رانت ۸۰ هزار میلیاردی ارز در دست کیست؟

گروه اقتصادی الف،   3980408011 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود این‌که رانت و دلالی‌های ناشی از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا بهانه‌ای به دست مسوولان برای پیگیری حذف این ارز از چرخه اقتصادی داده بود، ناگهان منصرف شدند و ترجیح دادند روند قبلی را بدون اصلاح ادامه دهند. اکنون رقمی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان اختلاف بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی وجود دارد که مشخص نیست این رانت کلان کجا رفته و قرار است چگونه مدیریت شود.

رانت ۸۰ هزار میلیاردی ارز در دست کیست؟

ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۲۰ فروردین‌ماه سال گذشته و با تغییر سیاست ارزی دولت به جریان اقتصادی وارد شد؛ زمانی که معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد دیگر هیچ نرخی برای ارز به غیر از این نرخ پذیرفته شده نیست و سایر قیمت‌ها قاچاق محسوب می‌شود. در نهایت تمامی کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد، اما خبری از کالاهای دریافت کننده این ارز در بازار نبود و قیمت‌ها مطابق دلار بازار آزاد به دست مردم می‌رسید.

در ادامه با توجه به انتقاداتی که از سوی کارشناسان در رابطه با هدر رفت منابع ارزی با ارز دولتی برای تمامی گروه‌های کالایی وجود داشت، دولت به تدریج دست به حذف برخی‌کالاها از دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی زد و به کالاهای اساسی محدود شد.

با این حال حتی پرداخت ارز با نرخ ترجیحی به کالاهای اساسی نیز ماجراهای خود را داشت و رانت سنگین آن با توجه به اختلاف قیمت با ارز سامانه نیما و بازار آزاد موجب شد تا کالاها براساس این قیمت‌ها محاسبه و در بازار بفروش برود؛ به طوری که برخی از نمایندگان معتقد بودند کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اکنون با دلاری معادل ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

براین اساس در زمان بررسی لایحه بودجه که دولت پیشنهاد اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی را داشت با مخالفت‌هایی مواجه شد اما در نهایت پیشنهاد به تصویب رسید.

در ابتدای سال جاری دولت بار دیگر موضوع اصلاح روند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی را مطرح کرد و بر این تاکید داشت که شیوه درستی نیست و باید اصلاح شود، چرا که موجب ایجاد رانت شده و کالاها آن طور که منابع ارزی دریافت می‌کنند به دست مردم نمی‌رسند؛ بنابراین باید رانت موجود حذف و منابعی که در نتیجه حذف یارانه ارزی ایجاد می‌شود به مردم برگردد.

گرچه دولت مدتی به دنبال پیدا کردن راهکارهای جایگزین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و در آن فاصله برخی کالاها را از لیست دریافت ارز دولتی حذف کرد، اما به یکباره نظر آن تغییر کرده و برنامه خود برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کرد و بر این تاکید داشت همچنان پرداخت ادامه دارد.

جدای از این‌که سیاست دولت برای ادامه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی چیست، موضوع اصلی به مسائلی برمی‌گردد که آن را دغدغه خود برای شیوه قبلی اعلام کرده بود که مهم‌ترین آن منابع و رانت موجود بین دلار ۴,۲۰۰ تومان و ارز نیمایی و بازار آزاد است.

اکنون نرخ بازار نیما را اگر متوسط ۱۰ هزار تومان در نظر بگیریم، اختلاف بین آن نرخ ترجیحی به حدود ۵,۸۰۰ تومان در هر دلار می‌رسد که برای ۱۴ میلیارد دلار پیش‌بینی شده در بودجه بیش از ۸۱ هزار میلیارد تومان اختلاف قیمت ایجاد می‌کند. 

اکنون جای این سوال وجود دارد که اگر قرار است روند پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی ادامه داشته باشد آیا تضمینی وجود دارد که کالا با همان نرخ ارز در بازار عرضه و مردم از آن استفاده کنند؟ در حالی که دولت خود تاکید داشت چنین نظارتی بر بازار وجود ندارد!

از سوی دیگر چه کسانی در این میان به واردات کالاهای اساسی دسترسی دارند و در اختیار آنهاست که می‌تواند از این منابع هنگفت استفاده کنند؟ و سوال مهم‌تر این‌که دلیل انصراف دولت از عدم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در حالی که تضمینی برای عرضه کالای وارداتی با همین نرخ در بازار وجود ندارد، چیست؟

اما و اگرهای بسیاری در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ادامه پرداخت آن مطرح است. آن هم در شرایطی که دولت و نمایندگان مجلس به شدت دنبال پیدا کردن راه‌کارهای جایگزین بودند و به یکباره از آن سر باز زدند و دلیل را حمایت از معیشت مردم اعلام کردند.

این در حالی است که پیش از این اصلاح روند موجود را برای حمایت از معیشت مردم اعلام کرده و گفته بودند این ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانسته تأثیر خاصی بر زندگی آنها داشته باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۶۷۵۸۱۰:۲۷:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۸
دو نکته عجیب : چرا ترامپ مجوز اقامت ..زاده ها را در آمریکا لغو نکرد چرا در حالی که فرزند مادورو را تحریم کرد .‌‌زاده ها را تحریم نمیکند جواب: زیرا میداند فساد مالی برخی مسعولین و عواید دلاری آن به حساب ...زاده ها در آمریکا به نفع اقتصاد آن کشور واریز می شود
مباشری۹۷۶۹۴۱۱۳:۰۲:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۸
در دستان اشرار یقه سفید و سلاطین کالاها
ناشناس۹۷۷۰۳۴۱۴:۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۸
چون همه با هم همدستن
ناشناس۹۷۷۰۳۷۱۴:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۸
در دستان یک گدای تازه معتبر که درکی از هزار میلیارد ندارد
ناشناس۹۷۷۰۴۵۱۴:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۸
سوال : چرا ترامپ یا غرب مجوز ...زاده ها را لغو و اموالشان را تحت تحریم توقیف نمیکند جواب : زیرا همه پول های حرام اختلاسی و دلارهای رانتی افرادی نظیر ح.ف ها ،م.ج ها مستقیما به حساب .‌.زاده ها در آمریکا و غرب واریز می‌شود و صرف اشتغال زایی در آن کشور ...مگر میآیند قلک های مدیران مفسد را از آن کشور خارج کنند ..آنها میدانند مقصد پولهای فاسد علی‌الخصوص با اجرای قانون ارزیابی اموال مسعولان مستقیما حسابهای خارجی ..زاده هاست راهکار قانونی : باید بموازات اجرای قانون ارزیابی و اعاده اموال ،کلیه مسعولانی که فرزندانشان خارج از کشور هستند در مهلت دو هفته ای یا فرزندانشان را به کشور باز گردانند یا استعفا و اخراج شوند
ناشناس۹۷۷۰۴۷۱۴:۲۳:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۸
مسوولین و زن و بچه ها و اطرافیانشون چندین منفعت برای غربیها ، علی الخصوص امریکا و انگلیس و فرانسه و کانادا دارن ؛ ولی دو تای این منافع پر رنگ تره : اول اموال میلیاردی بیت المال و پول مردم ایرانه که اینها میدزدن و میبرن دودستی تقدیم اونها میکنن . دوم جاسوسی و نوکری برای اونهاست که باعث میشه بتونن به ایران و ایرانی ضربه بزنن و منابع مملکت رو غارت کنن .
ناشناس۹۷۷۰۹۷۱۴:۴۸:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۸
وقتی برای پرونده دخالت روسیه در پرونده ترامپ یک کار گروه بزرگ بکار گرفته می‌شود ،چرا جهت پرونده چگونگی دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی کارگروه ویژه بازرسی توسط آقای رییسی تشکیل نمیشود
ناشناس۹۷۷۲۱۷۱۷:۰۰:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۸
مهدی هاشمی و همسر دومش !
ناشناس۹۷۶۷۶۳۱۰:۳۰:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۸
همانهایی که تریلی تریلی قاچاق وارد می کنند، دلارها را نیز به جیب می زنند.
حسینقلی یاردانقلی خانی۹۷۶۷۶۶۱۰:۳۲:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۸
نزد بچه های بالا رفته
ناشناس۹۷۶۷۷۶۱۰:۳۷:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۸
از جناب ولی اله سیف و محمد باقر نوبخت بپرسید در ضمن 3 نون اقتصادی دولت نوبخت نیلی نهاوندیان را باید ممنوع الخروج دستگیر و محاکمه کرد
ناشناس۹۷۶۹۲۲۱۲:۴۰:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۸
به چه جرمی؟ تو کی هستی که متهم می کنی، حکم هم می رانی؟
ناشناس۹۷۷۰۵۰۱۴:۲۵:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۸
به جرم نابود کردن اقتصاد مملکت و به خاک سیاه نشوندن ملت !
ناشناس۹۷۷۴۲۶۱۹:۵۸:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۸
کدوم .. منفی میده ؟ بجز کسی که دستش با دزدها تو یک کاسه باشه ؟
ناشناس۹۷۷۰۸۵۱۴:۴۳:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۸
یکی از جماعت 99.6 درصد که حقشون توسط 4. درصد هاپولی شده از اون کسانی که خواب راحت را از مفسدین اقتصادی میگیره تو کی هستی
ناشناس۹۷۷۱۰۲۱۴:۵۴:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۸
به جرم ویران کردن اقتصاد کشور و تبع ان فقر بیکاری و بی خانمانی و اعتیاد و فلاکت بسیاری از مردمی که روی گنج نشسته اند به جرم عدم اجرای مصوبه مجلس به جرم تاراج ذخایر ارزی و ذخایر طلای کشور به جرم بردن تعداد زیادی از مردم بع زیر خط فقروووووووووودد....
ناشناس۹۷۷۱۰۸۱۴:۵۶:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۸
اقا زاده ای یا ژن برتر یا ذخایر انقلاب
ناشناس۹۷۷۶۶۲۲۳:۲۷:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۸
اقا زاده کجا بود به زالو صفتهای آویزان جیب مردم که نمی‌گویند آقا زاده ...اینا ....زاده اند
ناشناس۹۷۷۰۴۹۱۴:۲۴:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۸
مگه چند تا از اینها فرار نکردن به نیویورک ؟
ناشناس۹۷۶۷۷۷۱۰:۳۸:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۸
از اسحاق جهانکیری بپرسید
ناشناس۹۷۶۷۸۷۱۰:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۸
مطمینا رانت ان هم برنامه ریزی شده مدیریت شده اشکار وجود داشته ودارد اگر رانت نیست پس چیست چرا همه صم بکم گرفتیم بیت المال چیست کجاست این ها بیت الماله (مال من - رانت خواران -)
آزاده۹۷۶۷۹۲۱۰:۴۸:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۸
نظام باید دست به تغییر ساختاری بزند در تمامی زمینه از کشورها از اغلب کشورها نسبت به سه دهه پیش عقب افتادیم اینکه مسئولین منکر این واقعیت هستن جای تعجب ندارد چون در غیر اینصورت عملکرد خودشون زیر سوال میرود
ناشناس۹۷۶۷۹۵۱۰:۵۰:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۸
گوشت و برنج و غیره با نرخ دلار آزاد بدست مصرف کننده میرسد سود ارز 4200 تومانی به جیب وارد کنندگان(آقازاده ها) می رود و هیچ سودی برای مردم ندارد.
ناشناس۹۷۶۷۹۷۱۰:۵۱:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۸
چرا اینهمه ارز واگذار میشود چند نفر بازرس ویژه به کار گرفته نمیشوند تا پی گیر شوند که ارز 4200تومانی به جا هزینه شده باشد باید آنقدر جدی با خلافکاران برخورد شود تا عبرت شود برای دیگران ولی متاسفانه گیرندگان ارز هم یا خود مسولین هستند یا دوستان وآشنایان که بعد نمی شود با آنها برخورد کرد
ناشناس۹۷۶۸۰۲۱۰:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۸
رانت 80 هزار میلیاردی ارز دست خود دولتی هاست وگرنه پرداخت این رانت باید تا حالا متوقف می شد.
ناشناس۹۷۶۸۰۷۱۰:۵۳:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۸
از جناب اسحاق جهانگیری مبدع طرح دلار 4200 تومانی بپرسید
ناشناس۹۷۶۸۲۴۱۱:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۸
از حسن و اسحاق که بسختی از انها ملولم بپرسید چرا از ملت بیچاره می پرسید
ناشناس۹۷۶۹۲۴۱۲:۴۱:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۸
محمود دیگه بر نمی گرده.
ناشناس۹۷۷۰۷۶۱۴:۴۰:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۸
به جونی هرچی مرده مردتر از محمودی بر میگرده و سکان را میگیره
ناشناس۹۷۷۵۳۲۲۱:۳۷:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۸
اون بهتره بره دکتر روانشناس تا شدت هاله نور اطراف کلش رو اندازه بگیرین
ناشناس۹۷۶۸۳۱۱۱:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۸
داداش یه راست میره تو جیب دزدای گرگ صفت با استفاده از انواع رانت ها
ناشناس۹۷۶۸۳۶۱۱:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۸
ژن خوب. آقازاده ها.
ناشناس۹۷۷۱۱۲۱۴:۵۸:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۸
لفظ آقا برای زالو ها اصطلاح درستی نیست
ناشناس۹۷۶۸۳۹۱۱:۱۴:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۸
در دست ژن های برتر و ذخایر انقلاب و نجومی بگیران
مهدي۹۷۶۸۷۸۱۱:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۸
سلام تشريف ببرين لواسان فشم و مناطق لوكس نشين شهر تهران متوجه ميشين اين رانتها كجا تشريف ميبرند دقيقتر ميخواهيد متوجه بشين بعضي از وزراو منصوبينشون كه با حقوق اداري هزاران ميلياد سرمايه دارند غير رانت از كجا قادر به تامينش بودنداخه اينم سواله كه كجا ميره اين رانتها !!!! جالبه توجه اينه كه همه ميدونند وميبينندولي كسي يا براش مهم نيست يا انقدر وام دار اين ادمها هستند كه نميتونند برخورد كنند صاحب منصبي ادعا ميكنه من توي فقر زندگي كردم و فقرو لمس ميكنم از سوابقشون هم مشخصه كه خارج از سيستم حكومتي و دولتي فعاليتي نداشته ولي ميبينيم خانه چند صد ميلياردي داره هزينه هاي هنگفت زندگي خارج از كشور بچه اشو ميده اگه كسي قادر بود ازيشون سوال كنه چه معجزه اي شد كه شما با حقوق دولت به اين ثروت رسيدي كل عمرت چقدر ماليات دادي با جواب اين سوال رانت مال كيه و كجا ميره مشخص ميشه خدارو شكر هميشه هم مفسدان از بخش خصوصي بوده اند و خواهند بود كدوم صاحب منصبي محاكمه شده چرا اداره مالياتي كشور براي يكبار ميزان پرداخت ماليات اين اشخاص رو اعلام نكرده
ناشناس۹۷۶۸۹۷۱۲:۰۸:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۸
و اون 80 میلیارد دلار دیگه که معلوم نیست چه کسی به بدن می زنه هم گم و گور شده و ملت هم همچنان گشنه و فلاکت زده خواهد ماند.
ناشناس۹۷۶۹۶۲۱۳:۲۳:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۸
رانت فوق الذکر از پیگیری رانت پتروشیمی ها هم واجبتره در شرایطی که کارمندها و کارگرها زیر فشار افزایش دو برابری و ظالمانه اجاره خونه هستند و حقوقشون فقط 20 درصد بالا رفته دولت به شرکتهای خصولتی و آشنا و آقازاده 80 هزار میلیارد تومان رانت ارزی میده! و در نهایت پنیر گوشت مرغ و سایر کالاهای اساسی با ارز 13 هزار تومانی آزاد و حتی بالاتر به دست مردم مستضعف میرسه!!! با حذف رانت فوق میشه یارانه ها را افزایش داد یا حداقل افزایش حقوق کارگر و کارمندها را بیشتر کرد باید ارز روی 10 هزار تومان نیمایی تک نرخی بشه و بانک مرکزی از زیر نظارت و وابستگی دولت خارج بشه و آقای همتی که مدیر قابلی بودند حداقل ده سال مدیریت این بانکو ادامه بدن تا شاید امیدی به بهبود اقتصادمون باشه.
ناشناس۹۷۶۹۰۳۱۲:۱۳:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۸
باید دادستان کل کشور ضد اعلام کننده این سیاست ارز 4200 اعلام جرم کنه.
م۹۷۶۹۱۷۱۲:۳۲:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۸
اگر امام راحل زنده بود جرات این چپاول ها نبود. یا با دروغ و تهمت جنابعالی برخورد میکرد یا در صورت درست بودن حرف شما با دزدها برخورد میکرد. الان نه با دزدها برخورد میشود و نه با تهمت زنان امیدوارم خداوند به حق خون شهدا به این مملکت کمک کند و شر فاسدان کم کند.
ناشناس۹۷۶۹۶۱۱۳:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۸
باید رانت سازی جرم شناخته بشه. یعنی اگر مدیری تصمیمی گرفت و میدونست که اون تصمیم رانت درست میکنه و لزومی هم برای اون تصمیم نبود، مدیر مجازات بشه.
ناشناس۹۷۶۹۷۳۱۳:۲۹:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۸
ما یک مشکل ساختاری فرهنگی داریم. یعنی فرهنگ اقتصاد آزاد و سالم و رقابتی جا نیفتاده. فرهنگ اینکه رانت بسیار زیانباره و ایجاد رانت و رانتخواری عمدی باید جرم بزرگی تلقی بشه وجود نداره! اینکه مسئولان خیلی راحت وقتی به مشکلی برمیخورند تصمیمی میگیرند که رانت درست میکنه حتی اگر واقعا قصد سوء استفاده هم نداشته باشند! مثلا جزو اولین چیزهایی که به نظر مقامات رسید برای حل مشکل ارز این بود که ارز رو چند نرخی کنند چون به چنین کارهایی عادت دارند!
ناشناس۹۷۶۹۷۶۱۳:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۸
همانهايي كه انواع رانت ها به راحتي بدست مي اورندشايد مشكل قانون باشد كه با امتياز دادن به يك عده به بهانه هاي مختلف باعث ميشود اين افراد خودرا فراتر از قانون بدانند وهر خلافي را مرتكب شونداينها همانهايي هستند كه حضرت علي عليه السلام حاضر نشد سهم انهارا از بيت المال از بقيه افراد جامعه بيشتر به پردازدوانها مقابل حضرت قرار گرفتند
ناشناس۹۷۶۹۸۸۱۳:۴۸:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۸
اگر ۷۰۰میلیارد دلار درآمد نفتی دولتهای قبل پیدا شد ، این هشتاد میلیارد دلار هم پیدا میشود . یکبار به زنگنه گفتم ، توکه از بچگی تا حالا داری توی استخر نفت شما میکنی ، یکبار کل فروش نفت در این چهل سال را حساب کن ، ببین اگه تقسیم به هشتاد میلیون نفر شده بود ، الان هر ایرانی در حال صادرات رفاه بود ، متأسفانه هزینه کرد این ثروت ملی برای عده ای خاص و برنامه های بی حاصل ، اکنون موجب افسوس و وجود هفتادو هشت میلیون نفر فقیر و شبه فقیری شده که اوج فخر فروشیشان خرید ملک در دهات ترکیه و گرجستان است و دو میلیون مرفه که تفریح آخر هفته شان ، شام خوردن است با کیم ..
ناشناس۹۷۷۰۰۰۱۳:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۸
مردم از این همه اختلاس به تنگ آمدند از خود می پرسند مگر این کشور مجلس ،سازمان بازرسی ،قوه قضاییه و‌مقام بالاتر ندارد که رسیدگی گند
ناشناس۹۷۷۱۲۸۱۵:۱۵:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۸
قیمت دارو و کالا های اساسی رو با دلار ازاد 13000 تومنی حساب کنید خیلی از الان بیشتر هستن . به نظر میاد دلار 4200 کمی جلوی تورم رو گرفته . اگر حذف بشه موج تورمی داره 100%
ناشناس۹۷۷۱۶۳۱۵:۴۸:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۸
خیلی سادست باید کوپن بدن و قیمت ها رو آزاد کنند تو این شرایط باید اقتصاد رو انقباضی بست .. علیرغم فسادی که اونجا داره ولی قابل مقایسه با حالت کنونی نیست ..
ناشناس۹۷۷۱۶۴۱۵:۵۳:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۸
خشت اول گر نهد بنیاد کج. تا ثریا می رود بنیاد کج
ناشناس۹۷۷۱۹۵۱۶:۳۹:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۸
قطعا" دست آقازاده هاست اونجا دنبالش بگردید. وگرنه رعیت کجا و دلار 4200 کجا
ناشناس۹۷۷۲۲۰۱۷:۰۱:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۸
گروه تروریستی داعش طی توئیتی به گردن گرفت .
ناشناس۹۷۷۳۳۳۱۸:۴۲:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۸
تا وقتی ..و همدستانش مسئول بودجه مملکت هستند وتا وقتی .. و یارانش تصمیم گیرندگان اقتصادی وهزینه کردن ارز کشور هستند رانت وجود دارد ! تا وقتی طرز تفکر لیبرالی وخوی سرمایه داری واشرافی گری در مسئولین نظام وجود دارد رانت هم وجود دارد. زمانی رانت ، ظلم و ستم از این کشور برچیده می شود که رئیس جمهور یک فرد انقلابی به تمام معنا باشد ومثل پا برهنه گان زندگی کند. اما تا زمانی که رئیس جمهور خوی کاخ نشینی داشته باشد منصوبین ایشان طرفدار قشر محروم جامعه نمی شوند!
ناشناس۹۷۷۳۶۸۱۹:۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۸
ماجرای یک آقازاده ۳ساله با چند صد میلیارد تومان سرمایه و مالکیت یک کارخانه
ناشناس۹۷۷۴۶۳۲۰:۳۰:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۸
ایران به فلاکت انداختین
ناشناس۹۷۷۵۰۵۲۱:۰۳:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۸
یه ده سال دیگه میفهمیم
ناشناس۹۷۷۵۸۰۲۲:۲۵:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۸
دستگاه های اطلاعاتی ورود کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین