مرد هزار چهره سیاست عراق؟!

گروه جهان الف،   3980407005 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه خراسان در یادداشتی به قلم عبدالرحمن فتح الهی نوشت: به نظر می رسد که با کسب رای اعتماد وزیران پیشنهادی سه وزارتخانه مهم کشور، دفاع و دادگستری، از شکل گیری بی ثباتی سیاسی و امنیتی جدیدی در عراق جلوگیری شده است اما این احتمال نیز وجود دارد که تعیین تکلیف نشدن وزارتخانه آموزش و پرورش که قبل تر به دلیل ارتباط برادر شیماء خلیل حیالی (وزیر آموزش و پرورش) با داعش از سمت خود استعفا کرده بود دوباره جعبه پاندورای رقابت ها و سهم خواهی های گروه ها، جریانات، احزاب و شخصیت های عراق را باز کند.

چون به هر حال بر کسی پوشیده نیست که ائتلاف و اجماع کنونی بر سر تکمیل کابینه، اجماع و ائتلافی شکننده است که با کوچک ترین تغییر و جابه جایی در وزن و جایگاه احزاب در دولت، امکان بر هم خوردن کل کابینه عادل عبدالمهدی وجود دارد؛ البته حتی با تکمیل صددرصدی کابینه هم نباید این احتمال را از نظر دور داشت چرا که در مسئله تکمیل کابینه دولت سهل انگاری شده و در حق وزیرانی که ناکارآمدی و ناتوانی فنی و حقوقی آن ها به اثبات رسیده نیز اصلاحات وزارتی اتخاذ نشده است.

همین مسئله می تواند کانون اختلافات آینده جریان های عراقی حاضر در کابینه باشد.دوم این که با نگاهی به عملکرد عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز نمی توان ثبات عمل و رفتار لازمه را در وی مشاهده کرد، آن هم در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری عراق به نخست وزیری با قدرت عمل و ثبات قدم نیازمند است.

در این زمینه بسیاری معتقد بودند که با حضور عادل عبدالمهدی در سایه کوله باری از تجارب سال های طولانی فعالیت سیاسی، مسئولیت های حکومتی، خوشنامی خانواده اش، برنامه های وی برای توسعه اقتصادی و مبارزه با فساد گسترده، زمینه برای تحول عراق فراهم شده است. اما در هشت ماه گذشته شاهد آن هستیم که عادل عبدالمهدی در برابر سهم خواهی ها و رقابت مخرب احزاب عراقی نتوانست مواضع مقتدرانه ای را اتخاذ کند و با انعطاف وی که به نوعی می تواند "فرصت طلبی سیاسی" نخست وزیر در برابر جریانات عراقی هم تعبیر و قلمداد شود، به طور غیر مستقیم به تکمیل نشدن کابینه خود کمک کرد.

در این زمینه بی ثباتی نگاه سیاسی نخست وزیر عراق به قدری پررنگ است که برخی از عادل عبدالمهدی به دلیل تحولات سیاسی مستمری که در طول حیات سیاسی اش داشته است، از او به عنوان "مرد هزار چهره سیاست عراق" یاد می کنند؛ البته نه تنها در طول حیات سیاسی، بلکه عادل عبدالمهدی در پست های حکومتی که بعد از سقوط صدام حسین در دولت های نوین عراق داشته نیز بحث برانگیز ظاهر شد که مواضع و رفتار او در هشت ماه گذشته نیز می تواند تاییدی بر این ادعا باشد.

لذا با تمامی انتقادات به حق یا احیانا ناحق درباره رئیس دولت های پیشین عراق که جملگی از حزب الدعوه بودند، اما نمی توان این مهم را انکار کرد که ابراهیم جعفری، نوری مالکی و حیدر عبادی توانستند در برهه هایی با مشخص بودن صبغه سیاسی، تکلیف بسیاری از مسائل را مشخص کنند، چیزی که در نخست وزیر کنونی عراق یافت نمی شود یا بسیار کم رنگ است. چون به هرحال نگاه فرصت طلبانه عادل عبدالمهدی سبب شده تا وی در برخورد با هر حزب و جریانی، مواضعی متفاوت و گاه متناقض را مطرح کند. شاید از همین رو باشد که جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم، رئیس کنونی هم پیمانی اصلاح و عمران با صدور بیانیه ای اعلام کرد که گزینه مخالفت سیاسی در قبال دولت فدرال عراق را در پیش می گیرد و متعاقبش نقش آفرینی، فعالیت و عملکرد خود را در چارچوب اپوزیسیون سیاسی پیگیری می کند که به نظر می آید این اقدام زنگ خطر را برای دیگر احزاب سیاسی عراقی به منظور تکمیل کابینه به صدا در آورد.

سوم این که اگر چه با انسداد هشت ماهه سیاسی عراق در تکمیل کابینه به واسطه رقابت احزاب و جریان های این کشور، در نهایت گروه ها با فرسایشی شدن تقابلات به دنبال خروج از این بحران رفتند. ولی با نگاهی به شرایط و تحولات عراق و خروجی دولت به نظر می رسد که همچنان در بر همان پاشنه قبل می چرخد. موید این مسئله نیز بیانیه یک شنبه هفته جاری فراکسیون هم پیمانی اصلاح و عمران است که یکی از دو فراکسیون بزرگ پارلمان عراق است که 14 ایراد کلی و اساسی را به دولت و کابینه عادل عبدالمهدی در طول هشت ماه فعالیتش اعلام کردند. حال باید دید در پس این شرایط دولت عادل عبدالمهدی در فرصت باقی مانده پیش رو خواهد توانست اهداف و برنامه های خود را محقق کند؟!     

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۶۲۰۰۱۶:۴۳:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۷
نوری مالکی توانست تکلیف سیاسی بسیاری از مسایل را مشخص کند؟؟؟ همین زیاده روی ها و تعصب بیجای او باعث بسیاری از خشونت ها شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین