استراتژی آمریکا در مقابل ایران به بن بست خورده است/ هدف پهپاد آمریکایی جاسوسی بود

گروه سیاسی الف،   3980402014

کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه استراتژی کلان آمریکا در مقابل ایران به بن بست خورده است گفت: رفتار‌های هیجانی و آنرمالی را از سوی آمریکا از این به بعد شاهد خواهیم بود، هدف این است که ایران را به پای میز مذاکره بکشاند؛ لذا قرار بود برجام برای آمریکا میوه‌ بدهد و برجام را توسعه دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تاثیر پاسخ سخت ایران به متجاوزان در منطقه و جهان امشب ۱ تیر ماه با حضور دو تن از کارشناسان مسائل سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در ابتدا با اشاره به تولید فشار بی سابقه اقتصادی از سوی آمریکا علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها اقدامات زیادی را بر علیه ایران انجام دادند که می‌توان به معافیت مربوط به خرید نفت اشاره کرد که آن را تمدید نکردند و لذا فشار اقتصادی به ایران بالاتر از این را نمی‌توان نام برد.

وی با اشاره به معتبرسازی تهدید نظامی از سوی آمریکا ادامه داد: اقدام نظامی مفهومی عملیاتی است، آمریکا با معتبرسازی تهدید نظامی می‌خواهد تا کار به مرحله نظامی و اقدام نرسد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به پرواز هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در آب‌های سرزمینی ایران تصریح کرد: این موضوع در چارچوب خطوط قرمز ایران قرار دارد و؛ لذا در مسئله معتبرسازی تهدید نظامی می‌گنجد، در بیانیه سنتکام به صورت شفاف تأکید شد که این پهپاد عملیات نظارتی علیه ایران انجام می‌داد، آن‌ها تایید کردند که عملیات جمع آوری اطلاعات توسط این هواپیما انجام می‌شد.

محمدی با بیان اینکه از سوی این پهپاد آمریکایی عملیات گسترده جاسوسی انجام می‌شد گفت: این پهپاد یکی از پیشرفته‌ترین پهپاد‌های ارتش آمریکا بود، ایران نشان داد که کسی نمی‌تواند به امنیت و حقوق ایران تجاوز کند.

وی با تأکید بر اینکه استراتژی کلان آمریکا در مقابل ایران به بن بست خورده است عنوان کرد: رفتار‌های هیجانی و آنرمالی را از سوی آمریکا از این به بعد شاهد خواهیم بود، هدف آمریکا این است که ایران را به پای میز مذاکره بکشاند؛ لذا قرار بود برجام برای آمریکا میوه‌ بدهد و برجام را توسعه دهند، راهبرد آمریکا اساساً کارآمد نیست لذا دولت آمریکا نتوانست نتیجه را که می‌خواست به دست آورد.

محمدی با اشاره به اینکه امروزه طرف‌های مختلف به ایران حق می‌دهند تا اقدام به کاهش تعهدات خود در برجام کند گفت: آمریکا تصور می‌کرد با انباشت نیرو و انتصاب فرماندهان تندرو می‌تواند فضای ناامن و بی ثباتی را برای ایران ایجاد کند، آمریکایی‌ها امروزه سردرگم و آشفته هستند، جنگ طلب‌ترین تیم موجود در آمریکا اکنون اعتراف کرده اند که علاقه‌مند به درگیری نظامی با ایران نیستند.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکا سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد و مردم ایران حمایت جانانه را از این نهاد به عمل آوردند گفت: این اقدام پاسخی بود از این که ما بیداریم و برای اقتدار ملی و منافع ملی خود اجازه نمی‌دهیم کسی از خطوط قرمزمان عبور کند.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از کشور‌های مرتجع منطقه در قالب اقداماتی که آمریکا به آن‌ها دیکته می‌کند اقداماتی را انجام داند گفت: امارات اجازه داد تا آمریکا از خاک او استفاده کند، ما نشان دادیم که اجازه نمی‌دهیم کسی از خطوط قرمز و منافع ملی عبور کند، آن‌ها می‌خواستند ایران را به عنوان کشوری آشوبگر و متجاوز در منطقه معرفی کنند.

صدر الحسینی با بیان اینکه اقدام مقتدرانه ایران پیام روشنی را برای کشور‌های منطقه صادر کرد افزود: جمهوری اسلامی ایران به شکلی برخورد می‌کند تا منافع خود را حفظ کند و اجازه نمی‌دهد کسی در امور مان دخالت کند.

مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور در ادامه برنامه با اشاره به این که این پهپاد آمریکایی از امارات برخاسته بود گفت: این پهپاد مسیر خود را در خلیج فارس و دریای عمان طی کرد به طوری که در نهایت وارد آب‌های سرزمینی ایران شد و به هشدار‌های ایران توجهی نداشت.

وی با اشاره به اینکه این پهپاد ابتدا در محدوده آب‌های بین المللی بود گفت: به تدریج مسیر خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران نزدیک کرد و رسما وارد آب‌های سرزمینی ایران شد به طوری که ۴ مایل دریایی تجاوز به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران داشت لذا در عرف نظامی این نزدیکی خطر محسوب می‌شود، این پهپاد اهداف خصمانه را دنبال می‌کرد.

حسینی کارشناس حقوق بین الملل در ادامه در ارتباط تلفنی بیان کرد: ما باید ابتدا بدانیم؛ هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد‌ها تابع چه قواعدی از منظر حقوق بین الملل هستند؛ این درحالی است که در عرصه دریا ۲ نظام حقوقی وجود دارد، از منظر حقوق بین الملل دریا‌ها طبق ماده ۲ کنوانسیون دریا‌ها ۱۹۸۲، حاکمیت هر کشور بر قلمرو نظام دریایی دارای یک نظام حقوقی کامل هستند.

وی افزود: هواپیما بدون سرنشین تابع کنوانسیون حقوق هوایی قرار نمی‌گیرند، لذا پهباد‌های باید قبلا از ورود به مرز هوایی کشور‌ها مجوز‌های لازم را بگیرند و هرگونه ورود بدون مجوز ممکن است با تبعات مواجه شود. به همین دلیل اینکه ما بتوانیم شکایتی را در مجامع بین المللی مطرح کنیم؛ قطعا این امکان وجود دارد به این خاطرکه به تمامیت ارضی کشورمان لطمه وارد شده است.

صدرالحسینی با اشاره به پیام پاسخ اخیر ایران به تجاوز آمریکایی‌ها در منطقه، یادآور شد: در آمریکا بعد از این دفاع جانانه کشورمان اتفاقات خاصی صورت گرفت؛ به صورتی که بازدارندگی و توانمندی آمریکا زیر سوال رفت و اعتبارزدایی آمریکا نیز به وجود آمد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه جهت گیری دقیقی از حکام منطقه در برابر این اقدام اخیر آمریکا صورت نگرفته است، بیان کرد:واقعیت امر این است که آمریکایی‌ها باید به صورتی اعتماد کشور‌هایی که برای آن‌ها جنگ نیابتی انجام داده را جلب کنند.

محمدی با بیان اینکه ما با یک خیمه شب بازی غیرهنرمندانه آمریکایی‌ها مواجه هستیم، افزود: متوقف کردن اعمال قدرت ایران علیه آمریکا مهمترین اولویت آمریکایی‌ها به شمار می‌رود؛ ضمن اینکه از حدود ۲ ماه گذشته یک استراتژیک قدرتمندانه برای تحمیل هزینه به آمریکا بابت جنگ اقتصادی از سوی ایران شکل گرفته است.

محمدی یادآور شد:ما با یک عملیات روانی برای بازداشتن ایران از مسیر فعلی خود مواجه هستیم و نباید این موضوع را جدی گرفت.

صدرالحسینی با اشاره به نقش ایران در تامین امنیت فعلی منطقه بعد از اقدام اخیر آمریکا، خاطر نشان کرد:ما با توجه به توانمندی‌های که داریم در اجلاس‌های مختلف امنیتی شرکت می‌کنیم و حرف اصلی جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس‌ها این است که ایران با توجه به تجربیات در دوران دفاع مقدس آمادگی لازم را برای تامین امنیت منطقه را داردو در کنفرانس اخیر امنیتی روسیه آمادگی‌های ایران برای تامین امنیت مطرح شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین