توکلی: وضعیت خراب است ولی بن‌بستی وجود ندارد/ اشرار یقه‌سفید امروز پست و منصب دارند

گروه سیاسی الف،   3980405080 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی نماینده اسبق مجلس و رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: به عنوان فردی که حدود ۵۰ سال است در عرصه عدالت‌خواهی مبارزه می‌کنم، به مسئولین کشور بارها گفته‌ام که وضع خیلی خراب است، ولی بن‌بستی وجود ندارد.

توکلی: وضعیت خراب است ولی بن‌بستی وجود ندارد/ اشرار یقه‌سفید امروز پست و منصب دارند

آیین رونمایی از کتاب «شاخصی برای عدالت» به همت هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، با حضور احمد توکلی، اهالی رسانه و نویسندگان کتاب برگزار شد.

*پاسخی به مطالبه رهبر انقلاب

در ابتدای این نشست، حسین سرآبادانی، با ارائه گزارشی از مأموریت و عملکرد هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد و مسیر طی شده جهت نگارش و تدوین این کتاب، به مسیر دستیابی به شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی مبتنی بر نظریه اسلامی در باب عدالت اشاره کرده و افزود: دغدغه‌ای که موجب پیگیری و انجام این موضوع شد، پاسخی به مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ با عدالت‌پژوهان و فعالین نظام تصمیم‌سازی کشور بود.

وی در ادامه ضمن بیان ساختار کلی کتاب، به تبیین روش‌شناسی و مراحل فعالیت صورت گرفته در این پژوهش پرداخت. سرآبادانی افزود: عدالت‌پژوهی، عدالت‌خواهی و اقامه عدالت، حلقه‌های تکمیل‌کننده یکدیگر است و چنانچه به یکی از این حلقه‌ها توجه نشود یا دچار نوعی افراط و تفریط در تمرکز بر هر کدام از این حلقه‌ها شود، عدالت خود گرفتار بی‌عدالتی می‌شود. سه مسئله اصلی در موضوع عدالت اجتماعی در جامعه امروز، عدم تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد در این حوزه، نبود نظریه اسلامی در حوزه عدالت اجتماعی و نبود نهاد واسط میان نظر و عمل است.

پژوهشگر هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد ادامه داد: در این اثر، بر اساس اندیشه‌های شش متفکر دینی معاصر (حضرت امام راحل(ره)، مرحوم علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید صدر و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای)، نوعی صورت‌‌بندی از نظریه اسلامی عدالت در سه حوزه اصلی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ارائه شده و بر اساس آن، شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی در ۱۷ بخش و با ۱۳۳ سنجه آماری طراحی شد. در مرحله بعد، این شاخص، برای بازه زمانی سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ مورد سنجش و برآورد قرار گرفت. نتایج این برآورد نشان می‌دهد روند کلی تحقق عدالت اجتماعی در دهه گذشته، سیر نزولی داشته است.

*اشرار یقه‌سفید امروز پست و منصب دارند

در ادامه این نشست، احمد توکلی ضمن تقدیر از نویسندگان این کتاب، به معرفی عناصر و سیر کلی کتاب پرداخت و افزود: پرسش اول که باید به آن توجه کرد این است که چرا شاخص‌سازی واجب است؟ در پاسخ باید بگویم، شاخص‌ها، مقدمه واجب اصل «امر به معروف و نهی از منکر» و ابزاری برای هم‌نظری حاکمان، سیاست‌گذاران و مردم هستند. این هم‌نظری موج و حرکت اجتماعی ایجاد خواهد کرد. شاخص‌ها همه مردم و مسئولین را موقعیت‌شناس می‌کند. ترک امر به معروف منجر به آن می‌شود که شِرار خلق بر مردم حکومت کنند و متأسفانه الان در مواردی در کشور ما نیز این گونه است که برخی اشرار یقه سفید خطرناک‌تر از قمه‌کش، پُست و منصب دارند. بدین جهت واجب الهی به نام امر به معروف و نهی از منکر، نیازمند قدرت ارزیابی و اطلاعات است و بدون آن، امکان امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد و در اینجاست که شاخص‌ها این قدرت ارزیابی را به ما می‌دهند.

وی اظهار داشت: کتاب «شاخصی برای عدالت»، با یک بحث مهم و حائز اهمیت آغاز می‌شود و آن مبنای پیشینی، ارزشی و هنجاری شاخص‌های ترکیبی در عرصه حکمرانی جهانی است. تدوین و فعالیت کار شاخص‌ها، مقوله‌ای سخت و هزینه‌بر است و بدین جهت در یک دوره تاریخی، کشورهای سرمایه‌داری و پیشرفته غربی، هدایت و جریان اصلی تولید و راهبری این شاخص‌ها را به عهده گرفته و از آن به عنوان بستری برای تسهیل فرآیند «غربی‌سازی» کشورها بهره می‌برد.

*«شاخصی برای عدالت» کار ارزنده‌ای است

رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت، تأکید بر نظریه اسلامی در باب عدالت اجتماعی، شرح خوب پژوهش‌های گذشته در باب شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی، پرهیز از پرداخت به مسائل چالش برانگیز، رعایت دقت علمی در طول کل فرآیند پژوهش و ارائه کامل فرآیند تولید شاخص ترکیبی از مرحله نظریه را، از نقاط قوت این کتاب بر شمرد و افزود: «من آدم سخت‌گیری هستم. این کتاب، کار ارزنده‌ای است؛ چرا که دقت‌های مرسوم پژوهش‌های خوب علمی در آن هست. بدین جهت یک‌بار دیگر این کتاب را باید مطالعه و مورد بررسی قرار دهم».

توکلی با اشاره به مسائل و چالش‌های طراحی شاخص ترکیبی عدالت بیان کرد: چندبُعدی و پیچیدگی مفهومی عدالت اجتماعی، جهت‌گیری ارزشی متنوع و متکثر، گستره شاخص‌ها و سنجه‌ها، از جمله چالش‌های طراحی شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی است که البته در این کتاب در نهایت، سنجه‌های آماری، جامعیت و مانعیت قابل قبولی دارد. این خصوصیت باعث شده است تا فراز و فرودهای بدست آمده در نتایج نهایی این شاخص، با ادراک شهودی و فهم عمومی ما از وضعیت عدالت اجتماعی در دهه گذشته نیز سازگار باشد.

*وضعیت کنونی عدالت اجتماعی معلول حاکمیت فضای نئولیبرال است

وی در انتهای بخش اول ارائه خود، با مرور نظریه‌های نسبت رشد اقتصادی و نابرابری در ادبیات علم اقتصاد، باور به تزاحم میان این دو را فرضیه‌ای شکست خورده در تئوری‌های سده گذشته دانش «اقتصاد توسعه» تلقی کرد و افزود: آنچه باید بر آن تأکید کنم این است که وضعیت کنونی در حوزه عدالت اجتماعی، معلول حاکمیت فضای نئولیبرال بر نظام تصمیم‌گیری کشور در سه دهه گذشته بوده است؛ در حالی که در ادبیات جدید «اقتصاد توسعه»، برابری و عدالت اجتماعی، شرط و زیرساخت رشد اقتصادی قلمداد می‌شود.

توکلی ادامه داد: حاکمیت سه دهه گذشته مدل‌ها و نظریه‌های نئولیبرال، عامل ایجاد شرایط کنونی در وضع هشدارآمیز اقتصادی و اجتماعی و موقعیت نگران‌کننده عدالت در کشور است. عناصر لیبرال مسلک، در راستای پازل سازمان‌های بین‌المللی، عملاً حاکمیت مدل‌های غربی در کشور را فراهم می‌کنند. پیگیری این مدل‌های نئولیبرال، منجر به خلق بحران‌هایی شبیه شوک‌های ارزی می‌شود که حداقل سه بار در این سه دهه رخ داده است.

*۵۲درصد سپرده‌های بانکی در اختیار کمتر از یک درصد افراد جامعه

توکلی افزود: به عنوان فردی که حدود ۵۰ سال است در این عرصه فعالیت و مبارزه می‌کنم به مسئولین کشورها بارها گفته‌ام که وضع خیلی خراب است ولی بن‌بستی وجود ندارد و جای یأس و ناامیدی نیست، جای عقل و دین است. این نابرابری در همه اَشکال خود برای کشور ما نگران‌کننده است. به‌عنوان‌مثال، نحوه توزیع میزان سپرده‌های بانکی برای اشخاص حقیقی بدین‌صورت است که بیش از ۵۲ درصد سپرده‌های بانکی، در اختیار چهار ‌دهم درصد افراد حقیقی است. این اعداد واقعاً به‌صورت فاجعه‌آمیزی با استانداردهای جهانی، متفاوت است. تشکیل قله‌های بلند ثروت‌های امروزی، دره‌های عمیقی را برای مردم ایجاد کرده است. هم‌چنین توزیع نابرابر مناصب در عرصه قدرت، آثار و پیامدهای خود را بر افزایش شکاف در عرصه ثروت نیز گذاشته است. این موضوع در مورد پدیده‌های اجتماعی مانند توسعه بیکارانِ قبلاً شاغل یا وضعیت مسکن طبقه متوسط و کم‌درآمد نیز امروز به خوبی نمایان است. پذیرش تئوری‌های نئولیبرال، امروز ما را به این نقطه رسانده است.

*عدالت اجتماعی کالای تجملی برای دوران فراغت نیست

سیداحسان خاندوزی به عنوان یکی از نویسندگان کتاب، در ادامه این نشست ضمن تقدیر از مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: تعاملات سازنده این‌گونه، میان جامعه دانشگاهی و نخبگانی کشور با مراکز تصمیم‌سازی و سیاست‌پژوهی، دارای ثمرات و برکات زیادی است.

وی با تصریح اهمیت شاخص‌ها در فضای کنونی نظام حکمرانی و سیاست‌گذاری کلان در فضای ملی و جهانی اظهار داشت: این کتاب با یک دغدغه بزرگ نگاشته شده که در فصل اول آن نیز به تفصیل بیان شده است و آن این است که شاخص‌ها، علاوه بر امکان قدرت ارزیابی، اساساً تبدیل به ابزاری برای جهت‌دهی مدل‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جهان شده­‌اند. تشویق و ترغیب نهادهای عمومی و دولت برای نزدیک شدن به الگوی مسلط جهان، از خلال شاخص‌های جدید صورت می‌گیرد. شاخص‌های مدرن، اساساً لیگ مسابقه‌ای است که تیم‌های ملی را دعوت به آمدن در بازی و فعالیت در قواعد زمین خود می‌کند و لذا هرچه به دستورالعمل‌های این شاخص‌ها، بهتر عمل کنند، رتبه بالاتری در این لیگ به دست می‌آورند.

وی افزود: ما در نظام شاخص‌های بین‌المللی منفعل هستیم و صرفاً نقشِ گیرنده دستورها و قواعد بین‌المللی را ایفا می‌کنیم و لزوماً به استانداردهایی نزدیک می‌شویم که مطلوب ما نیست. البته این شاخص‌های جهانی، نقاط اشتراک زیادی به لحاظ استانداردی و ارزشی با ما دارند، اما به هر صورت، تبعیت تام نظام حکمرانی ملی به جهت تعارض‌های محتمل آن‌ها با برخی از جنبه‌های هویتی ما، مردود است. متأسفانه در سه دهه گذشته، از شاخص‌سازی در عرصه حکمرانی برای اهداف تراز نظام جمهوری اسلامی ایران، غفلت شده و منفعل بوده‌ایم و به همین جهت، حکمرانی ملی ما در این عرصه تنها دریافت‌کننده بوده است. عمدتاً با جریان ساده‌انگارانه در سطح تصمیم‌گیری و دانشگاهی در حوزه شاخص‌ها مواجه هستیم و باید بدانیم این سطح انفعال در سطح جهانی وجود ندارد. مثلاً شما امروز مشاهده می‌کنید در بحث شاخص‌های ترکیبی، کشورهای پیشرفته علاوه بر تهیه شاخص‌های بین‌المللی برای مقایسه جهانی، شاخص‌ها و سنجه‌های ملی برای پایش و رصد وضعیت عدالت اجتماعی خود طراحی می‌کنند و در مقام سیاست‌گذاری، شاخص‌ها و سنجه‌های ملی خود را مورد هدف‌گذاری و دیده‌بانی قرار می‌دهند. از سال ۲۰۰۸، تعداد فزاینده شاخص‌های ترکیبی در اروپا و آمریکا در غیر از حوزه‌های مرسوم مانند رفاه، مثلا در حوزه‌هایی مانند سعادت، بهروزی، کشورِ خوب و... تولید و ترویج می‌شود و این روند فزاینده، حکایت از جریان فعال حکمرانی در مقوله شاخص‌ها دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تجربه‌ای در کمیسیون برنامه‌وبودجه در سال‌های قبل پیرامون «شاخص سهولت کسب‌وکار» بانک جهانی، اشاره کرد: در ابتدای دهه ۹۰ شمسی، یکی از نمایندگان برجسته مجلس، به‌صورت جدی تأکید بر برطرف کردن موانع ده‌گانه موجود در این شاخص جهت بهبود رتبه ایران در این شاخص را داشت. ضمن اینکه این تلاش پسندیده است، اما باید توجه داشت بسیاری از مسائل کسب‌وکارهای ما اساساً در چارچوب نظام مسائل این شاخص نمی‌گنجد.

دکتر خاندوزی ضمن دعوت از همه صاحب‌نظران به‌نقد و بررسی و بیان نظرات خود پیرامون این پژوهش افزود: در شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی، علاوه بر روند و نمره کلی شاخص عدالت اجتماعی در کلیت خود، تمرکز جداگانه بر تک‌تک بخش‌های ۱۷ گانه این شاخص، موجب فهم و تصویر دقیق‌تر از وضعیت عدالت اجتماعی می‌شود و امکان تعامل و ارتباط مستقیم با دستگاه مرتبط اجرایی و سیاست‌گذاری را نیز فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: انتظار و مطالبه اصلی ما از دستگاه فرابخشی دولت (سازمان برنامه‌وبودجه که مرکز آمار ایران را زیر نظر خود دارد) آن است که جهت فرآوری و گردآوری داده‌های سنجه‌های عدالت، فعالیت‌های جدی و اساسی انجام دهند. در این پژوهش به جهت همین ضعف‌ و  فقر آماری، از بسیاری از سنجه‌های مطلوب برای برآورد وضعیت عدالت صرف‌نظر شد و به‌ناچار سراغ گزینه‌های بهینه دوم رفتیم. بدون شاخص‌ها، هیچ خط‌کش و معیار ارزیابی درباره نظرات و ادعاهای متناقض نسبت به وضعیت عدالت در کشور نداریم و برای رسیدن به یک تصویر جامع از عدالت اجتماعی، نیازمند بهبود نظام آمار و اطلاعات در کشور هستیم. اساساً در این شرایط، دست برتر و موضع فعال برای طراحی و تولید شاخص‌های ترکیبی، نهادهای رسمی است که بتوانند این وظیفه را ایفا نمایند.

دکتر خاندوزی در انتهای سخنان خود، با اشاره به‌ضرورت پرداخت به مسئله عدالت اجتماعی در شرایط کنونی مانند مسائل مرتبط با تحریم و جنگ اقتصادی کشور افزود: اگرچه کشور با شرایط ویژه‌ای به لحاظ تعاملات خارجی روبرو است، اما این‌ها، بهانه‌ای نیست که در این شرایط پرنوسان اقتصادی، از موضوع عدالت اجتماعی غفلت شود. مسئله عدالت اجتماعی و شاخص‌سازی برای آن، یک کالای تجملی و لوکوس برای دوران‌های فراغت کشور نیست. اگر در دهه‌های گذشته به مسئله عدالت، تمرکز کرده بودیم، موجبات تقویت سرمایه اجتماعی داخلی در شرایط مقابله با تحریم‌های ظالمانه خارجی فراهم می‌آمد و امروز نظام سیاست‌گذاری کشور در مرحله تصمیم‌گیری، نگران پیامدهای اجتماعی تصمیم‌های خود نبود. امروز عدالت، مسئله دست‌دوم انقلاب اسلامی نیست، بلکه باید عدالت اجتماعی به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد که این امر، موجب قوام دولت و ملت می‌شود و آنگاه حتی شرایط دیگری برای موقعیت سیاست خارجی کشور فراهم می‌آورد. 

به گزارش فارس،‌ در خاتمه این نشست، پرسش و پاسخ در مورد این کتاب صورت پذیرفت و نویسندگان و دکتر توکلی به پرسش‌های حاضرین پاسخ دادند. لازم به ذکر است، کتاب «شاخصی برای عدالت» توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشرشده و علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند برای تهیه کتاب با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان آن، به «فروشگاه اینترنتی رُشدا» به نشانی www.rushda.ir مراجعه کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۲۹۰۰۱۲:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۵
اشرار یقه سفید مال الان نیست بلکه 40 ساله که اینا رو داریم.
واقع بین۹۷۲۹۷۰۱۲:۲۶:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۵
سریال گاندو بیان گر این است که ما اطلاعات بسیار قوی داریم پس چرا این همه فساد در کشور داریم این بیان گر این است که فساد کاملا سیستمی شده است
ناشناس۹۷۳۰۶۳۱۲:۵۹:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۵
حیف پولی که خرج ساخت این سریال شده است.
ناشناس۹۷۳۵۸۵۱۶:۳۴:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۵
بله پول باید صرف ساخت تگزاس دو سالهای دور از خانه و ابتذال های مستمری مانند نهنگ عنبر و هزارپاو رحمان 1400 بشود تا شماها به اهداف خودتان برای انحراف و تمایل هزار ساله برای غربی شدن خودتتان برسید
ناشناس۹۷۳۱۰۹۱۳:۱۸:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۵
چون دقیقا سرکردگان مفسدین خود دستی بر آتش نهادهای قدرت و ثروت دارند
ناشناس۹۷۳۲۷۹۱۴:۱۲:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۵
انتصاب فردی از محیط زیست وزارت امور خارجه به سازمانی حرفه ای و تخصصی در وزارت دارایی از معجزات بدیع دولت آقای روحانی
ناشناس۹۷۵۵۸۱۲۳:۰۵:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۶
ازین انتصابات مسبوق به سابقه هست انتصاب معلم زبان به ریاست موزه ملی ایران
کمالی ارجمند۹۷۳۰۰۱۱۲:۳۸:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۵
جناب دکتر توکلی چند سال پیش فرمودند دشمنان خارجی نمی توانند اسیب جدی به کشور وارد کنند ولی فساد داخلی اینکار را میکند سازمان های مسول مبارزه با فساد خود الوده به فساد شده اند
ناشناس۹۷۳۲۶۶۱۴:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۵
مصداق بارز اون انتصابات و یا به عبارتی دیگر انتصابات تحمیلی و غیر مرتبط چند ماه اخیر در وزارت امور اقتصادی و دارایی
ناشناس۹۷۳۴۴۲۱۵:۱۷:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۵
فعلا با مالیات دارن پوست مردم رو میکنن
ناشناس۹۷۳۹۹۹۲۱:۱۲:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۵
دانشگاه امام صادق نظریه پرداز بیعدالتی اقتصادی یا همان علم اقتصاد متعارف است (نمونه ان تئوری فریدمنی هدفمندی یارانه ها) داستان این کتاب چیست؟!؟!؟!؟!!
ناشناس۹۷۲۹۱۱۱۲:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۵
جنگ با آمریکا هزینه دارد. باید آن را پرداخت.
جعفر قلی جعفری۹۷۲۹۷۸۱۲:۳۰:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۵
ترامپ مخور هندونه با پوست که اینکار کار جان بولتون زمانی محقق میشود که فساد داخلی ما را از بین نبرد و الا دشمنان خارجی اسیبی به کشور نمی توانند بکنند
ناشناس۹۷۳۰۲۳۱۲:۴۳:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۵
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولت است و به عوامل خارجی مربوط نیست .
ناشناس۹۷۳۰۲۴۱۲:۴۳:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۵
دلا بسوز که سوز تو کارها بکند و اینکه شبی اتش خلق بر فروخت و در خرمن یقه سفید ها افتاد انرا سیاه ذغالی کرد
ناشناس۹۷۲۹۱۶۱۲:۰۷:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۵
اشرار یقه سفید لیبرال باید از مناصب دولتی عزل و محاکمه بشوند ان شاءالله.
ناشناس۹۷۳۰۴۵۱۲:۵۲:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۵
لیبرال یعنی چی از نظر شما؟
ناشناس۹۷۳۹۲۲۱۹:۵۹:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۵
لیبرال یعنی سرمایه دار.
ناشناس۹۷۴۳۸۳۰۸:۴۵:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۶
لیبرال یعنی ازاد که در اسلام حرام است
ناشناس۹۷۳۰۶۲۱۲:۵۸:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۵
اگر لیبرال بودند که دیگر نمیتوانستند شرارت کنند ممکنه فقط ادای لیبرالها را در بیارند
حسنعلی سبد سبد گل یاس۹۷۲۹۲۴۱۲:۰۹:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۵
به مرور زمان قبح فساد و تخلف از میان رفت و تبدیل به فساد فراگیر و سیستمی شد اگر مسولان وصیت سیاسی و الهی امام را هر روز در مقابل دیدگان خود می دیدند و بدان عمل میکردند وضع به این اشفته بازار نبود الان هم دیر نشده و جوانان مذهبی و پیرو افکار امام خمینی و رهبری می توانند اتش به اختیار وضع را در ریل و جاده صحیح خود قرار دهند بنا بر قول جناب دکتر توکلی بن بست نداریم
ناشناس۹۷۲۹۲۶۱۲:۱۱:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۵
اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی که بعد از جنگ از دولت هاشمی رفسنجانی شروع شد و تاکنون ادامه داشته باعث ایجاد سه شوک بزرگ ارزی در سه دهه گذشته و افزایش فقر و فساد و بیکاری و فاصله طبقاتی در جامعه شد.
ناشناس۹۷۳۰۳۴۱۲:۴۷:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۵
کاش شما میدانستید اقتصاد نئولیبرالی چیست که متاسفانه نمیدانید اقتصاد ما اقتصاد حاجی بازاری دوره قاجار است و فقط افراد خاص میتوانند سهم داشته باشند
ناشناس۹۷۳۱۵۸۱۳:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۵
اتفاقا می دانیم یعنی چه! تمام بدبختی این کشور ه خاطر همین است که عده ای مثل شماها بدون فهم درست ا اقتصاد نولیبرال سنگ آن را به سینه میزنید در حالی که در ایران پیاده کردن این نوع اقتصاد جز فقر و فلاکت اکثریت و برخورداری افسانه ای اقلیت دستاوردی نداشته و ندارد!
ناشناس۹۷۳۹۳۶۲۰:۱۲:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۵
یکی از نشانه های اقتصاد لیبرالی آنست که مسئولانی با سرمایه هزاران میلیاردی داریم .
ناشناس۹۷۳۹۲۸۲۰:۰۴:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۵
اقتصاد نئولیبرالی باعث افزایش تبعیض و فقر در جامعه می شود نمونه بارز آن فرانسه است .
ناشناس۹۷۳۰۵۱۱۲:۵۵:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۵
باید برگشت به سیاست های سوسیالیستی قبل از هاشمی این سیستم کنونی باعث فاصله طبقاتی و فقر شده
رفیق اف۹۷۳۱۳۶۱۳:۲۹:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۵
چطوره سیستم اقتصادی کمونیستی لنین را انتخاب کنیم که شما راضی باشید فراموش نکن دوره توده ای بودن گذشته رفیق
ناشناس۹۷۴۴۳۸۰۹:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۶
چرا هر وقت صحبت سوسیالیسم میشه یاد شوروی میفتید. این همه کشور سوسیال داریم مگه نروژ سوئد فنلاند دانمارک و آلمان بد اداره میشه. ضمنا مطالعه کنید ببینید همون شوروی و چین قبل از سوسیالیسم مردمشون از قحطی میمردند. سوسیالیسم هیچ منافاتی با اقتصاد آزاد نداره یک کم مطالعه کنید.
ناشناس۹۷۳۲۹۱۱۴:۱۷:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۵
اقتصاد کمونیستی سال هاست شکست خورده و چین و روسیه هم دنبال رو اون نیستن
ناشناس۹۷۳۶۲۲۱۶:۵۴:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۵
کشورهایی مثل سوئد و دانمارک و...همه با بخشی از سیاستهای سوسیالیتی اداره میشن و خیلی هم موفق هستند سرمایه داری در کشور ما جواب نمی دهد ازمایش شد جواب نداد مایه فساد و فقر و فاصله طبقاتی میشه
ناشناس۹۷۳۹۲۵۲۰:۰۲:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۵
کمونیسم و لیبرالیسم هردو شکست خورده اند .
ناشناس۹۷۲۹۳۱۱۲:۱۳:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۵
اشرار یقه سفید خیلی وقته پست و منصب دارند و کار امروز نیست
ناشناس۹۷۳۲۵۸۱۴:۰۱:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۵
انتصابات اخیر (و غیر مرتبط) در وزارت دارایی
ناشناس۹۷۳۲۷۳۱۴:۰۸:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۵
آقای توکلی عزیز ؛ لطف از همکاران سایت بخواهید سری به وزارت دارایی و خبری از انتصابات تحمیلی و غیر مرتبط تهیه کنند
ناشناس۹۷۲۹۳۲۱۲:۱۳:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۵
جناب توکلی از این سخنت لذت بردم: اشرار یقه سفید
ناشناس۹۷۲۹۸۲۱۲:۳۴:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۵
الان در شرکت های دولتی نفتی و گازی که مسعول مناقصات و احداث پروژه های مهندسی و توسعه پروژه های گازی و نفتی هستند فساد در مناقصات غوقا میکند اینجا با تصویب پروژه های حتی فاقد توجیه در امور برنامه ریزی تلفیقی ،با برآوردهای نجومی چند برابر واقعی ،با مناقصات از پیش تعیین شده برنده در پستوی داخل شرکت ها و در انحصار باندهای دولتی و تابع کمیسیون پرداختی شرکت های خصوصی مناقصه گر و اضافه پرداخت های غیر واقعی تحت عنوان اضافه کار دارد اموال کشور به تاراج میرود بعد شما میروید به جای رسیدگی به این امور شیر مدارس را قطع میکنید این باندها با قدرت مدیریتی اعطا شده و پول تبادلی مناقصات هر نظارتی را تحت تهدید و تتمیع قرار میدهند تا گیر نیفتند ...خداوند به این کشور کمک کند
ناشناس۹۷۳۰۴۷۱۲:۵۳:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۵
بدون اصلاحات ساختاری به ویژه سیاسی، ما در اوج بن‌بست هستیم. هی روزگار
ناشناس۹۷۳۰۷۵۱۳:۰۲:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۵
توکلی خوب یادتان است چگونه کارخانجات با هزاران نفر کارگر را مصادره کردن و در اخر هم بدست یقه سفیدان رسید و همه کارگران را بیکار کردن و یا املاک مردم چه شد کجا رفت پولش کارخانه دار قبل انقلاب
ناشناس۹۷۳۳۱۸۱۴:۲۵:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۵
جناب توکلی پیگیری پوری حسینی فراموش نشور
ناشناس۹۷۳۱۰۳۱۳:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۵
دکتر توکلی عزیز امثال بنده که در حال عبور از سی سالگی هستند و با مدارک فوق لیسانس و دکتری بخاطر شرایط نامساعد کشور کاری بهتر از رانندگی در تاکسی های اینترنتی نیافته و عملا از آینده و ادامه مسیر زندگی خود بیمناک و ناامید هستند بسیار است؛چه کسی پاسخگوی این جوانان سرخورده و ناامید و والدین دل نگران آنان است؟!
پزشک۹۷۳۴۹۷۱۵:۳۶:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۵
رشته درستی میخوندی الان کار افرینی میکردی یا هم روزی مثل من ۲۰ تومن درامد داشتی....هر رشته ای باز کردند که نباید بخونی عمرت رو تلف کنی بعد طلبکار بشی که من دکترم...
ناشناس۹۷۳۵۶۹۱۶:۱۶:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۵
آره مثلا مهندسی رشته ی بیخودی هست ولی اگر اقتصاد خونده بودی عمرت تلف نمیشد..
ناشناس۹۷۳۵۷۷۱۶:۲۳:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۵
تو ممالک پیشرفته و صنعتی این مهندسین اند که پیشتازند تو کشور جهان سومی ما هم پزشکان دارن عشق میکنن!!
علی۹۷۴۰۱۹۲۱:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۵
آری دکتر جان، اگر در این مملکت 80 میلیون بیمار نداشتیم شما دیگر چنین مردم را به سخره نمیگرفتی.
ناشناس۹۷۳۱۳۸۱۳:۳۰:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۵
اقتصاد فاسد دولتی و نیمه دولتی ایران چه شباهتی به اقتصاد لیبرال دارد خدا داند .‌‌ فقط کافی است به اقتصاد های موفق دنیا نگاه کنیم تا مضحک بودن این سخن آشکار شود ..
ناشناس۹۷۳۱۹۹۱۳:۴۷:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۵
یقه سفید ها اقازاده هامگر یکی دوتا هستند
ناشناس۹۷۳۲۲۲۱۳:۵۲:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۵
سازمان حسابرسی کل کشور زیر نظر سازمان بازرسی راه اندازی کنید که وظیفه و اختیارات آن کنکاش اقتصادی و بررسی حسابهای مسئولین و دولتی و خصولتی ها و ارسال آن برای قوه قضائیه باشد.
ناشناس۹۷۳۲۵۰۱۴:۰۰:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۵
*اشرار یقه‌سفید امروز پست و منصب دارند ؛ مصداق اش می خواهید: انتصابات اخیر در وزارت امور اقتصادی و دارایی
حسن۹۷۳۴۰۰۱۴:۵۸:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۵
برادر عزیز این یقه سفیدهای اخیر در وزارت دارایی تحمیلی هستند جطور می شود فردی با سوابق غیر مرتبط ( اونهم محیط زیست ) رییس یک سازمان مهم و اثر گذار بین المللی در وزارتخانه شود یا باید معجزه رخ دهد و یا باید مقامی شاخص او را تحمیلکرده باشد
احمد۹۷۳۲۹۴۱۴:۱۸:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۵
آقای دکتر عزیز لطفا به انتصابات اخیر در وزارت دارایی توجه کن ؛ مطمینا نیاز به ادبیات جدیدتری برای اطلاق به این گونه انتصابات داریم
ناشناس۹۷۳۴۲۳۱۵:۰۷:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۵
انشااله خدا ریشه شونا بکنه
ناشناس۹۷۳۲۹۹۱۴:۱۹:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۵
برچسب لیبرال رو گرفتید دستتون به هر مخالفی میزنید، به والله اگر یک جلد کتاب از لیبرالیسم خوانده باشید. اقتصادتان حجره ایست فحشش را به لیبرالیسم میدهید. از دوستانتان در موتلفه بپرسید تا بگویند در اقتصاد چه می کنند...
ناشناس۹۷۳۳۴۹۱۴:۳۸:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۵
دقیقا کجایی اقتصاد ما لیبرال هست ؟
ناشناس۹۷۳۹۳۰۲۰:۰۸:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۵
طرح آزادسازی قیمت ها که آقای نعمت زاده کلید زد و اکنون اجرا شده بخشی از اقتصاد لیبرالی است .
ناشناس۹۷۳۴۱۲۱۵:۰۳:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۵
مشکل ما این هست که همه فقط حرف می‌زنند...هر کسی دیگری رو مقصر میداند
ناشناس۹۷۳۶۸۴۱۷:۲۲:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۵
جناب آقای توکلی.همه برده اندو خورده اند...بهترین راه برای جلوگیری, قانون نیست.چرا که قانون را همین اینها نوشته اند..باید کسانی راکه دستی در چپاول دارند را مورد بازرسی دقیق و محاکمه قرار داد.نه اینکه عزل بشوند و پستی دیگر بگیرند..در این شرایط حساس باید ار خود مان شروع کنیم..و گرنه میشویم عامل آمریکا در داخل.چرا که آمریکا شرایط را ساخته و ما به ضرر مردم و به نفع خودمان بهره برده ایم..دیر نیست ولی دیرتر خیلی دیر است...
باهر۹۷۳۶۹۷۱۷:۲۷:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۵
تانظام سایسته سالاری بصورت قانونمند و شفاف اجرا نشود هیچ مشکلی حل نخواهدشد چون ریشه اصلی تمام مصایب کشور، عدم شایسته سالاری قانونی و عدم شفافیت هست و بقیه موارد که بعنوان مشکل کشور ذکر میشوند همه معلول این علت العلل هستندکه متاسفانه همیشه در بلندگو وکرنا میشوند ولی از علت اصلی هیچ صحبتی نمیشود!!!! مدیران نالایق غارتگری که باظاهر اسلامی و باطنی معاویه ای ،مصادر امور و قدرت مملکت را با خانواده و قوم وخویش خود و نیز ایل وتبار خود بصورت موروثی تصاحب کرده اند و همه چیزخوارهستند و از چپاول هبچ منبع درامدی دریغ نمی ورزند و همه تریالدر و کاخ نشین و دارای خوردوهای میلیاردی و اهل تبذیر و عیاشی در داخل و خارجند و کاملا هم مبسوط الید هستند و هرکاری اراده کنند براحتی انحام میدهند واکنون کارشان بجایی رسیده که سرنوشت دولت و مجلس و مردم در ید قدرت این افراد دنیادوست و خودپرست گرفتار شده است و برای مملکت روزگار تیره و تاری با ایجادزمین سوخته ایجادکرده اند!!!!! فقط باید منتظر ظهور حضرت بود تا بلکه مردم از این سرنوشت شوم نجات پیداکنند!!!! افرادی که در اوایل انقلاب و سن جوانی گدا و گشنه بوده اند ولی حالا باکهولت سن دارای گنجهای قارونی هستند کسانی که بایستی در بیمارستانها و تیمارستانها بستری شوند ومورد مداوای روانی و جسمی و نیز ترک عادت پشت میز نشینی و چرت زدن و دستوردادن و غارت کردن قرارگیرند!!!! منتها اینان صاحب و کس و کار دلسوز ندارندکه بدردهای آنها برسند و اینان همچنان طبق عادت معهود و طریق معروف و مزمن ،صدر نشین امورات مردم گرسنه و لخت و فلاکت زده در وزارتخانه ها و سایر ادارات هستند!!!! واقعا باید برای این دردبیدرمان مدیران سالخورده و خرف وبیمار ثروت اندوزی،معجزه ای رخ دهد!!!!
ناشناس۹۷۳۷۳۹۱۷:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۵
فقط این می دانیم که ملت را بیچاره کردید
ناشناس۹۷۳۹۰۴۱۹:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۵
راه حل ساده است چند نفر از سوئد و نروژ با اختیارات تام وارد کنید و برنامه ریزی اقتصاد را بدستشان بدهید قطعا با نهادهای ثروت و قدرت به مشکل بر میخورند ولی اگر به حرفشان گوش کنید ظرف چهار سال کشور به سمت ترقی و رشد می رود.
ناشناس۹۷۳۹۵۶۲۰:۲۱:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۵
مشکل کشورمامسوءلین بی عرضه وبی تدبیره وقتی اینهان میتونن یه قیمت سیب زمینی روکنترل کنن دیگه به چه چیزی بایددلخوش بود واقعابااین تصمیمات وعملکردنامناسب مردم روفقیرتروبیچاره ت ترکردن
ناشناس۹۷۳۹۶۷۲۰:۳۶:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۵
اشرار یقه سفید .خب چند نفرند پولدارند. دستی دراداره مملکت دارند .قانون را دور میزنند .قبل از تصمیم گیری برای خود رانت تشکیل میدهند.وووووو.... خب احتمالا جن وپری هم نیستند که نامرئ باشند پس کی باید جلویشان را بگیرد حتما متوهم شدم که فکر کنم مجلس باید قوانین بگذاره ق ق اجراکنه اونم این مجلس!
ناشناس۹۷۳۹۹۸۲۱:۱۱:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۵
وضعیت موجود ما حصل نبود آزادی مطبوعات و نظارت استصوابی هست. تا این دو حل نشود چیزی حل نمی شود.
ناشناس۹۷۴۳۸۵۰۸:۴۶:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۶
ازهمه بدتر اشرار یقه سفید از مبارزه با فساد حرف می زنند
ناشناس۹۷۴۳۹۳۰۸:۵۶:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۶
چرادر جمهوری اسلامی اشرار یقه سفید باید باشد مگر اینجا امریکا است این چه افتضاحیه قوه قضائیه چکار کرده و چکار میکنه ؟
ناشناس۹۷۴۴۴۴۰۹:۵۱:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۶
اقای توکلی بیایید اعتراف کنیم همیشه فقط ادای اسلامی بودن را در اوردیم و ااین کار را اصلا درست انجام ندادیم
ناشناس۹۷۴۷۰۹۱۲:۳۰:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۶
اشرار یقه‌سفید ...//////////////// یعنی چه ؟!!!! چه افرادی هستند ؟ چرا معرفی نمی کنید ؟! چه خبره؟! آقای توکلی چرا کلی گویی می کنید ؟! اگر راست می گویی و حقیقت دارد این افراد را معرفی کن ؟!
رضا۹۷۵۰۶۸۱۵:۳۴:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۶
یک قانون جهانی میگه : انسانها در نهایت بر اساس منافع خودشان قدم بر می دارند. پس قدرت باید شناور وزیر چتر قانون شکل بگیرد. قانون باید بر همه الویت داشته باشد. ملاک قانون باشد نه افراد.
حسن۹۷۵۳۷۳۱۷:۵۳:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۶
خدا رحمت کند امواتت دکتر توکلی عزیز اشرار بقه سفید با مال بیت المال برای خودشان تشکیلات مافیایی بهم زده اند و از مرکز تا شهرها و حتی روستاهای کشور هم امتداد دارند . خدا به ایت اله رییسی کمک کنه . در استان بوشهر در شهر اهرم فاسقی بعنوان کاندید شورا تایید شده و رای اورده که تا سال 93 شش ماه سابقه زندان داشته و چندین پرونده در دستگاه قضایی .از سال 96 پرونده تخلفاتش در دادسرا مطرح هست .استاندار با اطلاع کامل هیچ اقدامی برای رسیدگی به تخلفاتش نکرده .پرونده تخلفاتش در بازرسی استان بوشهر ترتیب اثر داده نشده هر کسی هم از این سوال کنه در فضای مجازی با فحاشی جواب می دهد و در فضای مجازی هم منتشر کرده که من ازجایی حمایت می شوم که تو این شکایت ها چیزی در نمی اید قانون بندازید دور .خوب حاج اقا توکلی تو یک شهر کوچک کشور که دادستان می بیند و می شنود مقامات قضایی و فرماندار و استاندار و بازرسی می شنوند و برخوردی نمی کنند چه انتظاری هست که گردن گردن کلفت های پشتیبان این جریانات شکسته بشود؟ باید از پایین و ریزها شروع کنند بیایند به بالا تا مردم اجرای عدالت را حس کنند
شهاب۹۷۵۴۹۶۲۰:۰۷:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۶
اتفاقا در بن بست هستیم و جناب توکلی حاضر نیستند واقعیت رو بپذیرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین