بنزین گران است یا ارزان؟ حقایقی درباره نرخ سوخت در ایران

گروه اقتصادی الف،   3980412192 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت بنزین در ایران از نظر عده‌ای ارزان و از نظر عده‌ای باتوجه به درآمد و برخی مولفه‌های دیگر اقتصادی؛ گران است، اما حقیقت چیست؟

بنزین گران است یا ارزان؟ حقایقی درباره نرخ سوخت در ایران

به گزارش تسنیم، بنزین در ایران ارزان است یا گران؟ پاسخ به این سوال حیاتی است و سوالی نیست که بتوان آنرا رها کرد و ۳۰ سال، بدون آنکه کاری انجام شود صرفا به آن اندیشید. اما متاسفانه، با این سوال برخورد مبتنی بر گفتاردرمانی شده و از سال ۱۳۷۰ تاکنون درباره آن فقط بحث می‌شود و در عمل به این سوال مبنایی پاسخ مبتنی بر اصلاح حرکتی داده نشده است. نتیجه اینکه سیاست اعمالی درباره انرژی هم؛ غیر از دوره کوتاه آغاز هدفمندی در سال ۱۳۸۹؛ تغییر نکرده و بنزین؛ به‌عبارت بهتر انواع حامل‌های انرژی؛ با یارانه قیمتگذاری می‌شوند.

طرفداران بنزین ارزان زیاد نیستند و به سختی می‌توان اشخاصی یافت که از سیاست کنونی مبتنی بر پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی دفاع کند. اما هستند کسانی که می‌کوشند دلایلی دست و پا کرده و از قیمتگذاری به شیوه کنونی دفاع کنند. یکی از این مدافعان بنزین ارزان می‌نویسد: ارزانی و گرانی، یک امر نسبی و ناظر به قدرت خرید مصرف کننده است. برای ارزیابی ارزانی یا گرانی بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها، باید شیوه‌ای منطقی انتخاب کرد که در آن قدرت خرید مصرف‌کننده لحاظ شده باشد. حداقل دستمزد هر ساعت کار در آمریکا، ۷.۲۵ دلار و قیمت بنزین لیتری ۷۹ سنت است. یعنی با یک ساعت کار در آمریکا می‌توان ۹ لیتر بنزین خرید. حداقل دستمزد برای هر ساعت کار در ایران، حدود ۱۰ هزار تومان است. یعنی با یک ساعت کار، می‌توان ۱۰ لیتر بنزین تهیه کرد. اگر قیمت بنزین به ۱,۱۰۰ تومان افزایش یابد، قیمت بنزین از نظر گرانی و ارزانی در ایران و آمریکا برابر خواهد بود.

در این باره نکاتی مبنایی وجود دارد که از موضوع حذف شده، و با مساله؛ تک‌بعدی برخورد شده است.

مساله اول مغفول مانده در این نوع تحلیل‌ها این است که در کشورهای صنعتی به بنزین یارانه نمی‌دهند و بر آن مالیات می‌بندند. یعنی قرار نیست از ثروت عمومی به مصرف‌کنندگان بنزین؛ با قید مصرف بیشتر یارانه بیشتر؛ پرداخت انتقالی داده شود. نباید فراموش کرد که یارانه یک سیاست جبرانی برای کاهش فاصله طبقاتی است نه سیاستی برای تعمیق فاصله طبقاتی. طرفداران بنزین ارزان به این مهم توجه ندارند که کاهش بی سابقه ضریب جینی در ایران تا ۳۶ صدم درصد نتیجه توزیع یکسان یارانه به مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی و نه توزیع به نسبت مصرف بیشتر سهم بیشتر بود، سیاستی که فقط یک سال اجرا شد و ادامه پیدا نکرد.

مساله دوم، توجه به قیمت‌های نسبی است. عدد اسمی به‌عنوان قیمتگذاری کالا به خودی خود هیچ معنایی ندارد و زمانی که از ارزانی یا گرانی یک کالا صحبت می‌کنیم، باید مشخص شود که آنرا نسبت به چه کالایی گران یا ارزان می‌دانیم. در عمده کشورهای اروپایی مانند آلمان، قیمت هر کیلو گوشت لخم ۵ یورو است. یعنی تقریبا نصف قیمت گوشت لخم در ایران، اما به‌عنوان مثال؛ در آلمان قیمت هر لیتر بنزین تقریبا ۱.۸ دلار است، که به معنای تقریبا یک سوم بودن قیمت بنزین نسبت به گوشت لخم است. سایر مواد غذایی هم قیمت‌های مشابهی دارند و ارزان هستند. غذا در سبد خرید خانوارها سهم زیادی ندارد و مردم بیشترین هزینه را بابت خدمات متقبل می‌شوند. هر لیتر شیر در آمریکا ۱.۲ دلار و هر لیتر بنزین ۰.۷ دلار قیمت دارد. قیمت شیر در ایران بیش از ۵۰۰۰ تومان است. یعنی قیمت بنزین در ایران ۲۰ درصد قیمت شیر و در آمریکا ۵۸ درصد قیمت شیر است. یعنی در ایران، بنزین ارزان‌تر است، با چه ملاکی، با ملاک قیمت‌های نسبی. قیمت بنزین در ایران تقریبا ۱ صد و بیستم قیمت گوشت است، یعنی حتی از ۱ درصد هم کمتر است. بنابراین نمی‌توان با شلختگی در استفاده از مفاهیم اقتصادی تحلیل و حکم به گران بودن قیمت بنزین در ایران صرفا با مقایسه حداقل دستمزد داد که ارتباط نزدیکی با موضوع ندارد.

مساله سوم، توجه به منطق کلان مصرف و قیمتگذاری است. در کشورهای صنعتی سیاست کلی بر این است که مصرف منابعی که آثار خارجی(Externality) منفی دارد کنترل شود که سوخت‌های فسیلی در صدر آلاینده‌ها با آثار خارجی منفی قرار دارند. حتی اگر در ایران؛ بنزین؛ به‌طور رایگان و مانند درخت سبز شود، منطقی نیست که آنرا به آتش بکشیم و ضمن نابود کردن هوا و ایجاد راه‌بندان‌های طویل به دلیل استفاده افراطی از خودروهای شخصی، با اعصاب مردم بازی کرده و استهلاک سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل کنیم.

تا زمانی که قیمت بنزین در ایران کمتر از ۱ ششم کشورهای همسایه باشد، وسوسه کسب حاشیه سود ۵۰۰ درصدی باعث شکل‌گیری شبکه‌های قاچاق خواهد شد و تاکنون در هیچ جای دنیا دولتی نتوانسته است با سودهای انتظاری سنگینی که با قاچاق می‌توان کسب کرد، مانند آنچه در بازار سوخت ایران در جریان است مقابله موفق فیزیکی کند. وضعیت سایر حامل‌های انرژی هم مانند بنزین است. با میانگین قیمتی کمتر از ۱۵ هزار تومانی برای هر قبض برق، نه نیروگاه‌ها، پولی برای توسعه فناوری‌های موجود دارند و نه منطقی است در انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری شود.

برهم خوردن قیمت‌های نسبی به دلیل سیاست یارانه‌ای غلط کنونی که با بدیهیات بازار می‌جنگد، تعادل‌های اقتصاد کلان را برهم زده و همه چیز را به هم ریخته است. شدت انرژی بالا و ضریب دادن به ثروتمندان برای ثروتمند شدن و بی‌بهره گذاشتن کسانی که امکانات کافی برای نشستن بر سفره رنگین یارانه‌ها ندارند نتیجه سیاست یارانه‌ای کنونی است. ارتباط دادن تورم که اساسا پدیده‌ای پولی است به یارانه به مصرف حامل‌های انرژی یک اشتباه مبنایی و بر مبنای استقرا ناقص است. طرفداران فروختن بنزین به قیمتی پایین‌تر از آب لازم است در ابتدا تکلیف خود را با این گزاره روشن کنند که‌ آیا وضعیت کنونی توزیع ثروت را قابل دفاع می‌دانند یا خیر؟ اگر آنرا قابل دفاع نمی‌دانند؛ که نمی‌دانند؛ چطور از دلایلی که وضع فعلی را ایجاد کرده است دفاع می‌کنند؟ گران شدن قیمت حامل‌های انرژی، حتی اگر بدون توزیع مجدد منابع و صرفا یک اصلاح قیمتی ساده باشد بازهم از وضعیت کنونی که مصرف بیشتر یارانه بیشتر را تشویق کرده و منابع کشور را به آتش می‌کشد بهتر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۴۲۵۹۲۰:۳۴:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۲
برای اینکه قیمت اصلی دلار 1200 تومان هست
باهاری۹۸۴۲۶۳۲۰:۳۸:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۲
اولادولت محترم و مجلس انقدر با ملت غیر شفاف عمل کرده اند که دیگر اعتمادی به انها نیست مثلا تورم 100درصدی را به میزان بسیار کمی اعلام می کنندهر چندحقیقت را همه می دانندو انقدر در این یک دهه فشار اقتصادی بر مردم وارد شده است که بیش از 70درصد ملت به سختی بی سابقه ای افتاده اند و توان هیچ افزایش قیمتی را ندارند سوما اگر قرار باشد بیت المال بابت هزینه های برخی سردمداران پایمال شود و مردم فقط تماشاگر باشند و هزینه ی هر خدماتی را بصورت ازاد پرداخت کنند انوقت هدف اصلی این انقلاب پس چی بود؟؟و در نهایت باید گفت میزان درامد و کیفیت زندگی المان و کشورهای اروپایی به بنزین و گوشت فلان قیمت می خوره اما در ایران 70درصد زیر خط فقر هستن و دامنه ی این خط فقر هم روز بروز داره بیشتر میشه پس مقایسه ی قیمت بنزین با کشورهای اروپایی بدون توجه به سایر فاکتورها ی جامعه ی ایران کاملا غلط و تشنج زا خواهد بود حال شما بدنبال به قول خودتان اروپایی کردن قیمت حامل ها باشید شاید ما هم اروپایی شدیم
ناشناس۹۸۴۲۷۳۲۰:۴۶:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۲
ضرورت رسیدن بنزین به فوب بدیهی است و اکثریت جامعه نیز آن را قبول دارند اما و اما به یک شرط : تأمین زندگی تمام جامعه تا خط فقر یعنی شش ونیم میلیون. مثلا نمیشه که بنزین بشه لیتری 7 هزار تومان و مستمری بهزیستی و کمیته امداد هر نفر روزانه 5 پنج هزار تومان.
ناشناس۹۸۴۲۷۹۲۰:۵۱:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۲
همه چی را با دلار محاسبه می کنند به استثنا حقوق کارگر و کارمند منت هم می گذارند گویا منابع کشور برای انهاست و صدقه به مردم می دهند
ناشناس۹۸۴۲۸۷۲۰:۵۸:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۲
یک بار شده بپرسید درامد ملت نسبت به کشور های دیگر زیاد است یا کم است؟شده بپرسید ایا ارزش پول ملی کشور چطور ؟ایا از خود پرسیبدید ایا کاری برای جلوگیری ازافزایش قیمت و .. انحجام شده؟چرا فقط زدن جیب ملت بد بخت حلال وطیب است؟خسته شدیم بس کنید.
ناشناس۹۸۴۲۹۳۲۱:۱۱:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۲
شما مالیات را اگر از بنزین امریکا کم کنید میشه 65 سنت حدود 800 تومن با مقایسه شما خواهد شد توازن بین قدرت خرید و درامد برابری میکند با 800 تومن
ناشناس۹۸۴۳۰۳۲۱:۳۷:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۲
ارزش ریال را ببرید بالا تا برابری کنید با قیمت بنزین کشور همسایه چرا اشتباهات شما باید از جیب مردم برداشت شود و تاوان همه گرانی ها به عهده انها کاری نداره ارزش ریال را زیاد کنید تا مشکل همه حل شود
مهدی۹۸۴۳۰۴۲۱:۴۴:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۲
دوست گرامی بحث شما در جایی کاربرد دارد که بحث کمیت و عدد باشد. هرگاه توانستید میزان تاثیر قبمت حاملهای سوخت بر زندگی مردم را یبدست آورید انگاه برای قیمت بنزین نسخه بپیچید. فیمت سوختهای فسیلی یک کم بالاتر برود کل صنعت حمل و نقل کشور بخاطر نبود زیربناهای ریلی و جاده ای مناسب فشل می شود. هزینه ای که دولت می دهد سوبسیت نیست جریمه ای است که بخاطر نبود زیرساخت می دهیم
ناشناس۹۸۴۳۲۸۲۲:۱۲:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۲
به خدایی که می پرستید بیشتر مردم توان پرداخت هزینه های اضافی دیگر را ندارند واقعا کارشناسانه عمل کنید در برابر درآمد وحقوق مردم قیمت را بسنجید
ناشناس۹۸۴۳۶۸۲۲:۵۸:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۲
بیشتر وسائل نقلیه در اروپا و امریکا در هر صد کیلومتر چهار لیتر ینزین میسوزانند در اینجا ده لیتر.
محمود۹۸۴۳۸۰۲۳:۰۷:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۲
من نخونده میگم نظرمسئولین اینه که بنزین خیلی ارزونه. کاش شما بی کفایت ها یه بارم می‌گفتیم حقوق یه کارگرو باهاش میشه چه کار کرد؟؟؟؟
ناشناس۹۸۴۳۹۳۲۳:۱۶:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۲
ادمین محترم حقوق ها در ایران یک بیستم فوب خلیج فارس هست پس طبیعی هست که بنزین یک دهم فوب خلیج فارس باشه. هر وقت حداقل دستمزد کارگر شد ماهیانه 40 میلیون تومان مثل کشورهای خلیج فارس ، اونوقت حرف از بنزین فوب بزنید وگرنه مقایسه نرخ گوشت و بنزین کار ابلهانه ای است.
پیمان۹۸۴۴۵۵۰۰:۳۰:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
این مردم رو بیشتر از این عصبانی نکنید باور کنید آمریکا اگه حمله کنه نیاز به همین مردم هست.
ناشناس۹۸۴۴۶۲۰۰:۳۹:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
حداقل بکساعت کار در ايران ده هژار تومان است! يعنی با روزانه هشت ساعت کار، حداقل دستمزد ماهامه دو ميلبون و چهارصد هزار تومان ميشود!!! نويسنده با يک فرض نادرست نتبجه گيری مطلوب خودش را گرفته است.
من۹۸۴۵۲۶۰۲:۵۰:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۳
اون کشورها که شما گفتید که اقتصاد لیبرالی دارند.و به گفته بعضی ها اوضاع اقتصادی کنونی ما نتیجه اقتصاد لیبرالی است.پس چرا اوضاع آنها بهتر است؟
عاشق ایران۹۸۴۵۶۳۰۶:۵۷:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
تجربه 15 سال پیش ، نشان داد وقتی دولت قیمت بنزین را ده برابر گران کرد ، بازهم معیشت مردم تغییری نداشت و فقط اختلاس گرا به نوایی رسیده اند پس لطفا به فکر گرانی های جدید نباشید . توان مردم تمام شده
م فلاح۹۸۴۵۶۹۰۷:۰۵:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
البته کیفیت خود بنزین و کیفیت و مقدار مصرف بنزین در هر خودرو کشور با خودروهای مشابه خارجی هم باید اشاره می کردند
ناشناس۹۸۴۵۸۶۰۷:۳۳:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۳
اگربنزینن گرون بشه چننان تورمی ایجادبشه فکرشم نکنید چون جماعت ایرانی سوخت راپایه تورم میدانند برعکس کل دنیا نه بیکاری
ناشناس۹۸۴۵۹۶۰۷:۴۴:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۳
حوصله خواندن این مطلب رو نداشتم ولی تا وقتی که حقوق و دستمزد در ایران نیز مانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نباشد نمی توان در این باره حرفی زد . کشوری که روی ذخایر عظیمی قرار گرفته و هر روز شاهد کشف میلیاردها دزدی و اختلاس هستند ولی زندگی مردم هیچ تکانی نمی خورد مطمئن باشید با گران کردن بنزین فقط عرصه را برای زندگی مردم عادی بیشتر تنگ کرده اید و ذخایر اختلاس را پرتر ..
ناشناس۹۸۴۶۸۲۰۹:۰۸:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
به جای گران کردن بنزین جلوی تولید لگن بی کیفیت و هدر دهنده سوخت را بگیرید.
ناشناس۹۸۴۷۳۶۰۹:۵۰:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
فقط وقتی قراره یه چیزی گرون بشه ما رو با کشورای صنعتی مقایسه می کنن. ما دیگه یاد گرفتیم این کلک ها رو
ناشناس۹۸۴۷۳۷۰۹:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۳
استدلالهای ابکی و یکسویه . یارانه ها باید از حاملهای انرژی برداشته شود درست . از ضعیف تا متوسط نباید هزینه اضافه پرداخت کنندالبته بهیچ وجه. مقایسه اصلی قیمتها در قدرت خرید است نه مقایسه شیر با بنزین !!!. پیدا کنید راه حل هوشمندانه و درست را .؟؟
ناشناس۹۸۴۷۶۳۱۰:۱۶:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
کجای دنیا شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران رو داره که مثال از اونجا میارید.. ابقدرتها بدنبال فلج کردن اقتصاد کشور هستند و کارشناسان اقتصادی بفکر فلج کردن مردم...
ناشناس۹۸۴۸۲۹۱۱:۰۵:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
بهتر نیست برای استدلال یک موضوع غلط دلایل درست را هم بی اعتبار نکنیم سفسطه در علم فلسفه تعریف شده علم اقتصاد همیشه می گوید ۲+۲=۴است . پیشنهاد می کنم یکبار دیگر نوشته خود را بخوانید
ناشناس۹۸۴۸۶۶۱۱:۲۶:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۳
برای مقایسه بهتر قیمت بنزین با دنیا چند مقایسه دیگه انجام بدید مثلا نسبت قیمت یک لیتر بنزین با یک کیلو گوشت بنزین با برنج بنزین با سیب زمینی بنزین با شیر بنزین با حقوق کارگران و.........مبنای مقایسه باید صحیح باشد نه فقط نرخ بنزین به دلار وبقیه با ریال
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین