نظر حجاریان درباره گزینه‌ها روی میز آمریکا/ پاسخ عطریانفر به روحانی/ چرا ریخته‌گران در زندان نیست؟

گروه سیاسی الف،   3980410180 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

نظر حجاریان درباره گزینه‌ها روی میز آمریکا/ پاسخ عطریانفر به روحانی/ چرا ریخته‌گران در زندان نیست؟

نظر حجاریان درباره احتمال تجزیه ایران

سعید حجاریان در گفت‌وگویی با انصاف‌نیوز درباره خطر تجزیه ایران گفت: «زمانیکه امریکا می‌گوید همه‌ی گزینه‌ها روی میز است، باید به این نکته توجه کرد که یکی از گزینه‌های او و به‌خصوص هم‌پیمان‌های منطقه‌ای‌اش تجزیه‌ی ایران است. چندی پیش، جان بولتون از لفظ مجعول «خلیج عربی» استفاده کرد و بعید نیست، دست‌اندرکاران دولت فعلی امریکا در هم‌آوایی با کشورهای خلیج فارس ادعاهایی درباره‌ی جزایر سه‌گانه مطرح کنند و احیانا در یک درگیری محدود این جزایر را تصرف کنند. در صورت وقوع چنین رخدادی، باید با نیروی دریایی و موشک آن جزایر را پس گرفت که امری است به غایت دشوار. چون آن‌ها در جنگ دریایی دست بالا را دارند و می‌دانیم این همه ناو بی‌جهت در خلیج فارس حضور پیدا نکرده‌اند. البته کسانی که در میان اپوزیسیون آریایی ادعای تمامیت‌ ارضی می‌کنند، معلوم خواهند کرد «فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان/ آنگه شود پدید که از ما دو مرد کیست!»

حجاریان درباره گروه‌های اپوزیسیون و موضع آنها درباره تجزیه کشور افزود: «من معتقدم بسیاری از نیروهای اپوزیسیون وطن‌خواه هستند اما در نیت بعضی از آن‌ها شک دارم. آنان به‌دنبال تحریم و جنگ هستند تا صرفا تکه‌ای از وطن را که هرگز بویی از آن نبرده‌اند، به‌دست آوردند؛ این‌ها دو دسته‌اند یا بی‌وطن‌اند یا وطن‌فروش. و من توصیه می‌کنم آنها در همان خارج کشور با یکدیگر معامله کنند و بی‌وطن‌ها از وطن‌فروشان وطن بخرند! ...

آن دسته از اپوزیسیون که به‌دنبال وحدت سرزمینی است، در گام اول باید به‌دنبال رفع سایه‌ی جنگ و تحریم از سر ایران باشند تا نشان دهند در مدعای خود صادق‌ است. بعد از آن می‌توان به کمپین‌های مشترک فکر کرد.»

اینکه حجاریان اینگونه در برابر اپوزیسیون مدعی، موضع می‌گیرد جای تقدیر دارد اما متاسفانه ایشان قدرت دفاعی کشورمان را دست‌کم گرفته است که می‌گوید آمریکا در جنگ دریایی دست بالا دارد. یکی از نمودهای قدرت نظامی و دفاعی کشور ما در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی متجلی شد؛ اتفاقی که نشان داد برتری نظامی آمریکا قابل خدشه است.

***

حکم جلب «ریخته‌گران» صادر خواهد شد

با برگزاری جلسات دادگاه بانک سرمایه، در این دادگاه، نام یک فرد بسیار شنیده شد: ریخته‌گران. در فضای مجازی هم مطالبه‌ای برای بازداشت این فرد شکل گرفت. در چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان بانک سرمایه امروز، رسول قهرمانی نماینده دادستان در ابتدای جلسه دادگاه گفت: آقای ریخته گران به دادسرا احضار شد؛ اما حضور نیافت و مهلت قانونی منقضی شده است و دستور جلب وی صادر خواهد شد. خبری که باعث خوشحالی است.

برادران ریخته‌گران با تشکیل شبکه سازمان‌یافته‌ای از فساد که با سوءاستفاده از اجرای سیاست‌های اصل ٤٤، بدون اهلیت و با خرید سهام پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی بیستون اقدام به سوءاستفاده‌های گسترده در این زمینه کرده بودند.

بر اساس آنچه همان موقع در رسانه‌ها منتشر شد، آنان با روش‌های متقلبانه و با تشکیل شرکت‌های مختلف در خارج از کشور محصولات این دو شرکت پتروشیمی را به شرکت‌های خود فروخته و منابع حاصل از آن را در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین یک کشور اروپایی به نام خود و بستگان‌شان سرمایه‌گذاری کردند. در نهایت اقدامات این گروه منجر شد شرکت پتروشیمی اصفهان با بیش از یک‌هزار میلیارد تومان بدهی در خرداد ٩٢ به تعطیلی کشیده شود و این گروه 400 میلیارد تومان نیز به پتروشیمی بیستون بدهکار شوند.

بیشتر بخوانید:

چرا ریخته‌گران در زندان نیست؟

چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه/ ریخته‌گران به دادسرا احضار شد؛ اما حضور نیافت

***

پاسخ عطریانفر به روحانی درباره اختیارات رئیس‌جمهور

مدتی است حسن روحانی مسئله کم‌بودن اختیارات رئیس‌جمهور را مطرح کرده و خواهان اختیارات بیشتر شده است. محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگو با تسنیم درباره این مسئله گفت: «متاسفانه یک بیماری قدیمی در نهاد سیاست‌ورزی ایران وجود دارد و آن این است که هر کسی به اندک مسئولیتی دست پیدا می‌کند به شکلی تمامیت‌طلب می‌شود. این هم شاید خصلت ناخودآگاهی باشد که ریشه آن در میراث منحوس گذشته نظام پادشاهی ایران است که همواره یک شخص دارای قدرت بلامنازعی در کشور بود.

ما باید بپذیریم که هیچکس مصون از خطا و پاسخگویی نیست و هیچکس یک نفره نمی‌تواند واجد همه اختیارات باشد. در نظام سیاسی ایران شاید مقام، موقعیت و نهادی مهمتر از نهاد رهبری نداشته باشیم و به همان نسبتی که دامنه اختیارات ولایت فقیه فراخ و بزرگ است در ادامه به همان نسبت مسئولیت سنگینی بر دوش رهبری گذاشته شده و به همان نسبت نیز مسئولیت سنگینی بر عهده رئیس‌ قوه مجریه یعنی رئیس‌جمهور است. به همین جهت نهایت تلاش ما باید این باشد که قبل از اینکه دیگران را متهم به ناکارآمدی و سنگ‌اندازی و عدم همراهی کنیم، ابتدا عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهیم.»

عطریانفر درباره اظهارات کرباسچی درباره ماجرای نجفی گفت: «به اعتقاد من تصویری که آقای کرباسچی از مسئله داد، تصویری درست و قابل دفاع بود. هرچند برخی دلسوزان دلیلی برای عدم اعلام آن نمی‌دیدند به هر حال در روزهایی که بحث انتخاب شهردار تهران مطرح بود، آقای کرباسچی و دیگر اعضای ارشد کارگزاران، دلسوزانه دوستان را از عواقب این انتخاب برحذر داشتند.

واکنش دوستان در جریان اصلاحات به پیام توییتری آقای کرباسچی بیش از حدِ یک پاسخگویی و جواب مقدر بود. دوستان اگر می‌خواستند پاسخ آقای کرباسچی را بدهند، ضرورتی نداشت پرخاشگری کنند و می‌توانستند با خرد بیشتری عمل کنند. البته خوشبختانه جر و بحث‌هایی که در رابطه با این موضوع ایجاد شده بود، در نهایت حل و فصل شد.»

البته به نظر می‌رسد علی‌رغم ادعای عطریانفر این مسئله هنوز حل و فصل نشده است. مثلا دیروز علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفت‌وگویی ادعاهای کرباسچی را تکذیب کرده و گفته بود: «اينكه آقاي كرباسچي مي‌گويند در اين باره هشدار داده‎اند، به هر حال كساني بايد اين هشدار را شنيده باشند! آقاي كرباسچي بايد بگويد به‌طور مشخص به چه كسي گفته است تا بعد بتوان صحت ادعا را از آن چند نفر جويا شد. من تا به حال نشنيدم كسي حرف آقاي كرباسچی را تاييد كند و بگويد شاهد چنين هشداري از طرف ايشان بوده است.»

***

چرا منتقدین را محکوم می‌کنیم؟

مدتی پیش، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگویی درباره فروش نفت در زمان تحریم داشت که با واکنش بیژن زنگنه روبه‌رو شد. سعید جلیلی هم با صدور بیانیه‌ای به اظهارات زنگنه پاسخ داد وگفت انتقاداتش را برای اصلاح امور به همراه پیشنهاداتش برای دولت ارسال کرده است.

مجید انصاری درباره انتقادات به دولت با اشاراتی به سعید جلیلی به اعتماد گفت: «دولت در سايه متعارفي كه در دنيا شكل مي‌گيرد، دولت‌هاي ساخته دست احزاب هستند كه تمام زوايا و عناصر آن واضح است و كاركردهاي مشخصي دارند كه ما در ايران چنين چيزي نداريم. آنچه در ايران داريم جريان‌هاي جداي از هم، بعضا متكي به اشخاص يا جريان‌هاي قدرت يا نهادهاي خاص است كه عمليات تخريبي نه انتقادي را اما نه به سبك و سياق دولت در سايه صورت مي‌دهند.

دلايل آنها هم در اين راستا عمدتا دسترسي به منافع اقتصادي يا سياسي است. تفاوت اين جريان‌ها با احزابي كه دولت در سايه تشكيل مي‌دهند اين است كه معمولا پاسخگوي عملكرد خود نيستند، تابلوي رسمي و مشخصي ندارند و مسووليت گفتار و رفتار و عملكردشان را برعهده نمي‌گيرند.

در واقع كانون‌هاي غيررسمي مخفي يا نيمه‌مخفي هستند كه هر از چندگاهي فضاسازي‌هايي در حوزه‌هاي مختلف اعم از اقتصادي يا سياسي ايجاد مي‌كنند و هر كجا خواسته آنها تحقق پيدا نمي‌كند و تقاضاهاي‌شان برآورده نمي‌شود و اهداف تعيين و اعلام نشده‌شان با موانعي روبرو مي‌شود امواجي از تبليغات سوء عليه اشخاص و مسوولان و نهادهاي رسمي كشور آغاز مي‌كنند.

لذا شاهد هستيم كه يك باره يك وزارتخانه روي سيبل تخريب‌ها قرار مي‌گيرد آن هم در شرايطي كه آن وزارتخانه‌ در خط مقدم جنگ است آماج انواع حمله‌ها و تهاجم‌هاي بي‌رحمانه و ويرانگر قرار مي‌گيرد. اين موضوع را در جريان مذاكرات برجام عليه وزارت خارجه و محمدجواد ظريف شاهد بوديم»

معمولا در برابر انتقادات در کشور چنین مواضعی اتخاذ می‌شود و منتقدان عموما متهم می‌شوند دنبال منافع خویش هستند. چنین رویکردی در برابر منتقدین باعث می‌شود نقدها شنیده نشوند و امکان اصلاح، منتفی شود. درحالی‌که رویکرد درست، شنیدن نظر منتقدین برای اصلاح امور است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۰۸۷۸۲۰:۵۲:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
پلیس آمریکا یک زن باردار را به قتل می‌رساند اما در آنجا اجازه نمی‌دهند پلیس را تخریب کنند. در ایران پلیس قانون را با احتیاط و ملاحظه هرچه بیشتر اجرا می‌کند آن وقت در مجلس افرادی پیدا می‌شوند که سعی در به چالش‌کشیدن اقدام قانونی پلیس را دارند.
ناشناس۹۸۱۰۲۲۲۳:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
چه احتیاط و ملاحظه ای آن مامور پلیس در پارک با یک دختر بچه به جرم آب بازی انجام داد!!!!!!
ناشناس۹۸۰۸۸۲۲۰:۵۳:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۰
محله خیابان مدنی، گرگان و سلمان فارسی نیاز به حضور بیشتر پلیس دارد. در محله سلمان فارسی، کوچه مهدی قائم، بن‌بست اول ملکی فرسوده است که به مکانی برای تجمع اراذل و اوباش و موادفروش‌ها تبدیل شده، ماه‌هاست که اهالی مراتب اعتراض و شکایت‌شان را به نیروی انتظامی منطقه رسانده‌اند و منتظر برخوردی از سوی نیروی انتظامی هستند.
ناشناس۹۸۱۰۲۹۲۳:۵۶:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
ماه ها است که به نیروی انتظامی خبر داده اند! گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی !
نادر خان خواجه قشیری۹۸۰۸۸۷۲۱:۰۲:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
برادران ریخته گران با گرفتن ضمانت نامه صوری بدون پشتوانه از مدیران وقت بانک تجارت بدون پرداخت ریالی از جیب خود صاحب 38 درصد سهام بانک سرمایه شدند و سپس با بدست اوردن کرسی مدیرتی انواع تسهیلات کلان را برای شرکت های کاغذی خود گرفتند در کنار محاکمه ایشان باید مدیران وقت بانک تجارت را که زمینه این فساد های بزرگ را ایجاد کرده اند باید محاکمه نمود
ناشناس۹۸۰۹۰۵۲۱:۲۲:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
لطفا به فساد 12700 میلیارد تومانی بانک تجارت کرمان مجددا رسبدگی نمایید متخلفین اصلی این فساد در سایه بوده است
ناشناس۹۸۰۹۲۱۲۱:۴۲:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
لطفا به فساد های بزرگ گروه العقیلی با مقامات بانکی کشور نیز رسبدگی نمایید این فساد های کلان دارد به فراموشی سپرده میشود
ناشناس۹۸۰۹۶۸۲۲:۲۸:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
در کنار رسیدگی به مفاسد کلان اقتصادی باید مدیران بانکی مرتبط با ان تخلف را نیز محاکمه نمایید زیرا هرجا پای یک فساد کلان اقتصادی هست پای چند مدیر متخلف بانکی نیز در میان است برای نمونه فسادهای بزرگ برادران ریخته گران و فسادهای بزرگ گروه العقیلی و فساد بزرگ 12709 میلیارد تومانی کرمان در همه انها پای مدیران با مفسدین اقتصادی در میان است
بهرام۹۸۱۰۰۳۲۳:۲۸:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
سئوال : چرا ریخته‌گران در زندان نیست؟
ناشناس۹۸۱۰۳۲۲۳:۵۷:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
تنها نباید مدیران بانک سرمایه محاکمه شوند بلکه مدیران سایر بانک ها که باعث شدند برادران ریخته گران در بانک سرمایه نفوذ کنند و در انجا به فساد بانکی و تخلف بپردازند با انها نیز باید برخورد لازم صورت بگیرد
ناشناس۹۸۱۲۶۱۰۸:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۱
گفتيد چرا ريخته گران در زندان نيست !! چون زندانهايمان پر شده از دزدان خرده پا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  10. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. اسراییل چه باید بکند؟ 

  21. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  25. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

آخرین عناوین