سعودی‌ها در تیررس یمنی‌ها

گروه جهان الف،   3980405150

ارتش و کمیته های مردمی یمن بار دیگر فرودگاه‌های استراتژیک عربستان را هدف قرار دادند تا نشان دهند که مواضع حساس و حیاتی متجاوزان همواره در تیررس مقاومت قرار دارند.

سعودی‌ها در تیررس یمنی‌ها
 

مهر نوشت: بامداد چهارشنبه بود که منابع رسانه ای اعلام کردند که ارتش و کمیته های مردمی یمن حمله گسترده ای به فرودگاه بین‌المللی «ابها» در جنوب غرب عربستان سعودی انجام داده اند. در این حمله آشیانه‌های جنگنده‌ها و دیگر اهداف نظامی، مورد هدف قرار گرفتند.

رسانه های عرب زبان اعلام کردند که این حمله به وسیله پهپادهای ارتش یمن صورت گرفته است. علاوه بر فرودگاه ابها، فرودگاه جیزان نیز دوباره مورد هدف حمله پهپادی ارتش یمن واقع شد. این دو فرودگاه محل سوخت‌گیری و پشتیبانی جنگنده‌هایی است که در حملات چندین ساله ائتلاف سعودی به یمن، مورد استفاده قرار گرفته اند.

در همین ارتباط، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: عملیات پهپادی و موشکی ارتش و کمیته های مردمی برای افزایش تنش نیست بلکه پاسخ طبیعی به ۵ سال تجاوز ائتلاف سعودی ها است. الحوثی افزود: این دشمن سعودی است که با استفاده از انواع تسلیحات حتی سلاح های ممنوعه بین المللی تنش ها را افزایش داده است. وی گفت: ما تنها در برابر تجاوز ۵ ساله دشمن به کشور، مقابله می کنیم و در این زمینه همه تلاش مان را به کار خواهیم گرفت.

عضو شورای عالی سیاسی یمن اضافه کرد: پیش تر برای توقف عملیات پهپادی و موشکی برقراری آتش بس را ارائه کردیم؛ اما دشمن به حملات خود ادامه داد و برادران ما در نیروهای نظامی به این نتیجه رسیدند که آتش بس فایده ای ندارد و به شیوه های مختلف بازدارندگی بازگشتند.

حملات اخیر یمنی ها به فرودگاه های استراتژیک ابها و جیزان در حالی صورت گرفت که چند روز پیش نیز فرودگاه ابها در جنوب عربستان توسط یمنی ها هدف قرار گرفته شده بود. در آن زمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده بود که موشک شلیک شده به فرودگاه «ابها» عربستان به صورت دقیق به هدف خود اصابت کرده است. وی همچنین گفته بود: این موشک شلیک شده، موشک بالدار کروز بوده است. این مقام نظامی یمنی تأکید کرده بود: حتی پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا هم نتوانست این موشک را رهگیری کند. وی گفته بود: موشک کروز شلیک شده به فرودگاه ابها موجی از ترس و وحشت را در اردوگاه متجاوزان حاکم کرد.

این اولین باری نیست که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواضع حساس و استراتژیک عربستان سعودی به ویژه فرودگاه‌های این کشور را هدف حملات خود قرار می‌دهند، چراکه طی هفته‌های اخیر فرودگاه‌های سعودی در شهرهای مرزی جیزان و نجران، بارها هدف حملات موشکیِ دقیقِ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفته‌اند؛ حملاتی که خواب را از چشمان سعودی ربوده و معادلات قدرت در یمن را دستخوش تغییرات فراوان قرار داده است.

حملات موشکی گسترده یمنی‌ها به فرودگاه‌های سعودی یکی پس از دیگری از یک سوی و همچنین افزایش قدرت پهپادی آنها در مقایسه با سال‌های گذشته از سوی دیگر، این واقعیت را نشان می‌دهد که دشمن سعودی درحال حاضر با یک قدرت بازدارنده فزاینده از سوی یمنی‌ها مواجه است؛ قدرتی که البته ریاض تمام تلاش خود را برای تضعیف آن به کار گرفته اما توفیقی حاصل نکرده است.

پیشتر نیز «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن به متجاوزان سعودی هشدار داده بود که در صورت عدم متوقف ساختن سلسله تجاوزهای نظامی خود به مردم بی دفاع و بی گناه یمن، ارتش و کمیته‌های مردمی ضربات مهلکی را به پیکره آنها وارد می‌کنند؛ تهدیدی که البته با هدف قرار گرفتن فرودگاه «ابها» به وسیله موشک کروز بالدار به واقعیت تبدیل شد و موجی از وحشت را در اردوگاه متجاوزان سعودی حاکم کرد.

نگاهی هرچند گذرا به سلسله اظهارات اخیر سخنگوی نیروهای مسلح یمن که اندکی پیش از عملیات گسترده، فراگیر و موفقیت آمیز به «ابها» مطرح شد، نشان می‌دهد که یمنی‌ها در تهدیدات خود علیه متجاوزان چیزی به نام «بلوف سیاسی» نمی‌شناسند و به آنچه که می‌گویند، عمل می‌کنند.

‌واقعیت آن است که همین جدیت یمنی ها در هدف قرار دادن مواضع حساس سعودی و عدم بلوف سیاسی آنها به سردمداران ریاض در برخورداری از توان نظامی بالا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا را به ریاض و ابوظبی کشاند. اخیراً وزیر خارجه آمریکا در سفرهایی کوتاه به ریاض و ابوظبی رفت و با سران ارشد اماراتی و سعودی گفتگو کرد.

سفر وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا تنها به فاصله چند روز از حملات گسترده و استراتژیک نیروهای یمنی به فرودگاه‌های عربستان سعودی در جنوب این کشور از جمله فرودگاه‌های «أبها» و «جیزان»، اتفاق افتاد. این حملات بی‌سابقه موجب کشته شدن شماری از عناصر متجاوز و مختل شدن فعالیت‌های فرودگاه‌های بزرگِ عربستان شد.

در واقع، واشنگتن از رهگذر سفر پمپئو به عربستان و امارات تلاش کرد تا این پیام را به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و همچنین گروه‌های مقاومت در این کشور مخابره کند که علیرغم تشدید حملات آن‌ها علیه مواضع حساس و راهبردیِ متجاوزان، حمایت‌های واشنگتن از متحدانش در منطقه همچنان ادامه دارد.

در همین حال، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در سفرهای خود به عربستان و امارات تلاش کرد تا شعله‌های فزاینده آتش اختلافات میان ریاض و ابوظبی در یمن را نیز خاموش کرده و یا حتی الامکان از شدت آن بکاهد. مقامات اماراتی به تازگی تصمیم به جداسازی محور جنوبی یمن از محور شمالی گرفته‌اند تا بدین‌ترتیب، خود به تنهایی بر محور جنوبی سیطره یابند؛ تصمیمی که خشم سعودی را برانگیخته است.

این موارد بدان معناست که سعودی و امارات متحده عربی پس از سلسله عملیات های مقاومت یمن علیه فرودگاه های استراتژیک عربستان، خود را مغلوب قدرت نظامی و بازدارنده نیروهای یمنی دیده اند و اکنون ایالات متحده آمریکا برای نجات متحدانشان وارد میدان شده اند.

پر واضح است که سلسله عملیات های استراتژیک ارتش و کمیته های مردمی یمن علیه مواضع حساس و راهبردیِ سعودی، متجاوزان را در موقعیت ضعف قرار داده و خواب را از چشمانشان ربوده است. این مسأله نشان می دهد که معادلات قدرت در یمن در سایه افزایش قدرت نظامی، دفاعی و بازدارندگی نیروهای این کشور، به کلی دستخوش تغییر شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین