نامه‌نگاری زنگنه برای انحراف اذهان از بازداشت مدیر وزارت نفت

گروه اقتصادی الف،   3980331011 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمار رسمی وزارت نفت که توسط بانک مرکزی منتشرشده، نشان می‌دهد در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و ماه‌های ابتدایی ۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت روحانی، صادرات نفت کشور در سطح بالاتری از عملکرد دولت یازدهم بوده است.

مشرق نوشت: بیژن زنگنه وزیر نفت روز پنجشنبه در نامه‌ای به سخنان سعید جلیلی درباره اینکه «در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با وجود تحریم‌ها ماهانه یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات به فروش می‌رفت»، واکنش نشان داد و جلیلی را به دروغگویی متهم کرد.

به نظر می‌رسد نامه‌نگاری زنگنه علیه نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای امنیت ملی با هدف انحراف افکار عمومی از رسوایی بازداشت یک مقام وزارت نفت به هنگام فرار از کشور صورت گرفته است.

به گفته دادستان کل کشور، سربازان گمنام امام زمان (عج) یک مدیر وزارت نفت را هنگام خروج از کشور شناسایی و بازداشت کردند.

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری روز پنجشنبه بیان کرد: این مدیر وزارت نفت در یک حرکت خائنانه مقدار زیادی ارز و دلار را به یک صرافی منتقل کرده بود.

وی اضافه کرد: این فرد با تبانی این صرافی قصد خارج کردن ارز از کشور را داشت که دستگاه اطلاعاتی وی را هنگام خروج از کشور بازداشت کرد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم که خودشان جلوی فساد مدیر را بگیرند، اظهار داشت: بروز فساد هر چند در تمامی کشورهای جهان وجود دارد اما هیچ کشوری داعیه نظام اسلامی ندارد بنابراین بروز فساد زیبنده این کشور نیست.

به دنبال انتشار این خبر که مایه آبروریزی برای مسئولان عالی وزارت نفت دولت روحانی محسوب می‌شود، زنگنه در اقدامی عجیب دست به نامه‌نگاری علیه سعید جلیلی زده است که اخیراً گفته بود در دوره قبلی تحریم‌ها هم کشورمان توانست سطح قابل قبولی صادرات نفت داشته باشد.

زنگنه در نامه خود اظهارات جلیلی درباره فروش ماهانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در سال‌های ۹۰ و ۹۱ را دروغ خوانده و مدعی شده است: «صادرات نفت در ۶ ماه پایانی دولت دهم کمتر از روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده است، در حالی که در هفت ماه نخست دولت یازدهم (یعنی از شهریور تا پایان اسفند ۱۳۹۲) با مدیریت کنونی وزارت نفت، رقم صادرات به‌طور میانگین برابر یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه در روز بوده است. این رقم، در سال ۹۳ معادل روزانه یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه و در سال ۹۴ تا پایان دی‌ماه (و پیش از اجرای برجام)، روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه بوده است که به روشنی مشخص می‌شود عملکرد دولت یازدهم در صادرات نفت و میعانات گازی چه در هفت ماه پایانی سال ۹۲ و چه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ که تحریم‌ها همچنان و حتی با شدت بیشتر ادامه داشته، تماماً بیشتر و بهتر از عملکرد دولت دهم که به‌طور مشخص مورد توجه جناب آقای دکتر جلیلی قرار گرفته، بوده است.»

اما برخلاف ادعای زنگنه، آمار رسمی وزارت نفت که توسط بانک مرکزی منتشرشده، نشان می‌دهد در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و ماه‌های ابتدایی سال ۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت روحانی، آمار صادرات نفت کشور در سطح بالاتری از عملکرد دولت یازدهم بوده است.

بر اساس آمار وزارت نفت و بانک مرکزی، میزان صادرات نفت خام کشور در سال ۱۳۹۰ به طور میانگین ۲ میلیون و ۳۲ هزار بشکه در روز و در سال ۱۳۹۱ هم به طور میانگین یک میلیون و ۸۰۳ هزار بشکه در روز بوده است که در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۶۰۵ هزار بشکه کاهش یافته و در سال ۱۳۹۳ به یک میلیون و ۳۴۲ هزار بشکه سقوط کرده است.
میزان صادرات نفت خام کشور به طور فصلی هم آمار سعید جلیلی را تایید می‌کند، نه آمار زنگنه را.

در فصول بهار تا زمستان سال ۱۳۹۱ هم صادرات نفت خام کشور اگرچه رو به کاهش گذاشته اما همواره بالاتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بوده است.

در فصل‌های بهار و تابستان ۱۳۹۲ هم که میزان صادرات نفت خام در نتیجه مدیریت دولت دهم بوده، بر اساس آمار رسمی این رقم از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر نیامده است، اما در فصل پاییز ۱۳۹۲ که دولت یازدهم رسماً تصدی امور را بر عهده گرفته بود، به ناگاه میزان صادرات نفت خام کشور حدود ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافت و در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هم این روند نزولی ادامه یافت.

بنابراین ادعای دوم زنگنه درباره عملکرد بهتر دولت یازدهم نسبت به دولت دهم در دور زدن تحریم‌های نفتی هم کذب و خلاف واقع بوده است.

اکنون که آمار وزارت نفت و بانک مرکزی، ادعای زنگنه را تکذیب می‌کند، باید دید آیا دولت با فشار به عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی، وی را مجبور می‌کند آمار صادرات نفت را هم همچون آمار تورم سانسور کند یا خیر؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۶۲۷۷۰۰۹:۳۵:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۳۱
زنگنه نباید پاسخگو باشد. سیستم استخدامی و آن سوالات عقیدتی در بدو استخدام داغونند و به هیچ کاری نمیایند! بابک زنجانی در حال انجام عملی تهدید خودش توسط به اصطلاح نمایندگان مجلس است.
مهندس جنت شهری۹۶۲۹۵۲۱۱:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۳۱
جل الخالق...یعنی امار شما از امار متولی فروش نفت دقیق تر است....بعضی روزنامه ها و سایت هاواقعا از قلم فروشی نویسندگانشان خجالت نمیکشند...
ناشناس۹۶۳۱۷۲۱۴:۴۷:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۳۱
جليلي به نامه زنگنه پاسخ داده. شما کجای کاری؟ نيروی کمکی يا آتش بيار معرکه؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین