آیا خودرو ارزان می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3980406134 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

فعالان بازار خودرو همچنان تأکید دارند خریداری در بازار نیست و بیشتر بخش بازار را دلالان تشکیل می‌دهند، و مشاور ویژه وزیر صمت در تشریح دلایل نوسانات قیمت خودرو می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد از علت گرانی خودرو و نوسانات آن مربوط به جو روانی است، البته در این معادله نباید از تأثیر سهم ۴۰ درصدی تأمین مواد اولیه و ارز لازم برای آن چشم پوشی کرد.

آیا خودرو ارزان می‌شود؟

بازار خودرو یکی از آشفته‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد. عدم تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده و افزایش بی‌محابای قیمت‌ها، صدای مشتریان این بازار را درآورده است و تقریبا از اوایل سال گذشته بود که نوسانات بازار ارز با تأثیر بر قطعات خودرو و مواد اولیه باعث شد قیمت خودرو روند صعودی به خود بگیرد و تاکنون قیمت‌ها در برخی از مدل‌ها حتی ۵ تا ۶ برابر برسد.

عوامل متعددی در گرانی خودرو موثر است. یکی از این عوامل وجود دلالان در بازار خرید و فروش خودرو است. دلالان با هجوم سرمایه‌های خود به بازار خودرو، باعث ایجاد تقاضای کاذب شده و این تقاضای کاذب منجر به افزایش قیمت‌ها و ایجاد قیمت‌های غیر واقعی شده است، از دیگر دلایل می‌توان به بهم خوردن بازار عرضه و تقاضا به دلیل کاهش تولیدات داخلی و خروج شرکت‌های خارجی و قطع همکاری آنها به دلیل عدم امکان عمل کردن به تعهداتشان اشاره کرد.

فعالان بازار خودرو همچنان تأکید دارند خریداری در بازار نیست و بیشتر بخش بازار را دلالان تشکیل می‌دهند. طی چند ماه اخیر معاملات خودرو‌ها ناگهان با رکودی سخت مواجه شد و این مسئله باعث شده تا قیمت خودرو‌های وارداتی و داخلی به کمترین میزان خود در چند ماه گذشته برسد.

جو روانی عمده‌ترین علت نوسانات قیمت خودرو/ میزان تولید داخلی خودرو از واردات سبقت گرفت

فیاض، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به وسیع بودن طیف خودروسازان افزود: در صورت تأمین سرمایه و مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان، خط تولید به نحوی مدیریت خواهد شد که پاسخگوی نیاز‌های بازار باشد.

وی ادامه داد: یک خودرو به طور معمول از ۴ تا ۵ هزار قطعه تشکیل شده است که فراهم کردن این قطعات کار دشواری است. در تولید قطعات مواداولیه متفاوتی (پلاستیک. آلومینیوم و فولاد) نیاز داریم؛ بنابراین فرآیند تولید یک دستگاه خودرو نوعی دادوستد بین خودروساز و قطعه ساز است.

مشاور ویژه وزیر صمت آمار تولیدات داخلی صنعت خودرو در سال ۹۷ را بیش از یک و نیم میلیون اعلام کرد و افزود: همین میزان تولید در سال ۹۸ تکرار خواهد شد.

فیاض میزان واردات خودرو (تولید خارجی) را ۷۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

وی افزود: تولیدات داخلی یک سفره بسیار گسترده است که نیاز طیف وسیعی از جامعه را تأمین می‌کند. بهترین راه حل برای توسعه کشور کمک کردن و قدر دانستن تولیدات داخلی است.

مشاور ویژه وزیر صمت در تشریح دلایل نوسانات قیمت خودرو گفت: بیش از ۶۰ درصد از علت گرانی خودرو و نوسانات آن مربوط به جو روانی است، البته در این معادله نباید از تأثیر سهم ۴۰ درصدی تأمین مواد اولیه و ارز لازم برای آن چشم پوشی کرد.

تقاضای جدید فروش خودرو نباید ایجاد شود

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خواسته نمایندگان مجلس از خودروسازان در جلسات آخر سال ۹۷، اجرای تعهدات قبلی است و قرار شد تقاضای جدیدی برای بازار از سوی ۲ شرکت خودروسازی کشور انجام نشود. افزایش کیفیت  خودروهای داخلی باید در دستور کار قرار گیرد و این موضوع حق اصلی مردم به عنوان مصرف‌کننده است.

گرمابی افزود: صنعت خودروسازی ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که اصلی‌ترین آن، حضور پررنگ دولت در این خودروسازی‌هاست که یکی از فاکتورهای مهم در برون رفت از چالش‌های این صنعت است. اکثر متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور، وجود این چالش را قبول دارند پس زمینه به نتیجه رسیدن این موضوع شاید خصوصی سازی باشد و باید به فکر حل این موضوع به شکل اساسی بود. دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به سمتی حرکت کنند که نقش آنها در اداره این صنعت  به حداقل برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: افزایش نرخ ارز مشکلات زیادی برای صنعت به ویژه خودروسازی ایجاد کرد و یکی از این موضوعات نبود مواد اولیه و قطعات خودرو است، چراکه چهارچرخ‌ها از قطعات بی‌شماری تشکیل می‌شود که در صورت نبود یکی از این قطعات، خودرو قابل استفاده نیست. همان‌گونه که در حال حاضر خودروهای بسیاری به دلیل ناقص بودن در انبارها مانده و قابل استفاده نیستند.

بازار خودرو آرام است و روند کاهشی ادامه دارد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، درباره بازار خودرو گفت: درحال حاضر بازار خودرو آرام است و پیش بینی می‌شود همین روند کنونی کاهشی ادامه داشته باشد مگر اینکه سیگنال منفی به بازار تزریق شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته هیچ رخداد خاصی در بازار رخ نداده است، اظهار کرد: قیمت‌ها همانند هفته‌های گذشته متعادل است فقط یک روز نوسان در بازار بود که آن هم برطرف شد.

موتمنی در خصوص قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی در بازار اظهار کرد: قیمت پژو ۴۰۵ حدود ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۸۵ میلیون تومان، سمند ۸۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱، ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا، ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸، ۳۲۸ میلیون تومان، سانتافه ۸۴۰ میلیون تومان، کلئوس ۸۸۰ میلیون تومان، النترا ۵۲۰ میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تأکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار در یک سطح متوقف شده است، اظهار کرد: فقط یک سیگنال منفی در ۲ هفته پیش در بازار رخ داد، علت این امر  جو دهی برخی رسانه‌ها بود که قیمت‌ها بالا رفت.

به گفته موتمنی، امیدواریم که قیمت‌ها در بازار متعادل بماند و مردم نگرانی در بازار نداشته باشند.

احتمال احتکار خودروسازان با هدف گران فروشی

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات استان تهران  درباره ادعای خودروسازان مبنی بر کمبود قطعه، گفت: اگر عدم تولید این شرکت‌ها ناشی از کسری قطعه است تمام خودرو‌ها باید در دو یا حداکثر سه نوع قطعه مشترک مانند کیسه هوا، ecu و غیره نقص داشته باشند این در حالی است که در بازدید‌های به عمل آمده هر خودرو یک قطعه مانند بالابر شیشه، پخش خودرو و غیره کم دارد.

مدیرکل تعزیرات استان تهران تصریح کرد: خودرو‌های موجود در پارکینگ خودروسازی‌ها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است؛ خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمی‌شود و خودروسازان می‌توانند با کسر هزینه این قطعات ابتدایی، خودرو را به مشتری تحویل دهند و فرد قطعه موردنظر را از بازار آزاد تأمین کند.

پارادوکس خودروسازان؛ فروش فوری علیرغم تاخیر در عمل به تعهدات

اسفنانی با بیان اینکه خودروسازان به خبرنگاران اجازه دهند تا از انبار خودرو‌های ناقص بازدید کنند، اظهار کرد: با توجه به آنکه خودروسازان ادعا می‌کنند قطعات موردنیاز برای تولید را در اختیار ندارند؛ اما فروش فوری انجام می‌دهند. حال باید پرسید اگر خودروسازان با کمبود قطعه روبه‌رو هستند، چگونه می‌توانند خودرو‌های فروخته شده در فرآیند فروش فوری را به مردم تحویل دهند و در صورتی که قطعات را در اختیار دارند علت تأخیر در عمل به تعهدات چیست؟

مدیرکل تعزیرات استان تهران گفت: این عملکرد خودروسازان، احتمال اینکه خودروسازان در گذشته خودرو‌هایی سالم و کامل تولید کرده و آنها را انبار کردند و حال که قیمت چهارچرخ‌ها افزایش پیدا کرده آنها را به بازار عرضه می‌کنند افزایش می‌دهد؛ این اقدام مصداق بارز احتکار است و در صورت اثبات با آن برخورد می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۵۳۸۵۱۸:۱۱:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۶
متن نخواندنم اما جواب نه هست
ناشناس۹۷۵۶۲۱۲۳:۵۳:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۶
به این راحتی نیست. باید خودرو ساز خصوصی شوند نه خصولتی. متاسفانه بحران مدیریت در ایران بسیار خطرناک شده است. مسئولین باید خودشان مجبور به زندگی مثل مردم عادی شوند.
ناشناس۹۷۵۸۰۳۰۹:۴۴:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۷
ظاهرا ایران خودرو موتور سمند را بر روی ساندرو و تندر 90 نصب کرده و قرار است تعهداتش را با این ماشین وصله پینه ای اجرا نماید. آیا این اجحاف به خریداران نیست؟
ناشناس۹۷۵۹۱۷۱۱:۲۹:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۷
من هم میگویم نه ارزان نمیشود. تا چندی که در برابر گردانندگان اصلی شرکت های خودروی وادادگی ادامه دارد وبه فکر جیبشان هستند ونه به فکر منافع مردم وکشور این راه ادامه دارد. سالها از جیب ملت برداشتند به جیب تعدادی ویژه خوار ریختند. اگر این طرز تفکر باشد صد سال دیگر درست نمیشود.در کشور هیچ موردی به اندازه گرانی چند برابر وعمدی خودرو دربین مردم نارضایتی ایجاد نکرده است
ناشناس۹۷۵۳۸۸۱۸:۱۳:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۶
باش تا ارزان بشه.دلار را بیخودی جو پایین می دهید ولی همه چیز پایین که نیامده روز به روز بالاتر هم میره.
نخود هر آش !!!۹۷۵۴۰۵۱۸:۲۱:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۶
ارزان ؟؟ خود رو ارزان شود ؟!! با اين قيمت ها ، خودروشان ارزاني خودشان !!!
تبریزی۹۷۵۴۰۹۱۸:۲۳:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۶
یا خودرو رو ارزون کنین یا خودمو از روی سقف ماشینم پرت می کنم پایین.
ناشناس۹۷۵۴۲۱۱۸:۳۵:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۶
آيا مسكن ارزان ميشود؟
amin۹۷۵۴۲۴۱۸:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۶
من مانده ام که چطور اتومبیلی که100 میلیون بوده در فرودین97 در اول اسفند97..188 میلیون شده.امااااااااااا در اردیبهشت98 فقط 3ماه فاصله.رسیده به 320 میلیون
رضا۹۷۵۷۷۹۰۹:۰۷:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۷
قیمت ۱۸۸ میلیون اشتباه و زوری بوده چون ارز ۳۵۰ درصد گران شده
ناشناس۹۷۵۴۳۰۱۸:۳۷:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۶
وقتی کلیت یک اقتصاد خراب باشد اجزا ان نیز نمیتواند حال و روز خوشی داشته باشد پراید111قیمت ان49 میلیون شده ان را بعنوان کاهش وموفقیت اعلام میکنیم در آینده تولید کاهش بیشتری خواهد داشت وتورم کشور روند صعودی ویقینا همه اجناس دیر ویا زود افزایش قیمت خواهد داشت
ناشناس۹۷۵۴۳۲۱۸:۴۰:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۶
رئیس انجمن خودرو اخراج بشه حال من خوووووب میشه ..
ناشناس۹۷۵۴۵۹۱۹:۰۶:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۶
کسی چنین پولی برای این فرغونها نمیده برای همین است که بازار راکد است و بزودی باید کارگرانش را همراه مدیران اخراج کنند
ناشناس۹۷۵۴۶۹۱۹:۱۷:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۶
بازار در خواب و رکود کامل است با این قیمت ها
ناشناس۹۷۵۴۷۰۱۹:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۶
سایپا چند زمین اداری رو پیدا کرده برای احتکار خودرو. کجاست چشمان تیز بین ..
م۹۷۵۴۸۷۱۹:۳۶:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۶
یک ریال هم ارزان نخواهد شد. مافیا مثل .. درنده پشت این گرانی است.
شهاب۹۷۵۴۹۰۱۹:۴۵:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۶
..چی ارزون شده که خودرو ارزون بشه؟ قیمت پراید همون چیزی هست که توبازاره و حالا فوقش یک دو تومن کمتر بشه.
ناشناس۹۷۵۴۹۴۱۹:۵۸:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۶
این سوال که خودرو ارزان میشه خنده دار هست.تو این یکساله اخیر تقریبا همه چیز دو تا سه برابر شده بالطبع خودرو هم همین وضعیت رو داره .با توجه به یک سوم شدن ارزش پول ملی الان خودرو پراید با دلار سیزده تومنی حدود سه هزار وپانصد دلار هست که تو هیچ جای دنیا خودرو 3500دلاری نیست.تحریمها بزرگترین نعمت برای هم دولتیهای رانت خور ودلالان حرام خور بود ومامردم ایران هم متاسفانه مظلومیم.
ناشناس۹۷۵۵۰۴۲۰:۲۲:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۶
نه نمیشه چرا؟ بازار انحصاری نداشتن حق انتخاب نداشتن رقیب حمایت دولت ووو شرایطی که یک خودروساز خارجی در رویا هم نمیتواند تصور کند
ناشناس۹۷۵۵۱۱۲۰:۳۳:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۶
ناکجا آباد درست کرده دولت با این خودرو سازهاش
علی۹۷۵۵۳۷۲۱:۳۷:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۶
مگه اینها خودرو هستند؟ آیا گاری ارزان می شود؟
نخود هر آش !!!۹۷۵۶۵۹۰۰:۴۵:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۷
وقتي اسمش خودرو است ، ... يعني خودش ميره جلو ... عنايت بفرماييد : خوووووووود روووووووو... و ظاهراً هم كسي جلو دارش نيست ، چرا بايد ارزان شود؟ !!! ... مگر اين كه اين خودرو ... هميشه خودرو به جلو نباشد و مدام رو به عقب حركت كنه ، اونوقت است كه حتماً ارزان مي شود !! ... تازه ، علاوه براين كه خود رو است ، خود سر هم هست و گرنه كي باور مي كرد قيمت هر دستگاهش سر به فلك الافلاك بكشه !! ... بله ؟!!
حسن۹۷۵۶۹۰۰۱:۳۶:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۷
دوستان ،به نظر شما اگه جای خودرو با الاغ در شهر رفت و امد کنیم ،مسولین گیر می دهند ؟ الودگی زیست محیطی که نداره،پولدارها هم می تونن از اسب استفاده کنن.
ناشناس۹۷۵۸۷۶۱۰:۵۴:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۷
آره مفت میشه
ناشناس۹۷۵۸۸۸۱۱:۰۵:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۷
پیگیری بشه چه کسانی از صنعت خودروسازی بهره مستقیم و غیر مستقیم میبرند معلوم میشه چرا قیمت خودرو بالاست؟
ناشناس۹۷۶۰۶۵۱۳:۵۷:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۷
ماباید از پیچ گردنه تاریخی برهه حساس ردبشیم اونوقت خودرو شاید ٣٠سال دیگه ارزون بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین