کاخ سفید؛ عقب نشینی یا واقع بینی؟!

 بیژن مقدم،   3980412048 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
کاخ سفید؛ عقب نشینی یا واقع بینی؟!

 به دنبال رجزخوانی‌های ترامپ برای حمله به ایران، تهدید ایران به عنوان متهم‌ هر حادثه‌ای در منطقه، حمله به نفتکش‌ها و دست آخر ضرب شست نظامی ایران به پهپاد متجاوز آمریکایی، سیاست آمریکا و لحن و ادبیات سران آن کمی تغییر کرد.
این تغییر می‌تواند ناشی از فهم آنها نسبت به اطلاعات نادرستی باشد که توسط گروه B و یا مزدوران تروریستی نظیر منافقین در اختیارش قرار می‌گیرد، اطلاعاتی که به اشتباه محاسباتی می‌انجامد.
رفتار آمریکایی‌ها میتواند بر مبنای فرضییات 4 گانه زیر شکل گرفته باشد .


فرض اول: آن‌ها بر این باورند که ایران در ادعاهای خود در دفاع سرزمینی بلوف می‌زند و هرگز آسیبی به هیمنه آنها وارد نمی‌سازد.


فرض دوم: در صورت حمله محدود آمریکا به مراکزی در ایران یا حملاتی بدون تلفات، شاهد هیچ واکنشی از سوی ایران نخواهند بود.


فرض سوم: پایگاههای نظامی ما در منطقه و یا کشورهای همسایه ایران با حمایت دولت های آن، محل‌های امنی برای آمریکاست.


فرض چهارم: فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران عملا این کشور را به تسلیم و مذاکره بدون شرط و... خواهد کشاند.


گذشت زمان در همین چند هفته به ترامپ نشان داد که همه فرض‌های فوق نادرست و تو خالی بوده است و باید کمی عقب نشست.
از سوی دیگر نیاز به تئوری‌سازی جدیدی برای این عقب‌نشینی در کاخ سفید احساس شد. رسانه‌هایشان دست به کار شده‌اند تا این عقب‌نشینی را به انسان دوستی فردی مانند ترامپ نسبت دهند. آنجا که گفت میخواستیم حمله کنیم اما دیدیم ۱۵۰ نفر در آن مرکز ایرانی کار میکنند که چنین عباراتی از چنین کسانی بیشتر شبیه جوک می‌ماند. سابقه تاریخی آمریکا در تجاوزات دهه‌های پیشین گواه این ادعاست.


کار دوم تحلیلگران آمریکایی- غربی و عربی این شده است که در توجیه عقب‌نشینی آمریکا بنویسند:« هرجنگی بین ایران و آمریکا ضمن اینکه به پیروزی آمریکا نمی‌انجامد، باعث تثبیت بیشتر پایگاه مردمی نظام و نهادهای نظامی چون سپاه می‌شود.»


به همین دلیل می‌نویسند: «حمله به ایران باعث استحکام موضع مردمی سپاه خواهد شد»(1)   و به همین دلیل از ترامپ می خواهند به ایران حمله نکند و دیگری اعتراف میکند: سپاه با ارائه تصویر مدافع ایران از خود بر میزان محبوبیت خود افزوده است کما اینکه امروز قاسم سلیمانی از محبوبیتی فراوان برخوردار بوده و نویسنده این مقاله نیویورک تایمز نتیجه می‌گیرد که:  فشار حداکثری ترامپ با تقویت سپاه در داخل شکست خواهد خورد به همین دلیل از ترامپ می‌خواهند به ایران حمله نکند.


یا روزنامه الدستور اردن نیز در مقاله‌ای نیز تحت عنوان «مخمصه ترامپ» با پیمودن همین خط نوشت: در صورت حمله نظامی به ایران، ملت ایران گرد نظام جمع خواهد شد و بسیاری از جداشدگان ایرانی از نظام این کشور، با صدور بیانیه‌هایی این اقدام را محکوم خواهد کرد.الدستور می‌افزاید: عرب‌ها باید بدانند دشمنی‌ علنی با ایران نفعی برای آنها ندارد، چراکه آمریکا و اسراییل این دور بازی را باخته‌اند.(2)


بنابراین هرچند آنچه توسط آنها نوشته شده بخشی از حقیقت مربوط به ملت ایران است و نه تمام آن اما باید بدانند سیاست جمهوری اسلامی نه تحریک طرف مقابل است نه حمله‌ای پیش دستانه.


آنچه ایران بارها از مسیرهای علنی و غیرعلنی به طرف مقابل یا واسطه‌ها اعلام کرده است، این است که: آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود اما در صورت تجاوز و حمله از تمام ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خود متناسب با عمل دشمن بهره خواهیم گرفت.


این پیامی کاملا روشن و متضمن صلح در منطقه است. حتی حمله‌ای محدود هم ممکن است پاسخی بسیار شکننده همراه داشته باشد.

چه تغییر رویکرد ،(راهبردی یا تاکتیکی )در کاخ سفید را ناشی از ترس و وحشت بدانیم و چه برخاسته از درک بهتر واقعیات صحنه باید از آن استقبال کرد.


چراکه ایران خواستار ونیازمند جنگ نیست. انسجام و غیرت ملی در مقابله با دست‌اندازی‌ها به اندازه کافی در کشورمان قوی هست که نیازمند هیجاناتی از این دست نباشیم.

 پانوشت:

1-   روزنامه هیل۳۰-ژوئن ۲۰۱۹

2- اسماعیل الشریف/ الدستور-اردن- ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۳۱۵۳۱۰:۲۱:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۲
کاخ سفید قشنگ متوجه شد ملت ایران با بحران اقتصادی و کاهش کیفیت زندگیشون براحتی کنار میان واسه همین هم بیخیال فشارحداکثری شد و داره نم نم میره دنبال کارهای مهم تر خودش
علی 671۹۸۳۱۶۴۱۰:۳۰:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۲
آمریکا باید بداند که ایران یک پایگاه و دو پایگاه و سه رادار و پنج رادار ندارد بلکه ایران کشوری پهناور با وسعتی بزرگ که شما فکر کنید با زدن یک یا دوپایگاه ایران فرو می ریزد . 1-حکومت و دولت ایران یک پشتوانه ی مردمی دارد که هر گز از پشتیبانی در همه ی مراحل کوتاه ن بسته ای نیست که شما بتوانید در آن جولان دهید .رهبری شایسته و مقتدر و آگاه به زمان و لشگری و سپاهی با ایمان قوی و مقتدر که چنان سیلی به شما خواهند زد که به التماس بیفتید . 4- رهبری بزرگ فرمودند که دوران بزن و در رو گذشته .اگر ما امروز نتانیو هو را ادب نمی کنیم با این گستاخی هایش به خاطر این است که ما نمی خواهیم آغاز گر هیچ جنگی باشیم و گر نه تمام تلاویو و حیفا را با خاک یکسان می کردیم و اگر شریط فراهم شد .نشان خواهیم داد. 5- این کشور های عربی مزدور که وسعت تمامشان به یکی از شهر های ما نمی رسد .اگر جنگی رخ دهد برای همیشه از روی کره خاکی ناپدید خواهند شد و زبانشان به فارسی آشنا خواهد شد . 6- منافع آمریکا در سراسر جهان و پایگاهایشان و ناو وکشتی هایشان از نوازش موشک های ما دور نخواهد ماند . 7- پس برای ما بلبل زبانی نکنید که ما مجبور به ادای و ظیفه نشویم که به هر طریق ما پیروزیم چون ایمان پشت هدف ماست .
ناشناس۹۸۳۶۷۳۱۳:۵۸:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۲
علی 671 جان !!! به نظرم حضرتعالی یک نجومی بگیر هستی . مطمئنم با شنیدن صدای طبل جنگ ؛ سه سوته رفتی کانادا
ناشناس۹۸۴۰۹۱۱۷:۳۷:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۲
سیلریتیها و رانتخواران دلار 4200 تومانی که از قضا به شدت آمریکا محور هم هستند ، هنوز جنگ نشده راه کانادا را در پیش گرفتند
ناشناس۹۸۴۰۷۵۱۷:۲۹:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۲
جغرافی بخوانید و وسعت عربستان با ایران مقایسه کن
ناشناس۹۸۳۲۲۷۱۰:۵۹:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۲
مطمئنا امریکا هیچ اراده ای برای جنگ مستقیم با ایران ندارد مگر اینکه ناخواسته وارد جنگ کنند. از جمله تحرکاتی که احتمالا اعراب همسایه با خرابکاری های انجام شده در خلیج فارس می خواستند جنگی بین ما و امریکا شروع کنند گویی اینکه قطعا اگر جنگی در بگیرد آنها هم خواهند سوخت. بهترین کار تعامل با دنیا از طریق حفظ برجام که نشانه صلح دوستی ایران است و پرهیز از تنش و کنترل افراد تندرو و هزینه ساز است تا ترامپ را در مقابل شرکایش و دنیا قرار دهیم.
ناشناس۹۸۴۲۱۳۱۹:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۲
ببخشید یعنی با وجود اینکه میدونیم آمریکا قصد جنگ نداره باز هم هرچی گفت بگیم چشم!؟ بعد اگر قراره ما هیچ کاری نکنیم چرا آمریکا با شرکایش باید به اختلاف بخورن!؟ اتفاقا به این نتیجه میرسن که چرا اوباما این کار رو نکرده بود!؟
ناشناس۹۸۳۵۶۷۱۳:۱۸:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۲
هیچکدوم ، فقط حفظ منافع آمریکا براشون مهمه شاخ و شونه کشیدن ایران براشون مفید هم هست هم چین برای نفتش دچار استرس میشه و یا رشد اقتصادی اش دچار مخاطره میشه هم اعراب پول بیشتری پرداخت می کنند
ناشناس۹۸۳۶۰۵۱۳:۳۳:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۲
تعامل با همسايگان و كاهش تنش با آنها حفظ تعادل با جلوگيري از تندرويهاي بي مورد سبب كاهش تحريك همسايگان مزدور مي شود در هر حال در يك لحظه نمي شود با همه جنگيد
ناشناس۹۸۴۱۰۰۱۷:۴۲:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۲
ایران با هیچکدام از همسایگانش به جز گاو شیرده مشکل ندارد و انشاالله بزدوی با به تاریخ پیوستن گاو شیرده این مشکل نیز حل خواهد شد. البته مشکل کل فتنه های منطقه حل خواهد شد
ناشناس۹۸۴۲۲۱۱۹:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۲
اولا ما بجز عربستان و امارات با هیچ کدوم از همسایه هامون مشکل نداریم. ضمنا ما با اونا مشکل نداریم و این یه مشکل قدیمیه که حتی زمان جنگ با صدام هم وجود داشت. دوما فرض کنیم آمریکا یه طرف جنگ باشه اونوقت بودن یا نبودن عربستان چه فرقی داره
محمد۹۸۳۶۱۶۱۳:۳۸:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۲
بیشترین اشتباه ایران این بود که همان زمان که امریکا از برجام خارج شد روندکاهش تعهداتش رو شروع نکرد در اونموقع هیچکس ایران رو مقصر نمیدونست اما متاسفانه عدم این قاطعیت باعث شد کم کم این فکر در اروپائیان شکل بگیره ایران نقطه ضعف داره و مجبوره در برجام بمونه وبا گذشت زمان دارن این فکر رو جا می اندازن که این ایرانه که داره برجامو نقض میکنه چرا که ایران در چهاده ماه گذشته با نبود امریکا و خلاف وعده اروپا عادت کرده واروپایی که تا حالا پاسخ سخت نشنیده براش ناخوشاینده که ایران برجامو اجرا نکنه اروپا دلیل نا موجه فشار امریکارو داره خوب اروپای یکنواخت که بیشتر میتونن به امریکا فشار بیارن این دلیل خوبی نیست پاسخ دیر ایران خیلی دیر شده وممکنه کار ساز نباشه اما بازم بهتر از هیچه
ناشناس۹۸۳۶۱۷۱۳:۳۸:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۲
آمریکا به فرموده حضرت امام هیچ غلطی نمی تواند بکند؛ لکن ما هم نباید دچار محاسبات اشتباهی بشویم؛بازی انتخاباتی ترامپ با دمکرات ها و سوق دادن ترامپ به سمت درگیری نظامی با هدف جمع نمودن آرای او به نفع خود و ظاهر سازی در مخالفت به جنگ , شاید تله ایی برای حذف دور دوم ترامپ به نفع دمکراتها باشد,لکن علی رغم تفاسیری که از این موجود زیرک می شنویم او به احتمال خیلی قوی تا انتخابات 2020 وارد هیچ درگیری نخواهد شد و آنچه مهمه تصمیمات مخرب او بعد از این انتخابات خواهد بود.....
محسن۹۸۳۶۷۰۱۳:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۲
بنظر من ، آمریکا اگر به ایران حمله کند واکنش ما ، دفاع جانانه خواهد بود و به همین علت حمله نمی کند ولی از طریق فشار اقتصادی که متاسفانه برنامه درستی جهت مقابله با آن نداریم به کشور ما ضربه خواهد زد عملکرد دولت و مردم ما طی دوسال گذشته نشان دهنده جدی نگرفتن سلاح جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است
کارشناس۹۸۳۶۹۴۱۴:۰۵:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۲
مطمئنم اراده آمریکا برای جنگ با ایران بسیار بالاست . این نظر رو از رای کنگره آمریکا و اجازه به ترامپ جهت ورود به جنگ با ایران بدون اجازه و مجوز کنگره ارزیابی میکنم . الانم آمریکا برای جنگ با ایران با اجماع بیشتر جهانی آماده میشود
ناشناس۹۸۴۲۱۶۱۹:۵۳:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۲
تا اونجا که من میدونم کنگره چند وقت پیش رای داد که هر جنگی با ایران باید با مجوز کنگره باشه یعنی دقیقا برعکس حرف شما. با یه سرچ ساده هم میشه فهمید.
ناشناس۹۸۳۷۰۱۱۴:۱۰:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۲
آقا بیژن مقدم ! بنده بر خلاف تئوری و نظرات حضرتعالی ، مطمئنم اگه ما به میز مذاکره برنگردیم ، وقوع جنگ حتمی است
ناشناس۹۸۳۹۴۸۱۶:۱۰:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۲
به میز مذاکره برنمیگردیم جنگ رو ترجیح میدیم
ناشناس۹۸۴۲۲۴۱۹:۵۹:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۲
نتجه میز مذاکره خروج از منطقه و انهدام موشکهامونه و این یعنی شروع جنگ!
علی۹۸۴۳۹۶۲۳:۱۸:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۲
متاسفانه کشور در دستان ۴ دسته قرار دارد : ۱ نمی دانند و نمی توانند و نمی خواهند ۲ می دانند و میتوانند ولی در اقلیتند و نمی گذارند ۳ میدانند و میتوانند ولی در جبهه دشمن کار میکنند ۴ نمی دانند و نمی توانند ولی می خواهند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین