روغن های مفید گیاهی یا حیوانی برای پوست و تاثیرات آنها

گزارش بازرگانی،   3980401078 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اکثر روغن هایی که برای پوست مفید هستند به صورت بیرونی و بر روی خود پوست استفاده میشوند و معمولا غیرخوراکی هستند. این روغن ها که معمولا گیاهی و حیوانی بوده تاثیرات زیادی برای پوست دارند.

ما در اینجا به طور کلی به معرفی و ارائه لیست برخی روغن ها که برای پوست مفید است به همراه تاثیرات آنها می پردازیم. اما اگر میخواهید از هرکدام از این روغن ها استفاده کنید بهتر است بهترین نوع و مارک و اصل آن را از فروشگاه های روغن معتبر تهیه نمایید. و همچنین برخی از این روغن ها و جوابدهی یا تاثیرات آنها بر روی پوست هر فرد کاملا متفاوت است، ممکن است یک روغن مثل آرگان یا ماساژ بر روی پوست یک شخص تاثیرات فوق العاده ای داشت باشد و بر روی بدن شخص دیگر هیچ تاثیری نداشته باشد. درواقع باید گفت این جوابدهی ربطی به خود روغن ها ندارد و بیشتر با آناتومی بدنی شخص مصرف کننده مرتبط است.

معمولا افرادیکه در مناطق گرم زندگی میکنند به دلیل شرایط سخت محیطی پوست آنها مقاوم تر از افرادی است که در مناطق مرطوب یا خنک زندگی میکنند. درنتیجه افرادیکه پوست آنها در برابر شرایط بیرونی مقاوم تر است باید مدت و میزان بیشتری از روغن ها استفاده کنند تا به تاثیر دلخواه خود برسند.

روغن ها و خواص آنها:

روغن گل سرخ (محمدی): این گل که از خانواده های گل رز می باشد در فصل بهار شکوفه میکند و برای تهیه گلاب از آن استفاده میشود. از روغن گل سرخ برای درمان زخم های پوستی، آکنه و جوش و... استفاده میشود و به پاکسازی و جوان سازی پوست صورت، تقویت و افزایش رشد موها کمک میکند. علاوه بر آن روغن گل سرخ برای درمان برخی بیماری های دیگر مانند یبوست، فشار خون، لاغری و کاهش وزن، سرماخوردگی و... هم استفاده میشود. برای استفاده از آن بهتر است قبل از مصرف تست حساسیت انجام دهید و همچنین به غلظت روغن توجه نمایید.

روغن فرفیون (علف هرز): این گیاه که در ابتدا به عنوان یک علف هرز در بین کشاورزان معروف بود، دارای خواص دارویی زیادی است و از خواص آن میتوان گفت یک مسهل قوی بوده که علاوه بر خاصیت ضد انگلی یک باز کننده عالی دهانه رگ های بدن است. روغن فرفیون برای تسکین دردهای روماتیسم و یا زگیل مناسب است.

روغن آرگان (درخت آرگان): این روغن که از درختی با همین اسم در کشور مراکش تولید میشود دارای خواص زیادی برای پوست و مو می باشد. روغن آرگان در اکثر فراورده های پوستی و آرایشی استفاده میشود و برای جوان سازی پوست، درمان جوش های پوستی، آبرسانی به پوست و رفع مو خوره و شکنندگی مو بسیار تاثیرگذار است. آرگان در گروه روغن های گیاهی محبوب قرار میگیرد.

روغن رزماری (گیاه رزماری): رزماری گیاهی است که دارای کاربردهای مختلف در داروسازی می باشد و روغن آن تاثیرات زیادی برای مو دارد. حتی جوشاندن گیاه رزماری و استفاده از آن میتواند تاثیر زیادی برای جلوگیری از ریزش موها داشته باشد. حتی شامپوهای گیاه رزماری برای تقویت موها تولید شده است و استفاده دائم از آنها پیشنهاد میشود.

روغن سقز (درخت بنه): روغن سقز از عصاره ای که از درخت بنه خارج میشود تولید میگردد. از این روغن برای کاربردهای مختلفی میتوان استفاده کرد و حتی روغن ماساژ سقز هم از آن تولید میشود. نام دیگر سقز "کندر" می باشد و در برخی مناطق کوهستانی استان های فارس و هرمزگان می روید. از دیگر خواص خود سقز میتوان به هضم کننده غذا، خوشبو کننده دهان، کاهش فشارخون و پاکسازی معده اشاره کرد. حتی از سقز به عنوان آدامس هم استفاده میشود.

روغن تره: این روغن بیشترین تاثیر آن بر روی بواسیر و بهبود ترک های پوستی می باشد.

روغن اسپند (گیاه اسپند): این روغن از دانه های خود گیاه اسپند تولید میشود. و از فواید آن میتوان تاثیرات زیاد روغن اسپند برای پوست، مو، کاهش وزن را نام برد. خاصیت ضد التهابی روغن این گیاه باعث کاهش حساسیت و خارش پوست شده و ترک های پوستی را رفع میکند. روغن اسپند دارای طبیعتی گرم و خشک بوده که بر روی بیماری های دیگری چون فلج، رعشه، سستی و... تاثیر دارد. برای تهیه روغن اسپند، باید از دانه های رسیده و خشک شده آن استفاده شود.

روغن اسطوخودوس: این روغن هم از دیگر روغن های گیاهی می باشد که به دلیل خواص آن بسیار معروف است. نام دیگر این روغن "روغن لاوندر" می باشد و از خود گیاه اسطوخودوس تولید میشود. استفاده از این روغن آسان آست و باید آن را بر روی پوست ماساژ یا مالش داد. از خواص آن میتوان به مواردی چون درمان چین و چروک های پوستی و رفع آکنه و جوش های صورت، درمان لک پوست، از بین بردن اگزما و آفتاب سوختگی اشاره کرد. علاوه بر پوست اسطوخودوس برای موی سر هم مفید است و به درمان شپش مو و جلوگیری از ریزش مو کمک میکند. ماسک اسطوخودس با کمک روغن آن تهیه میشود.

روغن زیره: روغن زیره بر خلاف عصاره های گیاهی دیگر علاوه بر پوست و مو، تاثیرات بیشتری برای انسان دارد. برخی از خواص کلی روغن این گیاه مواردی چون افزایش شیر در دوران بارداری، خصوصیت آنتی هیستامینی، ضد عفونی کننده اندام های داخلی بدن، ضد گرفتگی عضلات و... است. خود گیاه زیره دارای انواع مختلفی می باشد.

روغن کندش: این روغن برای موها، ابرو و مژه ها بیشتر مناسب است و همچنین به درمان سینوزیت و تسکین درد های عضلات کمک میکند. این روغن از گیاهی که در کشور هندوستان میروید تولید شده و از ریشه آن برای تولید روغن استفاده میگردد. در زمان مصرف کندش به عوارض آن حتما دقت کنید.

روغن زیتون: این روغن نیز از گیاه زیتون تولید شده و در اکثر استانهای کشور پروش داده میشود. از این عصاره حتی در روغن ماساژ هم استفاده میشود و برای خانم ها و آقایان بسیار مفید است. از خواص روغن زیتون بر روی بدن انسان میتوان به مارد متعددی مثال زد مانند کاهش وزن، تاثیرات جوان سازی و طراوت بر روی پوست، تقویت و رشد موها، تاثیرات مثبت بر روی نوزاد در دوران بارداری و... . در مصرف روغن زیتون دقت نمایید. این عصاره ممکن است بر روی برخی افراد آلرژی هایی ایجاد کند.

روغن هایی که در بالا به آنها و خصوصیاتشان اشاره شد تنها تعداد اندکی از صدها نوع روغن است که وفور بیشتری دارند. برخی روغن های حیوانی هم وجود دارند مانند روغن شترمرغ یا خراطین که تاثیرات زیادی روی پوست و بدن انسان دارد که ریشه تاریخی تولید آنها را میتوان در تب سنتی جستجو کرد.

اکثر پزشکان پیشنهاد میکنند استفاده از این عصاره های حیوانی یا گیاهی جایگزین مواد یا داروهای شیمایی گردد. در طب سنتی تقریبا از تمامی روغن ها استفاده میشده است و گاها از ترکیب دو یا چند روغن نیز، روغنی جدید برای برخی امراض خاص تولید میشده است. از طرفی برخی از روغن ها را به تنهایی نمیتوان استفاده کرد (مانند خراطین). برای تاثیرگذاری بیشتر اینگونه روغن ها باید با عصاره برخی گیاهان مانند زیتون ترکیب شده تا تاثیرات مشهودتری داشته باشد.

در مصرف و استفاده از روغن ها دقت کنید، برخی از روغن ها مانند روغن زیتون در انواع مختلفی مانند روغن ماساژ زیتون، روغن خوراکی زیتون و روغن های درمانی زیتون تولید میگردد و هرکدام علاوه بر عصاره خود زیتون حاوی برخی عصاره های دیگر روغن های تکمیلی میباشد. بدین ترتیب بر اساس موارد مصرف خود روغنی با کاربرد مخصوص به آن را تهیه کنید.

دیدگاه کاربران

آریا۹۶۴۹۵۸۱۶:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱
سلام. خیلی آموزنده و عالی بود. ممنون الف
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین