چرا ایران باید گام دوم کاهش تعهدات برجامی را بردارد؟

گروه سیاسی الف،   3980412213 ۱۰۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

کم شدن اثر تحریم ها ، سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی، عدم پذیرش واسطه های طرف آمریکایی و برداشتن گام اول در کاهش تعهدات برجامی در سالگرد خروج ترامپ از توافق هسته ای موجب شد ایران به نوعی از موضع بالاتر به خلف وعده اروپایی ها و تهدیدات آمریکا پاسخ دهد، به گونه ای که کشورهای اروپایی به سرعت از راه اندازی اولیه کانال اینستکس خبر دادند.

چرا ایران باید گام دوم کاهش تعهدات برجامی را بردارد؟

به گزارش الف،  ایران 16 تیرماه در واکنش به عدم تعهد اروپا به توافق هسته ای، گام دوم کاهش تعهدات برجامی را بر می دارد تا آلمان، انگلس و فرانسه و البته آمریکا را ناچار به تغییر محاسبات خود و بازگشت به مسیر  اجرای تعهدات خود نماید.

در روزهای اخیر برخی تحلیل ها گویای آن است که ایران باید در برداشتن گام دوم  با احتیاط بیشتری عمل کند، در غیر این صورت زمینه برای بهانه جویی طرف غربی افزایش می یابد و احتمال تشدید فشارها وجود دارد.

این پیشنهاد  در حالی مطرح می شود که ایران در قبال خروج آمریکا از برجام، بازگشت تحریم ها و بی تحرکی اروپا، در یک سال و نیم گذشته سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته بود و تلاش می کرد با مذاکره و رایزنی با تروئیکای اروپایی زمینه شروع به کار اینستکس را فراهم نماید اما کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در این مدت به جز حرف و شعار هیچ اقدام عینی و عملی از خود نشان ندادند.

بی اعتنایی کشورهای اروپایی به حدی بود که برخی تحلیل گران سیاست تعلل اروپایی ها را بسیار هدفمند و به نوعی مکمل سیاست فشار حداکثری ترامپ برای تاثیرگذاری بیشتر تحریم ها علیه ایران ارزیابی کردند.

به نظر این تحلیلگران برنداشتن گام دوم ایران  مغایر با منافع ملی است و موجب تضعیف قدرت چانه زنی کشورمان در برابر زیاده خواهی های اروپایی هاست.

عزم دولت در برداشتن گام دوم

مواضع رئیس جمهور و دستگاه وزارت امور خارجه در روزهای اخیر  نیز نشان دهنده این است ایران در خواست خود برای مقابله با بدعهدی اروپایی ها بسیار ثابت قدم است.

رییس جمهور دیروز در جلسه هیات دولت گفت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که پیش از این اعلام کرده، رأس 60 روز، اقدامات بعدی را انجام خواهد داد. رئیس جمهور گفت: بخاطر آنکه طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند و برای آنکه به این ترتیب برجام از بین نرود، متقابلاً تعهدات خود را کاهش می‌دهیم تا این ساختمان بتواند متعادل بوده و حفظ شود.

روحانی ساز و کار مالی اروپایی‌ها (اینستکس) را تاکنون تنها اقدامی نمایشی دانست و افزود: امروز اینستکس تنها ساز و کاری بدون پول است و اینستکسِ توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد، اما اگر اینستکس فعال شده و پول فروش نفت ایران به آنها به واسطه آن حاصل شود با وجود ایرادات آن، می‌توان تا حدی آن اقدام را قبول کرد.

بیشتر بخوانید:

روحانی: راکتور اراک را از ۱۶ تیر به شرایط سابق بر می‌گردانیم/ هر مقداری که دلمان خواست غنی‌سازی را افزایش می‌دهیم/ اگر آمریکا از آتش می‌ترسد، شعله را روشن نکند

محمد جواد ظریف،وزیر امور خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه در پیامی در توئیتری  نوشت: هر زمان که سه کشور اروپایی تعهدات اقتصادی خود را انجام دهند، ایران به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک پایبند خواهد بود، ایران به تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک دقیقا به شیوه مشابه سه کشور اروپایی پایبند خواهد بود و با آن‌ها تطبیق خواهد یافت. به اندازه کافی منصفانه است.

ظریف دیروز نیز  در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به کانال مالی اروپایی‌ها موسوم به اینستکس گفت: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، ما جلسه‌ای در سطح وزاری خارجه ایران و سه کشور اروپایی برگزار کردیم و بعد از آن دو جلسه با حضور وزرای خارجه اعضای باقی‌مانده در برجام برگزار شد.

وی ادامه داد: در جلسه ۳ کشور و جلسات بعدی، اروپایی‌ها ۱۱ تعهد را اعلام کردند. این یازده شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی است. این تعهدات در همان روز به‌طور رسمی اعلام شد و اروپایی‌ها متعهد شدند که آن‌ها را انجام دهند.

ظریف با بیان اینکه در هیچ کدام از تعهدات ۱۱ گانه اروپا، اینستکس یا ساز و کار ویژه مالی وجود ندارد. اینستکس اگر عملیاتی بشود، تازه مقدمه‌ای می‌شود بر ۱۱ تعهد. لذا اروپایی‌ها باید یازده تعهد را انجام بدهد.

بیشتر بخوانید:

ظریف: اینستکس در صورت اجرا باید مقدمه‌ای بر ۱۱ تعهد اروپا باشد

حدود یک هفته قبل نیز عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار معاون وزیر خارجه اسلواکی عنوان کرده بود: با توجه به وعده های انجام نشده طرف اروپایی، دلیلی برای اجرای تعهدات یکجانبه ایران در برجام باقی نمانده است.

همچنین عراقچی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: اینستکس به مرحله عملیاتی رسیده است، اما کمتر از انتظار ماست. بدون اینکه خرید نفت از ایران انجام شود یا اعتبارات مشخصی برای آن در نظر گرفته شود، اینستکس نخواهد توانست انتظارات ما را برآورده کند، به همین دلیل کشورهای اروپایی باید بحث صادرات نفتی ما را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز درباره راه‌اندازی مکانیزم تبادل مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس گفت: سازوکار مالی اروپا به خودی خود کمکی به ایران نمی‌کند. آنها با تأخیر عمل کردند. بیش از یک سال طول کشید که آنها چنین سازوکاری را ایجاد کنند. ایجاد این سازوکار، خوب است اما کافی نیست. آنها باید شتاب کنند و در این سازوکار پول تزریق کنند در غیر این صورت این سازوکار هیچ کمکی نخواهد کرد چون ایجاد این سازوکار مالی به‌خودی خود چیزی نیست که بتواند مشکلات ما را رفع کند. طی ۱۰ روز آینده مذاکراتی حیاتی با طرف‌های اروپایی خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

تخت‌روانچی: طی 10 روز آینده مذاکرات مهمی با شرکای اروپایی درباره برجام خواهیم داشت

تخت‌روانچی: اینستکس همچون ماشینی بسیار زیبا اما بدون بنزین است/ سیاست آمریکا علیه ایران به نتیجه نمی‌رسد

به این ترتیب سیاست ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی منجر به تحرک آمریکا و اروپایی ها شده است. به احتمال زیاد در روزهای آتی جنگ روانی و تبلیغاتی شدیدی جمهوری اسلامی آغاز خواهد شد تا ایران از برداشتن گام دوم منصرف شود. بنابراین در روهای و هفته های آینده همگرایی نقش مهمی در تبیت و تقویت مواضع ایران خواهد داشت.
آمریکایی ها با توجه به کم شدن اثر تحریم و منتفی بودن گزینه جنگ بدلیل ترس از ضربه ایران، کارت دیگری برای بازی ندارند و اروپایی ها نیز ناچار به اتخاذ واکنش های موثر در زمینه راه اندازی اینستکس هستند. بنابرانین می توان گفت بعد از یک سال و نیم از خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپایی ها، اینک نوبت بروز اقتدار نظامی و آشکار سازی مهارت ایران در بازی سیاسی و دیپلماتیک از راه فرا رسیده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۶۷۱۳۰۶:۲۰:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
منافع ایران از برجام تقریبا از بین رفته کاملا بعد بعضیا میگن باید هنوز بهش پایبند باشیم .آیا این به معنای انفعال در سیاست خارجی و تسلیم نیست؟
ناشناس۹۸۶۸۸۰۰۹:۱۷:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
بهترین گام، پایبندی به برجام است.
ناشناس۹۸۷۰۷۴۱۱:۱۱:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
وقتی امریکا و اروپا به تعهدات برجامی شون عمل نمی کنند و تحریم ها را تشدید کرده اند تا ایران را از پای در بیاورند پایبندی یکطرفه به برجام اشتباه محض است .
ناشناس۹۸۷۲۸۷۱۲:۵۶:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
چکار باید کرد و با چه نتیجه ای ؟؟؟؟؟
ناشناس۹۸۷۳۶۱۱۳:۳۰:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود با برجام قیمت همه چیز 5 برابر شد.
ناشناس۹۸۷۴۸۷۱۴:۴۴:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
اونایی که منفی دادن حتی این واقعیت اظهر من الشمس رو هم انکار می کنند؟
فربد۹۸۷۸۴۰۱۸:۲۰:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
خیر کسانی که منفی دادن یادشونه قبلا از تحریمها که منجر به امضای برجام شد دلار کمتر از هزار تومن بود
ناشناس۹۸۷۹۶۷۱۹:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
با تحریم های قبل از برجام دلار از 1000 شد 4000 با برجام از افزایش آن جلوگیری شد با شروع تحریم های آمریکا و خروج یکطرفه ار برجام که در واقع کاری از دست بقیه بر نیومد دلار از 4000 شد 12000 تا 15000 گرانی ها هم نتیجه جو روانی و اثر واقعی تحریم های آمریکاست یعنی با اجرای برجام تحریم های آمریکا موقتا لغو شده بود حالا با خروج طرف اصلی برجام یعنی آمریکا از آن عملا فشار مضاعف برگشته است
ناشناس۹۸۷۹۹۹۲۰:۲۰:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
با وجود برجام حداقل تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا میشه صبر کرد و اگر دولت بعدی آمریکا نخواست به برجام برگردد آنوقت از برجام خارج بشیم. شما فکر میکنی همین ۲۰۰-۳۰۰ هزار بشکه نفتی که یواشکی میفروشیم با خروج از برجام و بازگشت تحریم های شورای امنیت چی میشه؟‌ الان قیمت دلار با ذخیره ارزی و کنترل کامل بازار کاملا مصنوعی پایین نگه داشته شده وقتی شما بخوای ۱۰۰ هزار دلار از بازار برای واردات تهیه کنی ولی گیرت نیاد این یعنی دلار قیمتش خیلی خیلی بالاتر از این قیمت های مصنوعی و دستوری امروز هست!
ناشناس۹۸۷۱۱۵۱۱:۳۶:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
چرا کشور تمام زلزله خیز ایران باید دنبال نیروگاه اتمی و غنی سازی باشد ؟
ناشناس۹۸۷۲۱۰۱۲:۲۹:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
در زمان قاجار هم یک عده میگفتن نفت بو میدهد باید بدهیم به انگلیس ببرد!!!!!
ناشناس۹۸۷۲۵۱۱۲:۴۳:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
ژاپن زلزله خیز ترین کشور دنیاست اما 80 درصد برق خود را از طریق انرژی هسته ای تامین می کند.
ناشناس۹۸۷۶۶۴۱۶:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مثل اینکه ماجرای فوکو شیما در ژاپن را فراموش کردی ! برای همین کلی فشار بر دولت ژاپن هست که باید نیروگاه های اتمی را ببندد آلمانی که زلزله خیز نیست تا چند سال دیگر تمام نیروگاه های اتمی خود را خواهد بست
سید۹۸۸۲۵۲۰۱:۳۰:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۶
اون ژاپنه و لندکروز میسازه ما پرایدم نمیتونیم درست بسازیم
ناشناس۹۸۷۲۳۵۱۲:۳۸:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
برجام خسارت محض است زیرا امتیازات نقد به دشمن دادیم و یک مشت وعده نسیه گرفتیم !
ناشناس۹۸۷۲۵۷۱۲:۴۶:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
شیطان بزرگ و اروپا حفظ برجام و حفظ تحریم ها را با هم می خواهند و این به ضرر منافع ملی ماست امریکا و اروپا باید هزینه بدعهدی و پیمان شکنی خود را بپردازند.
ناشناس۹۸۷۲۶۲۱۲:۴۸:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
خروج از ایران برجام و NPT می تواند امریکا و اروپا را متنبه نماید تا به تعهدات خودشان و لغو تحریم ها عمل نمایند.
ناشناس۹۸۸۰۳۷۲۰:۵۶:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
اتفاقا خوشحال می شوند دوست عزیز همانطور که قبلا هم خوشحال شدند
ناشناس۹۸۷۳۳۲۱۳:۱۷:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
روحانی: اینستکس ساز وکاری توخالی و نمایشی است و به هیچ دردی نمی خورد زیرا در آن پولی وجود ندارد.
ناشناس۹۸۶۸۸۲۰۹:۱۸:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
ما اگر انرژی اتمی نخواهیم ، کی رو باید ببینیم؟؟؟
ناشناس۹۸۷۰۳۷۱۰:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
شما از طرف خودت صحبت کن اکثریت مردم ایران انرژی هسته ای را حق مسلم خود می دانند.
ناشناس۹۸۸۲۷۲۰۱:۴۵:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۶
این همه بارون رو دخیره میکردن الان نیفتیم به خشکسالی انرژی هسته ای ساخختنشون پیشکش
مرتضی۹۸۷۸۳۲۱۸:۱۷:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
برو پناهنده سومالی بشو چون اونجا نیروگاه هسته ایی ندارد و به دنبال نیروگاه هسته ایی هم نیست
ناشناس۹۸۶۸۸۴۰۹:۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
تمام امور کشور وصل شده به ریسمان هسته ای!!!
ناشناس۹۸۷۲۴۸۱۲:۴۱:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مشکلات اقتصادی نظیر گرانی افسارگسیخته و بیکاری و چند برابر شدن نرخ اجاره بهاء و قیمت مسکن و از رونق افتادن تولید و کسب و کار نتیجه سوء مدیریت دولت و بی توجهی به ظرفیت های داخلی است .
ناشناس۹۸۷۴۹۳۱۴:۴۶:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
گویا دوستان اعتدالیتان را از یاد بردید که کنسرت و شجریان را به تمام امور کشور گره می زدند.
ناشناس۹۸۷۶۶۶۱۶:۳۹:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
با همین شعار دولت فعلی از شما ها رای گرفت که چرخ سانتریفیوژ نچرخه اما چرخ اقتصاد بچرخه! چرخید ! خوتان به این نقطه رسیدید که این روش جواب نمی دهد و خودتون جواب خودتون را می دهید باز هم می گویید مذاکره ! و ماندن در برجام !!!! شما ها روی ابوموسی اشعری را هم سفید کرده اید حداقل اون بیچاره وقتی فهمید که عمرعاص سرش کلاه گذاشت کلا کشید کنار اما شما ها نوبرید والا
ناشناس۹۸۶۸۹۸۰۹:۲۳:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مقصر آنهایی هستند که «شعار حق مسلم ماست» را می دادند.
ناشناس۹۸۷۰۷۰۱۱:۰۹:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مقصر آنهایی هستن که چرخ سانتریفیوژ را به چرخ اقتصاد گره زدند و اقتصاد کشور را بیهوده معطل کدخدا کردند.
ناشناس۹۸۷۳۰۰۱۳:۰۳:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مقصر آنهایی هستن که به امضاء جان کری اعتماد کردند و قبل از لغو تحریم ها تاسیسات هسته ای را بتن ریزی و تخریب کردند.
ناشناس۹۸۷۴۸۱۱۴:۴۱:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
متاسفانه حق مسلم را بدون گرفتن امتیازی دادیم این تقصیر کیست؟
محمد قاسمی۹۸۶۹۶۱۱۰:۰۳:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
بحث انفعال نیست که متاسفانه زیادم تکرار میشه ایران هیچ راه دیگه ای نداره جز اینکه بحرانی رو که امریکا شروعش کرده رو داغش کنه حتی شائبه جنگ رو نزدیک‌ کنه و به این صورت امکان ایجاد سازش و بازگشت امریکا به توافق میسر میشه البته بحث انتخابات امریکا هم وجود داره و احتمال اینکه ایران بخواد ترامپ رو مجبور به شکست کنه هست. بهرحال این راه یک باید هست نه انتخاب
ناشناس۹۸۶۷۱۷۰۶:۲۷:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
این قلدرها ی اروپایی تنها زبان زور را می فهمند
ناشناس۹۸۶۹۱۲۰۹:۳۳:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
تا زور چقدر پر زور باشد. اوون زوری که شما صحبت می کنید فقط با ساخت تسلیحات هسته ایی میشه بهش رسید.
ناشناس۹۸۷۰۴۲۱۰:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
انهایی که منفی داده اند معتقدند همانگونه که اروپا با زبان نرمش به خواسته های ایران عمل کرده با زبان نرمش به دیگر خواسته های ایران نیز عمل خواهد کرد البته توقیف کشتی ایران توسط روباه پیر انگلیس اگر چرتشان را پاره نکند نظریه خوبی است
ناشناس۹۸۶۷۴۴۰۷:۲۹:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
این اقدام چند ریسک دارد: 1- در برجام حق غنی سازی اورانیوم در حد مشخص به ایران داده شد و 15 سال پس از شروع برجام محدودیت ها برداشته می شوند. 2- تحریم های شورای امنیت و اتحادیه اروپا متوقف شد. اقدامات گام دوم ایران ممکن است منجر به برگشتن تحریم های شورای امنیت و اتحادیه اروپا و مهمتر از دست رفتن حق غنی سازی شود. اگر پرونده ایران باز به شورای حکام برود یا برجام از بین برود حق غنی سازی ایران هم از بین می رود و دیگر باید خواب روزی را دید که به ایران حق غنی سازی داده شود.
ناشناس۹۸۶۹۶۳۱۰:۰۵:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
یعنی شماها دلسوز حق غنی سازی ایران هستید؟؟ عزیز من اگر فکر ایران بودید این قدر مواضع و گفته هایتان در راستای منافع و گفته های غرب و امریکا و اسرائیل نبود.
ناشناس۹۸۶۹۶۹۱۰:۰۸:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
15 سال محدود کردن پیشرفت کم است؟ آن وقت شما و امثال شما میایید و می گویید چرا جهان سومی هستیم/
ناشناس۹۸۷۰۳۴۱۰:۵۰:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
حق غنی سازی ایران طبق معاهده NPT پذیرفته شده است و هیچ کشوری برای حق غنی سازی خود مذاکره نمی کند برجام برای لغو تحریم های ظالمانه بود که محقق نشد
حرف حساب۹۸۶۷۴۸۰۷:۳۲:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
نه اين انرژي هسته اي كه ميلياردها دلار هزينه اون شده حق مسلم ما بود و نه نيروگاه اتمي بوشهر كه حتي يك چراغ هم روش نكرد حالا هم تا مرز و لبه پرتگاه اقتصادي ميرويم و مذاكرات را شروع مي كنيم
ناشناس۹۸۶۹۶۷۱۰:۰۷:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
اولا از کجا می گویی نیروگاه هسته ای بوشهر یک چراغ هم روشن نکرده است؟؟ در ثانی از کی شماها دلتان برای نظام جمهوری اسلامی ایران سوخته است؟؟ واقعا شماها دارید نصحیت می کنید تا نظام بماند؟؟ آنه شماها دلسوز جمهوری اسلامی ایران هستید و نه اربابانتان عرضه مقابله دارند پس بی خود و بی جهت حرف نزنید
ناشناس۹۸۷۰۴۰۱۰:۵۳:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
نیروگاه هسته ای بوشهر اکنون هزار مگاوات تولید برق دارد و بخشی از نیازهای برق کشور را تامین می کند.
ناشناس۹۸۷۹۶۱۱۹:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
قیمت تمام شده نیروگاه به برق تولیدی صرفه اقتصادی نداره دکتر
ناشناس۹۸۸۱۶۱۲۳:۳۲:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
برق هسته ای بسیار مقرون به صرفه تر از سوخت فسیلی است .
ناشناس۹۸۸۳۴۱۰۶:۲۷:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۶
صرفه نداشتن ی چیزه اینکه چراغم روشن نکرده ی چیز دیگه اینم نمیفهمی؟
ناشناس۹۸۶۹۷۱۱۰:۰۹:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
اوف بر شما جماعت که در نهایت برده زاده ی غربی ها و آمریکا هستید.
ناشناس۹۸۷۲۹۸۱۳:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مثل کره شمالی
ناشناس۹۸۷۳۷۶۱۳:۳۷:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
کره شمالی اگر بمب اتم و موشک بالستیک نداشت تا حالا صدها بار مورد حمله شیطان بزرگ قرار گرفته بود.
ناشناس۹۸۶۷۷۰۰۷:۴۷:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
خارج شدن از برجام یعنی اجماع جهانی علیه ایران یعنی گشوده شدن پرونده ایران در آژانس انرژی اتمی و شورای امنیت یعنی فشارهای بیشتر.
ناشناس۹۸۶۹۷۵۱۰:۱۲:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
از ترس مرگ خودکشی کنیم واقعا خنده داره
ناشناس۹۸۶۹۹۰۱۰:۱۷:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
به تنهايي هم برجام را ادامه دهيم ؟
ناشناس۹۸۷۰۴۵۱۰:۵۵:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۹۸۷۳۰۸۱۳:۰۵:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
اکنون که برجام را مو به مو اجرا کردیم تحریم ها از دوران غنی سازی 20 درصدی دولت قبل شدیدتر شده است و بالاتر از سیاهی رنگی نیست .
ناشناس۹۸۶۷۷۱۰۷:۴۸:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
غنی سازی اورانیوم چه دست آوردی برای ایران داشته است؟
ناشناس۹۸۶۹۸۰۱۰:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
متاسفانه دیوار حاشا بلند است و این همه پیشرفت در صنعت دارویی و تامین انرژی را نمی بینیم و تهش باید ذلیلان دیپلماسی بروند و نفت در برابر دارو و غذا را بپذیرند.
ناشناس۹۸۷۰۴۷۱۰:۵۶:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
هزینه و فایده برجام چی بود ؟! دقیقا"هیچ !
ناشناس۹۸۷۳۶۶۱۳:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
نتیجه برجام شون دلار 19 هزار تومانی و گوشت 120 هزار تومانی شد.
ناشناس۹۸۶۷۷۲۰۷:۴۹:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
الان که فقط مورد تحریم امریکا هستیم این وضعمان هست. مطمئنا در صورت افزایش سطح غنی سازی و لجبازی با اروپائیها تحریم های سازمان ملل و اروپایی ها برمی گردد. الان حد اقل در زبان هم که شده آنها مخالب خروج امریکا هستند ، اقدام ما آنها را متحد خواهد کرد. کاش به مردم هم توضیح می دادین منافع مادیغنی سازی 20 درصدی برای کشور چیست که حاضر هستیم چنین ریسکی را بکنیم
ناشناس۹۸۶۹۸۵۱۰:۱۵:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
به عمل کار برآید به سخندانی نیست...
ناشناس۹۸۷۰۵۶۱۰:۵۸:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
اکنون اروپا از ایران نفت نمی خرد و از تحریم های امریکا تبعیت می کند افزایش سطح غنی سازی اهرم فشاری بر اروپا برای لغو تحریم هاست همانطور که افزایش اورانیوم غنی شده از مرز 300 کیلوگرم باعث راه اندازی اینستکس شد.
ناشناس۹۸۶۷۹۹۰۸:۱۸:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
دستگاه دیپلماسی باید با تلاش فعالانه و با همراه کردن کشورها و خواست مردم جهان در جهت حذف حق ناعادلانه وتوو گامهایی جدی و استوار بردارد (نه به وتوو)!!!
ناشناس۹۸۶۸۱۴۰۸:۳۰:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
در مملکت ما آنهایی که حرف می زنند وجلسه ها برگزار می کنند در زمان بزنگاه کاره ای نیستند و اونی هائی که همه کاره اند در این شرایط سکوت می کنند ودر زمان مناسب می گویند ما این را گفته بودیم و آنرا گفته بودیم ماسیاست راستی ودرستی خود را در کشور آشکار نمی کنیم
ناشناس۹۸۶۸۲۷۰۸:۳۷:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
حالا که همه چیز سه برابر شده اصلا از برجام خارج شوید دولت روحانی علت انعقاد برجام و تعطیل کردن صنعت هسته ای را دور شدن سایه جنگ و تحریم عنوان کرد الان تحریم حداکثری که شدیم و جنگ هم که بدلیل توان دفاعی بالای کشور و نزدیک بودن انتخابات امریکا فعلا منتفی است پس بهترین فرصت برای برگشتن به سال 1391 و قبل برجام است اگر بنا به مذاکره مجدد است باید دستمان پر باشد مثل سال 92.
ناشناس۹۸۶۸۴۲۰۸:۵۳:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
این کم شدن اثر تحریم را شما با کم شدن اثرات روانی بلافاصله پس از اعلام تحریم ها اشتباه گرفته اید جناب. از این پس تحریم ها به صورت فرسایشی بر اقتصاد و معیشت ایران تاثیر خود را می گذارند.
ناشناس۹۸۶۹۹۵۱۰:۱۸:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
فرافکنی نکنید. زین پس تحریم ها اثر خود را از دست خواهند داد و همه ( البته نه نادان ها ) خواهند فهمید که با مقاومت دیوار تحریم تِرَک می خورد نه با مذاکره.
ناشناس۹۸۷۳۱۸۱۳:۱۱:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
احسنت...امروزه همگان راست و چپ فهمیده ایم که هزینه مقاومت از هزینه سازش به مراتب کمتر است..درود بر پیر فرزانه انقلاب مقام معظم رهبری..ایشان به ما می گفت ولی باور نداشتیم.
ناشناس۹۸۷۲۲۷۱۲:۳۶:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۹۸۷۳۱۱۱۳:۰۸:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست زیرا در دولت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی هم که تحریم بانکی و نفتی نبودیم اوضاع اقتصاد کشور همین گونه آشفته بود.
ناشناس۹۸۷۳۱۴۱۳:۱۰:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
شیخ حسن روحانی در سال 93 گفت : کاسه تحریم شکسته شده است !
ناشناس۹۸۶۸۶۳۰۹:۰۳:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
چرا ایران نباید با آمریکا مذاکره کند؟
ناشناس۹۸۶۹۱۳۰۹:۳۳:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
چون دستور صریح قران لا تجعل الیهود و النصاری اولیاء علیکم
ناشناس۹۸۶۹۳۰۰۹:۴۴:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
چون مذاکره کرده و تمام تعهداتش را انجام داده ولی طرف آمریکایی بدعهدی کرده! هنوز نفهمیدیم که با چه انسان های اتوکشیده ولی دروغگو و دغلبازی طرف هستیم؟
ناشناس۹۸۷۳۲۲۱۳:۱۲:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
هزاران هزار لایک.
ناشناس۹۸۷۰۰۰۱۰:۲۰:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
واقعا چرا شما مردم حافظه ی تاریخی به این ضعیفی دارید؟ بد عهدی های آمریکایی ها یادتان رفته؟ این رییس جمهور و آن رییس جمهور هم ندارد
ناشناس۹۸۷۰۵۸۱۱:۰۰:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
زیرا مذاکره ترفند شیطان بزرگ برای تسلیم کردن ملت های استقلال طلب است .
ناشناس۹۸۷۰۷۶۱۱:۱۲:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
بعد از موضوع هسته ای دیگر چیزی برای مذاکره باقی نمانده است بحث موشکی بحث امنیت ملی است و قابل مذاکره و معامله نیست .
ناشناس۹۸۶۸۶۷۰۹:۰۵:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
چون بعد از ترکمنچای چنین کلاه گشادی سر هیچ کشوری نرفت الان‌هم‌‌ اروپا میگوید ما حرفا دربرجام میمانیم ایران عملا بماند!!؟
ناشناس۹۸۷۰۸۰۱۱:۱۳:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱۵
کشوری که قدرت نظامی و اقتصادی جهانی ندارد نباید کاری کند که مجبور به مذاکره با پنج قدرت جهانی شود. از ترکمانچای درس عبرت نگرفتن و برای پیشبرد رویاهایشان رفتند دنبال انرژی هسته ای. بهترین قرارداد را هم با غرب و یا شرق ببندی اگر زیرش بزنند دست به جای بند نیست. از دوران قاجاریه همین بوده. تا زمانی که در سطح جهانی عددی نشدیم باید از کنار دیوار رفت
ناشناس۹۸۸۱۶۸۲۳:۳۸:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
باید بمب اتمی بسازیم و قدرت نظامی خودمون را افزایش بدهیم .
ناشناس۹۸۶۹۰۹۰۹:۳۰:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
با موشک باران انگلیس و فرانسا و المان غرب متوجه قدرت ایران خواهد شد فقط موشک که متاسفانه اسلاتلبان جرات ندارن
ناشناس۹۸۶۹۱۱۰۹:۳۳:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
یه عده الان میگن هسته ای واسه چیه دو روز بعد که عقب افتادیم میگن چرا نداریم و حکومت مقصره . اونها میگن موشک هم نداشته باش اونم باید به خوش امد اونها ول کنیم؟ تو دنیایی که امثال ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان حکومت میکنن تا بن دندان باید مسلح بود .
ناشناس۹۸۶۹۷۲۱۰:۰۹:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
ما باید بمب اتم بسازیم تا سایه جنگ برای همیشه از کشور بره
ناشناس۹۸۷۰۱۹۱۰:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۵
هشدار به دولتمردان! هرگونه افزایش فعالیتهای هسته ای بدون موافقت اکثریت مردم ایران غیرقانونی است. فشار تحریمها بر دوش ملت است و آنان صاحبان اصلی کشور هستند. باید برای ادامه صنعت هسته ای رفراندوم برگزار شود.
امید۹۸۷۰۵۰۱۰:۵۶:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
بسم الله الرحمن الرحیم بزرگترین رفراندوم راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس است که از خواب بیدار بشی میبینی .
ناشناس۹۸۷۰۶۵۱۱:۰۵:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
اکثریت مردم ایران خواهان توسعه صنعت هسته ای و سایر صنایع ؛ های تک هستند و اگر رفراندوم هم برگزار شود نتیجه همین است .
ناشناس۹۸۷۰۶۸۱۱:۰۶:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
انرژی هسته ای حق مسلم ماست / فریاد ملت ماست
ناشناس۹۸۷۱۰۹۱۱:۳۲:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۵
به شرطی که اگر در رفراندوم بازنده شدین سطل زباله آتش نزنید !
ناشناس۹۸۸۳۷۵۰۷:۴۴:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۶
کاش اینقدر که برای سطل آشغال دل میسوزندی برای دزدیهای نگران می شدی
ناشناس۹۸۷۳۱۵۱۳:۱۰:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
از کی تا بحال اینها به حرف مردم گوش کرده‌اند.خودشان می برن و می دوزند بعد که خراب شد می گویند کی بود کی بود من نبودم تا بحال شده مسولین که کشور را به این وضعیت رسانده‌اند از مردم عذر خواهی کنند
محسن۹۸۷۰۸۶۱۱:۱۷:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۵
اولین سوال من این است که آیا غنی سازی و انرژی هسته ای تفاوتی با بقیه تکنولوژیهای علمی روز مانند انرژی خورشیدی و نیروگاه های بادی دارد ؟ سوال دوم من این است که از نظر اقتصادی چه میزان سرمایه گذاری و هزینه رسیدن به انرژی هسته ای شده و چقدر درآمد و اشتغال ایجاد کرده ؟ سوال سوم من این است که انرژی هسته ای را هم بدون دردسر و بدون مشکل و آزادانه در اختیار کشور ما گذاشتند چه کمکی به رفع معضلات معیشتی مردم خواهد کرد ؟ سوال چهارم من این است که استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای چه کمکی به توان دفاعی کشور ما خواهد کرد ؟ بنظر بنده انرژی هسته ای هم یک دانشی است مثل بقیه دانش های بشری و قداست و اولویت خاصی ندارد و مانند تکنولوژی ساخت موبایل ، خودرو ، تلویزیون و نیروگاه خورشیدی است و باید بر اساس منافع و هزینه در مقابل سودهی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد
ناشناس۹۸۷۲۲۰۱۲:۳۴:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
وقتی کشورهایی مثل فرانسه 70 درصد برق خود را از انرژی ارزان هسته ای تامین می کنند چرا ما نباید تامین کنیم ؟!
ناشناس۹۸۷۳۱۰۱۳:۰۷:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
آفرین! پس اگر برای ما زیان داشت غربیها اینقدر مخالفت نمی کردند.
ناشناس۹۸۷۳۴۲۱۳:۲۱:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
در سوال اول همین جواب را به شما و امثال شما و زیباکلام های واداده غرب بگویم اگر پدر بزرگ و امثال پدربزرگ من زنده هستند فقط و فقط بخاطر پزشکی هسته ای و آزمایشات مرتبط با آن است هیچ آزمایش دیگری تشخیص نداد مشکل قلب عزیز مرا...این یک نمونه ساده استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای است که بنده به عنوان شهروند عادی ایران عزیز با پوست و گوشت و استخوانم آن را حس کرده ام وگرنه عزیز و عزیزانی را از دست داده بودیم...خود را به خواب نزنیم..جمهوری اسلامی ایران ماندنی است و ترامپ رفتنی.
ناشناس۹۸۷۹۷۴۲۰:۰۳:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
تمام سوال ها منطقی هستند اما انرژی هسته ایی یه چیزی داره که بقیه ندارند و اون انرژی ذخیره شده بالا در کیلوگرم پایین هست و هدف هم رسیدن به همینه حالا به هر قیمتی
ناشناس۹۸۷۱۶۸۱۲:۰۹:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۵
تنها راه قدم گذاشتن در جاده ای است که کره ی شمالی در حال حرکت در آن است
ناشناس۹۸۷۲۲۴۱۲:۳۵:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
ژاپن هم نیروگاه اتمی دارد و از مزایای آن بهره مند است .
ناشناس۹۸۷۳۴۸۱۳:۲۳:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
کره ی شمالی را هم دیدیم که اینقدر با ترامپ مذاکره کرد به یک صدم نتیجه(رفع تحریم) هم نرسید..آمریکا به عکس یادگاری نیاز داشت که متاسفانه کره شمالی رایگان در اختیار آنان قرار داد.
ناشناس۹۸۷۲۲۹۱۲:۳۷:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
رفراندوم در صورتي خوبه اجرا بشه كه ملت از همه چيز تاريخ و سياست و .. باخبر باشند كه امكانش در حال حاضر وجود نداره و اميدوارم چنين امكاني در آينده فراهم بشه ولي وقتي خيلي چيزها از ملت پنهانه و در دسترس همه نيست مطمئنا رفراندوم نتايج درستي در پي نخواهد داشت و بايد مسئولين متعهد و متدين و متدبر و تحصيلكرده كه انتخاب خود ملت هستند تصميمگيري نمايند . در جنگ همه جانبه چه اقتصادي و .. كه هميشه بوده و هست ما بايد خودمان را باور داشته باشيم و نترسيم و هر روز به قدرتمان بيافزائيم كه بتوانيم با قدرت از حقمان دفاع كنيم و كوچكترين ترس باعث امتياز دادن به حريف ميشه يعني همان ضرب المثل قديمي ترس برادر مرگ . سياست درست يعني بيشترين منفعت براي خود و بيشترين ضرر براي ديگران كه همه كشورها در حال انجام آن بوده و هستند ولي شعار برابري ميدهند و چرا ما مثل خودشان نباشيم بجاي آنكه بخواهيم فقط امتياز بدهيم .
ناشناس۹۸۷۳۳۵۱۳:۱۹:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
مقام رهبری فتوا دادن که بمب اتمی حرام است حالا غنی سازی بالا بیست درصد به چه دردی می خورد
ناشناس۹۸۷۳۸۴۱۳:۴۰:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
غنی سازی بالای 20 درصد ترامپ رو به غلط کردن می اندازد.
ناشناس۹۸۷۴۱۶۱۴:۰۰:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
میذاریم تو یخچال و کیک 20 درصدی درست میکنیم
ناشناس۹۸۷۵۵۹۱۵:۲۰:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۵
من شنیدم که برقی که با اورانیوم بالای 20 درصد تولید میشه کیفیت و جنسش خیلی بهتره! برقش آدمو نمیگیره! کم مصرفه و مثلاً با یکبار شارژ کردن گوشیتون میتونید تا یکسال از باتری استفاده کنید! باعث افزایش عمر دستگاهها میشه!
ناشناس۹۸۷۳۹۷۱۳:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۵
چه بمانیم چه بیرون برویم یا چه مذاکره کنیم چه نکنیم تا زمانی که دست بالایی نداشته باشیم اوضاع تغییری نخواهد کرد..
ناشناس۹۸۷۴۷۰۱۴:۳۵:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
راهش بمب اتم است و دیگر هیچ. روس رو که به اکراین حمله نظامی کرد و کریمه رو اشغال کرده از تحریم خارج کردند. چرا؟ چون تهاجمی عمل میکند. دنیا دنیای زور است. دموکراسی؛ آزادی بیان و عمل به اخلاقیات و دین و همه اینها دستاویز حکومت ها برای مشروعیت است. وگرنه همه گرگ اند.
ناشناس۹۸۷۴۷۴۱۴:۳۸:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۵
جامعه معطل هست زودتر برید سمت جنگ تکلیف معلوم بشه
ناشناس۹۸۸۰۰۷۲۰:۲۴:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۵
هر چه سریعتر بمب اتم بسازیم وگرنه بخار میشیم . اگر بمب اتم هم نمی سازید حداقل به لبه بمب اتم نزدیک بشین .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  15. اسراییل چه باید بکند؟ 

  16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین