فساد فامیلی و حیف و میل چند هزار میلیاردی

گروه سیاسی الف،   3980412002 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

صف متهمان بانک سرمایه، شخصیت‌های سرشناس را در خود جای داده است.

صبح نو نوشت: برخورد با فساد اقتصادی از اقدامات مهمی است که در ماه‌های اخیر با جدیت بیشتری از سوی قوه‌قضاییه مورد رسیدگی قرار گرفته است. یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های این‌چنینی هم به بانک سرمایه بازمی‌گردد. پرونده این بانک که هم‌اکنون در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته است، بنا بر اعلام دادستان 400 متهم دارد.

رقم این پرونده نیز بسیار قابل‌توجه است. حیف و میل 14 هزار میلیارد تومان رقمی است که در دادگاه مطرح شده؛ اما غیر از این، 31 متهم اصلی که در دادگاه‌های پرونده بانک سرمایه حضور دارند، تقریبا همگی دارای ارتباطات گسترده سیاسی و جناحی هستند. آقای هادی‌رضوی یکی از این متهمان است که با توجه به اینکه داماد محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، بیشتر از دیگر متهمان مورد توجه قرار گرفته؛ اما در میان متهمان معروف این پرونده می‌توان به آقای محمدعلی هادی‌نجف‌آبادی نیز اشاره کرد.

آقای محمدعلی هادی‌نجف‌آبادی متولد سال 1327 در شهر نجف‌آباد اصفهان است. اگر نام وی را در اینترنت جست‌و‌جو کنید به مشخصاتی چندخطی و البته کامل می‌رسید. محمدعلی هادی‌نجف‌آبادی که از خویشاوندان آیت‌الله منتظری است، در پاریس مسوولیت ترجمه پیام‌های امام‌خمینی ؟ره؟ به زبان عربی را بر عهده داشت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سن 30 سالگی به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در دور اول انتخاب شد که این مسوولیت در مجلس دوم نیز ادامه یافت. وی در ماجرای مک‌فارلین هم به همراه حسن روحانی، یکی از اعضای مهم تیم مذاکره‌کننده با تیم آمریکایی بود.

وی در ادامه توانست در دستگاه دیپلماسی کشور کار خود را ادامه داده و به عنوان سفیر ایران در کشورهای عربستان و امارات در دهه 70 فعالیت کند. هادی در اوایل دهه 80 نیز معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه بود. 

این پیرمرد سیاستمدار حالا در سن 71 سالگی به‌عنوان یکی از متهمان بانک سرمایه در صف ایستاده است تا برایش حکم لازم صادر شود. محمدعلی هادی‌نجف‌‌‌آبادی، عضو هیات‌رییسه بانک سرمایه و یکی از متهمان اختلاس و اخلال در نظم اقتصادی کشور است که در برخی از تصاویر منتشرشده از دادگاه متهمان بانک سرمایه پشت سر هادی رضوی 35 ساله، داماد وزیر فعلی کار نشسته است. وی در یازدهمین جلسه دادگاه‌های بانک سرمایه توضیحاتی را درباره اتهامات خود به دادگاه ارائه کرده است. 

آقای رسول قهرمانی، نماینده دادستان در پرونده بانک سرمایه است که تاکنون در جلسات رسیدگی به این پرونده حضور داشته و اطلاعاتی را ارائه داده است. همچنین بر اساس اطلاعات موجود، مشخص است که صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار 47 درصد بوده و گروه ریخته‌گران 38 درصد از آن را دارا هستند و بیش از 83 درصد در تملک گروه مذکور است و همین امر باعث فساد بوده و ضرر زیادی را به سپرده‌گذاران تحمیل کرده است، حتی مدیران انتخاب‌شده از سمت بانک مرکزی ردصلاحیت شده بودند که مدیران بانک سرمایه اقدام به پرداخت تسهیلات کلان کرده‌اند و در قیاس با تسهیلات گیرندگان، سزاوار سرزنش بیشتر هستند و اگر درست عمل می‌کردند، 14 هزار میلیارد تومان به یغما نمی‌رفت و زمان و هزینه بیت‌المال و دادگستری صرف رسیدگی به این پرونده نمی‌شد.

نماینده دادستان گفته است: مدیران بانک سرمایه، وکیل بانک محسوب می‌شوند اما پیرو تبانی با برخی تسهیلات‌گیرندگان موجب اتلاف وجوه کلان بانک سرمایه شده‌اند و تحت عنوان مجرمانه خیانت در امانت قابل تعقیب کیفری هستند. از سوی دیگر نظر به جوابیه بانک مرکزی، مدیران مرتکب بزه اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی شده‌اند که اسامی هشت نفر از آن‌ها قابل توجه بوده و ذکر می‌شود: آقایان یاسر ضیایی، محمدرضا خانی، محمدعلی هادی، خادم، باقری، حیدرآبادی‌پور، احمدی و بیرانوند از طریق امضای مصوبات تسهیلات به سپرده‌گذاران نقش مستقیمی داشته‌اند و آن‌ها با ارتکاب اعمال مجرمانه، تسهیلات را در اختیار شرکت‌ها و گروه ریخته‌گران از سال 92 تا 95 قرار داده‌اند.

آن‌طور که قهرمانی در ادامه گفته است: حسب تحقیقات و اقاریر، وجوه تسهیلات به جای تأسیس واحدهای تولیدی صرف امورات شخصی تسهیلات‌گیرندگان مثل خرید املاک و خودرو شده است و نظر به سوابق طولانی‌مدت آن‌ها در اشتغال بانکداری و علم به مؤثر بودن فعالیت‌های آن‌ها در مقابله با جمهوری اسلامی مفروض بوده و اقدامات آن‌ها، اقتضای شمول اخلال عمده در نظام اقتصادی را دارد. حیدرآبادی یکی از مدیران این بانک نیز از کشور متواری شده بود که طبق اعلام رسول قهرمانی، نماینده دادستان در اسپانیا دستگیر شده است.

پیش‌تر نیز علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی، سه تن از مدیران این بانک توسط قاضی مسعودی‌مقام محاکمه و هر یک به 20 سال حبس، انفصال دائم از خدمات دولتی و 74 ضربه شلاق در انظار عموم محکوم شدند. حسن هدایتی نیز از بدهکاران کلان این بانک است که او نیز در همین شعبه محاکمه و به 20 سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۲۸۵۶۰۶:۳۲:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۲
وقتی مبلغ به اندازه کافی بالا رفت انوقت تعداد کمی خواهند بود که در برابر انجام خلاف مقاومت کنند.
ناشناس۹۸۳۳۱۸۱۱:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۲
چرا باید مدیران بانک .. بتوانند به برادران ریخته گران ضمانت نامه صوری بدهند تا آنها بتوانند مالک 38 درصد سهام بانک سرمایه بشوند و بعدا آنهمه فساد را در آن بانک مرتکب شوند مدیران بانک .. و نظارت بانک مرکزی هم در این فساد ها دخیل بوده اند و باید محاکمه شوند
ناشناس۹۸۳۶۳۵۱۳:۴۴:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۲
چراکل اموال این افراد و بستگان درجه یک آنها مصادره نمیشود ‌‌‌این مجازات انفصال دایم از دولت جرم واقعا کشنده ای است
ناشناس۹۸۲۹۱۸۰۷:۵۶:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۲
از این دست فساد در ایران بی نهایت وجود دارد که هر از گاهی بدلایل تخریب جناحی افشا میشه. علی برکه الله
احد۹۸۳۰۴۱۰۹:۱۴:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۲
مایه شرمساری نیست ! صفی طولانی از مدیران برجسته که مطمئنا بدون تایید صلاحیت حکم نگرفتند و حالا منتظر زندان ! ظاهرا زندان ها دیگه ظرفیت پذیرش این همه مدیر رو نداره !!! یادش بخیر اگر اولین مدیر متخلف و مختلس را با سر می انداختن داخل تنور نانوائی بخدا دومی تکرار نمیشد !!
اکبر مقدم مراغه ای۹۸۳۰۶۶۰۹:۲۸:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۲
مدیران بانک .. و معاونت نظارت بانک .. را هم باید در کنار مفسدین بانک سرمایه محاکمه کنید بردران ریخته گران با گرفتن ضمانتنامه صوری از مدیران بانک ..صاحب 38 درصد سهام بانک سرمایه شدند در حالی که در حالت قانونی و از راه درست تنها هر سهامدار میتواند حد اکثر 10 درصد سهام یک بانک را صاحب شود
ناشناس۹۸۳۱۷۵۱۰:۳۳:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۲
خشت اول چون نهاد معمار کج تا ثريا ميرود ديوار کج آقايون با نام دانش و سرمايه، فرهنگيان را گول زدند و چهارده پانزده سال پيش نفری سی هزار تومان برای خريد اين بانک از حقوقمان کم کردند. وقتی پایشان از پل گذشت دانش را از نام بانک حذف کردند. وقتی زاويه ايجاد کردند، اضلاع آن روز به روز از هم دور شدند تا معضل فسادی اينچنينی پديد آيد.
ناشناس۹۸۳۱۷۹۱۰:۳۴:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۲
بارها گفته ای بخش دولتی همین است. حیف و میل امول بیت المال. استفاده از فک و فامیل برای سمت ها مختلف و ایجاد ردیف های شغلی با عناوین قلمبه و سلمبه و بخور بخور
علی 671۹۸۳۱۹۹۱۰:۴۳:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۲
وای چه آدم های خوبی بودند این گهنه های فساد .باید این افراد را در دریاچه نمک ریخت تا با مزه تر شوند و دیگر از این کار ها نکنند .با این خانه ها و ثروت به کجا می خواستند برسند .آخر با یک متر کفن در گور جای می گرفتند .آخر چرا .؟
سید۹۸۳۲۴۱۱۱:۰۷:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۲
با این بگیر و ببندها پولی برای مردم عاید نمیشود. فقط وقت دادگاه ها صرف کار شده و رفته ها میشود و خیلی خوب است برای رسانه ها که لا اقل در این وضعیت رکود اقتصادی سوژه خوبی دارند که صفحه های خود را پر کنند
ناشناس۹۸۳۳۱۳۱۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۲
تمامشون باید اعدام شوند
ناشناس۹۸۳۳۹۶۱۲:۱۴:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۲
علی برکت الله.
ناشناس۹۸۳۴۱۴۱۲:۲۱:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۲
اگه با شبکه قدرت ارتباط نداشه باشی، به این راحتی ها نمی توان چنین اعمالی را انجام داد.
ناشناس۹۸۳۴۱۶۱۲:۲۲:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۲
چه عجب یکباار اسم این فاسدان اقتصادی رو افشا کردید چه عجب کار به م ر نکشید
ناشناس۹۸۳۵۲۳۱۲:۵۷:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۲
هرچه بگندد نمکش میزنند..
صف۹۸۳۵۵۲۱۳:۰۸:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۲
وقتی داماد آقای وزیر بالباس شخصی به دادگاه می آید و برابر قانون از پوشیدن لباس زندانی امتناع می ورزد و دادگاه هم با این مسئله برخورد نمیکند ... چند سال زندان به هیچ وجه برای کسانیکه از موقعیت خود سوء استفاده کرده و در ویرانی اقتصاد و زجر مردم محرومی که همیشه پشتیبان انقلاب در روزهای سخت بوده اند نقش اساسی داشته اند کافی نیست اگر مسئولین قضایی ..قاطعانه با این مفسدان اقتصادی برخورد کرده و سردمداران آنها را اعدام میکرد آنوقت آقای نوبخت نمی گفت که موسسات مالی و بانکهای ورشکسته 36 هزار ميليارد تومان به بیت المال ضرر وارد کرده اند و دولت مجبور شده در این شرایط سخت این مبلغ کلان را از جیب ملت به سپرده گذاران این موسسات بپردازد.
کریم۹۸۳۶۲۰۱۳:۳۹:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۲
وقتی برای انجام فساد هیچگونه تمایلی بر دوری جستن از ارتباطات نباشد، نتیجه اش این می شود که هر روز چند اختلاس کلان لو می رود و خدا می داند چند صد اختلاس در طول روز انجام می شود و آب هم از آب تکان نمی خورد.فعلا .. غارت وچپاول مملکته .تا می تونید این مملکت رو غارت کنید مردان .. سابق و دزدان واختلاسگران فعلی.
بازنشسته۹۸۳۷۵۷۱۴:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۲
.. پولهای اختلاس شده به بیت المال برنمی گرده همه اش رو خوردن یک لیوان آب هم روش علی برکت الله
ناشناس۹۸۳۷۹۷۱۵:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۲
بانک پر از فامیل بازی و زد و بند نه تنها خوب نیست بلکه دیگه « سرمایه » هم نیست !!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین