اينستكس؛ ماشين زيبايي كه ما را به جايي نمي برد/ گام دوم ايران براي كاهش تعهدات برجامي

گروه جهان الف،   3980410215 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود تعهد اروپا پس از خروج آمریکا از برجام مبني بر ايجاد سازوکاری برای تسهیل تبادلات مالی و نفتی ایران با گذشت حدود یک سال و نیم از این وعده عملاً اقدامی صورت نگرفته است و انتظار می رود گام دوم ايران در كاهش تعهدات برجامي در روز 16 تیرماه برداشته شود.

اينستكس؛ ماشين زيبايي كه ما را به جايي نمي برد/ گام دوم ايران براي كاهش تعهدات برجامي

به گزارش الف، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تأیید کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز 300 کیلوگرم تعیین‌شده در برجام گذشته است.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروزُ  دوشنبه ۱۰ تیرماه اعلام کرد: «ما می‌توانیم تأیید کنیم که دبیرکل یوکیا آمانو به شورای حکام اطلاع داده که آژانس عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز تعیین‌شده [در برجام] را تأیید کرده است».

بر اساس توافق هسته ای سال 2015، ایران مجاز بوده تا سقف 300 کیلوگرم هگزافلوراید یا معادل آن  202.8 کیلوگرم اورانیوم نگهداری کند.

در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، شورای عالی امنیت ملی روز 18 اردیبهشت ماه سال 1398 در واکنش به عدم تعهد اروپا در بیانیه ای اعلام کرد در چارچوب برجام به طرف های دیگر فرصت 60 روزه ای داده می شود تا به تعهدات خود در زمینه بانکی و نفتی عمل کنند و گرنه ایران به صورت پلکانی به کاهش تعهدات خود اقدام خواهد کرد. در گام اول ایران اعلام کرده که به محدودیت اعلام شده در برجام درباره 300 کیلوگرم مواد غنی شده 3.67 درصد و 130 تن آب سنگین در اراک متعهد نخواهد ماند.

انتظار می رود بدلیل بازگشت تحریم های آمریکا، اهمال اروپایی و بی اثر بودن سازوکار تبادلات مالی ایران و اروپا( اینستکس)، ایران گام دوم خود را که احتمالاً در روز 16 تیرماه است، برخواهد داشت. ایران در هشدار خود برای کاهش تعهدات برجامی در گام دوم عنوان کرده از سطح غنی سازی 3.67 عبور می کند و در موضوع راکتور اراک نیز به وضعیت قبل از برجام برمی گردد.

بیشتر بخوانید:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش ذخایراورانیوم ایران را تأئیدکرد

اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم کاملا طبق برجام است

دیروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که پیام ایران بعد از 16 تیرماه به اروپایی‌ها چه خواهد بود، گفت: ما قبلاً هم اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده و همان‌طور که جمهوری اسلامی اعلام کرده مرحله دوم کاهش تعهدات را انجام می‌دهیم. مرحله اول در حال اجرا است، هم در مورد اورانیوم ذخیره‌شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین و مرحله بعد هم اعلام شده و اجرا می‌شود.

وی افزود: در نامه رئیس‌جمهور صراحتاً بیان شده در صورتی که اقدامات لازم را انجام دهند اقدامات ما قابل بازگشت است ولی اگر انجام ندهند براساس ماده 36 برجام حق ما هست که این اقدامات را عملی کنیم و این ضمانت اجرای برجام است و اگر اروپایی‌ها برای برجام ارزش قائل‌اند برای ضمانت‌ اجراهای برجام هم ارزش قائل شوند و اقدامات ما در جهت حفاظت از برجام است.

بر  اساس ماده ۲۶ و ۳۶  توافقنامه هسته ای، ایران می تواند بدلیل عدم پایبندی یکی از طرف های مقابل به تعهداتش، از بخشی از تعهدات خود سرباز زند. بر اساس بند 26 کشورهای اروپایی و آمریکایی نباید تحریم هایی را که بر اساس برجام لغو شده اند  دوباره برگردانند. در بند 36 نیز که به سازوکار حل اختلافات در کمیسیون مشترک پرداخته و اشاره دارد چنانچه یکی از طرفین معتقد باشد تعهدات برجامی توسط طرف مقابل انجام نشده است می تواند اقدام مشابه به عمل آورد.

اروپا پس از خروج آمریکا از برجام در مذاکرات با مقامات ایران متعهد شده بود که سازوکاری برای تسهیل تبادلات مالی و نفتی ایران در راستای تعهد ایران به برجام تدارک ببیند. اما با گذشت حدود یک سال و نیم از این وعده عملاً اقدامی صورت نگرفته است.

روز شنبه 8 تیرماه ، مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تأکید بر اینکه اروپا برای حفظ برجام اقدام ملموسی انجام نداده است، وضعیت فعلی اینستکس را یک ماشین زیبا بدون بنزین توصیف کرد.

اروپا بدنبال خرید زمان است

محمد جمشیدی، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران درباره کاهش تعهدات ایران و واکنش کشورهای غربی عنوان کرد: در واکنش به اقدام ایران در گام اول، غربی ها تلاش خواهند کرد ایران را به نقض برجام متهم کنند اما واکنش ایران نوعی اعمال حق در چارچوب برجام بوده است.

جمشیدی در ادامه عنوان کرد: منفعت راهبردی غرب بر این امر استوار است که ایران در برجام باقی بماند و در عین حال تلاش می کنند مولفه های راهبردی قدرت ایران از طریق تحریم ها کاهش پیدا کند. البته ایران نیز بدنبال تغییر محاسبات اروپا و آمریکا در تشدید فشار به ایران است و اقداماتی که ایران تاکنون انجام داده در جهت درستی بوده است و لازم است گام های بعدی ایران به صورت جدی تری برداشته شود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: اروپایی ها بدنبال این هستند امتیازات جانبی و حاشیه ای به ایران واگذار کنند تا ایران را از کاهش تعهدات خود منصرف کنند. به همین دلیل در کمیسیون برجام مطرح شده که راکتورهایی برای ایران ساخته شود. این در حالی است که تعهد برجامی آن در درجه اول رفع تحریم ها بوده است. بنابراین طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی، ایران باید بدلیل انفعال اروپایی ها گام دوم خود را بردارد.

محمد جمشیدی در ادامه گفت: سیاستی که اروپا و آمریکایی ها دنبال می کنند به نوعی مکمل و تکمیل کننده همدیگر است. در این راستا یکی از گزارش هایی که موسسه بحران بین المللی منتشر کرده اذعان دارد که سیاست اروپا خرید زمان برای تاثیر بیشتر سیاست تحریمی آمریکا است تا ایران با عقب نشینی مجبور به مذاکره و امتیاز دادن شود.

جمشیدی در نهایت گفت: سازوکار اینستکس که بارها تغییر یافته نیازمند تبادلات مالی و نفتی است که آمریکایی ها به شدت مخالف آن هستند و اروپایی ها نیز که نفت ایران نمی خرند به همین دلیل در حال حاضر مبلغ محدود چند میلیون دلاری در آن برای تجارت های کوچک و محدود قرار داده اند تا بگویند تراکنش های لازم در قالب آن انجام شده است. این اقدام نیز در راستای خرید زمان است که ایران هرگز چنین امری را قبول نخواهد کرد. اما جمهوری اسلامی بدنبال این است از حق هسته ای خود در چارچوب برجام برای عقب نشینی طرف مقابل استفاده کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۱۰۰۴۲۳:۲۹:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
این دولت با وقت کشی می خواهد دو سالش تمام بشه و کاسه کله را بدهد دست دولت بعدی
ناشناس۹۸۱۰۵۳۰۰:۰۹:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۱
اگر در خدمت به مردم رفوزه شد اما در سیاست بازی و فریبکاری نمره اش بیست است
ناشناس۹۸۱۱۹۷۰۷:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۱
چرا اینقدر برای غنی سازی عجله داریم؟
ناشناس۹۸۱۳۸۹۰۹:۵۱:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۱
آره چهه عجله ایه ؟ دو سال قبل برجام - چهار سال سر خود برجام - سه سال هم معطل اروپایی ها - هنوز یه دوسال دیگه جا داریم !!!!
ناشناس۹۸۱۶۷۰۱۱:۴۶:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۱
برای اینکه برای لغو تحریم های بانکی و نفتی عجله داریم به غنی سازی اصرار داریم .
ناشناس۹۸۱۶۸۳۱۱:۵۳:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۱
غنی سازی اهرم فشاری برای لغو تحریم هاست .
ناشناس۹۸۱۴۸۸۱۰:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۱
برجام افتاب تابان بود و این حال و روز ما شد، اینستکس که شمع کور سو است.
ناشناس۹۸۱۰۱۲۲۳:۳۶:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
باید با دنیا تعامل کنیم.
ناشناس۹۸۱۰۲۷۲۳:۵۶:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
بلی باید با دنیا تعامل داشته باشیم نه اینکه همه چیزت را بگیرند بهت هیچی ندهند.وبعد طلبکار هم باشند. آیا تو به این میگی تعامل ؟ واگر تو وامثال تو بدین گونه تعامل راضی باشی فردا ازت چیزی دیگر میخواهند مرگ بهتر است تا به این گونه زندگی
ناشناس۹۸۱۱۰۳۰۱:۴۱:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۱
کسی با تعامل محترمانه و عزتمندانه (چه ما نسبت به آنها و چه آنها نسبت به ما)مخالفتی ندارد ،ولی اگر بگوییم تعامل و منظورمان ذلت پذیری باشد آن حرف دیگری است.
ناشناس۹۸۱۱۴۱۰۴:۲۳:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۱
کشور ونزوئلا با منابع عظیم نفت و گاز و اورانیوم که مسلمان نیستند مسئله حجاب مطرح نیست و مرگ بر آمریکا هم نمی گویند و همه کشورها آنجا سفارت دارند و کاری به مسائل خاور میانه ندارند و انتخابات هم دارند ببینید آمریکا و اروپا چه بلایی به سرش آورده اند. تعامل باید باشد نه به روش تخویل دادن کشور.
ناشناس۹۸۱۲۰۲۰۷:۵۵:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۱
تعامل ، معامل رو باید تعطیل کنیم فقط جنگ این جنگه که میتونه ما رو نجات بده علی برکت الله
ناشناس۹۸۱۵۷۵۱۱:۱۱:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۱
احسنت...تل آویو ؛ حیفا و ریاض را با خاک یکسان کنیم.
ناشناس۹۸۱۲۷۱۰۸:۴۲:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۱
خب تعامل باید دو طرفه باشه، نه یک طرفه!!! نمیشه که فقط ایران تعامل کنه و طرفهای مقابل تقابل کنند.
ناشناس۹۸۱۶۷۴۱۱:۴۸:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۱
نتیجه برجام و تعامل با شیطان بزرگ و اروپا شد دلار 14 هزار تومانی و گوشت 120 هزار تومانی ما تعامل نمی خواهیم .
امید۹۸۱۰۱۵۲۳:۳۹:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
بسم الله الرحمن الرحیم یک روز برجام ، یک روز اینستکس ، یک روز fatf ، یک روز ۲۰۳۰ و ..‌ هر روز دشمن با یک ترفند سازماندهی شده و با برنامه ذهن مدیران وابسته به غرب را مشغول می کند تا از اصلی ترین هدف آنها را باز دارد . تولید و تولید و تولید هدف اصلی قوه مجریه است . یعنی راه را برای تولید کنندگان هموار کند نه اینکه خود وارد تولید شود . هر روز شاهد هستیم که کارخانه های که در دولت روحانی بخاطر واردات زیاد بسته شده بودند الان بعلت جلوگیری از واردات دوباره شروع به تولید کرده و از همه مهمتر دارند به خیلی از کشور های همسایه مانند عراق ، آذربایجان ، پاکستان ، سوریه و حتی روسیه صادر می کنند . تنها راه نجات اقتصاد کشور تولید است .
ناشناس۹۸۱۰۱۷۲۳:۴۰:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
سوال این است که بر فرض ما اورانیوم غنی کنیم. ما که دنبال تولید سلاح هسته ای نیستیم. آیا اورانیوم غنی شده در حال حاضر می تواند مشکلات ما را حل کند؟ چرا اینقدر برای غنی سازی عجله داریم؟
ناشناس۹۸۱۰۶۳۰۰:۳۷:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۱
برادر ساده دل این کار خداقل باعث می شود موضوع مذاکرات روی هسته ای بماند و به سمت دیگر قدرت های ایران نرود
ناشناس۹۸۱۱۳۶۰۴:۱۰:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۱
شما مقداری تاریخ مطالعه بفرمایید علت رو خواهید یافت. اگر هم فکر میکنید آنچه که کشورهای دیگر مجاز به انجام آن هستند ولی ایران به هر دلیلی نباید انجام دهد نون و آبی برای کشور خواهد داشت توهمی بیش نیست.
ناشناس۹۸۱۲۵۹۰۸:۳۹:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۱
غنی سازی که فقط برای تولید سلاح هسته‌ای نیست. برای تولید سوخت هسته‌ای هم کاربرد داره. از این گذشته، ایران غنی سازی را تعطیل کرد تا تحریمها لغو بشه، نه اینکه تحریمها با بهانه های دیگه افزایش پیدا کند. وقتی برخلاف توافق برجام تحریمها لغو نشد بلکه افزایش هم پیدا کرد، طبیعیه ایران غنی سازی را برای اهداف صلح آمیز از سر بگیره.
ناشناس۹۸۱۶۷۷۱۱:۵۰:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۱
افزایش سطح غنی سازی اهرم فشاری بر اروپاست تا به تعهدات برجامی شون عمل نمایند.
ناشناس۹۸۱۲۴۱۰۸:۲۸:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۱
موشک چی لازمت نیست؟ غنی سازی تعلیق به قول شما بعدش چی ازت میخوان. ترامپ به زاپن تو کشور خودش میگه اگه با هم بجنگیم حتی لازم نیست به صحنه جنگ بیام از تلویزیون نابودیتون رو تماشا میکنم اینهمه تحقیر میارزه
دو كلمه حرف حساب۹۸۱۲۷۶۰۸:۴۵:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۱
يا از برجام خارج شويد يا با امريكا مذاكره كنيد يا تكليف اين ملت را روشن كنيد يكسال گراني در همه جا و همه مورد غوغا مي كند هرچند ملت اطمينان دارد اگر همه چيز به حالت اولش برگردد باز شما پول را انجا كه نبايد خرج شود مصرف مي كنيد
ناشناس۹۸۱۶۸۱۱۱:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۱
تورم افسار گسیخته و افزایش نرخ ارز ناشی از سوء مدیریت دولت و سیاست های غلط بانک مرکزی است و به امریکا مربوط نیست .
ناشناس۹۸۱۶۹۹۱۲:۰۱:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۱
6سال گرانی و رکود نه 1سال
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین