جزئیاتی از تصمیم ترامپ درباره حمله به ایران و صحبت‌های رد و بدل شده با ژنرال آمریکایی

گروه جهان الف،   3980401124 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ادعاهای ترامپ در خصوص پس گرفتن ادعای حمله به نقاطی در داخل ایران به دلیل تلفات احتمالی آن سوالاتی مطرح شده‌اند که در این گزارش به آنها اشاره می‌شود.

جزئیاتی از تصمیم ترامپ درباره حمله به ایران و صحبت‌های رد و بدل شده با ژنرال آمریکایی

تسنیم نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در دو نوبت روز گذشته (جمعه) ادعا کرده حمله به سه نقطه در ایران را از بیم کشته شدن ۱۵۰ نفر دقایقی قبل از انجام آن متوقف کرده است، زیرا چنین حمله‌ای از نظر او «پاسخی متناسب» به ساقط شدن یک پهپاد بدون سرنشین نبوده است.

او دیروز در یک توئیت نوشت: «روز دوشنبه آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را حین پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. دیشب به تلافی آن آماده شلیک به سه سایت مختلف بودیم که پرسیدم چند نفر می‌میرند. یکی از ژنرال‌ها گفت "۱۵۰ نفر قربان.» من ۱۰ دقیقه قبل از حمله آن را متوقف کردم، چون پاسخی متناسب به ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»

او در مصاحبه‌ای که چند ساعت بعد با «چاک تاد»، مجری شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز» انجام داد هم توضیحاتی درباره این ادعای خود مطرح کرده است که در زیر متن آن آورده شده است. (نسخه کامل این مصاحبه قرار است یکشنبه پخش شود.)

چاک تاد: پس شما اصلاً دستور نهایی حمله را صادر نکردید؟

ترامپ: نه، نه، نه، نه. ولی ما یه چیزهایی آماده کرده بودیم که برویم و مشروط به تأیید من بود. بعد آنها آمدند--- نیم ساعت قبلش آمدند و گفتند، "تقریباً آماده‌ایم که برویم. من گفتم "توضیحات بیشتری می‌خواهم"

چاک تاد: هواپیماها داخل آسمان بودند؟

ترامپ: نه، نه. تقریباٌ آماده بودیم که برویم. نه، ولی کمی بعد پرواز می‌کردند. بعد کارها به جایی می‌رسید که دیگر به عقب برنمی‌گشت و دیگر نمی‌شد به عقب برگشت. سمت من آمدند و گفتند، "قربان آماده‌ایم که برویم. دنبال تصمیم هستیم." من گفتم، " قبل از اینکه شما بخواهید بروید یک چیزی هست که می‌خواهم بدانم. چند نفر آدم-یعنی ایرانی- کشته می‌شوند؟ " گفتند "قربان، اجازه می‌خواهیم درباره این بررسی انجام بدهیم، خدمتتان می‌رسیم." این ژنرال‌ها خیلی آدم‌های فوق‌العاده‌ای هستند. برگشتند و گفتند: "قربان تقریباً ۱۵۰ نفر." کمی درباره این فکر کردم و گفتم، " می‌دانید چیست؟ " آنها یک پهپاد، یک هواپیمای بدون سرنشین-هر چی که اسمش هست- را زدند. بعد ما اینجا نشسته‌ایم و ۱۵۰ نفر ظرف احتمالاً نیم ساعت بعد از اینکه من بگویم "بروید" کشته می‌شوند. گفتم این را نمی‌خواهم. به نظرم متناسب نبود.»

در سخنان ترامپ چندین نکته شک‌برانگیز وجود دارد که سوالاتی را درباره ادعاهای مطرح‌شده درباره او پیش می‌کشند. اولین نکته اینجا است که این ژست حقوق بشری و اعتقاد به اصل «متناسب بودن» قبایی است که کاملاً به تن او زار می‌زند.

چطور می‌توان نگرانی کسی برای کشته شدن ۱۵۰ نفر را باور کرد که دولتش ملت ایران را به قحطی تهدید می‌کند، در زمان وقوع زلزله کرمانشاه هشدار صادر می‌کند که کمک به مردم ایران، مجازات به همراه خواهد داشت، از گفتن تسلیت به ملت ایران بابت حمله داعش به مجلس شورای اسلامی ایران طفره می‌رود، متکبرانه از تأثیر تحریم‌ها بر معیشت مردم عادی ایران سخن می‌گوید و دستور سخت‌گیری برای واردات دارو و غذا به ایران را داده است؟

از این مسائل که بگذریم در سخنان خود ترامپ هم تناقض‌گویی‌هایی وجود دارد که شک درباره صحت اظهارات او را تقویت می‌کند. «آرون بلیک»، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست به برخی از این نکات مبهم و تناقضات در سخنان او اشاره کرده که در زیر آورده شده است.

تحلیلگر واشنگتن‌پست درباره توئیت ترامپ مبنی بر اینکه بعد از شنیدن اینکه ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند حمله را ۱۰ دقیقه قبل از آن متوقف کرده می‌نویسد: «نکته مهم در اینجا، توضیحات گیج‌کننده او است. یعنی رئیس‌جمهور درباره شمار تلفات یک حمله فقط ۱۰ دقیقه قبل از انجام حمله پرسیده است؟ آیا از قبل درباره این توضیح نخواسته یا در مراحل قبل‌تر چیزی به او در این باره نگفته شده است؟ این یک سوال بسیار پایه‌ای و مهم است که یک رئیس‌جمهور قبل از بسیج نیروها برای انجام یک حمله پیشرفته نظامی می‌پرسد.»

بلیک در ادامه به بخش دیگری از اظهارات ترامپ در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز اشاره کرده و آن را به چالش کشیده است. در زیر متن این بخش از سخنان ترامپ و توضیحات بلیک درباره آن آمده است.

سمت من آمدند و گفتند، "قربان آماده‌ایم که برویم. دنبال تصمیم هستیم." من گفتم، " قبل از اینکه شما بخواهید بروید یک چیزی هست که می‌خواهم بدانم. چند نفر آدم-یعنی ایرانی- کشته می‌شوند؟ " گفتند "قربان، اجازه می‌خواهیم درباره این بررسی انجام بدهیم، خدمتتان می‌رسیم.

بلیک در توضیح نوشته است: ترامپ اینجا توضیحات بیشتری در خصوص مکالمه‌اش درباره تلفات می‌دهد. اما حتی در اینجا هم سوالاتی مطرح می‌شوند از جمله اینکه ۱- چرا این حرف‌ها را زودتر نزده است؟ ۲- چطور ژنرال‌ها از قبل اطلاعاتی به این مهمی را تهیه نکرده بودند؟ ۳- ترامپ در توئیتش گفته حملات را ۱۰ دقیقه قبل از آنکه انجام شوند لغو کرده در این مصاحبه می‌گوید ۳۰ دقیقه قبل از حمله سوالات را پرسیده است. یعنی ۲۰ دقیقه طول کشیده تا آنها اطلاعات را به دست بیاورند؟ یا آیا ترامپ اطلاعات را گرفته و بعد تردید کرده است؟ یا ترکیبی از این دو بوده است؟ امیدوارم مجری ان‌بی‌سی این سوالات را پرسیده باشد.)

تحلیلگر واشنگتن‌پست در پایان درباره ادعای ترامپ مبنی بر اینکه از کشته شدن ۱۵۰ نفر ابراز نگرانی کرده و به این دلیل حمله را پس گرفته نوشته است: «این برای رئیس‌جمهوری که دو سال پیش تهدید کرده کره شمالی را کاملاً نابود خواهد کرد ادعای عجیبی است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۶۴۶۶۸۱۳:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱
الان اصلاح طلبان حس امریکا دوستیشون گل میکنه که ببینید چقدر ترامپ مهربونه.
ناشناس۹۶۵۲۰۵۱۸:۴۴:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱
اینقدر ژست حقوق بشر دارند خوب اگر جراتش را داشتند فقط تجهیزات نظامی را می زدند که افراد بالای سر آن نیست و به صورت الکترونیکی هدایت می شود حالا این ۱۵۰ نفر عدد را از کجا آورده را بماند!!!!!
محمد۹۶۵۵۶۴۰۰:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۲
دو کلمه از مادر عروس! چه ربطی به اصلاح طلب داره! اینها همه تله است برای به دام انداختن ایران. زمینه سازی خوبی برای تروریست نشان دادن سپاه صورت دادند. اکنون سعی در مظلوم نمایی دارند.
ناشناس۹۶۴۶۷۲۱۳:۵۴:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۱
عجب جوکی بود
ناشناس۹۶۴۶۷۸۱۳:۵۶:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱
150 نفر ایران کشته میداد؟! اون وقت ایران که پدافند هوایی نداره و حمله شما کاملا موفقیت آمیز میشد!!! بعد از حمله هم ایران عمرا پایگاه ها و کشتی های شما رو موشک باران نمی کرد!!! در شبیه سازی که ارتش آمریکا برای جنگ ایران و آمریکا در خلیج فارس در سال 2004 انجام داد در روز اول فقط 20 هزار سرباز آمریکایی کشته میشن و یک ناو هواپیمابر و 20 ناو غرق میشن...
علی۹۶۴۷۴۱۱۴:۲۰:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱
اون شبیه سازی احتمالا با پلی استیشن بوده. کسانی که فقط کمی به علوم نظامی واقف باشند می دونند درگیری نظامی ما با آمریکا با آسیب وسیع به زیرساختهای حیاتی کشور و تلفات زیاد همراه خواهد شد. اگر چه به آمریکایی ها هم حتما تلفات و خساراتی وارد میشه که قابل مقایسه با ما نیست. پس درگیری نظامی اصلا به صرفه و صلاح ما نیست ، ما هیچ آسیب جدی به زیرساختهای آمریکا نمی تونیم بزنیم و تلفات زیادی خواهیم داد.
ناشناس۹۶۵۶۴۵۰۲:۵۵:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۲
متاسفانه خسارت ١٠٠٠ ميليارد دلاري در كمترين زمان ممكن براي ايران با توجه به مجتمع ها و تاسيسات پارس جنوبي و بنادر امكان پذير است كه معادل فروش ٢٢ سال نفت ٦٠ دلاري هر روز ٢ ميليون بشكه است
ناشناس۹۶۴۹۹۰۱۶:۱۰:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱
بحث اينا نيست. يك هواپيما بمب افكن ميتونه بمب رو ٢٠٠ كيلومتر قبل از هدف رها بكنه تا اصابت كنه. حالا شما ببين ٢٠٠ كيلومتر چقدر فاصله داره
ناشناس۹۶۵۱۲۲۱۷:۳۲:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۱
تازه اون مال سال 2004 بود یعنی پونزده سال پیش ، نه الان که معلوم شد یک پدافند گمنام بومی ایرانی میتونه مثل آب خوردن ، پیشرفته ترین پهپاد رادارگریز امریکا رو بزنه ، پس به همین سادگی میتونه F22 و F35 رو هم بزنه ، پس کل هواپیماهای امریکایی زمین گیر میشن و ناوهای هواپیمابر اونها تبدیل میشن به هدف متحرک بی ارزش
ناشناس۹۶۵۱۵۸۱۷:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱
آنها هم تهران موشکباران و بمباران می کردند تلفات و خسارات کی بیشتر خواهد بود آنها یا ما !
ناشناس۹۶۵۱۸۶۱۸:۲۴:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱
روز اول که فقط یه پهباد سقوط کرد!
ناشناس۹۶۴۸۷۸۱۵:۲۶:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱
فکر کن اگر 150تا ایرانی میمردن فرداش سپاه با امریکایی ها چکار میکرد
ناشناس۹۶۵۰۴۰۱۶:۳۳:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱
هیچی فرداش تو آمریکا عزای عمومی اعلام میشد
ناشناس۹۶۵۱۸۸۱۸:۲۶:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۱
تیر مشقی در میکرد
ناشناس۹۶۴۸۸۵۱۵:۳۰:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۱
ترامپ بهترین و باکلاس ترین راه عقب نشینی را انتخاب کرد. غیر از این میگفتی بهت شک میکردیم که ترسو نباشی.
ناشناس۹۶۵۱۲۳۱۷:۳۳:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱
هم تاجره هم ترسو
ناشناس۹۶۴۹۳۱۱۵:۵۵:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱
آدم کتک خورده اگر چندتا فحش نده که آروم نمی شه
ناشناس۹۶۴۹۴۳۱۵:۵۷:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱
قبلا بهتر خالی می بستی
ناشناس۹۶۵۲۴۲۱۹:۲۱:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱
گفتم کرا کشتی تا باز بکشد آنکه تورا کشت
متنفر از جنگ۹۶۵۲۷۰۱۹:۴۷:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱
جنگ طلبا لطفا هیزم نریزید و دست تو‌ لونه زنبور نکنید اگه ترامپ دیوونه اشتباهی کرد و جنگی در گرفت چی؟ این احمقانه است که مردم بی گناه و زیر ساختهای کشور بی خود و‌بی جهت نابود شوند
ناشناس۹۶۵۳۰۳۲۰:۱۷:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۱
کاش جنگ بشه همین
ناشناس۹۶۵۳۴۳۲۰:۵۱:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱
درغگو کم حافظه است! یادش رفته خودش مردم ایران را به قحطی تهدید کرده.شده چوپان دروغگو!
ناشناس۹۶۵۳۷۶۲۱:۳۳:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱
چرا انحرافی میری نگرانی ترامپ از اصل کشته شدن ۱۵۰نفر نیست منظورش تناسب واکنش با اون چه که ایران انجام داده یعنی هواپیما بدون سرنشین بوده وگرنه اگه شما هواپیما سرنشین دارشو زده بودی این حرفو نمی زد متن مصاحبه اش رو بخوانید
معلم۹۶۵۶۵۰۰۳:۲۵:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۲
آرزوى منافقين در گيرى نظامى ايران و امريكا است روى اين اصل رهبر معظم انقلاب فرمودند جنگى روى نخواهد داد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین