نشست شورای امنیت؛ فرانسه: پایان برجام عقب‌گردی خطرناک خواهد بود/ انگلیس: به ایران توصیه می‌کنیم از محدودیت‌های برجام فراتر نرود

گروه جهان الف،   3980405188 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده فر انسه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت پایان برجام را «بازگشتی خطرناک به عقب» توصیف کرد.

نشست شورای امنیت؛ فرانسه: پایان برجام عقب‌گردی خطرناک خواهد بود/ انگلیس: به ایران توصیه می‌کنیم از محدودیت‌های برجام فراتر نرود

به گزارش فارس، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در خصوص برجام سخنرانی کرد. 

نماینده فرانسه در این جلسه گفت پاریس تا زمانی که ایران تعهداتش را اجرا کند به اجرای این توافق متعهد است. او درباره خروج آمریکا از برجام گفت: «خروج آمریکا از برجام و بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد روال‌های مبهم و نگران‌کننده‌ای منجر شد.»

بیشتر بخوانید

نماینده اتحادیه اروپا: ایران به تعهدات برجامی خود پایبند باشد

تکرار ادعاهای آمریکا علیه ایران در نشست شورای امنیت

تخت روانچی: ایران به تنهایی بار حفظ برجام را به دوش نخواهد کشید

نماینده فرانسه گفت در ادامه از بیانیه ایران برای کاستن از تعهداتش ابراز نگرانی کرد و گفت: «اجازه بدهید موضع کشورم را یادآوری کنیم. ضروری است که ایران به طور کامل به اجرای تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد. ایران باید از انجام اقداماتی که این کشور را ناقض برجام قرار می‌دهد خودداری کند.»

وی از فعالیت‌های موشکی ایران هم ابراز نگرانی کرد و آن را مغایر با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ خواند و گفت: «ایران به اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده در زمینه موشکی ادامه می‌دهد. ضروری است که ایران این فعالیت‌ها را متوقف کند.»

نماینده فرانسه گفت: «پایان برجام به معنی یک عقب‌گرد خطرناک خواهد بود که با خود ابهام و تبعات جدی برای منطقه، نظام منع اشاعه و امنیت جمعی ما به همراه خواهد داشت. ما باید همه برای جلوگیری از وقوع این سناریو تلاش کنیم.»

نماینده آلمان هم برجام را یکی از مولفه‌های اساسی در معماری منع‌اشاعه توصیف کرد و گفت جامعه بین‌المللی در برهه‌ای حساس برای حفظ توافق هسته‌ای قرار دارد. 

او از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف کرد. نماینده آلمان در ادامه با اشاره به بیانیه ایران در خصوص کاستن از تعهداتش ذیل برجام گفت برلین از ایران می‌خواهد تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کند. وی همچنین بر ضرورت برخورداری ایران از مزایای اقتصادی ذیل برجام تأکید کرد. 

نماینده آلمان گفت با پابرجا ماندن برجام می‌توان مسائل خارج از این توافق را بهتر حل کرد. او همانند نماینده فرانسه از ایران خواست از انجام آزمایش‌های موشکی خودداری کند. او گفت کشورش به اجرای توافق هسته‌ای و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ پایبند خواهد بود. 

 

انگلیس: به ایران توصیه می‌کنیم از محدودیت‌ها برجام فراتر نرود

نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل بار با توصیه به ایران درباره باقی ماندن در توافق هسته‌ای، گفت برجام یکی از اجزاء ضروری برای معماری عدم اشاعه بین‌المللی است.

«کارن پیرس» نماینده انگلیس در سازمان ملل روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، بار دیگر گفت ایران به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و در عین حال گفت جمهوری اسلامی باید به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

پیرس در ابتدای نشست «حراست از رژیم منع اشاعه و جلوگیری از دستیابی به یک توان هسته‌ای» را یکی از اهداف سه‌گانه لندن در ارتباط با ایران توصیف کرد و گفت انگلیس همچنان به توافق هسته‌ای با ایران متعهد است و معتقد است که این توافق «بهترین راه برای جلوگیری از ایران مسلح به هسته‌ای»، «جزئی ضروری از معماری عدم اشاعه بین‌المللی» است و برای «امنیت ملی ما و امنیت مشترک شرکا و متحدان ما» حائز اهمیت است.

نشست شورای امنیت ۳| انگلیس: به ایران توصیه می‌کنیم از محدودیت‌ها برجام فراتر نرود

پیرس گفت: «از همین رو، ما بار دیگر از تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام و اعمال تحریم علیه ایران و عدم تمدید کامل معافیت‌های عدم اشاعه‌ای... ابراز تأسف می‌کنیم. این اقدامات، بر خلاف اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. ما همچنان به تلاش شدید برای راه‌اندازی برجام و تسهیل تجارت مشروع با ایران ادامه می‌دهیم... از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده، استقبال می‌کنیم... تا زمانی که ایران به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند باشد، انگلیس برای حفظ این توافق تمام تلاش خود را خواهد کرد.»

وی افزود: «ما در عین عمیقا نگران هستیم که این نشست در حالی برگزار می‌شود که ایران تهدید کرده اجرای تعهدات خود ذیل برجام را از طریق عبور از سقف‌های ذخایر هسته‌ای متوقف کند. اگر ایران از این سقف‌ها عبور کند، منافع منع اشاعه‌ای این توافق، محو می‌شود. در نتیجه، به ایران توصیه می‌کنم اقداماتی انجام ندهد که از سقف‌های تعیین‌شده در این توافق فراتر رود.»

در ادامه نشست، این دیپلمات انگلیسی «محدود کردن اقدامات ایران را که ثبات منطقه را تهدید می‌کند»، دومین هدف لندن در قبال ایران توصیف کرد و مدعی شد که هرچند قطعنامه ۲۲۳۱ برای حل مسئله هسته‌ای بوده، اما «هنگام تصویب آن همه در اینجا این برداشت را داشتند که این قطعنامه نه فقط برای مسائل هسته‌ای، بلکه برای ادامه اعمال محدودیت‌های الزام‌آور برای محدود کردن برنامه موشک‌های هسته‌ای و فعالیت‌های اشاعه‌ای ایران که همانطور که گفتم منطقه و فراتر از آن را تهدید می‌کند، طراحی شده است.»

نماینده انگلیس سپس برنامه موشکی ایران را با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت «ناهمخوان» خواند و گفت موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک با وزن ۵۰۰ کیلوگرم و با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر، دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای محسوب می‌شوند.

وی همچنین ایران را به انتقال موشک به گروه‌های مختلف در منطقه متهم کرد و مدعی شد که این اقدام ناقض قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل است. نماینده انگلیس که کشورش از حامیان اصلی ائتلاف سعودی مهاجم به یمن است، از آنچه انتقال توان ساخت موشک و پهپاد به یمن خواند انتقاد کرد و گفت: «این اقدامات بخشی از الگوی رفتار ایران است که تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه به شمار می‌آید.»

پیرس در ادامه مانند دیگر مقام‌های دولت انگلیس مدعی شد که ارزیابی اطلاعاتی لندن نشان می‌دهد که «تقریبا قطعی است» که ایران عامل حملات به چند نفتکش در بندر «فجیره» امارات عربی متحده و دریای عمان بوده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حتی وزیر خارجه امارات هم امروز گفت هنوز مشخص نیست حوادث توسط چه گروهی انجام گرفته است. 

او در ادامه افزود: «جهان نمی‌تواند درگیری در این منطقه را تاب بیاورد، به همین دلیل بار دیگر گفت‌وگو و احترام کامل به قوانین بین‌المللی را خواستار می‌شویم.»

نماینده انگلیس در شورای امنیت سپس «عادی‌سازی روابط اقتصادی و دیپلماتیک با منطقه و فراتر از آن و رسیدن به نقش صحیح خود به عنوان یک قدرت شکوفا و مسئول» را به عنوان سومین هدف انگلیس در ارتباط با ایران برشمرد. وی با بیان اینکه لندن معتقد است که این هدف قابل تحقق است، گفت انگلیس به تلاش برای «یافتن راهکار دیپلماتیک جهت کاستن از تنش‌های کنونی و حفظ توافق هسته‌ای» ادامه می‌دهد.

پیرس در پایان گفت: «من به ایران توصیه می‌کنم که این کشور هم به ما بپیوندد و همین کار را کند.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند. 

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه 27 خرداد در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفت که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۳۹۸۹۲۰:۵۴:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۵
مرگ بر فرانسه استعمارگر
ناشناس۹۷۴۲۱۵۰۱:۱۶:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۶
فعلا که برجام ثابت کرد که خود انگلیس و فرانسه و آلمان هم مستعمره آمریکا هستند
ناشناس۹۷۳۹۹۶۲۱:۰۷:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۵
ما برنامه هسته ای رو محدود کردیم تحریمها کمتر نشد که هیچ الان بیشتر هم شده! مطمئن باشید اگر برنامه موشکی رو کنار بگذاریم تحریم و فشار و خطر جنگ خیلی بیشتر هم میشه چون ما ضعیفتر میشیم!
ناشناس۹۷۴۰۱۰۲۱:۲۹:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۵
امیدواریم که ترامپ هرچه زودتر دار فانی را وداع بگويد و برود.
جواد۹۷۴۰۳۰۲۲:۰۰:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۵
همه کشورهای طرف قرارداد با ایران به پایبندی ایران به مفاد این توافق نامه تاکید دارند در حالیکه در مقابل خودشان کوچکترین غلطی برای حفظ برجام نمیکنند .
ناشناس۹۷۴۰۶۶۲۲:۲۶:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۵
غلطهای زیادی نکنید مثلا چکار هست که نکرده اید؟
امید۹۷۴۱۰۵۲۳:۱۱:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۵
بسم الله الرحمن الرحیم خیلی خیلی خیلی ترسیدن. سالهاست در تمام دنیا تبلیغات کرده‌اند که ما هواپیما ها و تکنولوژی‌هایی داریم که هیچ کسی در دنیا نمی تواند مانند آن بسازد . با یک موشک و فقط یک موشک همشون متحیر شدند آن هم موشک دفاعی . حالت موشک های تهاجمی چکار خواهد کرد ؟ الله اعلم انصارالله پهپاد می فرسته از تمام سیستم های دفاعی پاتریوت آمریکا در عربستان و امارات عبور می کنه و اهداف را نابود می کنه و قسمتی از سامانه پاتریوت را هم منهدم می کنه و بر می گرده فیلمبرداری هم می کنه. درود خدا به مردان خدا و پاک وطن اسلامی ایران . ما به هیچ وجه به هیچ کشوری حمله نمی کنیم . وای به روزی که حتی یک موشک فقط یک موشک به این سرزمین شلیک بشه ، گر چه در هوا منهدم خواهد شد ، ولی دیگر اسرائیل نخواهد بود ، نیروهای آمریکایی کشته یا اسیر خواهند شد، البته آمریکاهم ضربه خواهد زد ، ولی ضربات ما صدها برابر آنها خواهد بود . این مذاکره با حیوانات وحشی است که فقط درنده خویی را می فهمند .
ناشناس۹۷۴۱۱۴۲۳:۲۰:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۵
اروپا و آمریکا دو روی یک سکه هستند با تقسیم کار برنامه ریزی شده! باید همیشه چند قدم از آنها جلو باشیم و به قولی به مرگ بگیریم تا به تب راضی بشن تا اینقدر وقیحانه و در شرایطی که حتی یک در صد هم به تعهدات خود پایبند نبودن به دنبال برجام های دیگری نباشند.
ناشناس۹۷۴۱۵۰۲۳:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۵
اگر ما توصیه دم به دقیقه شما انگلیسی های کثیف را نخواهیم بشنویم باید چه کنیم زوزه های روباه آزار دهنده است
ناشناس۹۷۴۱۶۸۰۰:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۶
مطمئنا عقبگرد خطرناکی هست البته برای شما !!!
ناشناس۹۷۴۱۷۵۰۰:۰۹:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۶
از این لفاظی های انگیسی ها آدم واقعا حالش به هم می خوره. پدرسوخته یه جوری لفاظی می کنه که انگار تمام راه های ممکن رو برای حفظ برجام برداشته و خیلی خیلی برای اون فداکاری کرده. مسخرس نه؟
ناشناس۹۷۴۱۷۷۰۰:۱۲:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۶
چند نکته جالب وجود داره: 1 هیچکدوم حتی حاضر نیستن خروج آمریکا رو در حرف محکوم کنن و فقط ابراز تاسف میکنن! 2 هیچکدوم غیر از حرف حاضر نیستن کار دیگه ای انجام بدن و فقط میگن داریم تلاش میکنیم. حتی حاضر نیستن یک جمله در مورد تلاشهاشون یا نتیج اش توضیح بدن! 3 همشون میگن ما به برجام متعهد هستیم اما معلوم نیست اگر متعهد نبودن چه تفاوتی با الان داشت! 4 موضوع برجام هسته ای بوده ولی همه شون میگن از بین رفتن برجام باعث تنش در منطقه میشه ولی ظاهرا داعش بعد از برجام قوی شد!
ناشناس۹۷۴۲۱۲۰۱:۱۵:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۶
نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل بار با توصیه به ایران درباره باقی ماندن در توافق هسته‌ای، گفت برجام یکی از اجزاء ضروری برای معماری عدم اشاعه بین‌المللی است عدم اشاعه ای که تنها مخاطبش ایرانه
حسین۹۷۴۲۱۶۰۱:۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۶
اگر آن روزی که آمریکا از برجام خارج شد، سیاستمداران ما به فرموده رهبری عمل می کردند که در برابر یاوه گوییهای ترامپ گفته بود اگر تو برجام را پاره کنی، ما نیز آن را آتش خواهیم زد؛ الان وضعیت ما خیلی بهتر بود. عکس العمل آنی در مقابل عمل خطای حریف. طبق برآوردهای کارشناسان غربی، اونها ذره ای احتمال نمی دادند که ایران از برجام خارج شود و این خطای استراتژیک ما بود. چنانچه اونها مطمئن میشدند که ایران به خروج آمریکا از برجام پاسخی متناسب خواهد داد؛ چه بسا مانع از خروج آمریکا از برجام میشدند.
نجم۹۷۴۲۳۲۰۱:۴۸:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۶
آخر بازی رو کسی برده که همه کارتهاشو رو نکرده.ترامپ هم که خیلی وقته کارت برای ادامه بازی نداره..میدونم که بزرگان کشور مارو دست خالی نمیفرستن وسط معرکه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین