یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با الف مطرح کرد: نشانه های کم اثر شدن تحریم ها بزودی برای مردم آشکار خواهد شد

گروه اقتصادی الف،   3980412094 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: آمریکا هر چه در توان داشت به کار برده است، ولی خوشبختانه اثر گذاری تحریم‌ها کمتر شده و اگر مقاومت و پایداری خود را ادامه دهیم، شاهد شسکت تحریم‌ها نیز خواهیم بود.

نشانه های کم اثر شدن تحریم ها بزودی برای مردم آشکار خواهد شد

به گزارش الف، بانک جهانی در هفته گذشته در گزارشی با عنوان چشم انداز اقتصادی جهان، رشد اقتصادی ایران در سال جاری را منفی ۴.۵ درصد پیش بینی کرد و نوشت: انتظار می‌رود که اقتصاد ایران در سال آینده از رکود خارج شده و رشد اقتصادی ۰.۹ درصد را تجربه کند و اثر تحریم‌های کنونی آمریکا در سال آینده تخلیه شود، همچنین فعالیت اقتصادی در ایران طی سال ۲۱-۲۰۲۰ افزایش یابد.

* می‌توانیم دانش فنی برای تولید را بومی کنیم

جعفر قادری عضو هيئت علمی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار الف در مورد گزارش بانک جهانی، اظهار کرد: تحریم‌ها ممکن است در کوتاه مدت مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند، ولی در میان مدت و بلندمدت باعث مقاومت اقتصادی خواهد شد؛ زیرا با توجه به توانمندی کشور، می‌توانیم دانش فنی برای تولید را بومی کنیم.

وی افزود: ریشه مسائل و مشکلات کشور به سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌ها برمی‌گردد و منشا آن داخلی است؛ در حقیت سیاست خارجی تعیین کننده نیست؛ البته عده‌ای وانمود می‌کردند و می‌کنند که همه مسائل و موضوعات به خارج وابسته است و با توپ و تشر خارجی، اقتصاد ما فرو می‌ریزد؛ در‌حالی‌که حتی در خود اروپا و آمریکا هم کسی برای تهدید‌ها و خط‌و‌نشان کشیدن‌های ترامپ هم تَره خورد نمی‌کنند، چه برسد به اینکه در کشور ما اثر گذار باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد شکست تحریم‌ها خواهیم بودتصریح کرد: آمریکا از هر روزنه‌ای که می‌شناخت، استفاده کرد و هر چه در توان داشت به کار برد، ولی خوشبختانه امروز به جایی رسیدیم که اثر گذاری فشار‌های آمریکا کمتر شده و مسائل و مشکلات ما در حال حل شدن است؛ اگر مقاومت و پایداری خود را ادامه دهیم، حتما نشانه‌های شکست تحریم‌های آمریکا که بر خواص روشن شده، بر مردم نیز مشخص خواهد شد و می‌تواند امیدواری و اعتماد به نفس را در فعالان اقتصادی، جوانان و دولتمردان تقویت کند.

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: یکی از دلایل پافشاری آمریکا برای مذاکره همین موضوع است که دیگر تحریم‌ها اثر ندارد و نخواهد داشت و اگر با اقتدار برخورد کنیم، مطمئنا عقب‌نشینی خواهند کرد؛ زیرا آنها در یک اتاق شیشه‌ای قرار دارند و منافع‌شان در تیررس جبهه مقاومت و رزمندگان ما قرار دارد و شاهد فرستادن نمایندگان و واسطه‌هایی از سوی آمریکا بودیم.

* عده‌ای برجام را برای استفاده سیاسی بزک کردند

قادری تاکید کرد: غرب امروز در شرایط ضعف قرار گرفته و دلیلی برای عقب نشینی نداریم. آنها به تعهدات‌شان عمل نکردند و می‌خواهند مقاومت ما را بشکنند تا امتیاز بگیرند و مسئولین پاسخ دادند که اگر آمریکا و اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نکردند، ما هم تعهدات خود را کاهش می‌دهیم و شرایط را به جایی می‌رسانیم که ناچار به عقب نشینی شوند.

وی در این خصوص که با خروج آمریکا از برجام و اینکه اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام ندادند و با اقدامات ایران براساس برجام، ممکن است این توافق کمرنگ و به نوعی از بین برود، آیا می‌تواند بر اقتصاد ایران اثر گذار باشد، گفت: قبلا هم گفته و اعلام شد که برجام نه اثر مثبت بر اقتصاد ما گذاشت و نه اثر منفی  روی  آن می‌گذارد، برجام صرفا یک شوی تبلیغاتی بود، ولی عده‌ای آن را برای استفاده سیاسی بزک و بزرگ کردند.

عضو هيئت علمی دانشگاه شیراز گفت: از ابتدا قابل پیش‌بینی بود که طرف‌های مقابل ایران به تعهدات خود پایبند نخواهند بود و فقط دنبال گرفتن امتیاز به صورت گام به گام بودند. در شرایط فعلی، وقتی برجام کاملا منتفی شود و شاهد خروج از آن باشیم، تاثیر آنچنانی روی اقتصاد ایران نمی‌گذارد، زیرا به مرحله‌ای رسیدیم که تهدیدات و فشارهای غیرواقعی که ترسیم کردند، نمی‌تواند مشکلات جدی را برای ما ایجاد کند.

* اوضاع به نفع ایران در حال تغییر است 

قادری با بیان اینکه روزبه‌روز تمایل و انگیزه برای انجام مبادلات تجاری با ایران بیشتر می‌شود، گفت: همه اظهار نظرهایی‌ که می‌شود، نشان می‌دهد که اوضاع به نفع ایران در حال تغییر است و می‌توانیم تاب آوری و مقاومت اقتصادی کشور را بیشتر کنیم به شرطی که بخواهیم؛ خوشبختانه خیلی از دولتمردان ما که تا دیروز چشم امیدشان به غربی‌ها بود، اکنون از همراهی و کمک غرب ناامید شدند.

به گفته وی، اقتصاد متنوع ایران و شرایط انعطاف پذیری که در کشور داریم این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانیم خودمان را با شرایط تحریمی، منطبق و نیاز مان به خارج از کشور را کمتر کنیم، ممکن است تکنولوژی که در کشور بومی می‌شود در بعضی از حوزها بروز نباشد و با استاندار جهانی فاصله داشته باشد، ولی ما را در وضعیتی قرار می‌دهد که بتوانیم نیازهای خود را تامین کنیم.

چرا چین و روسیه، ایران را عنوان یک شریک استراتژیک نمی‌بینند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: چین و روسیه و برخی کشورها به دنبال کاهش وابستگی به دلار و کاهش نقش آن در اقصاد جهانی هستند و این موضوع فرصت‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند که باید استفاده کنیم و از سوی دیگر توان نظامی کشور باعث شد کشورهای منطقه به این جمع‌بندی برسند که ایران کشور نیست که تسلیم شود و با فشارهای آمریکا صحنه را خالی کند و دست تسلیم را بالا ببرد و این موضوعات نگاه به ایران را تغییر داد.

این نماینده مردم در مجلس نهم در مورد نگاه به شرق، بیان کرد: برخی از دولتمردان هنوز به شرق نگاه استراتژیک و بلندمدت ندارند، به همین دلیل روسیه و چین به ما به عنوان یک شریک استراتژیک نگاه نمی‌کنند و این نگاه در کشور باید اصلاح شود. باید از غرب قطع امید کنیم، البته به آن مفهم نیست که ارتباطامان را با غرب قطع کنیم ولی باید همکاری‌های راهبردی و استراتژیک با چین و روسیه و کشورهای شرقی داشته باشیم؛ و تغییر نگاه و زاویه دید می‌تواند کمک کند تا ایران را به صورت جدی وارد تعاملات دو یا چند جانبه کند و از ظرفیت این کشورها استفاده کنیم.

قادری ادامه داد: خوشبختانه همه اذعان و اعتراف دارند که امریکا آن جایگاه و قدرت گذشته را ندارد، از سوی دیگر اروپا هم در مقابل آمریکا  اراده‌ای ندارد؛ وقتی این واقعیت‌ها جلوی چشم ماست و این سوال از مسئولین وجود دارد که چرا در مورد فعالیت‌های راهبردی با چین و روسیه نداریم؛ همچنین گذشته نشان دادند شرق آن نگاه استعماری که برخی به آن دامن می‌زنند، را ندارند؛ اما کشورهای غربی خوی تجاوزگری دارند و همیشه برای ما مشکل درست کرده‌اند.

دیدگاه کاربران

عاشق ایران۹۸۴۵۵۱۰۶:۳۹:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۳
با این مدیریت های نا کارآمد دیده می شوند، امیدی نیست . سازمان اداری و استخدامی به دلیل عدم نظارت بر انتخاب و انتصاب مدیران مقصر است
ناشناس۹۸۵۳۲۱۱۸:۵۵:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
کاملا درسته، و با این مدیران پیر و خسته تحولی در کار نیست
ناشناس۹۸۵۴۳۷۲۱:۳۸:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۱۳
دلار می خواهد 1000 تومان شود
ناشناس۹۸۵۵۳۷۲۳:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۳
پشت پرده چیز دیگریست / چون پرده برافتد نه تو مانی و نه ...
ناشناس۹۸۵۵۶۳۰۰:۲۰:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۴
دقیقا مشکل مدیریت دولتی ماست که بسیار ناکارآمد است. دولت ما فکر می کرد با برجام همه چیز حل می شود و نشد. ترامپ با مذاکره تحریم نفت را بر نمی دارد.
ناشناس۹۸۴۵۶۲۰۶:۵۷:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۳
امروز سیب زمینی زردآلو گیلاس رو کیلویی چند خریدی؟ امروز در بازار پراید و سمند چند قیمت دارند؟ امروز موبایل و رایانه و مونیتور را چند میخری؟
ناشناس۹۸۵۱۹۸۱۵:۵۶:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
نگاه کوچه بازاری به مسائل سیاسی
ناشناس۹۸۵۳۰۹۱۸:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
خروجی مسائل سیاسی برای مردم عادی همین امور یومیه است. نرخ بیکاری، ارزش پول ملی، ....
عاشق ایران۹۸۵۳۲۵۱۹:۰۳:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۳
بازتاب شفاف و غم انگیز مسائل سیاسی است باور کنید
ناشناس۹۸۵۳۸۴۲۰:۱۴:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۳
چه کنیم ! ما مردم عوام و کوچه بازاری هستیم دیگه و شما ساکن برج عاج بر ما ببخش؛ عذر تقصیر داریم
ناشناس۹۸۴۵۶۷۰۷:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۳
ما ملت هر روز شاهد فراوانی و ارزانی محصولات هستیم البته در تحلیلهای آبکی بعضیها !!!!1
ناشناس۹۸۴۸۸۰۱۱:۳۲:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۳
کارشناس های بیسواد
علی۹۸۴۵۷۱۰۷:۰۷:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
این فقط یک تحلیل بسیار معمولی برای عوام هست. عضو هیات علمی دانشگاه و نماینده مجلس حقوق ماهیانه خود را بدون یک روز تاخیر با مزایا دریافت میکنند و از پشت میز خود بدون اطلاع از وضعیت صنعت و مردم عادی سخن میگویند. عواقب اجتماعی این تحریم ها بسیار بیشتر تاثیرگذار است تا این دلایل سیاسی که به احتمال بسیار قوی درست نیستند.
ناشناس۹۸۴۹۸۳۱۲:۲۰:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
سلام. بعنوان یک عضو هیأت علمی دانشگاه دولتی، با شما کاملا موافق هستم.
ماشناس۹۸۵۱۴۰۱۴:۴۹:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
اتفاقا خوب از اوضاع مردم میدونن اما موقعیت و نون به نرخ روز خوردن این جماعت نا.. میگه واقعیت .. وارونه بده بیخیال شو
تبریزی۹۸۴۵۹۰۰۷:۳۷:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۳
همین حالاش هم تحریم ها کم اثر که هیچ کلا بی اثر شدن. خونه چه باشه 400 میلیون و چه بشه 1000000000 میلیون در هر حالت نمی شه با حقوق 2 میلیون تومنی خرید. ایضا ماشین، ایضا وسایل خانگی و کامپیوتر و گوشی و ... ایضا مواد غذایی به میزان کافی، ایضا همه چیز.
ناشناس۹۸۴۸۵۱۱۱:۱۸:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
شکر نعمت نعمات افزون کند.
پیرمرد۹۸۵۵۰۳۲۳:۰۳:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
شما چهار تا نعمت نشون بده نا شکر کنیم.
ناشناس۹۸۵۳۶۵۱۹:۵۱:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۳
آقا یا خانم تبریزی شما همون کسی نیستی که مدعی بود ضریب هوشی ۱۷۵ داره ۴ تا کتاب ظرف ۴ ماه نوشته شعر انگلیسی میگه و.....
ناشناس۹۸۴۵۹۲۰۷:۴۱:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
جناب آقای قادری شما مثل اینکه در ایران زندگی نمی کنید آقای محترم رویا با واقعیت خیلی فرق دارد لطفا یک سری به دور و اطراف خود بزنید حدااقل :بیکاری.فقر. گرانی .اختلاس.و...آیا دیده نمی شود
ناشناس۹۸۴۹۱۰۱۱:۴۶:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۳
دور و بر اينها که بيکار ديده نميشود. ماشالله با پارتی و رانت همه اقربا و دوستان سر کار هستند.
ناشناس۹۸۴۶۰۷۰۷:۴۹:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
بیان ارزوها ....ای کاش این جور بود ولی ....
ناشناس۹۸۴۷۰۶۰۹:۲۶:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۳
آرزو نیست! حقیقت است! کوه های عظیم یخی هم با تابش آفتاب آب خواهد شد و دشمنان ایران و کسانی که به زبان فارسی و از خارج مرزها می خواهند مردم را دلسرد کنند در سیل بزرگ حقیقت از بین خواهند رفت. اگر چه چند صباحی با اظهارات سخیف خود خوشمزگی کنند.
تبریزی۹۸۴۷۱۸۰۹:۳۹:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
یعنی هرکس واقع بین باشه و متوهم و شعارزده نباشه از خارج از مرزهای ایران کامنت می ذاره؟ می گم چرا زندگیم اینقدر خوبه. بگو خارج نشینم و خودم خبر ندارم!
ناشناس۹۸۴۹۸۷۱۲:۲۳:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
تبریزی جانم کسی که یادداشت بالا را قلمی کرده ، دبیر آموزش و پرورش است. متاسفانه کم نیستند افرادی که با گرفتن مزد کامنت می گذارند مراکزی در آلبانی اسرائیل انکار شما و دیگران هم نمی تواند واقعیت کار زشت این افراد را بپوشاند. به هر حال من منتظرم و می رسد روزی که دور نیست: تا بر سرِ گور خصم دست افشانیم..
ناشناس۹۸۴۸۳۹۱۱:۱۴:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
فقط آفتابش جون نداره . مردم خودشان عقل و شعور دارن مردم اين رانت خواري آقازاده ها رو ميبينن. . تا كي مسايل و مشكلات را گردن خارجي مي اندازيد؟
عجایب شهر۹۸۵۳۶۴۱۹:۵۱:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۳
ما هم همین رو میگیم که نباید گردن خارجی ها و تحریم بندازیم، بلکه با برخورد با فساد و رانت خواری بسیاری از مشکلات حل می شود و تحریم ها کم اثر می شوند.
ناشناس۹۸۴۸۵۲۱۱:۱۹:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
آرزو کجا بود؟!!....آمار بانک جهانی هم آرزو هستش؟!!!...
صف۹۸۴۶۱۹۰۸:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۳
برجام اگر خوب اجرا میشد و همه طرفها به تعهدات خود در برجام عمل می کردند معاهده خوبی بود و امروز اقتصاد ما با رشد حتی 10% مواجه بود..
ناشناس۹۸۴۸۸۵۱۱:۳۴:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۳
برجام یک کلاهبرداری بین المللی بود.
عدالت۹۸۴۶۵۰۰۸:۳۷:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
با دلار 12500تومانی زندگی برای مردم جهنم شده است.
ناشناس۹۸۴۶۸۵۰۹:۰۹:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان..
ققنوس۹۸۴۷۰۴۰۹:۲۵:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
رشد اقتصادی سال پیش منفی 4.5 بوده و در اینده به مثبت 9. میرسد اختلاف این دو عدد3.4 میشود این یعنی ما هنوز 3.4 رشد مثبت باید داشته باشیم که تازه اقتصادمان به نقطه ایی که در سال قبل بود برسد بعد عده ایی هنوز به دنبال شکوفایی اقتصادی هستن!!!!!!!!!!
ناشناس۹۸۵۲۲۶۱۶:۳۵:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۳
دوست عزیز، اختلافش 5.4 است.
ناشناس۹۸۴۷۵۰۱۰:۰۶:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
متاسفانه تحلیل کلیشه ای که از استاد دانشگاه بعیده تولید فقط به دانش بسته نیست نیاز به شرایط اقتصادی و سیاسی با ثبات و مرتبط با جهان داره. دلیل اینکه چین و روسیه مارو شریک استراتژیک نمیدونم این نیست که حکام ما اونها رو جدی نمیگیرن بلکه به این دلیله ما خیلی برای ارتباط هاشون اهمیت نداریم. اینکه چین قطعات یدکی ماشین رو به نمیده دلیلش اینه که برای اون شرکت ارتباط با آمریکا مهمتره.
ناشناس۹۸۵۲۱۱۱۶:۱۰:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
از این استادهای دانشگاه خیلی زیاده . همه اشون هم متخصص هستند و همه اشون هم دکتری دارند
ناشناس۹۸۴۷۵۲۱۰:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
تاسفانه به غیر از چند بیت شعر چیز دیگه ای بلد نیستم تو مدرسه به جای یه مهارت که به درد زندگی بخوره شعر وتاریخ به خوردمون دادن که نونی از توش در نمی اد
سیدرضا۹۸۴۸۱۷۱۰:۵۸:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
باعرض سلام واحترام جناب استاد ارجمند، احتمالا شماهم مثل بسیاری از مسئولین دربین اقشار جامعه نیستید چند نمونه عینی برایتان مثال می زنم تا ببینید تحریم ها والبته سودجویی کاسبان درداخل با مردم چه می کند. -من شاهد بودم که یک جانباز پول نداشت داروشو بخرد والبته بدتر ازهمه اینکه داروش هم به سختی گیر می امد. وهیچ مسئولی پاسخگو نبود. آیا نباید از این اتفاق مسئولین ما شرم کنند. -من شاهد هستم که عده زیادی از کارگران ومهندسین درشرکت های مشاور وپیمانکار بیش از 6 ماهه دراین اوضاع گرانی حقوق نگرفته اند. -متاسفانه مشکلات اقتصادی موجب بروز مشکلات روانی درجامعه شده که اثرات آن تا سالها دراین جامعه خواهد ماند. -آنچه در این تفاسیر نادیده گرفته شده فشار شدید اقتصادی برمردم عادی جامعه است . -بهتراست بجای این نوع تفسیرها که هیچ باری را ازدوش مردم رنجدیده برنمی دارد به فکر راه حل اساسی باشیداینکه بنشینیم تا ببینیم تحریمهابامردم چه می کند یا شاید ترامپ رای نیاورد که راه حل نیست. با تشکر
ناشناس۹۸۴۸۳۸۱۱:۱۲:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
بزرگترين مشکل کشور نبود یک مجلس قوی هست.
ناشناس۹۸۴۸۶۸۱۱:۲۷:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۳
من خودم به شخصه دارم احساس میکنم جدا کم شدن تأثیر تحریم ها رو.دیگه بالاتر از سیاهی رنگی نیست.دلار هم یا یک رقمی میشه یا حداقل تا قرن بعدی زیر ۱۳/۵ میمونه.پس دولت لطفاً نترسه و با کمی جربزه هرچه سریعتر غنی سازی ۲۰ درصدی و حتی ۶۰ درصدی رو شروع کنه.تجارت و صادرات با روسیه و چین و آفریقا و هند و کشورهای منطقه رو بشدت افزایش بده و از همه مهمتر رونق تولید رو محقق کنه و پشت صادرکننده های خادم ملت مردانه بایستد.
ناشناس۹۸۴۸۷۳۱۱:۳۰:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
نشانه های تحریم برزندگی مردم بی اثر بود بلکه سفره مردم راکوچک کرده . آقا صدرحمت به احمدی نژاد
ناشناس۹۸۵۸۱۲۰۹:۵۷:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۴
کوچک نکرده بلکه محو کرده دیگه سفره ای نیست
ناشناس۹۸۴۹۲۶۱۱:۵۶:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۳
فرضا که تحریما در واقع بی تاثیر باشه. با اثرات روانیش بر جامعه که تو همین کامنتای تایید شده هم معلومه چیکار میکنین؟
سرلک۹۸۴۹۳۶۱۲:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
خانه از پای بست ..
ناشناس۹۸۴۹۴۰۱۲:۰۳:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
برخی آقایون چه اصراری دارند ایران را به دامان روسیه و چین ببرند تاریخ نشان داده این دو کشور شرکای قابل اعتمادی نیستند ودر لحظات حساس پشت طرف را خالی می کنند همانطور که با کره شمال مصر و اخیرا ایران انجام دادند
ناشناس۹۸۴۹۶۶۱۲:۱۴:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
بسمه تعالی.وضعیت فعلی کشور نتیجه انتخاب بدمردمه..
ناشناس۹۸۴۹۹۳۱۲:۲۵:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۳
باید باور کنیم که همه چیز در این دنیا بر روی پاشنه دو دو تا چهار تا نمی چرخد چه بخواهید چه نخواهید دست خدا بر شانه ماست وقتش که برسد دهان دشمنان انقلاب اسلامی مثل اسب آبی باز خواهد ماند.
ناشناس۹۸۴۹۹۵۱۲:۲۶:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۳
مسئولین همه فشار تحریمها را روی شانه محرومان انداخته اند همدردی با بینوایان ثواب دارد
کرمی۹۸۵۰۰۷۱۲:۴۰:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۳
سلام آقای دکتر بسیار تحلیل درستی ارائه دادید بایست مردم ما حرکت کنند تلاش کنند به خودکفایی برسند تا مشکلات حل شود توی همین وضعیت بحرانی نیروی کار واقعی پیدا نمیکنی همه دنبال میز میگردن
ناشناس۹۸۵۲۵۸۱۷:۱۶:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
شما که ادعا کردید جوان سالم خدمت سربازی رفته وبدون سوء پیشینه و واقعا اهل کار وبا ایمان آماده کار سراغ داریم اگر شغل دارید بگید غیر از پشت میز نشینی
ناشناس۹۸۵۰۲۳۱۲:۵۸:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
سر کوچه مسئولین ایران اثرات تحریم کم شده برید اونجا خونه بخرید
ناشناس۹۸۵۰۵۲۱۳:۲۱:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۳
ایشان راست میگویند چون سیب زمینی گران نشده که آنهم شد دیگر چیزی نیست که گران نشده باشد
ناشناس۹۸۵۰۵۹۱۳:۲۴:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
نیروی دریایی بریتانیا نفتکش (حامل نفت ایران) را توقیف کرد
ناشناس۹۸۵۴۴۱۲۱:۴۴:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۳
صد بار گفتیم اتم باید بسازم.
ناشناس۹۸۵۱۱۱۱۴:۰۸:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۳
خدا را شکر انشااله ذهنیات شما به حقیقت بپیوندد ودلار بشود ۴۲۰۰ تومان
ناشناس۹۸۵۱۶۵۱۵:۱۶:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۳
این حرف غلطه شما بدون ارتباط با دنیا نمی تونی پیشرفت کنی همه چیو نمی شه داخل تولید کرد این امر نشدنی و به این معنیه شما در سایه ارتباط خوب با دنیا و رابطه تجاری سالم می تونی بومی سازی کنی پیشرفت کنی ولی اینکه کلا یه کشور توسط کل دنیا ایزوله بشه بگی من خودم درست می کنم این حرف غیر ممکنه
ناشناس۹۸۵۱۷۴۱۵:۲۹:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۳
خلاصه تحریم اثر کرده یا نه ؟ اگر اثر نکرده حتما مشکلات داخلیست.اگر داخلیست کدام اقدام بازدارنده با آینده روشن انجام شده است ؟ اینکه دولت مشکلات را گردن دلالها و سوداگران می اندازد و مخالفان برجام مشکلات را گردن دولت می اندازند شد کار ؟ این وسط ناجی اقتصاد کشور و مردم در مقابل مشکلات کیست ؟ همه اینها برای این نیست که بگویید اصلاح طلبان و دولت که بر جام را رقم زده اند تکلیفشان معلوم است ،پس تنها ناجی مردم و کشور اصولگرایان هستند ؟ اگر آنها دلسوز مردم هستند نباید مردم را در شرایط فشار اقتصادی تنها میگذاشتند ،که گذاشتند. پس بقیه آنچه کارشناس محترم فرمودند وعده سر خرمن است ، چون مشکلات موجود فقط حاصل تحریمها نیست.حاصل قدرت طلبیهای داخلیست.
ناشناس۹۸۵۱۷۵۱۵:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۳
یعنی کم کم پراید میشه بیست میلیون و دلار میشه سه هزار تومن و خونه مفت میشه و مالکین خونه ها دنبال خریدارها التماس میکنن نصف قیمت بفروشن!!!
ناشناس۹۸۵۲۱۸۱۶:۲۴:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۳
کسانی که اینطور تحلیل می کنند کاملا معلومه کدوم طرفی هستند. ایشون از اون دسته ای هستند که همه چی را خوب می بینند و ایران کنونی را بهترین کشور دنیا می دونند و بقیه کشورها و مردمشون را بدبخت و در حال نابودی. اما واقعیت این است که اقشار زیادی از مردم واقعا تحت فشار شدید تحریم هستند.
ناشناس۹۸۵۳۴۸۱۹:۳۳:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۳
بااین مدیران بی عرضه وبی لیاقت هیچ امیدی به کم اثرشدن تحریم‌ها آریم اینهاعرضه ندارن قیمت یه سیب زمینی روکنترل کنن
ناشناس۹۸۵۴۶۷۲۲:۳۷:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۱۳
بزک نمیر بهار میاد . ایران بدون فروش نفت = صفر
ناشناس۹۸۵۸۷۱۱۰:۴۲:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
افرین..من استاد دانشکاه دیدیم N70دستشه توان خرید یه گوشی رو نداره....واقعا اثر نکرده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین