مبانی اعلام حریق

گزارش بازرگانی،   3980411157

 

اعلام حریق یکی از مهم ترین سیستم های ایمنی جان در داخل ساختمان به شمار می آید. اکثر مردم مانور تمرینی اعلام حریق را به عنوان تمرینی برای تخلیه ساختمان تجربه کرده اند. البته هدف اصلی از اعلام حریق هشدار یک موقعیت اورژانسی به مردم به هنگام وقوع آتش واقعی می باشد که اغلب اوقات نیازمند طراحی و مهندسی پیچیده است. مهم نیست که برنامه های اعلام حریق تا چه مقدار می توانند در بین ساختمان و صنعت ها متفاوت باشند، مهم هدف اصلی است که همچنان پا برجاست.ایمن فیدار اروین قصد دارد شما را با مبانی سیستم های اعلام حریق آشنا سازد.

در اینجا می خواهیم به عملکرد های اساسی یک سیستم اعلام حریق و اجزایی که به اجرای هرچه بهتر و راحت تر آن کمک کرده نگاهی بیندازیم.

 

شناسایی حریق

اولین قدم در هر سیستم اعلام حریق، تشخیص گرما و دود است که وجود شعله و آتش را اعلام می کند. شناسایی حریق از طریق وارد نمودن دستگاه شامل موارد زیر می باشد:

 

  • آشکارسازهای دود و گرما : بیشتر مردم به دلیل داشتن این دستگاه ها در خانه ها و آپارتمان های خود با این وسایل آشنایی دارند. با این حال، آشکارسازهای دود بسیار متنوعی همچون آشکارساز دود فتوالکتریک، آشکارساز دود یونیزاسیون و آشکارساز دود در گرد و غبار موجود هستند. در مکان هایی که تشخیص دود ممکن نباشد، سنسور های گرما وارد عمل می شوند.
  • کلید های آب پاش : این دستگاه به هنگام فعال بودن سر آب پاش، هرگونه حرکتی که در سیستم آن رخ دهد را تشخیص می دهد، سیگنال مربوطه را به صفحه کنترل اعلام حریق انتقال می دهد و زنگ هشدار را به کار می اندازد.
  • شاسی های اعلام : هنگامی که یک ساختمان مسکونی بتواند یک آتش را سریع تر از دستگاه های تشخیصی حس کند، شخص می تواند با فشردن شاسی اعلام سیستم اعلام حریق را فعال کند.

 

اخطار ساکنین

تشخیص حریق یک مساله است و اطلاع رسانی به همه ساکنین مساله ای دیگر. اخطار ساکنین به واسطه سیستم های تشخیص صمعی و بصری تسهیل شده است و سیستم با رسیدن به حالت زنگ هشدار به صدا در می آید. این موارد شامل:

  • بوق، زنگ و سنسور : آژیرها با ایجاد صدای بلندی توجه همه را فورا به خود جلب کرده و تاکیدی بر زمان تخلیه ساختمان دارد.
  • اعلان شفاهی : ممکن است پیکر بندی سیستم مخابره داخلی و فراخوانی (پیج کردن)، یک پیغام از پیش ضبط شده را پخش کند تا به ساکنین ساختمان موارد لازم به هنگام وقوع حریق را بیاموزد. همچنین می توان موارد لازم را با استفاده از یک میکروفون داخلی به صورت زنده اعلام کرد.
  • چراغ چشمک زن : برای مبتلایان به اختلال شنوایی، چراغ های چشمک زن یک نشانگر بصری فراهم می کند تا موقعیت های اضطراری در حال وقوع را اعلام کند.
  • نشانگر های الکترونیکی : همان طور که معادل بصری برای ایجاد یک اطلاعیه PA، علامت های الکترونیکی را به منظور خواندن "اورژانس" برنامه نویسی می کند ، دستورالعمل های مختصری را برای کاهش تهدید و تخلیه ی آنی به منظور ایمنی را نیز ارائه می کند.

 

اطلاع رسانی در بخش آتش نشانی

تمام زنگ های خطر آتش قابلیت مطلع سازی اتوماتیک بخش اتش نشانی را ندارند و تنها سیستم های تحت نظارت این قابلیت را دارند. هنگامی که یک دستگاه شروع به فعال سازی سیستم اطلاع رسانی ساختمان می کند، سیگنالی به طور خودکار به بخش آتش نشانی محلی با نظارت بر اعلام حریق منتقل می شود. این امر نیاز به برقراری تماس به صورت دستی را بر طرف و شما را از دریافت کمک با سرعت هرچه بیشتر در محل مورد نظرتان مطمئن می سازد. در صورت خالی بودن ساختمان، مرکز آتش نشانی به واسطه نظارت خودکار از حریق  مطلع شده و به هنگام آتش سوزی از آسیب های مالي فاجعه بار جلوگیری می کند.

 

برنامه ریزی و عملیات

پنل کنترل، قلب هر سیستم اعلام حریق است. این پنل به کاربران اجازه می دهد تا سیستم را از سوی مرکز برنامه ریزی و اداره کند. همچنین وضعیت فعلی سیستم و عیب یابی اطلاعات را در صورت نیاز نشان می دهد. از طریق پنل کنترل می توان یک هشدار را خاموش ، سیستم را مجددا پس از یک حادثه ریست و در صورت لزوم برنامه های خود را دوباره برنامه ریزی کرد.

 

سایرعملیات سیستم به طور خودکار اتفاق می افتد. به عنوان مثال:

  • فعال سازی آشکارساز دود در گرد و غبار، تجهیزات گرمایش و سرمایش را به طور خودکار خاموش می کند.
  • یک آشکارساز دود-خاموش در لابی، آسانسورها را به یک طبقه مشخص شده از ساختمان به صورت خودکار متصل می کند.
  • آشکارسازهای فعال دود، بادبزن مکنده را در مناطق انتخاب شده به طور خودکار روشن می کنند.

 

عملکرد اولیه و ثانویه قدرت

در ایمن فیدار اروین اعلام حریق باید همانند روشنایی خروجی و روشنایی اضطراری در زمان قطعی برق مرکزی، باتری های پشتیبان داشته باشد. باتری های اعلام حریق می بایست به هنگام محافظت بی وقفه از حریق با طراحی و پیاده سازی صحیح به کار گرفته شوند. باتری ها می توانند در داخل صفحه کنترل به صورت خود مختار یا خود دار باشند. یک شارژر نیز به طور مداوم برای آماده نگه داشتن باتری ها لازم است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین