بخش شعر بزرگسال هم برگزیدگان مشترک عبارتند از: از پیله تا پروانگی سروده محمدرضا روزبه و آنجا که نامی نیست سروده یوسف‌علی میرشکاک

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین