کمیته اخلاق فوتبال؛ شلاق عدالت یا کبریت بی‌خطر؟

گروه ورزشی الف،   3980407093

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در موضوع برخورد اجرایی با خاطیان دیدار فینال جام حذفی نتوانسته در عمل احکامش را اجرا شده ببیند، موضوعی که ادامه آن قطعا استقلال این کمیته را زیر سوال خواهد برد.

به گزارش ایسنا، در هیاهوی اتفافات قبل از بازی فینال جام حذفی میان پرسپولیس و داماش گیلان، رئیس کمیته اخلاق در خبری از محرومیت سعید فتاحی و احضار حیدر بهاروند و کاظم طالقانی به عنوان مسئولان سازمان لیگ و هیأت فوتبال خوزستان خبر داد اما بعد از گذشت کمتر از یک ماه از آن بازی، کمیته اخلاق نتوانسته عملا با اجرای احکام خود خاطیان محروم را از فضای فوتبال دور کند.

اکنون سعید فتاحی شانه به شانه مدیران فدراسیون فوتبال به نظارت از ورزشگاه‌ها و برنامه ریزی لیگ برتر مشغول است و حیدر بهاروند و کاظم طالقانی هم اساساً این کمیته را به عنوان مرجع رسیدگی به این پرونده قبول ندارند و هر سه احضاریه کمیته اخلاق را نادیده گرفته‌اند.

سه‌شنبه تصویری از بازدید مسئولان فدراسیون فوتبال از ورزشگاه آزادی منتشر شد که بهاروند و فتاحی در کنار مهدی تاج مشغول بازدید از ورزشگاه آزادی هستند. این اتفاق در حالی است که هنوز پرونده این دو نفر در کمیته اخلاق باز است و به هیچ‌کدام از احکام کمیته اخلاق نیز عمل نشده است.

آیا مهدی تاج معتقد است که رسیدگی به این پرونده در حیطه اختیارات کمیته اخلاق نیست؟ با این حساب پس کمیته اخلاق در اقدام شتاب زده قبل از شروع بازی پرسپولیس و داماش دچار اشتباه شده و طبیعتاً مسئولان کمیته اخلاق که سال‌ها تجربه دادرسی و بررسی پرونده‌های حقوقی را دارند، باید درباره این اشتباه خود توضیح دهند.

آیا حق با کمیته اخلاق است و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در صدد بی‌اعتنایی به احکام کمیته اخلاق هستند؟ در نتیجه باز هم این کمیته و مرتضی تورک باید تا سر حد توان از اعتبار کمیته اخلاق و استقلالش که به طور قانونی در اساسنامه فدراسیون فوتبال و فدراسیون جهانی از آن یاد شده دفاع کند.

تعداد پرونده‌های این چنینی که در گذشته کمیته اخلاق به آن ورود کرده و با نظر مسوولان فدراسیون، مختومه شده، کم نیست. در حالی که احکام پرونده‌ای نظیر درگیری علیرضا حقیقی و علی خطیر در بیرون از زمین فوتبال هیچ‌گاه اجرا نشد و خبری هم درباره‌اش منتشر نشد.

یکی از پرونده‌ها که بارها سازمان لیگ به آن بی‌اعتنایی کرد، محرومیت محمدرضا کسرایی، از کارکنان کمیته امور بین الملل فدراسیون فوتبال بود که به طور مادام‌العمر از حضور در فوتبال محروم شد اما سازمان لیگ هیچ‌گاه آن حکم را اجرا نکرد و ظاهرا کمیته اخلاق هم اهرم اجرایی مقتدری برای برخورد بیشتر در اختیار نداشت.

اخیراً ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال عنوان کرده که کمیته اخلاق، مرجع رسیدگی به اتفاقات فینال جام حذفی نیست و به همین دلیل احکام این کمیته را امضا نکرده تا به دست خاطیان برسد. نظیر این اتفاقات به دفعات در دوره مدیریتی دبیرکل‌های فدراسیون فوتبال رخ داده که حکمی توسط دبیرکل امضا نشود یا خیلی دیرتر از موعد به دست افراد برسد.

به نظر می‌رسد تلاش‌های کمیته اخلاق و رسیدگی به بی‌قانونی و برخورد با عوامل ناهنجاری در فوتبال به سبب برخی کارشکنی‌ها به سرانجام نمی‌رسد و در این میان هیچ نهاد دیگری جز کمیته اخلاق زیر سوال نرفته و این موضوع در طولانی مدت به نام این کمیته خدشه وارد می‌کند. موضوعی که در نهایت به اعتبار اجرای عدالت در فوتبال آسیب خواهد زد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین