مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: سوداگران مسکن همچنان می‌تازند/ افزایش قیمت خرید و اجاره مسکن باعث رواج حاشیه نشینی شد

گروه اقتصادی الف،   3980413100 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با تاکید بر اینکه افزایش تعداد معاملات مسکن نشان دهنده تشدید سوداگری‌ها و كسب سود سرشار برای دلال‌ها شده است، نوشت: این معاملات پر سود در غیاب مالیات‌های كنترل كننده سبب تشویق به فعالیت در این بازار و دامن زدن به نابسامانی آن شده است.

سوداگران مسکن همچنان می‌تازند/ افزایش قیمت خرید و اجاره مسکن باعث رواج حاشیه نشینی شد

به گزارش الف، معاونت پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان چالش‌ها و راهکارهای رونق تولید در سال۹۸، مشکلات بخش مسکن را بررسی کرده و نوشته است: با افزایش قیمت مسکن فاصله بیشتری بین قدرت خرید خانوار و قیمت مسکن ایجاد شده به نحوی كه سهم وام‌های مسکن در خرید مسکن به خصوص در كلانشهرها به شدت كاهش یافته است.

براساس این گزارش فعالیت‌های بدون محدودیت سوداگران مسکن، وضعیت پرتلاطم اقتصاد مسکن را وخیم‌تر كرده است. افزایش قیمت خرید و اجاره مسکن در شهرهای  بزرگ به خصوص تهران باعث رواج حاشیه نشینی شده است كه می‌تواند بحران‌های اجتماعی را دنبال داشته باشد.

این مرکز در گزارش خود در خصوص سوداگری در بازار مسکن آورده است: افزایش تعداد معاملات با هدف خرید و فروش و نه مصرف نهایی نشان دهنده تشدید سوداگری‌ها و دلالی‌ها در حوزه مسکن و تبدیل آن به محل كسب سود سرشار بدون كنترل‌های مالیاتی برای فرصت‌طلبان است. ازاین‌ رو تحرک بخشی به تولید مسکن با استفاده از ظرفیت‌های دولتی، بخش خصوصی و سازوكارهای بین دستگاهی از یک طرف و كنترل بازار مسکن از طریق وضع مالیات بر عایدی مسکن، معاملات مکرر و واحدهای خالی از سکنه از طرف دیگر در وضعیت كنونی بسیار ضرورت دارد. از طرفی حمایت از متقاضیان با تأمین تسهیلات از جمله افزایش سقف وام با توجه به افزایش سهم هزینه تهیه مسکن از سبد درآمد خانوار در جهت خانه‌دار شدن مسکن اولی‌ها می‌تواند گامی در جهت ساماندهی به وضعیت این بازار باشد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس  تصریح کرده است: طی پنج سال گذشته، تولید مسکن با كاهش بسیاری مواجه بوده به گونه‌ای كه به پایین‌ترین حد آمار شروع احداث واحدهای مسکونی جدید در ۱۰ سال اخیر رسیده است و شکاف تولید و عرضه مسکن متناسب با نیاز و تقاضای بازار نبوده است.

بنابراین گزارش به لحاظ قیمت نیز بعد از یک دوره چندساله ثبات نسبی قیمت‌ها از ابتدای سال ۹۷ تاكنون، رشد شدید قیمت تا بیش از دو برابر را داشته است. با افزایش تورم و كاهش سود سپرده‌های بانکی در سال گذشته بخش عمدهای از نقدینگی كشور به سمت بازارهایی كه می‌توانند باعث حفظ ارزش سرمایه شوند ازجمله مسکن، ارز و سکه حركت كرد كه افزایش قیمت‌ها را تشدید كرد. درواقع حركت مسکن از سمت یک كالای مصرفی به سمت یک كالای سرمایه‌ای و معاملات پرسود آن در غیاب مالیات‌های كنترل كننده سبب تشویق دلالان و سوداگران به فعالیت در این بازار و دامن زدن به نابسامانی آن شده است.

به تصریح مرکز پژوهش های مجلس عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن نیز عامل مهم دیگر تأثیرگذار بر این بازار است. براساس سرشماری سال۹۵ كل مسکن موجود در كشور حدود ۲۵.۴ میلیون واحد بوده كه از این تعداد حدود ۲۲.۸ واحد دارای سکنه و حدود ۲.۶ میلیون واحد خالی است.تعداد كل خانوارها نیز در این سال ۲۴ میلیون خانوار بوده كه با در نظر گرفتن واحدهای مسکونی دارای سکنه، نشان می‌دهد حدود ۲.۱ میلیون خانوار بدون مسکن مستقل هستند که نشان می‌دهد كه تعداد واحدهای مسکونی موجود در كشور با احتساب مسکن خالی پاسخگوی تعداد خانوار موجود است. در حالی كه متوسط تولید سالیانه حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکن در پنج سال اخیر بوده كه پاسخگوی تقاضای موجود در بازار نیست. وجود حدود ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه كه ۱۰ درصد از كل مسکن موجود در كشور را تشکیل می‌دهد نیز قابل تأمل بوده و نیاز به چاره‌اندیشی دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد راهکار حل مشکل مسکن نیز آورده است: اگرچه مشکلات مسکن و رونق تولید آن به طور تنگاتنگ با وضعیت اقتصاد كلان كشور ارتباط دارد، اما می‌توان با برخی راهکارهای درون بخشی نیز وضعیت مسکن را ساماندهی كرد. با شناخت چالش‌ها و مشکلات عمده در وضعیت كنونی مسکن راهکارهایی ارائه می‌شوند كه میتوانند به رونق تولید منجر شوند و از مشکلات موجود در این حوزه بکاهند، با به‌كارگیری و تغییر سازوكار اجرایی، ابزارهایی مؤثر و قدرتمند نظیر تأمین زمین دولتی، افزایش اعتبارات و تنوع روش‌های تأمین مالی و كاهش هزینه ساخت و مصالح می‌تواند تا حد زیادی به رخوت و ركود تولید مسکن پایان بخشد.

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۹۸۵۸۰۴۰۹:۴۹:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دولت باید طرحی را پیاده کند و مانند مالیات که نرخ منطقه ایی دارد برای بازار اجاره نرخ منطقه متناسب با نرخ تورم سالیانه میزان اجاره ها مشخص و قراردادهایی مورد قبول و رسیدگی در دعوی باشد که بطور قانونی ثبت شود ضمنا بهترین گزینه برای برون رفت فعلی معضل بازار اجاره تمدید قراردادها 2 ساله تا راه حل های مناسب و قانونی تصویب شود
ناشناس۹۸۵۸۹۸۱۰:۵۲:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۴
چرا دولت از سال قبل هیچ بفکر این معضل اجتماعی نبود این همه مشاور با آن حقوق های کذایی برای چیست
ناشناس۹۸۶۴۰۵۱۸:۰۸:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دولت فقط بلده پول به پزشکان تحت عنوان کارانه تزریق کنه و به هر پزشک چند صد میلیون پول بده. اینم برنامه.
راد۹۸۶۵۰۸۲۰:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دولت روحانی خودش که مسکن نساخت و حتی با آزادکردن معامله و نقل و انتقال مسکن مهر باعث ورود دلالان به مسکن مهر و گرانی چند برابری و نابودی این طرح شد کلا این دولت با‌ دلالان مهربان است نه مردم چه دلار چه مسکن چه...
مستاجر۹۸۶۶۱۸۲۳:۵۷:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
مسئولین اگر دو سال مستاجری کنند فورا مشکل مسکن و اجاره نشینی حل میشود.
ناشناس۹۸۵۹۱۶۱۱:۰۰:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۴
چون این معضل را دولت برای مردم بوجود آورده باید .. فعلا قراردادها 2 ساله تمدید شود و برنامه ریزی لازم برای سال های آتی در نظر گرفته شود
ناشناس۹۸۵۹۹۸۱۱:۵۰:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۴
مسکن مهر مانند زهر بود.
ناشناس۹۸۶۵۶۴۲۲:۲۱:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۴
الان همه محتاج این زهرماریم تخریب تاکی؟
ناشناس۹۸۶۰۰۸۱۱:۵۵:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۴
هرچی می کشیم از مسکن مهر است که باعث مهاجرت روستاییان به شهرها شد.
فرشید۹۸۶۰۳۱۱۲:۱۸:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۴
اینایی که منفی دادن مالکین بی انصافی هستند که فقط منافع شخصی خودشون رو در نظر دارند.دوستان از خدا بترسید این دنیا خیلی زودتر از چیزی که فکر میکنید تموم‌میشه. اونوقت شما میمونید و اعمالتون.
راه حل جهادی مسکن۹۸۶۶۳۱۰۰:۱۴:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
در زمان جنگ مثل الان که جنگ اقتصادی داریم و مواقع گرانی باید هرچه که احتکار میشود بنفع خزانه کشور مصادره شود چون امنیت مردم و کشور مهم است. الان مسکن که کم نداریم و بخاطر احتکار گران شده است. پس مسکن اضافی افراد محتکر باید مصادره و به محتاجان جامعه اجاره داده شوند.آنوقت قیمت مسکن و اجاره مسکن به قیمت واقعی خود خواهد رسید.
ناشناس۹۸۶۸۳۵۰۸:۴۶:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
فرض کن یک ساعت داری با کارهای مقامات ایران ارزش ساعتت از 50000 تومان به 200000 تومان رسیده حاضری آنرا همان 50000 تومان بفروشی! بعد دست روی هر چیز که بگذاری بخواهی بخری قیمتش چهار برابر شده تازه قیمت مسکن دوبرابر هم نشده! حاضری؟ یک سوزن به خودت بزن یک شمشیر به دیگران! مقامات کارهای خودشان را تقصیر دیگران می اندازند تا رد گم کنند این هم دیگه برای اکثریت مردم رو شده
ناشناس۹۸۶۶۴۷۰۰:۵۹:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
بابا قیمت ساخت یه متر مربع خونه معمولی شده ۲۷۰۰ . خونه بدی به مستاجر . وقتی قیمت شیرآلات خونت شده ۷ میلیون دیگه تصور کن چی میشه . طرف با پول اجاره که میگیره حتی نمیتونه هزینه نگهداری بده
ناشناس۹۸۷۰۴۹۱۰:۵۶:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
بخدای لاشریک این دولت حامی ثروتمندان و دشمن فقرا و ضعیفان است.
ناشناس۹۸۵۸۰۵۰۹:۵۰:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
مرکز پژوهش های مجلس و مالیات بازدارنده مرد حسابی کدام مالیات بازدارنده بوده که این یکی باشه و به جز گرانی و پرداخت آن توسط خریدار خواهد بود شما مالیات هم به سیب زمینی ببند ببین اگر 20 درصد دیگر گرانتر نشد متاسفانه بر اثر گران شدن ارز و در پی آن گرانی همه چیز عوض آنکه ارزش پول ملی و درآمد و حقوق مردم به همان نسبت اضافه بشود فقط یاد گرفتن مالیات بگیرند وقتی چنین افرادی تصمیم گیرنده سرنوشت مردم میشوند و دانش آن را هم ندارند همین میشود این ها نمی گویند ساختمان سازی به صفر رسیده به خاطر همین گرانی از کارگر و بنا و هر تولید کننده لوازم ساختمانی و در حال تعطیل هستند اینها میخواهند مالیات بازدارنده بگیرند خدا یا گیر چه کسانی افتادیم که چنین میکنند .. وقتی شایسته سالاری نیست و پست ها توسط چنین کسانی اداره میشه باید منتظر بدتر از این ها بود
مصطفي۹۸۵۸۰۷۰۹:۵۰:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۴
خواهشا با تعمق خوانده شود راه حل مسكن ، اقتصاد ، گراني ، تورم دادن تسهيلات بانكي با بهره ٥٪ و مدت بيست سال بر روي ملك در حال ساخت است اين وام به خريدار واقعي منتقل ميشود بخصوص اگر اين تسهيلات به حاشيه شهر و شهرستانها پرداخته شود ، ميتوان با برنامه ريزي درست و اصولي براحتي از تمركز نشيني در تهران و مراكز استانها بشدت كاست ضمن اينكه اگر محدوديتي براي تسهيلات توسط بانكهاي دولتي ( نه خصوصي ) گذاشته نشود، قيمت مسكن به يك سوم كاهش پيدا ميكند ٧٠٪ ارزش مسكن بخاطر صد تومن سه تومن نزولي ست كه همه روي قيمت كالاها ميكشند
رضا۹۸۶۳۹۸۱۷:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
اخوی بانکی که دارد به سپرده ۲۴ درصد سود می دهد بیاد به شما وام ۵ درصدی ۲۰ ساله بدهد ؟زیادی خوش اشتها نیستی؟اگر هم دنبال کم کردن سود بانکی هستی باید تبعات آن را هم بپذیری عدم افزایش دستمزد،افزایش سن بازنشستگی،افزایش نرخ انرژی و تعطیل کردن شرکت های زیان ده دولتی یا اصلاح ساختار آنها ..
ناشناس۹۸۵۸۰۸۰۹:۵۴:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۴
همه چیز 3 برابر شده به جز درامد و حقوق مردم که 20 درصد اضافه شده و مقصر اصلی دولت و اقتصاد دان های ان هستند که اصلا مردم برایشان اهمیت نداره که این میان متلاشی شوند نه کسی که اجاره میده نه کسی که مسکن میسازه انها هم مخارجشان سه برابر شده
ناشناس۹۸۶۲۰۳۱۴:۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دوست عزیز سازنده و خریدار مسکن پول و قدرت خرید دارند پس منطقی هست که باید سه برابر پول بابت خرید و ساخت مسکن بدهند ولی یک مستاجر بدبخت با حقوق یک میلیون و ششصد هزار تومان که دریافتی نسبت به پارسال 20 درصد انهم به زور و با حذف برخی مزایا افزوده شده که توان پرداخت و قدرت خرید ندارد؟؟؟ در تمام اقتصادهای لیبرالی و فوق لیبرالی قدرت خرید و عرضه و تقاضا ملاک هستند نه قیمت تمام شده. مثلا در مقاطعی قیمت نفت خام به زیر هزینه تمام شده افت کرد(سال 1395 که نفت 34 دلاری شد که از هزینه استخراج نفت شیل کمتر بود) چون عرضه بیش از تقاضا بود. در مورد مسکن هزینه ساخت و خرید بالا رفته ولی برای مستاجر قدرت خرید نهایتا 20 درصد بیشتر شده پس مالک یا باید واحد را خالی نگه دارد یا با قدرت خرید خودش را هماهنگ کند. وظیفه برخورد با واحدهای خالی و بنگاههای املاک متخلف و دلال به چه کسی است؟
ناشناس۹۸۶۳۸۷۱۷:۲۸:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
یعنی مالک از جیبش پرداخت کنه بخاطر بی لیاقتی دولت
ناشناس۹۸۶۵۸۳۲۳:۱۹:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۴
خیر برادر عزیز باید با مالکان بیش از دو واحد مسکونی با ابزار مالیات مبارزه کرد کاری که در سوئد , استرالیا و... کشورهای پیشرفته انجام میشه شما برای تملک بیش از دو واحد مسکونی باید مالیات نسبتا سنگین پرداخت کنی. کشور ما باید حامی مستضعفان و محرومان باشد نه مدافع مالکان و مرفهین طمعکار و حریص.
ناشناس۹۸۶۶۷۷۰۱:۵۰:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
ملك نبايد مكان سرمايه گذاري باشه
قلی پور۹۸۵۸۱۰۰۹:۵۴:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۴
با توجه به معضل بسیار بزرگ اجاره نشینان این دولت بی تدبیر که در هیچیک از مسایل کشور تدبیر ندارد باید راهکارهایی را برای مقابله با این تهدید و معضل اجتماعی می اندیشید حالا که گرفتار این معضل شده ایم دولت تنها یک راه دارد و آن این است که لایحه ای بدهد مبنی بر 2 ساله کردن قراردادهای موجود با حد اکثر نرخ افزایش 15 درصد نسبت به اجاره های سال قبل و در این یکسال پیش رو تدابیر مناسبی را تصویب نماید
ناشناس۹۸۵۸۱۱۰۹:۵۶:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۴
سوداگران مسکن تیتر های تحریک کننده برای انداختن اشتباهات اقتصادی دولت به گردن دیگران مثل جمشید بسم الله که هنوز فراموش نشده
ناشناس۹۸۵۸۱۳۰۹:۵۷:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۴
همه باید برگردند شهرهای خودشون...تهران واقعا دیگه ظرفیت و جا نداره
ناشناس۹۸۵۸۸۸۱۰:۴۹:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
اگر همه برگردند شهر خودشون تهران ارزانترین شهر دنیا میشه
ناشناس۹۸۵۹۰۶۱۰:۵۵:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۴
تهران محل تجمع همه امکانات است ، امکانات بطور عادلانه در همه جای مملکت توزیع نشده است ،بعضیا تصور میکنند چون خودشون خیلی خوبن پس اینهمه امکانات براشون در نظرگرفتن که الان دستور تخلیه میدن
ناشناس۹۸۶۰۴۳۱۲:۲۵:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۴
مگه تنها تهران گرون شده ؟؟؟ در ضمن تمركز شركت ها عامل اين مشكل بوده تمام كارخانه هاي موجود در جاده مخصوص بايد به نقاط مختلف كشور انتقال يابد چيزي در حدود ٢ تا ٣ ميليون نفر از جمعيت تهران كم مي شود
ناشناس۹۸۶۰۷۱۱۲:۴۰:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دوست عزیز شهرستان ها هم همچین کم از تهران ندارن! اونجا هم بی انصافی بیداد میکنه!
ناشناس۹۸۶۱۰۰۱۳:۰۴:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۴
شهر های دیگر هم مشکل تهران را دارد. مشکل ما خود مجلس - دولت غربگراست
ناشناس۹۸۶۱۱۳۱۳:۰۹:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۴
شما که اصالتا تهرونی تشریف دارید..!!! بمانید نه؟
ناشناس۹۸۶۴۲۹۱۸:۴۵:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۴
بله، تهرانی هستم. حسودیتون میشه؟ شما بمونید بعد هم بگید تهران شلوغ و پر ترافیک و گرونه دیدم شهرستانی هارو میان تهران غر هم می‌زنند.
ناشناس۹۸۶۳۰۵۱۶:۰۱:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۴
امیدوارم طبق قانون مطبوعات و رسانه ها الف جواب به ادعای این فرد را برای اینکه حداقل خود این شخص روشن و اگاه شود منتشر فرماید: اول که تهران پایتخت ایرانه و هر ایرانی حق داره در پایتخت زندگی کنه طبق قانون اساسی ضمنا برق و گاز و نان و ...تهران داره از شهرستانها تامین میشه حقوق کارمندا و پولی که در تهران خرج میشه(وام برای نقینگی شرکت وام برای تاسیس شرکت) تا الان از درامد نفت بوده و هیچ تهرای نمیتونه ادعا کنه که تهرانی اصیل هست و... اگر به این مساله اعتقاد داری خود شما اول از همه از تهران خارج بشو ملاک شهرستانی بودن که این نیست که مثلا هر کسی بیست سال پیش تهران رفته دیگه تهرانی هست اگر حتی 60 سال پیش هم خانواده شما تشریف بردن تهران با منطق خودتون باید تهران را ترک کنند نمیشه هم از مزایای پایتخت استفاده کرد و هم گفت کسی تهران نیاد تهران ده ها دانشگاه ده ها بیمارستان هزاران شرکت و صنایع را داره و با درامد نفت اینها تاسیس شده حق همه مردم ایران هست که اونجا ساکن شود(تعداد دانشگاه های تهران را بشمار رو با دانشگاه های زاهدان مقایسه کن) وانگهی اگر شما معتقدی که امکانات در همه جای ایران برابر هست چرا از تهران خارج نمیشی؟ از تهران خارج شو بیا جنوب زندگی کن هوا عالی امکانات هست شغل زندگی همه چیز موجوده تهران دویست سال پیش یک روستایی بوده که پایتخت شده و مهاجرین از همه جای ایران اون را ساختن ادعای تهرانی بودن ادعای باطلی است از خودتون شروع کنید برگردید شهرستان تهران با درامد نفت و گاز جنوب داره اداره میشه کلاس نذارید خرجی شما را ما داریم میدیم کلا این حرف که استفاده از رانت تهران و امکانات تهران فقط مختص ما ساکنین کنونی تهران هست باطل و فاقد ارزش است زمانی میتونی ادعای اینطوری بکنی که درامد تهران مستقل باشه از نفت استفاده نکنی برقتون از جنوب نیاد( سوخت فسیلی برای تامین برق) و کلا کشوری مستقل باشید تهران نون خور شهرستان هست و نباید چنین ادعایی داشته باشه( حقوق کارمند از درامد نفت هست تمام شکتها از درامد نفت تاسیس شدن یا از درامد نفت و درامد شهرستان دارن وام میگیرن و شرکت خود را اداره می کنند)
ناشناس۹۸۵۸۲۴۱۰:۰۵:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۴
در پشت پرده این گرانی ها بوسیله دلالان باید عوامل خارجی را هم جستجو کرد. فرض کنید دو نفر از طرف عربستان یا امارت با 200 میلیون دلار وارد بازار مسکن ایران شود براحتی می تواند بازار را باخرید و فروش و دلالی مختل کند و نارضایتی طبقه فقیر را ایجاد کند. باید با مالیات پلکانی و مردود دانستن مبایعه نامه بدون پرداخت مالیات دلالان را دور کرد.
ناشناس۹۸۵۸۲۶۱۰:۰۷:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
واقعاً دولتی ها از خود نمی پرسد که فلسفه وجودی آنها چیست؟؟؟ کمر ملت زیر بار اجاره هاشکسته و همه در حال فرار از تهران هستند و آقایان فقط نگاه می کنند!
ناشناس۹۸۶۶۴۲۰۰:۵۴:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
واقعاً هم ملت دارن به شهرها و روستاهای حاشیه تهران فرار میکنن از ترس اجاره بهاها
ناشناس۹۸۵۸۳۴۱۰:۱۱:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دولت تردید و بیم حسن و اسحاق که از هر دو ملولم فاقد هر گونه دور اندیشی برای مشکلات مردم هستند
ناشناس۹۸۶۰۰۱۱۱:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۴
این پنبه را از گوشت وردار. محمود دیگه بر نمی گرده.
ناشناس۹۸۶۴۷۸۱۹:۴۸:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۱۴
از کجا به محمود رسیده ای
ناشناس۹۸۶۰۶۸۱۲:۳۹:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دولت در 6 سال گذشته ساخت و ساز مسکن مهر را متوقف کرد و رکود بازار مسکن هم باعث شد تا سازندگان بخش خصوصی هم دست نگهدارند و عرضه مسکن متوقف شد و اکنون تقاضا از عرضه بیشتر شده و مسکن 180 درصد گران شده است .
علی۹۸۵۸۴۶۱۰:۲۰:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
نه اینکه یکی مثل احمدی نژاد بیاید تا ما صاحب خانه شویم و گرنه خانه قبر اولین ملک مستقل ما خواهد بود.
ناشناس۹۸۵۸۴۹۱۰:۲۱:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۴
نوابغ مجلس بیان روی پیاز و سیب زمینی مالیات بازدارنده بگذارند ببینیم چه میشه
ناشناس۹۸۵۸۵۷۱۰:۳۲:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۴
انداختن مردم به جان هم در حالیکه مقصر اصلی دولت است که باعث تمام گرانی ها بوده با بی ارزش کردن پول ملی
ناشناس۹۸۵۸۹۵۱۰:۵۱:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
یک آپارتمان 80 متری در پونک شده 50 میلیون ودیعه و 4.5 میلیون اجاره سال قبل با همین پنجاه میلیون2 میلیون پرداخت می کردیم صاحبخانه می گه کمتر صرف نداره و منت می ذاره که همه جا 5 میلیونه ! مگه درآمد مردم چقدر بالا رفته با این رکود و بیکاری چرا منطق بر بازار حکم فرما نیست ؟؟
ناشناس۹۸۵۸۹۹۱۰:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۱۴
متاسفانه تا سود دولت در دلال بازی خودرو و مسکن و گوشت و میوه است هیچ راه کاری پیاده و ساخته نمیشود.چون دلال و رانت خوار خود دولت است.
ناشناس۹۸۵۹۲۱۱۱:۰۲:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۴
لطفا ادرس غلط ندین وقتی ارزش ریال رو یک سوم کردیم معلوم بود همه چی سه برابر میشه سودا گر اصلی دولته که هزینه های سرسام اور خودشو با چک بی محل،همون چاپ اسکناس بی پشتوانه،جبران میکنه تعداد کارمندای زیاد که کار خاصی براشون تعریف نشده و عمدتا اشنا و رانتی هستن،تعریف پروژه های بیخودی و عیرواجب که برای یه عده پول داره
ناشناس۹۸۵۹۶۳۱۱:۲۵:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
برای سکه و ارز با وجود این که پول و سودش را از مردم گرفته اید در عرض 3 ثانیه قانون وضع می کنید و در عرض 2 ثانیه ابلاغ و در 1 ثانیه اجرایی می کنید ولی در مورد مسکن مدام می گویید ساز و کارش آماده نیست..چرا مردم و زندگی آنها را به بازی می گیرید.می دانید چند صد هزار خانواده در رنج و عذاب هستند .می دانید آنها را به سوی طلاق و بچه های طلاق سوق می دهید.چون مسئول خانوداه توان پرداخت را ندارد.بچه ها حاشیه نشین میشوند و تمامی دوستان همکلاسی خود را از دست می دهند.رفت و آمد به سوی کار یا امکان پذیر نیست و یا اصلا نمیشود و مسئول خانواده مجبور به ترک کار و پیدا کردن کاری در محل زندگی خود در حاشیه شهر میشود.همه اینها به خاطر این است که عده ای سود جوی دولتی و آشنا و حتی خود مردم نمی خواهند به همدیگر رحم کنند وخانه ای که متری 100 هزار تومان خریده اند و هیچ ربطی به دلار نداره را متری 70 میلیون تومان یعنی 700 برابر می فروشند که اگر دلاری آن را هم حساب کنیم می بینیم خانه ای که در دلار 600 تومان متری 100 هزار تومان خریده اند رابه دلار 420000 تومان می فروشند .در حالی که دلار 20 برابر رفته بالا ولی ملک 700 برابر...این یعنی جنگ با خدا و نابودی کشور و زندگی و اعصاب مردم که منجر به فلاکتی بد در آینده خواهد شد..
ناشناس۹۸۶۶۹۴۰۳:۳۰:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مصداقه مرغ همسایه غازه! سال 90 مبلغ 50 هزار یورو
ناشناس۹۸۵۹۹۱۱۱:۴۴:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۴
قیمت خونه ای که دو سال پیش 2/5 الی 3 میلیون بوده بعلت ضعف دولت شده 10 تا 15 میلیون تومان تازه تو منطقه 12 تهران بعد تازه مجلس میخواد طرح بریزه که چیکار کنه-اگه فشار میارن که مردم از تهران برن بد طرحی چیدن چون اینجور 70 درصد تهران باید برن چون مستاجرن و مشکلات اقتصادی نابودشون کرده
حمید۹۸۶۰۰۴۱۱:۵۳:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۴
خروجی این تحقیق مجلس صرفا برقراری مالیات می شود که آنهم در نهایت بر عهده مستاحر قرار گرفته می شود و بالا رفتن قیمتها خواهد شد متاسفانه نگاه فعلی کاهش فشار بر مردم نیست
ناشناس۹۸۶۰۶۵۱۲:۳۹:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۴
همه مشکلات مسکن نشات گرفته از سیاست های ناصحیح اقتصادی ..گذشته است.
ناشناس۹۸۶۱۲۲۱۳:۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۴
اجاره اغلب واحدهای ۸۰ متری تو غرب تهران ۲۰۰ تومن پیش ۵۰۰ تومن ماهیانه یعنی ۶۵۰۰۰۰۰ تومان و حقوق من ۲۴۰۰۰۰۰ یعنی من ۴۱۰۰۰۰۰ کم دارم کسی هست چادر قرض بده
ناشناس۹۸۶۱۳۵۱۳:۳۲:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۴
این همه هزینه برقراری مرکز پژو هشهای مجلس میشه که حرفهایی بزنن که مردم همه آنها را بهتر از کارشناسان مرکز پژوهش میدانند
ناشناس۹۸۶۶۸۸۰۲:۳۴:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
پژوهشهای مجلسی که مکانش روبروی پارک نیاورانه چه خبری دارد از حال فقیر بیچاره
شهروند۹۸۶۲۳۸۱۴:۵۷:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
با این همه کارشناس چرا اینقدر بدبخت هستیم.همه نظر میدن هیچکس مرد عمل نیست
ناشناس۹۸۶۲۶۳۱۵:۱۴:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۴
تحلیل درستی نیست .اینکه افزایش قیمت مسکن و خودرو و سکه ودلار وگوشت و مرغ و .... را به گردن دلالان و سوداگران انداختن یعنی ندانستن علم اقتصاد و آدرس غلط دادن . وبدتر از آن این است که علت را فراموش کرده و بخواهیم با معلول مبارزه کنیم . علت اصلی نداشتن راهبردی صحیح مبتنی بر علم در حوزه اقتصادی است
ناشناس۹۸۶۳۰۷۱۶:۰۴:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دولت تعطیل امید جلوی مالیات خانه های خالی رو گرفت تا مسکن بشه کالای سرمایه ای... اخوندی خدا ازت نگذره به حق تمام مقدسات
ناشناس۹۸۶۳۳۸۱۶:۳۲:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۴
والا ما هرکدام از نزدیکان دانشگاه تهران قبول شدند پس از درس دیگر به شهر خود برنگشتند همان جا ماندگار شدند.
ناشناس۹۸۶۳۷۶۱۷:۱۵:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دیروز پنج عدد شیر آلات منزلم را عوض کردم با دستمزد ولوازمات جانبی نزدیک به پنج میلیون هزینه برداشت اگر همین کار دوسال قبل انجام میشد به یک ونیم میلیون هم نمیرسید بعد بگویید مسکن چرا گران شده است
ناشناس۹۸۶۴۸۸۲۰:۰۸:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۴
1- چهارصد هزار مسکن خالی از سکنه 2- مسکن مهر ناموفق 3-نقدینگی 4- مهاجرت به شهر های بزرگ به دلیل امکانات کم در شهر های کوچک و روستاها 5- مهمتر از همه: داشتن بیش از ده ها خانه و ویلا در شهر های مختلف برای یک فرد(افرادی هستند که به تنهایی ده ها بلکه صد ها خانه دارند)
ذیحجه زاده۹۸۷۰۹۷۱۱:۲۵:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
بهتر نیست مسئولین به جای دروغ گفتن در مورد گران کردن خونه توسط سازنده و مالکین به مردم دلیل چهار برابر شدن تمام مصالح ساختمانی که اغلب تولید داخل هستند رو بگن سیمان از هفته پیش ۳۵ درصد گرونتر شده از پارسال تقریبا ۳۰۰ در صد فولاد ۳۵۰ درصد بتن ۲۵۰ درصد کابینت و شیر الات ۳۰۰ درصد بعد ملک در بعضی مناطق فقط تا دو برابر گرون شده اگر فکری به حال قیمت مصالح و هزینه تولید از پروانه تا مصالح نشه با توجه به عدم تولید ملک قیمت بازم افزایش میابه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین