مطهری: ناجا نمی‌تواند برابر ناهنجاری‌های اخلاقی بی‌تفاوت باشد/ وقتی پلیس دستور می‌دهد همه باید اطاعت کنیم/ مقاومت در برابر فرمان پلیس جرم است

گروه سیاسی الف،   3980411121 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این مطلب که پلیس نباید تحت تاثیر فضاسازی‌های مجازی قرار بگیرد و باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند، راجع ‌به حادثه اخیری که در پارک پلیس خبرساز شد، گفت: البته من اطلاعات زیادی از آن حادثه ندارم اما باید عرض کنم که همیشه فرمان پلیس باید اطاعت شود و مقاومت در برابر فرمان پلیس جرم است.

مطهری: ناجا نمی‌تواند برابر ناهنجاری‌های اخلاقی بی‌تفاوت باشد/ وقتی پلیس دستور می‌دهد همه باید اطاعت کنیم/ مقاومت در برابر فرمان پلیس جرم است

علی مطهری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درخصوص عملکرد نیروی انتظامی در سال‌های اخیر، اظهار داشت: به طور کلی عملکرد ناجا در چند سال اخیر خوب و قابل قبول بوده است. 

نماینده مردم تهران با تاکید بر این مطلب که پلیس باید اقتدار بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: مردم قدردان زحمات پلیس در مرزها و در داخل شهرها هستند ولی فکر می‌کنم انتظار بیشتری از پلیس دارند تا از حقوق آ‌نها دفاع کند. 

وی با ذکر این مطلب که قبول داریم امکاناتی که در اختیار نیروی انتظامی قرار دارد کافی نیست، گفت: مثلا کلانتری‌ها به اندازه کافی نیرو یا ماشین ندارند یا مشکلات دیگری وجود دارد؛ فرض کنید یک تبهکاری را بازداشت می‌کنند و فردا می‌بینند که او آزاد شده است و هماهنگی با قوه قضاییه وجود ندارد. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که در همه نهادها و سازمان‌های کشور این گونه مشکلات وجود دارد و باید با وجود تنگناها و امکانات کم بتوانیم مردم را راضی نگه داریم، اظهار داشت: پلیس هر کشوری باید اقتدار داشته باشد چه پلیس راهنمایی و رانندگی، چه مرزبانان، چه پلیس امنیت و چه پلیس مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی؛ چرا که وقتی پلیس ضعیف می‌شود و اقتدار خودش را از دست می‌دهد انسان‌های سرکش از جمله لات‌ها و عربده‌کش‌ها و کسانی که دنبال ترویج ناهنجاری‌های اخلاقی هستند سر برآورده و می‌خواهند میدان‌داری کنند. 

وی با تاکید بر این مطلب که پلیس باید ضمن احترام به مردم، اقتدار خودش را حفظ کند،‌ گفت: پلیس نباید تحت تاثیر فضای مجازی از انجام وظایف خودش سرباز زند؛ معنی ندارد که پلیس فردی را به خودروی خودش هدایت کند و او مقاومت کند و سر و صدا راه بیندازد؛ یا پلیس راهور دستوری دهد و راننده یا عابر بی‌توجهی کند.

مطهری با اظهار تاسف از اینکه این موارد در کشور ما وجود دارد، افزود: در کشورهای توسعه‌ یافته این گونه نیست؛ در یک کشور اروپایی من شاهد بودم که با اشاره دست پلیس موتورسوار، همه خودروها به سمت راست رفته و راه را باز می‌کردند ولی در کشور ما این‌گونه نیست و برخی رانندگان خیال می‌کنند که باید در مقابل فرمان پلیس مقاومت کنند. 

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به بحث ناهنجاری‌های اجتماعی پرداخت و گفت: در این موضوع هم اگر پلیس دستور می‌دهد باید اجرا شود؛ حال اگر رفتار پلیس بد بود مسئله دیگری است که باید پیگیری و شکایت شود؛ اما وقتی پلیس دستور می‌دهد همه باید اطاعت کنیم. 

نماینده مردم تهران در پاسخ به دیگری درخصوص عملکرد پلیس در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و اینکه مردم در مواجهه با ناهنجاری‌های اخلاقی فقط پلیس را مسئول می‌دانند، اظهار داشت: بالاخره وظیفه اصلی با پلیس است؛ چرا که در نهایت آن چیزی که در جامعه ظهور می‌کند به پلیس مربوط می‌شود و این پلیس است که باید در مقابل جرم مشهود عکس‌العمل نشان دهد.

مطهری تصریح کرد: البته باید بگویم که قبول داریم که در مساله ناهنجاری‌های اخلاقی در درجه اول خود دولت وظیفه دارد؛ یعنی آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم  اعمال قانون است، وظیفه مردم نیست، بلکه وظیفه دولت است؛ مثلا درباره موضوع حجاب در درجه اول دولت باید نظارت داشته باشد در ادارات دولتی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و اماکن عمومی مربوط به دولت مانند فرودگاه‌ها و...خود دولت باید بر این موضوع نظارت داشته باشد و مردم احساس نکنند که موضوع حجاب برای دولت مهم نیست و فقط نیروی انتظامی دنبال این موضوع است.

مطهری تاکید کرد: باید دولت به این موضوع حساس بوده و نظارت داشته باشد؛ وقتی مردم  احساس کنند دولت خواهان اجرای درست موضوع حجاب است 50 درصد مشکل حل می‌شود؛ ولی اگر احساس کنند یک دوگانگی در داخل حکومت درمورد این موضوع وجود دارد و دولت این موضوع را بی‌اهمیت دانسته و نیروی انتظامی با اهمیت می‌داند کار مشکل می‌شود؛ لذا دولت‌ها در این زمینه وظیفه دارند و متاسفانه دولت‌ها معمولا به این وظیفه خودشان عمل نمی‌کنند هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی این مشکل وجود داشته است. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر حال وقتی نیروی انتظامی در سطح جامعه با ناهنجاری‌های اخلاقی مواجه می‌شود وظیفه دارد که اقدام کند؛ البته این اقدام باید ناصحانه و با ملاطفت باشد اما اگر کسی در مقابل دستور پلیس مقاومت کرد چاره‌ای از شدت عمل نیست چرا که باید دستور پلیس اطاعت شود و اگر کسی نسبت به رفتار پلیس شکایت دارد باید به مرجع قانونی مراجعه کند. 

مطهری در پاسخ درباره چگونگی افزایش اقتدار پلیس گفت: در درجه اول رفتار خود پلیس اقتدار ایجاد می‌کند؛ مثلاً وقتی مردم ببینند که یک مامور راهنمایی و رانندگی بی‌تفاوت سر چهارراه ایستاده و ماشین‌‌ها و موتور سیکلت‌ها از چراغ قرمز عبور می‌کنند یا راننده و عابر، قانون خط عابر را رعایت نمی‌کنند و پلیس اقدامی نمی‌کند، خود به خود اقتدار پلیس کاهش می‌یابد یا اگر خدای ناکرده پلیس به جای جریمه فرد خاطی از او رشوه بگیرد این امر از اقتدار پلیس می‌کاهد؛ لذا بخش مهمی از اقتدار پلیس بستگی به نوع رفتار پلیس دارد و بخش دیگر هم بستگی به فرهنگ مردم دارد که قبول کنند باید به فرمان پلیس گوش دهند. 

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس چقدر از  اقدامات نیروی انتظامی در برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی حمایت می‌کنید، اظهار داشت: ما همیشه حمایت کرده‌ایم منتها باید رفتار پلیس خیلی حساب شده باشد تا بهانه به دسته مخالفان ندهد و همیشه تمهیدات لازم را برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها فراهم کنند؛ مثلا در برخورد با یک زن حتما مامور زن وجود داشته باشد گرچه در موارد اضطراری همان وظیفه را باید پلیس مرد انجام دهد، همان طور که زمانی که زنی در اثر تصادف مصدوم شده و باید او را به بیمارستان رساند، نمی‌توان گفت چون نامحرم هستیم نباید به او دست بزنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مطلب که پلیس نباید تحت تاثیر فضاسازی‌های مجازی قرار بگیرد و باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند، راجع ‌به حادثه اخیری که در پارک پلیس خبرساز شد، گفت: البته من اطلاعات زیادی از آن حادثه ندارم اما باید عرض کنم که همیشه فرمان پلیس باید اطاعت شود و مقاومت در برابر فرمان پلیس جرم است. 

وی گفت: پلیس نمی‌تواند در برابر ناهنجاری‌های اخلاقی بی‌تفاوت باشد. از سوی دیگر باید فرهنگ مردم ارتقا یابد و فکر نکنند که مقاومت در برابر فرمان پلیس یک هنر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۱۹۷۹۱۴:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۱
آقای مطهری پلیس بازوی نظارتی قانون هست، قانون رو عوض کنید...هیچ جای دنیا پلیس به حجاب و پوشش گیر نمیده
ناشناس۹۸۲۰۰۲۱۴:۲۳:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱۱
علی آقا ! صغری کبری نچین ! اگر با نزدیکان درجه 1 خودت ؛ آن حرکت که در پارک پلیس اتفاق میوفتاد ؛ بازم اینحوری موضع گیری میکردی ؟!
ناشناس۹۸۲۰۱۵۱۴:۳۰:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۱
"ناجا نمی‌تواند برابر ناهنجاری‌های اخلاقی بی‌تفاوت باشد/ وقتی پلیس دستور می‌دهد همه باید اطاعت کنیم/ مقاومت در برابر فرمان پلیس جرم است" احسنت، حقا که فرزند شهید زنده آیت الله مطهری هستی
ناشناس۹۸۲۰۱۹۱۴:۳۲:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۱
خاک بر سر من با این رای دادنم !!!!
ناشناس۹۸۲۰۲۹۱۴:۳۶:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۱
اره پلیس مرد با خانم کشتی بگیره ما هم تشویقش کنم
ناشناس۹۸۲۰۳۷۱۴:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱۱
مطهری با خودش چند چنده؟ هر لحظه یک رنگ
محمد۹۸۲۰۵۹۱۴:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۱
رفتار چند نماینده رو با پلیس هم دیدیم
ناشناس۹۸۲۲۳۷۱۶:۴۴:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۱
خوب الان دقیقا جناب مطهری چیکار کنیم، نیازی به تکرار شما نیست همه می دانیم.
علی۹۸۲۲۹۴۱۷:۱۳:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۱
دستورات هم فقط برای مبارزه با بد حجابی خلاصه میگردد و سگ گردانی و زیست شبانه !!!؟؟
ناشناس۹۸۲۴۸۴۱۹:۳۷:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۱
این بنده خدا هم در وسط گیر کرده یکی به نعل یکی به تخته خودش هم نمی دونه چطوری از این دوگانگی خلاص شود
ناشناس۹۸۲۶۲۷۲۲:۰۶:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۱
اینبار حرفت خوبه ولی مطمئن نیستم روی حرفت بمونی و عوض نشه یکبار هم که شده خودت باش
ناشناس۹۸۲۸۶۹۰۷:۰۲:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۲
فرزند برومند شهید مطهری نمیدونه که اجازه نداره از این دست اظهارنظرات داشته باشه؟!!!! وگرنه همان کسانی که به خاطر اظهارنظرهای دولتیش، هزار بار قربون صدقه اش میرن در همین سایت از خجالتش در میان!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین