ژاپن به افزایش ذخایر اورانیوم ایران واکنش نشان داد

گروه جهان الف،   3980411207

وزیر خارجه ژاپن نسبت به عبور میزان اورانیوم غنی سازی شده ایران از مرز تعیین شده در برجام ابراز تاسف کرد و از تهران خواست میزان اورانیوم انبار شده را افزایش نداده و غنای اورانیوم را بیش از پیش زیاد نکند.

به گزارش انتخاب، «تارو کونو» روز سه شنبه افزود بسیار تاسف بار است که میزان اورانیوم با غنای کم که در ایران موجود است از محدودیت تعیین شده پیمان هسته ای فراتر رفته اگرچه او نمی داند آیا این نقض پیمان موقتی است یا خیر.

او گفت ژاپن کماکان از ایران خواهد خواست تا میزان اورانیوم انبار شده را افزایش نداده و غنای اورانیوم را بیش از پیش زیاد نکند.

جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) در راستای ایفای حقوق خود مطابق با بندهای ٢۶ و ٣۶ برجام افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم را اعلام کرد

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۶۷ درصد عبور کرده است.

وی گفت، به طرف‌های اروپایی برجام بارها اعلام شده که اقداماتشان در عمل به تعهدات کافی نبوده است؛ بنابراین ایران همانگونه که پیش از این برنامه‌اش را اعلام کرده، به این روند تولید ادامه خواهد داد. ظریف یادآور شد که برنامه مرحله نخست، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی‌شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین اجرا شده و در مرحله دوم نیز در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را اجرا خواهیم کرد.

این اظهارات وزیر خارجه ایران یادآور اولتیماتوم ۶۰ روزه ایران به طرف‌های اروپایی است که ۱۶ تیرماه امسال زمان آن به پایان می‌رسد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال همزمان با سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای ۶۰ روز» را به اعضای برجام اعلام کرد.

وی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز بر می‌گردیم؛ در غیر این صورت، ۲ اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا گوشزد کرد که باید مسئولیت خود را در حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بپذیرند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در واکنش به اقدام ایران از شرکای اروپایی برجام خواست که به طور کامل مسئولیت خود برای حفظ برجام را درک کنند و ادامه داد: آنها در چارچوب این طرح، تعهداتی دارند که بسیار مهم است و شامل تأمین منافع اقتصادی ایران از جمله امکان فروش نفت ایران و دریافت درآمدهای لازم از محل فروش آن می‌شود که بخش جدایی ناپذیر برجام به حساب می‌آید.

وزیر خارجه روسیه یادآوری کرد: آمریکا از برجام خارج شد و عملاً بقیه کشورها را از خرید نفت ایران منع کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی به ایجاد ساز و کاری پرداختند تا امکان فروش بدون مانع نفت ایران را فراهم کنند، اظهار کرد: چنین ساز و کاری را در طول یک سال ایجاد کردند و چند ماه پیش ایجاد آن اعلام شد.

لاوروف گفت: اما این مکانیسم اصلاً برای کمک به تجارت نفت نیست و فقط برای ارسال کمک های انسانی در نظر گرفته شده که مشمول تحریم های آمریکا قرار نمی گیرد و چنین نیست که همه کشورهای علاقه مند به تجارت با ایران بتوانند از آن استفاده کنند و فقط کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان استفاده از این سازوکار را دارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین