حمله اصلاح طلبان به شورای نگهبان، سیاست مشارکت مشروط و فرار از واقعیت

گروه سیاسی الف،   3980409195 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
حمله اصلاح طلبان به شورای نگهبان، سیاست مشارکت مشروط و فرار از واقعیت

در ماه های اخیر برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب از عدم شرکت در انتخابات یا مشارکت مشروط سخن گفته اند. در این باره می توان به سخنان سعید حجاریان، عبدالله ناصری و علی صوفی(فعالان سیاسی اصلاح طلب) و ... اشاره کرد.

ایده اصلی چنین افرادی این است: برای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس که در اسفندماه سال جاری برگزار می شود شورای نگهبان باید تضمین دهد چهره های اصلاح طلب احراز صلاحیت می شوند یا این که در انتخابات شرکت نمی کنند و آن را تحریم می کنند.

روشن  است که نظام جمهوری اسلامی و نهادهای متصدی برگزاری انتخابات اگر چه باید زمینه را برای مشارکت حداکثری گروه های سیاسیِ درون سیستم فراهم کنند اما نباید برای هیچ دسته و گروهی فرش قرمز پهن کنند و از موضع و جایگاه خود در راستای اجرای قانون کوتاه بیایند. البته نهادهای نظارتی می باید تا حد امکان رعایت انصاف را مدنظر داشته باشند و از سخت گیری های بی مورد پرهیز نمایند اما این سخن هرگز به معنای قربانی کردن و زیرپاگذاشتن اصول و قوانین برای خوشایند و جلب رضایت یک گروه سیاسی نیست.

این پرسش مطرح می شود که چرا اصلاح طلبان امسال از شرط‌گذاری برای مشارکت در انتخابات سخن می گویند و چرا چنین اتفاقی  مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396  که در آن انتخابات اصلاح طلبان برای پیروزی دولت روحانی با تمام قدرت وارد میدان شده بودند، رخ نداد؟! درباره دلایل ارائه چنین راهبردی از سوی تئوریسین ها و برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

حمله پیشدستانه برای عقب نشینی شورای نگهبان: بدون شک اولین دلیل اصلاح طلبان برای مطرح کردن دوگانه مشارکت مشروط یا تحریم انتخابات تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان برای مسامحه و آسان گیری نسبت به نامزدهای اصلاح طلب است. در واقع تئوریسین های اصلاح طلب تصور می کنند با این گونه تاکتیک ها می توانند برخی نامزدهای مسئله دار خود را از فیلتر تائید صلاحیت ها عبور دهند و آن ها را وارد رقابت های انتخاباتی کنند.

عدم وجود کارنامه مثبت: اصلاح طلبان به عنوان پیروز انتخابات مجلس در سال 1394، انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال 1396 فاقد یک کارنامه قابل قبول به حامیان خود جهت تشویق آنها به حضور در انتخابات هستند. عملکرد لیست امید در مجلس شورای اسلامی مثبت نبوده و آنها هیچ اقدام، طرح و تحقیق و تفحص جدی را به سرانجام نرسانده اند. بدلیل ضعف فراکسیون امید، آنها در سال آخر مجلس یکی از کرسی های نائب رئیسی و کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس را نیز از دست دادند. اصلاح طلبان همچنین در سال 1392 و 1396 از حامیان جدی ریاست جمهوری حسن روحانی بودند اما با شکست اجرایی و گفتمانی دولت یازدهم و دوازدهم که تمام سرمایه گذاری خود را در قالب برجام انجام داده بود عملاً چشم انداز مثبتی برای بهبود وضعیت و شرایط اقتصادی کشور متصور نیست.

به این مسائل باید عملکرد لیست پرحاشیه و جنجالی اصلاح طلبان در شورای شهر تهران را نیز اضافه کرد که عملاً با وجود این که شورای نگهبان در آن انتخابات حضور ندارد و بسیاری از چهره رادیکال و حتی ملی مذهبی نیز وارد رقابت ها شده بودند اما در نهایت فهرستی بر پایه لابی و چانه زنی های سیاسی تهیه شد که موجب ایجاد شکاف های جدی بین احزاب و گروه های سیاسی اصلاح طلب شد. در حال حاضر نیز با عملکرد ضعیفی که اصلاح طلبان در شورای شهر تهران داشته اند همه پیگیر یافتن مقصر این ناکارآمدی شده اند.

بنابراین با این عملکرد و بر اساس تجربه سیاسی می توان گفت احتمالاً اقبال به اصلاح طلبان در انتخابات مجلس در اسفند ماه امسال و انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به شدت کاهش می یابد. اتفاقی که سیدمحمد خاتمی نیز بر آن تاکید دارد اما اصلاح طلبان با شرط گذاری برای نهادهای انتخاباتی تلاش می کنند با عدم پذیرش مسئولیت کارنامه شکست خورده خود در سال‌های اخیر، افکار عمومی و اذهان طرفداران و حامیان خود را از واقعیت‌ها منحرف کنند و با دو قطبی کردن فضای سیاسی آنها را ترغیب به شرکت دوباره در انتخابات مجلس نمایند.

عدم کارآزمودگی سیاسی: طبیعت ورود به هر رقابتی مستلزم پذیرش قواعد و اصول آن مسابقه است. نهایت آن رقابت نیز می تواند شکست یا پیروزی باشد. حضور گروه ها و جریانات در میدان سیاست و رقابت‌های سیاسی نیز می تواند همراه با برد یا شکست باشد. بدون شک این امر منطقی و پذیرفتنی نیست که اگر زمانی به هر دلیلی یک گروه یا جناح خاص تصور کرد در انتخابات به پیروزی دست نمی یابد از شرط گذاری سخن بگوید یا از حضور در انتخابات کناره گیری کند یا اینکه بعد از شکست از پذیرش باخت طفره برود. پیش آمدن این مسائل نشان دهنده نوعی عدم پختگی و کارآزمودگی در رقابت‌های سیاسی است که به اصطلاح می توان از چنین اتفاقی به جرزنی در رقابت های سیاسی تعبیر کرد.

در نهایت باید گفت عقل و انصاف حکم می کند اصلاح طلبان برای یکبار که شده یک تصمیم جدی بگیرند و با پذیرش قواعد بازی سیاسی از اتخاذ ژست اپوزیسیون گرفتن برای پیروزی در انتخابات دست بردارند. در پیش گرفتن چنین سیاست ماکیاولیستی علاوه بر این که توهین به حامیان و پایگاه رای اصلاح طلبان است بیانگر نوعی دیکتاتوری پنهان و عدم توجه به چهارچوب های سیستم سیاسی نیز می باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۰۰۱۸۱۲:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
طیف تندرو اصلاح طلب ، برای این که حمایت رسانه های بیگانه رو داشته باشند ، ژست اپوزسیون می گیرند و به ساختار حمله می کنند.. ضد انقلاب خارجی هم چون فعلا امیدی به براندازی ندارند ، از این طیف اشرافی حمایت تاکتیکی می کنند..چون فعلا این طیف اشرافیِ ناراضی تراش ، بزرگترین امید دشمن هستند...مردم نباید گول این ژست ها رو بخورند..
ناشناس۹۸۰۱۱۸۱۳:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
دقیقا...همونا الان منفی می دن از البانی.
ناشناس۹۸۰۲۳۶۱۳:۵۱:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
چرا منفی ندن ؟ کار نیمه تموم خاتمی و مجلس ششم رو ، روحانی و مجلس سلفی بگیر تکمیل کردن !
ناشناس۹۸۰۲۶۱۱۴:۰۴:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۰
از آلبانی نیستیم. از ریاض و جده منفی می دیم
ناشناس۹۸۰۵۹۰۱۶:۵۹:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۰
از پناهگاههای آلبانی یا از جهنم ریاض و جده ، یا از دبی و ابوظبی و استانبول و آنکارا ؛ یا از داخل ایران . از هرجایی که هستی و دوست داری به مملکتت خیانت کنی ، دیگه ارزشی حتی برای جر و بحث هم نداری . برو خوش باش
ناشناس۹۸۰۵۹۱۱۷:۰۰:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
راست میگی خب ، زندگی خرج داره . بعضیام باید با نوکری برای عربها بگذرونن
ناشناس۹۸۰۶۷۲۱۷:۵۶:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
خاک بر سر اونی که میخواد نوکر سعودی باشه . حیف نون
ناشناس۹۸۰۲۸۱۱۴:۱۳:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
جمع کنید بابا هر کی با شما مخالف آلبانی هست ؟
ناشناس۹۸۰۶۱۶۱۷:۱۱:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
جمع کن این مسخره بازی رو . از اینهمه دزدی و فساد و جاسوسی دولتی که شماها انتخابش کردین دفاع میکنین بعد چرت و پرت هم میگین ؟ خجالت بکشین بابا ، داد سنگ پای قزوین رو هم درآوردین !
ناشناس۹۸۰۹۴۷۲۲:۰۹:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
از خواهرزاده ... چه خبر ؟ از برادرزاده ... چه خبر ؟ از دختر ... چه خبر ؟ از پسر ... چه خبر ؟ چرا جمع نمیکنی بساط افتضاح طرفداری از جناحی که جز جاسوسی و فساد و دزدی چیزی برای ایران نداشته ؟
ناشناس۹۸۰۳۳۸۱۴:۴۱:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
الان آلبانی ساعت چنده؟
ناشناس۹۸۰۳۷۴۱۴:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱۰
دقیقا مثل مثبت/ منفی دهندگان چهل هزار تومانی
ناشناس۹۸۰۲۱۶۱۳:۴۱:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اگر برنده بشن میگن مردم طرفدار ما هستن . اگر ببازن میگن تقلب شده بوده .
ناشناس۹۸۰۰۲۲۱۲:۳۸:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
در شورای شهر تهران که نظارت شورای نگهبان نیست ، ژنرال های اصلاح طلب چه دستاوردی داشتند..؟ جز تغییر اسم خیابون ها به اسم سلبریتی هاشون !
ناشناس۹۸۰۱۳۳۱۳:۰۶:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
شورای شهر رو با زنهایی پر کردن که نگران .... حونشون در کانادا بودن و شهرداری رو دادن دست کسی که ..............
ناشناس۹۸۰۲۲۹۱۳:۴۷:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
پولی شدن تردد در محدوده زوج و فرد و افزایش سه برابری عوارض شهرداری و پسماند منازل مسکونی و تجاری دستاورد !!! اصلاح طلبان در شورای شهر است .
ناشناس۹۸۰۲۴۵۱۳:۵۵:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
از شورای شهری که یک نفرشون هم سواد فنی و مهندسی نداره و فقط بر اساس نزدیکی به انگلیس و امریکا انتخاب شدن چه انتظاری داری ؟
ناشناس۹۸۰۲۵۴۱۳:۵۹:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
مگه فکر میکنی این لیستهای تَکراری رو خود اقای تَکرار تهیه میکنه ؟ نخیر اینطوری نیست ! تمام این لیستها در سرویسهای انگلیس و اسراییل و امریکا تهیه میشه و به اینها دیکته میکنن ! سریال گاندو رو ببین . خیلی از اینها بر اساس میزان وفاداری به غربیها میرن صدر لیست تَکرار !
ناشناس۹۸۰۰۲۶۱۲:۳۹:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
مردم از « تکرار» بیزارند..
ناشناس۹۸۰۲۱۸۱۳:۴۳:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
گروکشی تَکراری اینها واقعا حال آدم رو به هم میزنه . یکی نیست بگه در شورای شهر و شهرداری که هیچ نظارتی نبود و همه رفقای خودتون رو به زور فرستادین اونجا ، چه کردین که حالا مدعی شدین ؟ بجز فساد و قتل و رانت و بیکاری و پروژه های زمین مونده و ... ؟
ناشناس۹۸۰۲۳۷۱۳:۵۲:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
#ننگ تَکرار
ناشناس۹۸۰۳۲۶۱۴:۳۶:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اصلاح طلبان باید درباره دلار 14 هزار تومانی و گوشت 120 هزار تومانی و تورم 400 درصدی پاسخگو باشند و فرار به جلو نکنند.
ناشناس۹۸۰۴۶۶۱۵:۳۹:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
مگر شما در باره دولت معجزه هزاره سوم پاسخگو بودید.
ناشناس۹۸۰۶۰۱۱۷:۰۳:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
یعنی دیگه حتی نادون ترین مردم هم فهمیده دولت محمود شرف داشت به این دولت
ناشناس۹۸۰۶۱۳۱۷:۱۰:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
دولت محمود هزار بار از این دولت هرهری بهتر بود
ناشناس۹۸۰۶۵۶۱۷:۴۳:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۰
خجالت بکشید 60 تن طلا حراج کردید الان نقدینگی روزی هزار میلیارد تومنه میفهمی یعنی چی؟ اینارو به هرکی بگی پناهندگی بهت میدن کجا احمدی نژاد این کارا کرد صد رحمت به محمود
ناشناس۹۸۰۷۸۱۱۹:۱۷:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
سیب زمینی 9500 زمان محمود موز 9500 بود
ناشناس۹۸۰۰۲۹۱۲:۴۲:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
در انتخابات پیش رو ۵ میلیون رای اولی جوگیر هست که در ازای چند تا مشوق جنسیتی و وعده کنسرت ، به امیدی ها رای می دهند.. امیدی ها هم سوراخ دعا رو پیدا کردند..راحت حقوق نجومی می گیرند و با دادن مشوق جنسیتی و ترساندن مردم از رقیب با کمک حامیان خارجی شون ، رای جمع می کنند..
ناشناس۹۸۰۱۷۴۱۳:۲۲:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
خودتان هم می دانید که چنین چیزی حقیقت ندارد، ولی حتی اگر حقیقت هم داشت مقصر اصلی کسانی بودند که جامعه را به چنین وضعی انداخته اند
ناشناس۹۸۰۹۸۴۲۲:۴۷:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۰
به شما می گویم که چه کسی فرهنگ کشور را به قهقرا برد. بله جناب تَکرار که در سال 1376 سرکار آمد با چه شعار هایی مردم را شرطی کرد و حتی ذره ای کار برای زنان انجام نداد.
ناشناس۹۸۰۲۲۳۱۳:۴۵:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
بزرگترین ایراد انتخابات ما همینه . درست مثل دور اول خاتمی که چند میلیون رای اولی شونزده ساله رو آوردن پای صندوقها . بچه هایی که از نظر قانونی هنوز به سن بلوغ نرسیده بودن و حتی نمیتونستن گواهینامه موتور بگیرن و بعد تصمیم گیری مملکت افتاد دست اونها .
ناشناس۹۸۰۲۲۶۱۳:۴۵:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
دقیقا . اون دفعه با ربنا ، این دفعه با رقص بچه ها تو مدرسه ها .
علی۹۸۰۲۷۲۱۴:۰۹:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
نگران انتخابات نباشید، فقط شما ده درصد اصولگرایی ها (اگر هنوز ده درصد مانده باشید) رای خواهید داد.
ناشناس۹۸۰۶۷۵۱۷:۵۹:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
چند سالته بچه جون ؟ مطمئنی معلم ریاضیتون مفهوم درصد رو درست یادت داده ؟
ناشناس۹۸۰۹۸۷۲۲:۵۱:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
لازم می دونم خاطر نشان کنم که تنها افراد ایرانی دارای شناسنامه ی ایرانی می توانند در انتخابات شرکت کنند نه آلبانی ها و عربستانی ها و... فلذا تهدید تو خالی نفرمایید.
ناشناس۹۸۰۱۱۵۱۳:۰۳:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
جالبه در این نوشته از پذیرش قواعد بازی سیاسی سخن میگه !!!!!!!!! کجای قواعد بازی سیاسی گفته که یک گروه میتونه سایر گروههای سیاسی رو به بهانه های واهی از مشارکت در قدرت منع کنه ؟!؟!؟
ناشناس۹۸۰۲۱۹۱۳:۴۳:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اصلاح طلبان باید از سیاست کناره گیری نمایند که مردم رو بیچاره کردند.
ناشناس۹۸۰۸۳۷۲۰:۰۸:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اره قبلش کلا گل و بلبل بود الان بد شده ! برو عزیزم رنگی نداره حنات
ناشناس۹۸۰۳۳۰۱۴:۳۸:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اصلاح طلبان در سال 88 اثبات کردند که به قواعد سیاسی و دموکراسی پایبند نیستن و دیکتاتور واقعی هستن .
ناشناس۹۸۰۴۲۸۱۵:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
در قران داریم و نوشته مومنیین و متدیین نباید زیر چتر حکومت یا کسی که ایمانش ضعیف بپذیرند
ناشناس۹۸۰۱۲۸۱۳:۰۴:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اینها اگر رای بیارن جیغ و داد میکنن که ما برنده ایم و ما نوکر امریکا میشیم و ... . اگر رای نیارن جیغ و داد میکنن که تقلب شده و امریکا باید به ایران حمله کنه و ... . اگر هم چند سال در مسند قدرت باشن و همه چیز رو به نابودی بکشن ، مدعی میشن که ما نبودیم و عناصر اصلی ما رد صلاحیت شده بودن و ... .
ناشناس۹۸۰۲۰۹۱۳:۳۶:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
الف فقط گیرداری به اصلاح طلبا پس خودتو چی اصولگرا چی نقش اینها در وضعیت امروز کجا نکنه بی تقصیرید
ناشناس۹۸۰۲۳۵۱۳:۵۱:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
از حالا موضعشان را مشخص کنند اختیار دارن یا خیر؟ تا چه حد اختیار دارند و در حد اختیاراتشان وعده و وعید بدهند شنونده ها هم عاقل باشند
ناشناس۹۸۰۶۰۹۱۷:۰۸:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
شنونده عاقل ؟ بین اصلاحاتیا ؟ شوخی میکنی ؟ مگه داریم ؟ مگه میشه ؟
حسینی کلشتری۹۸۰۲۵۲۱۳:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۰
خصوصیت بارز سران اصلاح طلب که در واقع ورژن امروزی قاجار و پهلوی هستن : - مانور و هوچی گری روی موهومات : سایه جنگ – دولت پنهان – سنگ اندازی سپاه در امورات کشور – تقلب – گروه فشار و...... - بی تفاوتی نسبت به واقعیات : تورم کمرشکن فعلی – اجاره خانه های وحشتناک – ورشکستگی تولید – ابتذال در فرهنگ – بی غیرتی در سیاست خارجی – فساد اقتصادی دوستان – فساد اخلاقی دوستان ! و ... دلمون برای آیندگان میسوزه که باید تاریخ ادبیات سیاسی این افراد رو برای امتحانات درسی با حالت تهوع بخونن
ناشناس۹۸۰۲۶۵۱۴:۰۵:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۰
ما که دیگه اصلاح طلبان رو کنار گذاشتیم. هر دو یکی هستن از نظر ما
ناشناس۹۸۰۲۶۶۱۴:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
کلا اصلاح طلبها برای طلب قدرت به ازای ویرانی ایران وارد میدان میشوند.
على۹۸۰۸۳۳۲۰:۰۱:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
كلا از اين منظر ديدگاه وعملكرد هر دو طيف يكسان است.
ناشناس۹۸۰۲۸۰۱۴:۱۳:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
تا زمانیکه اجازه ابراز نظر مردم را ندهید، انتخابات یک ابزار برای لجبازی با مردم می شود.
ناشناس۹۸۰۳۰۸۱۴:۲۶:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اصلاح طلب ديگه كيه ، اصولگرا ديگه كيه ؟ ، برخي از مردم مستاجر از سر ناچاري و نداري دارن برمي گردند به چادر نشيني !! چشم و دل مسئولين روشن !!!!
ناشناس۹۸۰۶۱۱۱۷:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
خودت به این دولت رای دادی ، چرا اعتراض میکنی ؟
ناشناس۹۸۰۳۱۱۱۴:۲۷:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اینا نه اینکه فاقد کارنامه قابل قبول باشند، بلکه در واقع دارای کارنامه بسیار مردودی هستند که کشور و ملت حالا حالا ها باید هزینه مثلا مدیر بودن اینا را بدهد
ناشناس۹۸۰۳۸۵۱۴:۵۶:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
طیف اصلاح طلب باید قبول کنه که شورای نگهبان از سوی مردم انقلالبی و مومن و شهید داده تایید گرفته مهم نیست مخالفت عوامل نفوذی
جواد۹۸۱۳۳۰۰۹:۰۸:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۱
طبق چه انتخاب یا رای گیری چنین نتیجه ای حاصل شد
ناشناس۹۸۰۴۲۵۱۵:۱۱:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱۰
راستی دادگاه محمدرضا خاتمی چی شد. دیگه خبری ازش پخش نمیشه.
ناشناس۹۸۰۴۹۶۱۵:۵۲:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
فعلا خاتمی سرگرم نامه نگاری با عمو ترامپه به اون خط می ده چطوری مردم ایران را تحت فشاربگذارن تا این سرمایه های اسراییل آسیب نبینند
ناشناس۹۸۰۵۵۰۱۶:۳۴:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
راستی اون آقا داداش فرهنگی که بابت خدمات سایر داداش ها ماهی 15 هزار دلار ثابت و ملک برای فک و فامیل می خواست چی شد؟!
ناشناس۹۸۱۳۱۲۰۸:۵۹:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۱
چرا دادگاه خاتمی را علنی برگزار نمی کنی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. وحدت ملی با وعده صادق

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  12. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  13. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  14. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  15. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  16. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  20. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  21. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  22. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  23. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  25. یک سیلی برای تنبیه

آخرین عناوین