دلار ۴۲۰۰ تومانی تصمیم چه کسی بود؟/ اکثر دولتی‌ها مسئولیت این تصمیم را قبول نمی‌کنند!

گروه اقتصادی الف،   3980410054 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نماینده با بیان اینکه آثار سوء سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشور بسیار سنگین بود، گفت: چند روز بعد از اتخاذ این تصمیم، در جلسه‌ بررسی سوالات از رئیس جمهور، با حضور وزیر وقت اقتصاد، معاون اقتصادی رئیس جمهور، معاون پارلمانی و تعدادی دیگر از آقایان، به صورت خصوصی این بحث مطرح شد و جالب این بود که هیچکس مسئولیت این تصمیم را نپذیرفت و همه آقایان تاکید داشتند که با این سیاست مخالف بوده‌اند.

دلار ۴۲۰۰ تومانی تصمیم چه کسی بود؟/ اکثر دولتی‌ها مسئولیت این تصمیم را قبول نمی‌کنند!

علی‌اکبر کریمی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص سیاست دولت و سرانجام ارز 4200 تومانی اظهار کرد: یک واقعیت تلخی که در مورد شرایط حاکم بر اقتصاد کشورمان وجود دارد، تصمیماتی است که دولت می‌گیرد و زمینه توزیع رانت‌های عظیم و گسترده را فراهم می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست ارزی دولت و رانت ناشی از آن گفت: اصولا نرخ‌های دستوری چه برای ارز، چه برای کالاها که عمدتاً قیمت‌های مصنوعی است، با رانت همراه می‌شود.

وی گفت: سال گذشته بعد از آنکه یک شوک ارزی از ابتدای سال وارد شد، دولت به زعم خودش با اتخاذ سیاست ارز 4200 تومانی، قصد داشت ترمز دستی حرکت ارز در کشور را بکشد در حالیکه این سیاست، ترمز این ماشین را نکشید بلکه این ماشین را به سمت دره کشاند.

کریمی با بیان اینکه آثار سوء سیاست ارز 4200 تومانی برای کشور بسیار سنگین بود، گفت: چند روز بعد از اتخاذ این تصمیم، در مجلس و در جلسه‌ بررسی سوالات از رئیس جمهور، با حضور وزیر وقت اقتصاد، معاون اقتصادی رئیس جمهور، معاون پارلمانی و تعدادی دیگر از آقایان، به صورت خصوصی این بحث مطرح شد و جالب این بود که هیچکس مسئولیت این تصمیم را نپذیرفت و همه آن آقایان تاکید داشتند که آن‌ها هم با این سیاست مخالف بوده‌اند. همان زمان ما عنوان کردیم در شرایطی که شما و تصمیم‌گیران اقتصادی دولت، مخالف این سیاست بوده‌اند پس چه کسی این تصمیم را گرفت؟

وی ادامه داد: جالب اینجاست که تا امروز هیچکس مسئولیت تصمیم نرخ 4200 تومانی را نپذیرفت و حتی الان هم کسی در دولت نیست که حاضر باشد مسئولیت این تصمیم را عهده‌دار شود و جلو بیاید و بگوید به این دلایل، چنین تصمیمی را گرفتم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز با گذشت بیش از یکسال از آن تصمیم، تنها بخشی از آثار بسیار زیان‌بار آن را دیده‌ایم، گفت: متاسفانه بدنبال این سیاست، اعلام شد که 18 میلیارد دلار ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی به اشخاص مختلف داده شد ولی تا الان مشخص نیست که این مبالغ به دست چه کسانی رسیده یا آن افراد در ازای ارز دریافتی، کالا به کشور آوردند و حتی اگر کالا آورده‌اند با چه قیمتی در بازار عرضه کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایل تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی، نیز روشن شدن ابعاد این ماجرا است و به همین دلیل هم موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی توسط نمایندگان مردم کلید خورد.

دیدگاه کاربران

حسین۹۷۹۷۸۲۱۰:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
جناب جهانگیری جواب این سوال رو بخوبی میدانند. کسانی هم که ادعا می کنند جواب این سوال رو نمیدونند سر پل صراط دست و پاهاشون به زبان میاد و پاسخ این سوال رو می‌دهند.
ناشناس۹۸۰۰۲۰۱۲:۳۷:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
دلار 4200 تومانی یا حتی 1200 تومانی سابق تصمیم خوبی بود و هست مشکل ما برخی مقامات ایران هستند که هر کجا بوی پول را حس می کنند دیگر هیچی متوجه نمی شوند و فکر می کنند مال خودشان هستند بستگی به این جناح و آن جناح و داشتن و نداشتن جناح هم ندارد .. هستند !
جعفر قلی انارکی۹۸۰۸۷۹۲۰:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۰
این تصمیم توسط 3 نون اقتصادی زمینه سازی و توسط اسحاق جهانگیری .. عملیاتی شد نوبخت نیلی نهاوندیان باید احضار و محاکمه شوند اینان کشور را تا لبه پرتگاه برده و مردمان کشور را به فلاکت کشانده و عده ای خاص را صاحب ثروت های نجومی کرده اند
کیان۹۷۹۷۹۲۱۰:۳۵:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
تصمیم از داخل کاخ پاستور گرفته شد ولی دقیقا معلوم نیست تصمیم چه کسی بوده است! توسعه شفافیت از شعارهای انتخاباتی آن بزرگوار بود.
ناشناس۹۷۹۸۰۲۱۰:۳۸:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
افزایش دلار یک تصمیم دولتی بود جهت جبران خسارتهای موسسات غارت شده توسط فرزندان ..مسئولین(طبق لیستی .. است)
ناشناس۹۷۹۸۰۷۱۰:۴۰:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
چرا قبول مسئولیت نمیکنند؟ چون ۱۰ برابر تحریم توانست باعث گرانی وحشتناک شود با تزریق پول رانتی
ناشناس۹۷۹۸۲۳۱۰:۵۴:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۰
این فاجعه دست پخت آقایونی بود که مدعی بودند اختیاری ندارند!!
ناشناس۹۷۹۸۳۴۱۱:۰۴:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
شما یک نفر را پیدا و معرفی کنید که وضعیت نابسمان اقتصادی رو به گردن بگیرد، عذرخواهی کند و به دنبال جبران باشد؟ نگردید که همچین شخصی در کشور ما وجود خارجی ندارد!
ناشناس۹۸۰۱۲۲۱۳:۰۴:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
مثل چیزهای دیگر مثلاً برجام الان که تحریم شدیم همه می گویند ما نبودیم .مثل ادامه جنگ با عراق و هزاران چیز دیگر این جزو سیاست سیاستمداران است
ناشناس۹۷۹۹۰۶۱۱:۲۹:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
همین که قماش خاتمی دلارو نداختن گردن پرستو باید خوشحال باشیم
ناشناس۹۸۰۱۶۶۱۳:۱۷:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
دلار جهانگیری که ضرب المثل جدیدی شده در زبان فارسی نیازی به صرف بودجه و حق ماموریت های کلان به نمایندگان برای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی نیست
ناشناس۹۸۰۱۷۶۱۳:۲۲:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
ای بابا شما دیگه چرا؟ تصمیم احمدی نژاد بوده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

آخرین عناوین