دست سودجویان از قاچاق سوخت کوتاه می‌شود؟/ جزئیات راهکار صرفه جویی ۷۵ میلیارد دلاری با استفاده از کارت سوخت

گروه اقتصادی الف،   3980407041 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

احیای مجدد کارت سوخت این فرصت را به مدیران و مسئولان کشوری می‌دهد تا دست دلالان و قاچاقچیان سوخت را برای فروش سرمایه ملی به خارج از مرز‌ها برای همیشه قطع کنند.

دست سودجویان از قاچاق سوخت کوتاه می‌شود؟/ جزئیات راهکار صرفه جویی ۷۵ میلیارد دلاری با استفاده از کارت سوخت

در روزگاری که قاچاق سوخت روزانه بالغ بر ۸ میلیون لیتر بوده و این امر  منجر به بوجود آمدن مشکلات متعددی از جمله کمبود سوخت موردنیاز برای کامیون داران مرزی کشور شده است  به نظر می‌رسد راه حل بهتری جز اعمال نظارت قوی بر خرید و فروش این سرمایه ملی آن هم از طریق کارت سوخت وجود ندارد.

مرزهای کشور روزانه با ترفند های بسیار پیچیده قاچاقچیان شاهد خروج بنزین برای فروش با قیمت بالاتر در کشورهای همسایه است. تفاوت فاحش قیمت این کالای استراتژیک در ایران و سایر کشورها این اجازه را به سودجویان می دهد تا دست به کسب درآمد بزنند.

مرزمیلک، سیستان و بلوچستان، خراسان، کردستان و سایر مرزهای کشور همچنان با این موضوع درگیر بوده و نیروهای نظامی و نظارتی با افزایش نیروهای نظارتی همچنان سعی در کاهش میزان قاچاق سوخت دارند.

در حال تکمیل//کارتی که دست قاچاقچیان را از سوزاندن سرمایه ملی قطع می کند/ کارت سوخت مستلزم مصرف بنزین در کشور

*قاچاق سوخت در مرز میلک 

در حال تکمیل//کارتی که دست قاچاقچیان را از سوزاندن سرمایه ملی قطع می کند/ کارت سوخت مستلزم مصرف بنزین در کشور

تصاویر فوق تنها نشان دهنده چند روش از قاچاق و خروج سرمایه ملی از کشور است که به علت عدم نظارت بر مصرف سوخت اتفاق افتاده است؛ وزارت نفت معتقد است که احیای کارت سوخت  نظارت برمصرف را تشدید و تقویت کرده و از طریق آن می توان افرادی را که به طور مشکوک در روز بنزین زیادی  تهیه می‌کنند شناسایی و از قاچاق آن جلوگیری کرد.

البته جلوگیری از قاچاق تنها یکی از مزیت‌های راه اندازی مجدد کارت سوخت است. مزیت بعدی این امر اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصارف روزانه افرادی است که برای استفاده از این سوخت فسیلی پایان پذیر، برنامه ریزی و مدیریت کافی  ندارند. حجم چشمگیر مصرف سوخت در کشور باعث شده است که ایران در رتبه ۳۷ میزان مصرف این کالای استراتژیک قرار بگیرد.

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی می‌گوید:  اگر خودوری پرمصرف شبانه روز در مسیر‌های درون و برون شهری در حال حرکت باشد هر ۱۰۰ کیلومتر نهایتا ۱۵ لیتر مصرف خواهند کرد و اگر خودوری ۳۰۰ کیلومتر -که البته فاصل کمی نیست- در شبانه روز طی کند سرجمع ۴۵ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد بنابراین اگر حتی چنین خودوری بیش از میزان گفته شده سوختگیری کند نشان از تخلف صاحب خودرو است.  

وی افزود: درصورت اعمال کارت سوخت می‌توان جلوی سوءاستفاده‌ها و قاچاق بنزین را گرفت چرا که امروز پمپ بنزین‌ها دوربین‌های مداربسته دارند و سیستم‌های هوشمند و کارتخوان نصب شده در این مکان‌ها می‌توانند مشخص کنند هر خودرو در طول روز چقدر سوخت‌گیری داشته است.

موسوی لارگانی بیان کرد: بسیاری از قاچاقچیان خرده پای بنزین و فرآورده‌های نفتی به مافیای قاچاق وصل هستند، کسی که سختی سوختگیری و خارج کردن بنزین از خودرو را متحمل می‌شود باید بتواند از این کار سود مناسبی ببرد و اینکه باید باندی پشت آن‌ها باشد تا این میزان ناچیز از سوخت را جمع‌آوری و به اندازه قابل‌قبولی برای قاچاق برسانند.

این نماینده مجلس مطرح کرد: پرمصرف‌ترین خودرو‌ها نهایتا هر ۲ روز یک باک بنزین مصرف خواهند کرد و اگر کسی بیش از این مصرف کند به معنای انجام تخلف است.
 
ضعف مدیریت مصرف سوخت و ۲ نرخی بودن ارز عامل قاچاق سوخت 

سعید عشقی نژاد کارشناس انرژی اظهار کرد: قاچاق سوخت به ۲ عامل ارزانی سوخت و عدم کنترل خرید و فروش این کالا بر می گردد. البته عامل ارزانی سوخت به تنهایی نمی تواند منجر به قاچاق شود چرا که اگر دستگاه های نظارتی راهکاری برای مشتریان پر مصرف داشته باشند سریع می توانند نسبت به این موضوع هشدارهای لازم  را اعلام کنند.

وی افزود:  قیمت سوخت در کشور‌های همسایه شاید بیش از ۲ برابر قیمت آن در ایران است این درحالیست که سوخت در کشور ما حتی کمتر از بهای تمام شده  تولید یک لیتر آن  عرضه می‌شود. باید با حفظ شان و جایگاه سوخت در سرمایه ملی، ارزش نگهداری آن توسط حاکمبت افزایش پیدا کند.

عشقی نژاد تاکید کرد: البته افزایش قیمت سوخت تنها عاملی برای کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت نخواهد بود بلکه دولت باید برای کاهش میزان قاچاق سوخت به خارج از کشور یعنی قاچاق معکوس، برنامه‌های زیادی داشته باشد که یکی از این راهکارها اجرایی شدن الگوی صحیح مصرف در قالب اجرا و احیای مجدد کارت سوخت است.

وی ادامه داد: نظارت بر عملکرد عموم جامعه و اعمال عدالت اقتصادی در بین مردم امری بسیار ضروری در تخصیص سوخت به آحاد جامعه است. آیا افرادی که چندین ماشین در اختیار دارند  با افرادی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کند به یک میزان یارانه سوخت دریافت می‌کنند؟!

عشقی نژاد توضیح داد: یکی از اهداف هدفمند شدن یارانه‌ها تقسیم عادلانه ثروت بین عموم جامعه به ویژه اقشار کم درآمد بود و این بیان شد که به صورت یارانه‌های نقدی و یارانه‌های پنهان به افراد پرداخت شود؛ سوخت و توزیع آن امری است که با افزایش میزان مصرف در بین افراد دارای چندین ماشین به خوبی اجرا نشده است و شاید ترفندهایی از جمله اعمال کارت سوخت و ثبت عملکرد خرید بنزین در جامعه بتواند راه را برای واقعی سازی هدفمندسازی یارانه ها باز کند.

وی ادامه داد: البته معتقدم که  شرایط حال حاضر ایجاب می‌کند که مردم برای استفاده از سوخت‌های پاک‌تر به  سی ان جی رو بیاورند.

کارتی که دست قاچاقچیان را از سوزاندن سرمایه ملی قطع می کند/ کارت سوخت مستلزم مصرف بنزین در کشور

*جدول قیمت بنزین در برخی کشورها منتشر شده توسط سایت گلوبال پترول پرایس
 
کاهش ۷ لیتری قاچاق سوخت به علت نظارت بر مرزها/ کنترل و مدیریت مصرف، قاچاق را به صفر خواهد رساند

عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز،  اظهار کرد: ۲ نرخی و یا چند نرخی شدن ارز، عاملی برای فروش با حاشیه سود بالا برای دلالان سوخت مرزی بویژه استان های جنوب شرقی از جمله سیستان و بلوچستان شده است.

هندیانی گفت: باتوجه به همکاری‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با دستگاه های نظارتی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای انتظامی  موفق به کاهش ۷ میلیون لیتر قاچاق در روز شدیم اما باز هم به علت تلاطمات ارزی و چند نرخی بودن آن، همچنان رقمی بالغ بر ۸ میلیون لیتر در کشور قاچاق معکوس سوخت ملاحظه می شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت نظارت دستگاه ها نظارتی برای پیشبرد اهداف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: روش متداول بسیار زیادی برای مقابله با این پدید شوم وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از سیستم ثبت هوشمند خرید و فروش سوخت های فسیلی از جمله بنزین است.

اختصاص یارانه های پنهان به سوخت عامل قاچاق معکوس

محمدباقر معتمدی، رئیس پژوهشگاه و شورای راهبردی اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، یارانه‌های پنهان را یکی از دلایل بروز پدید قاچاق معکوس در کشور دانسته و گفت: این موضوع منجر می‌شود که کالاها با قیمت پایین‌تری از بهای تمام شده به دست مشتری و با قیمت بالاتری در بازارهای خارجی به فروش برسد.

وی افزود: نظام یارانه‌ای باید به‌روزرسانی شود تا جامعه هدف آن را دریافت کند؛ اما در این بین ما شاهد دریافت یارانه به قشری هستیم که جامعه هدف ما نیستند. در بحث بنزین و سایر کالاها که گرفتار قاچاق معکوس می شوند علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید فکری به حال نظارت های برخط و تخصیص درست یارانه ها به این کالا صورت بگیرد.

صرفه جویی ۷۵ میلیارد دلاری در مصرف سوخت

بهزاد خسروی، کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی، اظهار کرد: سوخت یکی از نیاز‌های راهبردی در اداره هر کشوری محسوب می‌شود  با توجه به وجود منابع عظیم سوخت‌های فسیلی در ایران این موضوع برای کشورمان مهم‌تر از کشور‌های فاقد این سرمایه عظیم تلقی می‌شود.

وی افزود: با نگاهی به میزان تقاضای بنزین در کشور‌های پیشرفته دنیا خواهیم دید که  رشد تقاضای بنزین در سال متوسط  بین ۳ تا ۴ درصد است این در حالیست که در ایران با توجه به تمهیداتی که  از سال ۸۴  برای مدیریت اصلاح الگوی مصرف دیده شده است، همچنان  میزان درخواست سوخت در ایران سالانه  بیش از ۱۰ درصد رشد می‌کند بنابراین میزان مذکور، مصرف واقعی بنزین نیست و نشان می دهد که بخش عمده‌ای به صورت قاچاق خارجی مصرف می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به هزینه دولت‌ها برای راه اندازی و استفاده بهینه از کارت سوخت گفت: تاریخ عملکرد وزارتخانه نفت نشان می‌دهد که برای راه اندازی زیر ساخت پروژه عظیم کارت سوخت رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار هزینه شده است که سامانه‌هایی نظیر سامانه‌های مرکزی، صدور کارت، اتصال به کارتخوان‌ها و تجهیزات ارتباطی با جایگاه‌های سوخت از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: در سال‌هایی که استفاده از کارت سوخت برای مصرف بنزین اجباری بود رقمی بالغ بر ۹۸ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد که طبق آخرین آمار از این رقم، ۷۵ میلیارد دلار تنها به دلیل استفاده از کارت سوخت و صرفا سهمیه بندی رخ داده  و ۲۴ میلیارد دلار نیز به علت استفاده از سایر سوخت‌های پاک در تردد‌های شهری گزارش شده است.

خسروی در پایان با اشاره به ضعف مدیریت مصرف بنزین در کشور گفت: مسئولان و همچنین آحاد مردم هنوز برنامه‌ای برای استفاده به جا و صحیح از بنزین را در فرهنگ اجتماعی خود جای نداده اند و این موضوع بسیار قابل تامل است، اما نکته‌ای که منجر می‌شود شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت برای زمانبندی اجرای کارت سوخت به آن توجه کنند زمان فرارسیدن سفر‌های تابستانی و رشد قابل توجه استفاده از سوخت و عبور از تقاضای بیش از ۱۱ درصد مازاد تقاضای رسمی کشور است. خاموشی سامانه مدیریت مصرف سوخت عاملی برای بی توجهی برخی از مردم در استفاده بی رویه از سوخت در کشور شده است.

مصرف بنزین در سال ۹۸ چقدر افزایش خواهد یافت؟

آن طور که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  می‌گوید مصرف بنزین در سال ۹۸ به ۹۷ میلیون لیتر در روز یعنی رشدی بالغ بر  ۱۱ درصد خواهد رسید البته میزان مصرف بنزین و سایر انرژی‌ها به جمعیت خودرو دار‌ها و وسایل نقلیه آن کشور باز می گردد، اما بازهم در همین شرایط استاندارد‌ها نشان می‌دهد ایران بیش از ۵ درصد نیاز خود بنزین مصرف می کند. عواملی نظیر عدم مدیریت الگوی مصرف و اسقاط خودرو‌های فرسوده و از رده خارج سازی این خودرو‌ها می تواند در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار باشد و همین موضوع  به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور بر می‌گردد.

در حال تکمیل//کارتی که دست قاچاقچیان را از سوزاندن سرمایه ملی قطع می کند/ کارت سوخت مستلزم مصرف بنزین در کشور

* میزان تولید سوخت کشورهای دنیا 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۵۹۰۳۱۱:۱۸:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۷
چرا استفاده مجدد از کارت سوخت مدت ها قبل عملیاتی نشد تا از قاچاق سوخت و ضرر به بیت المال جلوگیری کند؟
ناشناس۹۷۶۱۶۳۱۵:۵۸:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۷
چون کارت سوخت یادگار محمود بود و هر چیزی که یادگار اون باشه , باید نابود بشه .به درک که بیت المال میلیارد دلاری ضرر میکنه منطق زنگنه و روحانی اینه
ناشناس۹۷۵۹۰۷۱۱:۲۲:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۷
باید بنزین سهمیه بندی شده و خارج از سهمیه بندی قیمتش در حد قیمت های جهانی افزایش یابد، تا هم از قاچاق جلوگیری شود، هم رشد مصرف بی رویه کاهش یابد و هم درآمد دولت با توجه به کاهش فروش نفت افزایش یابد.
ناشناس۹۷۵۹۱۳۱۱:۲۵:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۷
باید سیستم حمل و نقل عمومی کیفی و کمی بهبود یابد تا مردم تشویق شوند از ماشین هایشان کمتر استفاده کنند.
ناشناس۹۷۶۴۱۱۲۰:۳۶:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۷
خیلی خوبه این نکته اما خوب چیزی که عجیب و معضله ، مبلغ سرسام آور قاچاق و عدم دلسوزی مسئولینه .از ترس این که قیمت ها تکون نخوره خیلی حاضر نیستن دست به جراحی های اقتصادی اینچنینی بزنن ..
ناشناس۹۷۵۹۲۴۱۱:۳۳:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۷
75 میلیارد دلار؟ رقم حیرت انگیزی است. وقتی اینقدر به نفع کشور بوده چه کسی کار سوخت را از مدار خارج کرد.؟؟ این خیانت واقعی به منافع کشور است
ناشناس۹۷۶۰۰۲۱۳:۰۹:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۷
کارت سوخت خوب بود ، ولی گروهی که صاحب قدرت شد خواست عملکرد احمدی نژاد رو کتمان کنه زد تمام کاسه و کوزه رو خراب کرد غافل از اینکه به زیان ملی تمام شد و همچنان داره میشه و متاسفانه کسی نیست با خطا کارها برخورد بکنه
مصطفي۹۷۶۲۴۴۱۷:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۷
راه حل كارت سوخت نيست رانت تعداد كارت سوخت ، دست خود توزيع كنندگان هست
ناشناس۹۷۵۹۴۶۱۲:۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۷
در 5 سال گذشته که کارت سوخت حذف شد چقدر قاچاق سوخت داشتیم و کشور چقدر متضرر شد ؟!
ناشناس۹۷۵۹۴۷۱۲:۰۲:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۷
چرا میزان واردات بنزین در دولت یازدهم و دوازدهم محرمانه است ؟!
ناشناس۹۷۶۰۶۴۱۳:۵۶:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۷
استاد، کشور از نظر بنزین خود کفا شده است. چرا دوست داری ابهام انگیزی کنی؟
ناشناس۹۷۵۹۵۰۱۲:۰۷:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۷
قاچاقچیان در داخل نظام هستند و منافعشان حکم می کند هر چند گاه سبک کارشان راعوض کنند
ناشناس۹۷۵۹۹۱۱۲:۵۴:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۷
یعنی دست خودتان را قطع کردید..
ناشناس۹۷۶۱۶۷۱۶:۱۱:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۷
چی می گید؟ ما قبل از تحریمها همش سالی 30 میلیارد دلار نفت میفروختیم. حالا شما میخواید 75 میلیارد دلار فقط از قطع قاچاق سوخت صرفه جویی کنید؟
ناشناس۹۷۶۱۸۰۱۶:۲۹:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۷
الان در کشور تعدادی که تریبون و قدرت دستشان هست ضمن تکفیر احمدی نژاد، تمام کارهایش را هم زیر سوال میبرند . کارت سوخت کار بسیار مفید برای کشور بود و حذف ان کار ناکارشناسانه و احیا ان باز کار شایسته ، مسئله مهم در این بین این است که حذف و احیا آن اگر اشتباه و غرضی درآن بوده حداقل شفاف سازی بشود و با خاطیان برخورد شود .
ناشناس۹۷۶۲۱۰۱۷:۰۴:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۷
قیمت بنزین در ایران 29 سنت؟ با ارز 4200 تومنی هم میشه 23 سنت. حساب شده. با قیمت واقعی ارز تو بازار، قیمت بنزین تو ایران 7 سنت میشه. یعنی بعد از ونزوئلا ارزونترین بنزین. البته ونزوئلا هم برای هر لیتر باید 3 سنت برای خدمات به پمپ بنزین بدن.
ناشناس۹۷۶۲۱۷۱۷:۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۷
این روش مقایسه قیمتها بقدری ساده لوحانه است که از یک فرد عامی هم انتظار ش نیست در نتیجه مدیریت درخشان اقتصادی ارزش پول ملی تا چند صد در صد افت داشته در حالیکه میزان در آمد سران چند ده در صد افزایش اما هر روز چماق مصرف گرایی و قیاس با سایر کشورها بر سر ماست
مصطفي۹۷۶۲۴۰۱۷:۳۶:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۷
بعد كي قراره تعداد واقعي و غير واقعي كارت سوخت ها رو كنترل كنه؟
ناشناس۹۷۶۴۰۷۲۰:۳۲:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۷
چرا مو ضوع رو وارونه جلوه میدین! نرخ ارزو رو اصلاح کنید و به قیمت قبلیش یعنی 4200 تومان برگردید تا هم قاچاق نشه و هم دولت یارانه نده .
زنده رود۹۷۶۵۰۸۲۳:۳۲:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۷
یحتمل برخی کارگزاران .. با قاچاقچی ها همدست اند وگرنه کدوم عقل سالمی میپذیره کارت سوخت با این همه مزایا و اون هزینه سنگین راه اندازی متوقف بشه فقط به بهانه هزینه های نگهداری و پشتیبانی!؟؟!؟؟ شریک دزد و رفیق قافله که میگن ..
سید۹۷۶۵۲۶۲۳:۵۴:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۷
وقتی کسانی که خودرو دارند از این یارانه سود میبرند چرا کسانیکه ندارند از آن سود نبرند و این حق بقیه است که با زور هم که شده باید از هر طریق تامین شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین