مطالبه سه هزار میلیاردی شهرداری از دولت

گروه اقتصادی الف،   3980403231

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی از سال ۹۰ حدود ۳ هزار میلیارد است که متاسفانه تنها ۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گزارش مهر، محمد علیخانی در یک برنامه رادیویی اولویت اول مدیریت شهری و شهرداری را توسعه حمل و نقل عمومی عنوان کرد و گفت: متأسفانه در عمل به دلایل مختلف به این موضوع یا خیلی توجه نشده و یا آن طور که شعار داده می‌شد در اولویت اول قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: اگر در گذشته هزینه‌هایی که در ساخت پل و بزرگراه صورت می‌گرفت، متوازن با پیشرفت آنها، همان اعتباراتی که برای آن بخش گذاشته می‌شد برای مترو یا اتوبوسرانی نیز گذاشته می‌شد قطعاً امروز مشکلاتمان آنقدر زیاد نبود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن بیان اینکه مشکلات نسبت به گذشته حادتر شده است، تصریح کرد: هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و کار سخت‌تر شده است مثلاً در بخش مترو، هزینه خرید یک واگن تا قبل از افزایش نرخ ارز و تورم تا یک سال و نیم گذشته، حدود ۵ میلیارد تومان بود اما اکنون خرید همین یک واگن حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است. این در حالی است که یک قطار شامل هفت واگن است و یک رام قطار حداقل ۷۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی متذکر شد: این هزینه سرسام آور به تنهایی از عهده شهرداری تهران بر نمی‌آید البته شورای شهر اعتبار مترو را از حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱,۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ افزایش داد و این افزایش برای اولین بار انجام گرفت. هرچند این رقم باز هم جوابگوی این حجم نیاز نیست.

علیخانی با اظهار به اینکه دولت وظایف خود را در اختصاص بودجه‌های مصوب نسبت به شهرداری انجام نداده است، گفت: در سال ۹۷ هزینه‌های شرکت بهره برداری مترو برای جابجایی مسافرین حدود ۱۲۲۰ میلیارد بوده و درآمد این شرکت از فروش بلیط تنها حدود ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است بنابراین شهرداری حدود ۹۰۰ میلیارد سوبسید یا زیان در این بخش داده است. البته دولت به برکت مراسم اربعین حدود ۱۱ میلیارد از این یارانه را پرداخت کرده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر با این وضعیت پیش برویم، تا سال‌ها شهرداری نمی‌تواند خطوط متروی تهران را تکمیل کند و یا و توسعه دهد. در حال حاضر تهران حدود ۲۲۰ کیلومتر خط مترو با ۱۹۰ ایستگاه دارد و برای اینکه خط ۶ و ۷ کامل شود برای هر کیلومتر ساخت مترو ۵۰ میلیون دلار یا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است و با این بودجه‌های که داریم تا ۲۰ سال آینده هم نمی‌توانیم شاهد حل این مشکل باشیم.

وی در عین حال ابراز داشت: خوشبختانه در بودجه سال ۹۸، ۲ میلیارد دلار فاینانس در مجلس به تصویب رسیده که باید از طریق بانک مرکزی این خط اعتباری فعال شود و مدیران شهری به دنبال اجرایی شدن آن هستند.

علیخانی با اعلام فروش اوراق مشارکت مترو توضیح داد: در شورای شهر مصوب کردیم تا حدود ۱۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت در سال ۹۸ از طریق بانک شهر به فروش برسانیم و اکنون درگیر کارهای عملیاتی شدن آن هستند.

وی به مطالبات شهرداری از دولت اشاره کرد و گفت: جرایم راهنمایی و رانندگی که در تهران اتفاق می‌افتد چند هزار میلیارد در سال است. سهم شهرداری از سال ۹۰ در حدود ۳ هزارمیلیارد است که از دولت مطالبه دارد و متأسفانه تنها ۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. این پول برای مردم تهران است و برای تکمیل زیر ساخت‌ها و بخش حمل و نقل باید هزینه شود که وقتی پرداخت نشود شهرداری در توسعه حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین