۱۳ دانشگاه ایرانی در بین ۳۵۱ دانشگاه‌ برتر جوان با قدمت زیر ۵۰ سال

گروه اجتماعی الف،   3980408100 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه رتبه‌بندی "تایمز" فهرست سال ۲۰۱۹ دانشگاه‌های جوان دنیا با قدمت کمتر از ۵۰ سال را منتشر کرد. این پایگاه که در سال ۲۰۱۸، ۲۵۰ دانشگاه را منتشر کرده بود،‌ در سال ۲۰۱۹ این تعداد را به ۳۵۱ دانشگاه رسانده است.

به گزارش ایسنا؛  این هشتمین فهرست دانشگاه‌های برتر جوان است که در دنیا از سال ۲۰۱۲ تاکنون به صورت سالانه توسط پایگاه رتبه‌بندی تایمز معرفی شده است.

در بین ۳۵۱ دانشگاه که در این رتبه‌بندی حضور دارند سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه‌های جوان و برتر دنیا ۱۳ دانشگاه بوده است. دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (۶۶)، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه کاشان (۱۰۱-۱۵۰)، دانشگاه صنعتی شیراز (۱۵۱-۲۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه مازندران (۲۰۱-۲۵۰)، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه گیلان و دانشگاه زنجان (۲۵۱-۳۰۰) و دانشگاه بیرجند، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه یزد (۳۰۱+) هستند.

در جدول زیر عملکرد سالانه دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان تایمز نمایش داده شده است.

لازم به ذکر است که دانشگاه‌های بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه‌هایی که در دیگر رتبه‌بندی‌های تایمز حضور داشته‌اند، دارای قدمتی بیش از ۵۰ سال هستند و لذا نمی‌توانند در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان حضور یابند.

در بین کشورهای اسلامی، دانشگاه خلیفه امارات متحده عربی (۳۸) و دانشگاه الفیصل عربستان سعودی (۴۳)، دانشگاه سابانچی ترکیه (۴۸)، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (۶۶) و دانشگاه کوج ترکیه (۷۰) به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را دارند.

رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی در قالب پنج معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین‌المللی جهت انجام مقایسه‌های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

در ارزیابی دانشگاه‌های جوان، جهت انجام بررسی‌های مطلوب‌تر، به شاخص‌های نظرسنجی شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است. همچنین در رتبه‌بندی تایمز از سه منبع اطلاعاتی شامل ۱- اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها، ۲- اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها و ۳- اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی اسکوپوس جهت محاسبه شاخص‌ها و نمرات بهره گرفته شده است.

در سال ۲۰۱۹ نیز دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ با غلبه بر مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس که سه سال متوالی رتبه نخست دانشگاه‌های تازه تاسیس دنیا را از آن خود داشت، توانست برای دومین سال متوالی حائز عنوان برترین دانشگاه جوان دنیا شود.

مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس رتبه دوم دنیا و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور رتبه سوم دنیا را در این فهرست از آن خود کرده‌اند. این ترتیب در سال ۲۰۱۸ نیز به همین صورت بوده است.

دیدگاه کاربران

تبریزی۹۷۷۲۷۱۱۷:۴۷:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۸
به عنوان کسی که دوره لیسانس رو تو یکی از این دانشگاه ها خوندم و شاگرد اول دانشگاهشون هم بودم و با اساتیدش هم ارتباط خیلی خوبی دارم باید بهتون بگم (حداقل در مورد دانشگاه خودم ولی قریب به یقین به بقیه هم می شه تعمیم داد) اساتید این دانشگاه همه گلچین و جزو باسوادترین ها هستن و از اساتید دانشگاه های به اصطلاح برتر خیلی سرتر و مدرک دکتراشون رو برخلاف اونها به جای دانشگاه های هند و داخلی و ... از کشورهایی مثل انگلستان، استرالیا و حتی آمریکا دریافت کردن. اساتید دانشگاه های برتر بسیار مغرور، بی حوصله، بداخلاق و کم سواد هستن و اکثرا دانشجوها رو از درس و دانشگاه زده می کنن. هم خودم و هم همکلاسی های زرنگ دیگه ام که به قصد تحصیل در دوره دکتری، مرتکب اشتباه مهلک انتخاب این دانشگاه های به اصطلاح برتر (تو شهرهای مختلف حتی دانشگاه تهران) برای دوره فوق لیسانس شدیم همگی ضربات جبران ناپذیری از این دانشگاه ها خوردیم و هیچ کدوم ادامه تحصیل ندادیم. خود من به خاطر اشتباه استاد راهنما در معرفی یک ژورنال بی اعتبار، تمام مقالات چاپ شده ام به هدر رفت وگرنه خیلی وقت پیش دکترام رو تموم کرده بودم. تنها تفاوت دانشگاه های این فهرست با دانشگاه های به اصطلاح برتر اینه که دانشجوها رو با فشار و تهدید به دادن نمره کم در دفاعیه پایان نامه و همینطور برای پذیرش در دوره دکتری مجبور به چاپ 4 مقاله بی ارزش برای ارتقای رنکینگ خودشون و اساتیدشون نمی کنن (یک دلیلش اینه که خیلی از این دانشگاه ها تو اکثر رشته هاشون دوره دکتری ندارن). دانشگاه دوره لیسانسم نه تنها اساتید فوق العاده ای داره که هنوز بعد از این همه سال باهاشون در ارتباط علمی هستم و در زمینه تالیف کتاب باهاشون همکاری می کنم. همگی از نظر اخلاق و ادب و شخصیت و نوع برخورد با دانشجوها در سطح بسیار عالی هستن طوری که اصلا شما نمی تونی از دانشگاه دل بکنی و بعد از اتمام دوره افسردگی می گیری! عجیب اینکه حتی نوع برخورد کادر اداری دانشگاه هم فوق العاده است در حالیکه تو دانشگاه های برتر برخورد زننده و بدی با دانشجوها دارن. در واقع همه اساتید و کادر اون دانشگاه بزرگ گلچین شده اند. تفاوت دیگه شون اینه که به خاطر داشتن سابقه کمتر و در نتیجه چاپ مقالات (بی کیفیت!) کمتر رنکینگ پایین تری دارن که باعث می شه برای قبولی از اونها رتبه نسبتا کمتری در کنکور لازم باشه. وگرنه از هر نظر نسبت به دانشگاه های برتر سرترن. کاش زمان به عقب برمی گشت و دوره فوق لیسانسم رو تو همون دانشگاه خودم ادامه می دادم. قطعا حالا سرنوشت متفاوتی داشتم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

آخرین عناوین