۱۸ تیر ماه پایان مهلت ایران به اروپا

گروه سیاسی الف،   3980405013 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر ایران همان سیاست مدارا در زمان مذاکرات هسته ای را ادامه می‌داد، لحن اروپا و آمریکا تندتر می شد و بر فشارهای سیاسی و اقتصادی نیز می افزودند، اما اکنون راهبرد مقاومت توانسته است دشمن را نه تنها به چالش بکشد بلکه باعث شود تا استیصال اروپا و آمریکا مقابل مقاومت ایران نمایان تر شود.

۱۸ تیر ماه پایان مهلت ایران به اروپا

روزنامه «سیاست روز» نوشت: واکنش های قاطع ایران به وضعیتی که برای توافق هسته ای از سوی اروپا و آمریکا ایجاد شده، آنها را به تکاپو انداخته است.

از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و آن را زیر پا گذاشت بیش از یکسال می گذرد و در این مدت جمهوری اسلامی ایران با وجود بدعهدی اروپا و آمریکا تعهدات خود را اجرا کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را تأیید کرده است.

اما سرانجام ایران تصمیم گرفت تا نسبت به رفتارهای آمریکا و اروپا اقداماتی انجام دهد، برای همین خاطر رئیس جمهور بیش از یک ماه پیش و همزمان با نخستین سال خروج آمریکا از توافق هسته ای، رسماً اعلام کرد که دو تعهد ایران در برجام را کنار می گذاریم و ۶۰ روز نیز به اروپا مهلت می دهیم تا سهل انگاری و بدعهدی های خود را جبران کند.

اکنون که روزهای پایانی اولتیماتوم ایران به اروپا سپری می‌شود، فرصت زیادی برای اروپا باقی نمانده، به همین خاطر مقامات اتحادیه اروپا مدام خواهان صبوری و شکیبایی ایران در حفظ برجام هستند.

وزیر خارجه آلمان نیز که پیش از سفر «شینزو آبه» به تهران آمده بود، در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان محمد جواد ظریف به ایران توصیه کرد؛ ایران اگر از میوه برجام بهره نبرده است از سایه آن استفاده کند؟!

البته اینگونه واکنشها که از سوی اروپا و آمریکا نشان داده می شود، تنها یک دلیل دارد آن هم سیاست مقاومتی است که جمهوری اسلامی ایران مقابل دشمنان در پیش گرفته است.

روشن است که اگر ایران همان سیاست مدارا در زمان مذاکرات هسته ای را ادامه می‌داد، لحن اروپا و آمریکا تندتر می شد و بر فشارهای سیاسی و اقتصادی نیز می افزودند، اما اکنون راهبرد مقاومت توانسته است دشمن را نه تنها به چالش بکشد بلکه باعث شود تا استیصال اروپا و آمریکا مقابل مقاومت ایران نمایان تر شود.

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست خبری در تأسیسات هسته ای اراک در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به زودی (۶ تیر ماه) از سقف ۳۰۰ کیلو گرم اورانیوم غنی شده عبور می‌کنیم.

به واقع ظرفیت غنی سازی ایران به چهار برابر خواهد رسید. اقدامات ایران در راستای پاسخ به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا در اجرا نکردن تعهدات آنها است.

رئیس جمهور فرانسه در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفته این تصمیم باعث تاسف او شده و فرانسه ایران را قویاً تشویق به صبوری و مسئولیت‌پذیری می‌کند.

ظاهراً پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام به مذاق اروپا و آمریکا خوش آمده است که هر دو خواهان ماندن ایران در برجام و توصیه به مسئولیت پذیری می کنند، اما این مسئولیت پذیری آیا برای اروپا و آمریکا نیز وجود دارد؟

ایران در تصمیم خود جدی است، گام به گام تعهدات خود را در قبال بدعهدی اروپا و خروج آمریکا از توافق هسته ای آغاز کرده و ادامه خواهد، اگر اروپایی ها از فرصت داده شده استفاده کردند و برای جبران بدعهدی های چند سال گذشته آستین ها را بالا زدند به گونه ای که خسارات وارد شده به ایران پرداخت شود و هر آنچه که در برجام تعهد داده اند اجرا گردد، می‌توان امیدوار بود که ایران به شرایط پیش از بدعهدی اروپا باز می گردد، در غیر این صورت پس از پایان مهلت ۶۰ روزه باید شاهد خروج ایران از برجام نیز باشند و این واکنش حق ایران در قبال همه بدعهدی هایی است که اروپا و آمریکا در مدت مذاکرات و پس از امضای توافق هسته ای از خود نشان دادند.

پایان برجام به زیان آمریکا و اروپا تمام خواهد شد و ایران نه تنها زیان نخواهد دید بلکه به خسارت محض چنین شرایطی پایان خواهد داد.

هشدارهای اروپا را نیز نباید جدی گرفت چرا که آنها در تلاش هستند تا ایران را به ماندن در برجام و اجرای تعهدات تشویق کنند.

کافی است اروپا اقدامات برجامی خود را آغاز کند تا ایران به کاهش تعهدات در توافق هسته‌ای پایان دهد. در غیر این صورت اروا را باید کنار گذاشت و برای عبور از تحریم‌ها روی روسیه و چین حساب کرد. 

دیدگاه کاربران

زهر۹۷۲۴۱۸۰۸:۳۴:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۵
سلام واقعا ادامه تعهدات ایران تو برجام بی معناست. آمریکا هم که مدام شاخه و شونه میشکه تحریم میکنه، جالبی ماجرا اینجاست که اروپاییها هم به ایران هشدار دادن که اگر از برجام خارج بشیم عواقبش دامن ما رو هم میگیره. دیگه چیزیس مونده که علیه ایران به کار ببرن؟
حامد۹۷۲۴۲۷۰۸:۳۹:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۵
سلام اروپایی ها هیچ کاری انجام نمیدن، اگر قرذار بودن بدن تا حالا داده بودن، اونا با امریکا هماهنگ هستن. باید برای اروظا و آمریکا قدرت نمایی کرد راه دیگه ای نمونده اگ هم تهدید میکنن میخان ببین ما میترسیم یا نه
کامران۹۷۲۴۳۳۰۸:۴۱:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۵
اگر کمی از مشکلات داخلی بر طرف بشه عربده کشی های اروآ و آمریکا هم هیچ تاثیری نداره. مشکل تو داخل بیشتره. مدیریت ها ضعفها تبعیضها اقازاده ها حتی خود مسئولین
کوروش۹۷۲۴۳۹۰۸:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۵
نتیجه اعتماد کردن به کدخدای بی خدا همین میشه هی گفتن که بابا اعتماد نکن آقای دولت تدبیر و امید پاشو کرد تو یه کفاش که نه الا بلا من همه چیرو درست میکنم اینم نتیجش هیچی درست نشد بدتر هم شد
علی۹۷۲۴۶۳۰۸:۵۴:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۵
سلام من وقتی که هواپیمای پهپاد آمریکایی رو سرنگون کردن خیلی احساس غرور و اقتدار کردم. اما توافق هسته ای این احساس رو نداشت چرا که از اول هم بناش بد گذاشته شد بود
سهراب۹۷۲۵۱۰۰۹:۱۰:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۵
سلام باید به این نکته توجه کنیم که اگر میخایم مستقل باشیم و استقلال خئدمونو حفظ کنیم باید هزینه بدیم . تا حالا که دادیم الانم پله آخرشه شک نکنید. این گام و برداریم تمومه
ناشناس۹۷۲۵۲۹۰۹:۱۵:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۵
16 تير ماه.مهلت 60 روزه بوده و ماه ها 31 روزه هستند!!
ناشناس۹۷۲۵۶۷۰۹:۴۱:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۵
سلام تا حالا که وایسادیم راستس باید برای مردم جا بیفته که بالتتر از سیاسی که رنگی نیست بعدش قراره همه بریم یعنی مردن برای همه هست پس برای این دنیا نباید مدام دنبال این باشیم که چرا اینجوری شد چرا اونجوری نشد. حداقلش این میشه که با عزت زندگی کردیم و با عزت مردیم.
ناشناس۹۷۲۵۹۶۰۹:۵۴:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۵
کاش مسئولین محترم به مردم هم می گفتند که برگشتن به تولیدات هسته ای مانند قبل از برجام چه سودی برای مردم و کشور داره. آیا قرار است دنیا بخاطر توان هسته ای از ما بترسد؟ آیا حتی در صورت دستیابی ما به بمب هسته ای شرایطمان بهتر از کره شمالی می شود؟ سود این مجادله و کشمکش با دنیا چیست؟
ناشناس۹۷۲۷۰۴۱۰:۴۳:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۵
سلام بهتر است که اگر در پایام مهلت داده شده اروپا هیچ اقدامای انجامنداد به کل از برجام خارج شیم
ناشناس۹۷۲۷۵۴۱۱:۰۶:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۵
سلام حالا دوروز هم بهشون آوانس بدیم اصلا 18 تیر و بزاریم برای بیرون رفتن کامل ایران از توافق
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین